Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oke die kan dus niet meer los

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Maaiketh
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese stabij
Aantal honden: 1

Oke die kan dus niet meer los

Ongelezen bericht door Maaiketh »

Sta nog te trillen op de benen, hond bijna overreden, ruzie met ander baasje.
Achter ons huis is een uitlaatveldje waar je hond los mag, naast een vrij drukke weg en veld niet helemaal afgesloten. Nu ik dit typ voel ik me steeds stommer worden.
Hond is ruim 11 maand en dus lekker aan de puber, daarbij stapelgek op andere honden.
Hij was lekker aan het banjeren en druk aan het doen op het veld toen ik aan de overkant een mevrouw aan zag komen met 2 grote witte honden ( van het ras wat bekend staat om aggressief uiterlijk, ben even de naam kwijt).
Ik zag ze komen en wilde Jelle al roepen zodat ik hm aan de riem kon doen, helaas had hij de honden ook gezien en stormde als een debiel de straat over.
Mevrouw compleet in paniek, die begon te schreeuwen dat Jelle bij haar honden weg moest blijven, hier komen dus bijtincidenten van en ik had mijn hond totaal niet onder controle etc.
Jelle zag of hoorde niets meer, die vloog alleen maar van de ene naar de andere kant.
Ondertussen kwamen er fietsers en twee auto's aan die het gelukkig wel zagen en stopten.
Mijn kinderen in paniek aan de kant van de weg, kortom totale chaos.
Jelle keerde terug naar het hondenveld uit zichzelf waar ik hem te pakken heb gekregen en op zn donder heb gegeven.

Ben me dood geschrokken, sta te trillen op de benen, hond zit even de bench, moet het even kwijt.
Hij luistert op wat puberperikelen na best goed, tot er andere honden in vizier zijn.
Is dit pubergedrag of schiet ik hier te kort?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Oke die kan dus niet meer los

Ongelezen bericht door crutz »

Geen puber gedrag maar gewoon een jonge hond waar niet alles al in verankerd zit.
En met op z'n donder geven als hij uiteindelijk toch terug komt zal het niet verbeteren ;)
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Jammer dat je hem op zijn donder hebt gegeven nadat hij uiteindelijk uit zichzelf terugkwam.
Lange lijn gebruiken en oefenen, oefenen, oefenen.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Pubergedrag :) Dus alleen loslaten waar hij niet zomaar een straat over kan en waar je goed zicht hebt op eventueel naderende honden. Verder zou ik lekker met een lange lijn gaan oefenen in het negeren van andere honden. Is wel iets voor de lange adem ;) Elco begint nu stukje bij beetje aan de lijn andere honden te negeren. Kan nu dus eindelijk het commando 'doorlopen' oefenen. Maar los gaat dat nog voor geen meter
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Oei, wat een schrik en wat een geluk dat het met een sisser afgelopen is.

Als Jelle wel vaker niet luistert naar je 'hier' dan zou ik hem voorlopig aan de lange lijn doen en flink gaan trainen. En dan niet meer los totdat hij goed luistert, of enkel op echt veilige plekken.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

O ja. Als een hond naar je toekomt is hij ALTIJD braaf. Wat er ook aan vooraf gegaan is, hoe lang hij ook getreuzeld heeft om te komen. Hierkomen is ALTIJD braaf. Anders leer je de hond dat naar je toekomen kan betekenen dat hij straf krijgt, dus zal hij niet graag naar je toe komen. Zelfs niet als je 9 van de 10 keer niet boos wordt
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Maaiketh schreef:Sta nog te trillen op de benen, hond bijna overreden, ruzie met ander baasje.
Achter ons huis is een uitlaatveldje waar je hond los mag, naast een vrij drukke weg en veld niet helemaal afgesloten. Nu ik dit typ voel ik me steeds stommer worden.
Hond is ruim 11 maand en dus lekker aan de puber, daarbij stapelgek op andere honden.
Hij was lekker aan het banjeren en druk aan het doen op het veld toen ik aan de overkant een mevrouw aan zag komen met 2 grote witte honden ( van het ras wat bekend staat om aggressief uiterlijk, ben even de naam kwijt).
Ik zag ze komen en wilde Jelle al roepen zodat ik hm aan de riem kon doen, helaas had hij de honden ook gezien en stormde als een debiel de straat over.
Mevrouw compleet in paniek, die begon te schreeuwen dat Jelle bij haar honden weg moest blijven, hier komen dus bijtincidenten van en ik had mijn hond totaal niet onder controle etc.
Jelle zag of hoorde niets meer, die vloog alleen maar van de ene naar de andere kant.
Ondertussen kwamen er fietsers en twee auto's aan die het gelukkig wel zagen en stopten.
Mijn kinderen in paniek aan de kant van de weg, kortom totale chaos.
Jelle keerde terug naar het hondenveld uit zichzelf waar ik hem te pakken heb gekregen en op zn donder heb gegeven.

Ben me dood geschrokken, sta te trillen op de benen, hond zit even de bench, moet het even kwijt.
Hij luistert op wat puberperikelen na best goed, tot er andere honden in vizier zijn.
Is dit pubergedrag of schiet ik hier te kort?
Hij luistert dus als er geen verleidingen zijn.
Dat is nog niet "best goed" luisteren :wink:

Niet omheinde losloopveldjes die door de gemeente zo handig zijn geregeld in de directe omgeving van wegen zijn voor mij geen losloopveldjes.
Daar zou ik de hond niet eens los durven laten.
en verder
crutz schreef:Geen puber gedrag maar gewoon een jonge hond waar niet alles al in verankerd zit.
En met op z'n donder geven als hij uiteindelijk toch terug komt zal het niet verbeteren ;)
Dit :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maaiketh
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties.
Ik vind het op het moment echt lastig deze leeftijd.
Ik ga idd ook maar eens kijken naar een lange lijn.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Nee ik geloof niet in pubergedrag. Wel aan grenzen opzoeken en een opvoeding die duidelijk nog niet af is. Ik kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent maar leer er je les uit en achteraf op zijn donder geven terwijl hij in principe netjes terugkwam is ook niet handig :wink: Ik zou de boef voorlopig aan de lange lijn houden en goed gaan oefenen in betrouwbaar hier komen en aangelijnde honden met rust laten. Een gehoorzaamheidscursus gaan volgen maakt je denk ik ook wat zelfverzekerder.
Afbeelding
Maaiketh
Vaste gebruiker

Hij kreeg meer op zn donder vanwege mijn schrik denk ik.
Hij kwam ook alleen omdat ik een tak had gepakt en die vind hij er interessant
ranetje
Zeer actief

Maaiketh schreef:Hij kreeg meer op zn donder vanwege mijn schrik denk ik.
Hij kwam ook alleen omdat ik een tak had gepakt en die vind hij er interessant
Dat snappen wij wel (heel goed zelfs) maar je hond niet :wink:

Ik ben benieuwd hoe interessant hij een stok vindt, de volgende keer

In ieder geval zou ik die twee acties niet meer tegelijk doen (stok pakken en als hij komt op zijn donder geven.)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Beide. Hij zal heus wat impulsiever zijn vanwege de leeftijd, hormonen etc maar als jij als baas daar niet op in speelt schiet je tekort. Even een paar stapjes terug, minder vrijheid geven en meer duidelijkheid. Komt vanzelf weer goed, maar dan moet hij niet te veel succes krijgen met dit soort dingen.
Maaiketh
Vaste gebruiker

Het huilen staat me nader dan het lachen eigenlijk.
Voor mijn gevoel heb ik hem totaal niet onder controle en doe ik vanalles fout.
Hij komt uiteindelijk wel als je roept maar wanneer hij daar zin heeft, dus dat is geen luisteren.
Meestal als ik roep en hij kijkt me aan en loopt gewoon weg, draai ik me om ga ik de andere kant op en dan komt hij wel, beloon ik hem en doe ik hem aan de riem.

Aan die riem trekt hij als een malloot, tot nu toe helpt niets, hij gaat gewoon zijn weg en lijkt niet eens door te hebben dat ik aan de andere kant van de lijn loop.

En hij vreet continu het speelgoed van de kinderen aan wat op de grond ligt, wat ik consquent afpak en de laatste tijd pakt hij regelmatig ook zijn eigen speelgoed.

Deze drie dingen samen maken wel af en toe wel wat wanhopig.
Verder is het een superlief en aanhankelijk beestje, heel lief en geduldig naar de kinderen.
Binnenshuis gaat het super, buitenshuis ruikt ie de vrijheid en is hij helemaal gek lijkt het wel.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Joh hij is 11 maanden erg, heel vervelend, maar nog niet gelijk je vertrouwen op zeggen, wel beter om je heen kijken en trainen, trainen en nog eens trainen, als je hem nu vast blijft houden dan gaat hij t never nooit leren trouwens.
even tot rust komen en hup weer de schouders eronder :knuffel:
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Het klinkt alsof je heel veel kan verbeteren door zelf meer met hem aan de slag te gaan. Leuke dingen ondernemen (dus niet alleen saai wandelen of naar een losloopveld), hem dingen laten snuffelen en zoeken die jij verstopt, op een positieve manier hem in steeds moeilijkere situaties naar jou leren luisteren, en wat dan ook waar hij warm voor loopt sámen doen. Ga samen op cursus bijvoorbeeld.
Zodat jij als baas ook buiten interessant voor hem bent en de moeite waard om iets voor te doen als het een keer echt moet (zoals bij je roepen).

Probeer het positief te zien, er is zoveel wat je kan doen om hem beter te leren luisteren, dat komt vast goed als je er mee aan de slag gaat.
ranetje
Zeer actief

runninggirl schreef:Het klinkt alsof je heel veel kan verbeteren door zelf meer met hem aan de slag te gaan. Leuke dingen ondernemen (dus niet alleen saai wandelen of naar een losloopveld), hem dingen laten snuffelen en zoeken die jij verstopt, op een positieve manier hem in steeds moeilijkere situaties naar jou leren luisteren, en wat dan ook waar hij warm voor loopt sámen doen. Ga samen op cursus bijvoorbeeld.
Zodat jij als baas ook buiten interessant voor hem bent en de moeite waard om iets voor te doen als het een keer echt moet (zoals bij je roepen).

Probeer het positief te zien, er is zoveel wat je kan doen om hem beter te leren luisteren, dat komt vast goed als je er mee aan de slag gaat.
Dat zeker :ok:
Maaiketh schreef:En hij vreet continu het speelgoed van de kinderen aan wat op de grond ligt, wat ik consquent afpak en de laatste tijd pakt hij regelmatig ook zijn eigen speelgoed.
Hoe bedoel je dat?
Mag hij zijn eigen speelgoed niet slopen?
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Maaiketh schreef:Het huilen staat me nader dan het lachen eigenlijk.
Voor mijn gevoel heb ik hem totaal niet onder controle en doe ik vanalles fout.
Je voelt je verantwoordelijk en dat is goed. Je moest eens weten hoeveel mensen de hond de schuld geven. Jij zoekt het bij jezelf. Dat betekent dat je de situatie kan veranderen. :ok:

Onthoud wel dat het niet zo erg is als dat het nu lijkt. Iedere hondenbaas heeft wel eens zoiets meegemaakt en zich op zijn zachtst gezegd daar onprettig bij gevoeld. :F:

Wat er al geschreven wordt: blijf oefenen, oefenen, oefenen.

Je kan het :ok:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

EstherK schreef:

Zo is het :ok: ondanks dat het lijkt of iedereen op het forum z'n hond volledig onder controle heeft, hebben we allemaal wel eens flink met de handen in het haar gezeten en/of zijn de wanhoop nabij geweest :wink:
Afbeelding
Maaiketh
Vaste gebruiker

Bedankt voor de veer in mn reet, het komt ook wel goed, maar zit er nu ff doorheen.
Hij mag zn eigen speelgoed slopen hoor ;) graag zelfs, en dat doet ie ook met verve.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ken weinig mensen die hun honden als een robot kunnen laten luisteren. De meeste honden die ik ken rennen bij echte verleiding zo weg hoor. En dat deden mijn honden ook. Zelf Bas rent mee als een haar bekende hond op honden af rent. Alleen luistert ze wel. Maar samen....En mijn vorige honden rennen ook wel eens geheel tegen mijn zin een eind weg. Honden zijn geen robot en veel mensen doen zich beter voor dan ze zijn.
Afbeelding
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Onze hond word bijna 2 en begint nu weer zijn oren terug te krijgen. Ik ken het precies heel frustrerend maar kan je ook een lange lijn aanraden en een fluit scheelt een hoop roepen.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

EstherK schreef: Je voelt je verantwoordelijk en dat is goed. Je moest eens weten hoeveel mensen de hond de schuld geven. Jij zoekt het bij jezelf. Dat betekent dat je de situatie kan veranderen. :ok:

Onthoud wel dat het niet zo erg is als dat het nu lijkt. Iedere hondenbaas heeft wel eens zoiets meegemaakt en zich op zijn zachtst gezegd daar onprettig bij gevoeld. :F:
En zo is het maar net. Fouten maken kan en mag, daar gaat de opvoeding van een hond niet gelijk van aan gort. Evalueer wat er gebeurt is en probeer het een eventuele volgende keer anders aan te pakken ;) Meer kun je toch niet.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ook groot gedeelte puberen. Hier gaat het ook met periodes, goed en minder goed. En ze is mij ook wel eens de weg over gevlogen, wat echt niet leuk is.
Gewoon de lange lijn er weer aan, of op een geschikte plek loslaten, en oefenen. Iets héél lekkers meenemen werkt hier ook wel. Ik denk zelf dat het er ook wel bij hoort, bij een jonge hond (extreem baasgerichte rassen misschien daargelaten?). Ik merk dat hoe ouder mijn hond wordt, hoe beter het gaat (1,5 geweest) :ok:
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Oh je verhaal is wel een beetje herkenbaar hoor. Freek heeft ook een periode gehad dat ik me serieus afvroeg of hij spontaan geheugen verlies had gekregen en doof was geworden. Dat zijn de tijden om de lijntjes weer korter te nemen en niks meer doende vingers te zien, commando is commando. Trouwens laat ik mijn honden in de wijk ook niet los op dit soort veldjes. We wonen ook dicht bij de ringweg en er ligt een losloopveldje lang met een half hekje?! Nou luisteren mijn honden behoorlijk, maar er zal maar eens iets heeeel interessants aan de andere kant lopen en ik let 1 seconde niet goed op. Nee in het bos enzo mogen ze los. De plas rondjes zitten ze gewoon aan de lijn :-)
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Fotogravinnetje schreef:O ja. Als een hond naar je toekomt is hij ALTIJD braaf. Wat er ook aan vooraf gegaan is, hoe lang hij ook getreuzeld heeft om te komen. Hierkomen is ALTIJD braaf. Anders leer je de hond dat naar je toekomen kan betekenen dat hij straf krijgt, dus zal hij niet graag naar je toe komen. Zelfs niet als je 9 van de 10 keer niet boos wordt
Toch wil dit niet zeggen dat je altijd hulpeloos hoeft te blijven roepen. ALS hij komt is hij altijd braaf. Ook na een half uur roepen met een hoog stemmetje. Maar ik ga dus niet een half uur staan roepen met een hoog stemmetje. En als ik ze moet halen ..... dan volgt er een donderpreek. En zijn ze NIET LIEF !!! Ze mogen dan zelfs niet naar me toekomen, ik loop dan weer boos weg en laat ze staan. Dan zijn de mijne wel onder de indruk en heb ik de mogelijkheid om ze weer opnieuw te roepen. Rustig met een neutrale stem. Dan mogen ze weer naar me toekomen en krijgen ook een beloning. Dat is dan wel een beloning in de vorm van een knuffel, en geen jackpot met snoepjes.

Komen = Braafffff, altijd en overal. Maar niet komen is = niet braaf. Overigens kan ik dan heel snel switchen tussen een preek en Goed Zo, Braaf!! als dan toch een koppie richting mij gericht wordt en ze aanstalten maken om toch maar te komen. Want bij twijfel moedig ik aan om te komen om weer te donderen als ze dan toch maar besluiten om verderop te gaan snuffelen. Dus niet dreigen boos te worden als ze deemoedig naar je toe komen wat je zo vaak ziet. Zo van: "vrouwtje is heel teleurgesteld in je, en nu moet je echt heel snel komen want anders wordt ik alsnog boos, schiet eens op ik heb niet de hele dag de tijd" Om dan met een brommend braaf beloond te worden omdat het zo hoort volgens de boekjes.

Overigens zijn er genoeg honden die wel beter komen nadat ze een keer uitgefoeterd zijn toen ze eindelijk kwamen. Ik denk dat het in dit geval wel degelijk helpt. Vaak als zo'n reactie recht uit het hart komt en direct en goed getimed is komt die prima aan. En juist zo'n instinctieve reactie is vaak puur en goed getimed.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Suske schreef:Jammer dat je hem op zijn donder hebt gegeven nadat hij uiteindelijk uit zichzelf terugkwam.
Lange lijn gebruiken en oefenen, oefenen, oefenen.
Dit dus!
Oefenen op hier komen en oefenen op andere honden negeren!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

alm@ schreef:
EstherK schreef:

Zo is het :ok: ondanks dat het lijkt of iedereen op het forum z'n hond volledig onder controle heeft, hebben we allemaal wel eens flink met de handen in het haar gezeten en/of zijn de wanhoop nabij geweest :wink:
Grappig dat je dat zo zegt. Ik durf ook gewoon bijna niet met een forum wandeling mee te gaan omdat het idd lijkt alsof alle honden super goed luisteren...
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik dacht n jaar geleden ook dat ik Figo nooit meer los kon laten. Maar ben gekke gerrie niet. Oefenen oefenen oefenen. Je hond heeft nu n lastige leeftijd. De een noemt t pubertijd. De ander doet daar niet aan. Feit is dat ie grenzen gaat verkennen. En je t onderling spannender moet maken. Ik heb ben gaan handelen naar Jaap z'n uitleg. Op mijn manier. Maar ik vond dat fijne tips.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

O jee, dat zijn behoorlijk wat :oeps: en :eek: bij elkaar. Die mevrouw met die "vechthonden" zal ook wel geschrokken zijn (en je kinderen en de fietsers en de automobilisten) Maar je trekt het je aan en dat is eigenlijk het voornaamste. Nu met je schrik wat doen, alert blijven als je gaat wandelen, oefenen. Niet trekken aan de riem, luisteren naar "hier" of nog beter "niet overal op af vliegen zonder toestemming".

Heb je een cursus gevolgd of zou je dat willen doen met je hond ? Of lees je over honden training/opvoeding ?
Enfin, het is een investering waar je heel veel aan kunt gaan hebben. Meer plezier van je hond (ook voor de kinderen), meer plezier voor de hond. Niet meer los laten is een oplossing maar wel een die w.s. het plezier niet direct zal vergroten zeker niet als hij trekt. De kans is dan dat de lol er snel af is en je stil aan toch wat minder met hem gaat lopen etc. etc. Er is niks mis met honden die nooit los lopen hoor maar trekken aan de lijn is dan wel iets wat je niet wil hebben.

Begin oefening; aan de lange lijn laten lopen en met momenten bij je roepen en dan groot belonen. Of als hij wat van je vandaan is (lijn hangt nog los) ren je de andere kant op en je roept hem enthousiast. Als hij dan ter hoogte van je zij is geef je hem een beloning (snoep, bal of misschien wel die stok) Hij zal leren dat bij jouw komen altijd iets leuks oplevert.

Enfin, er zijn heel veel hier-spelletjes en oefeningen en ook veel niet-trek technieken.

Je bent nu flink geschrokken en je weet wat er fout kan gaan (je hebt zo'n beetje alle nachtmerries van honden eigenaars zoals een mogelijke confrontatie met een klapkaak en auto-ongelukken in 1 minuut ondervonden) Het is een realiteit die gaar gebeuren als je nu niet de verantwoordelijkheid opneemt en met hem gaat trainen. Ook om te voorkomen dat je straks een hond hebt maar er weinig meer mee doet omdat het toch tegenvalt.

Ik wil niet lullig doen maar ik zeg dit omdat het heel veel mensen (en honden) overkomt. Achteraf gezien valt een hond hebben toch tegen en blijft het bij 4 x een kort plas en poep rondje etc. etc. Ik denk niet dat dit is wat jij wil zo te horen dus zoek leuke oefeningen of ga een cursus doen.

Succes :ok:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Gelukkig is het goed afgelopen.
Dat je een tak pakte omdat hij daar wel op zou kunnen reageren is een prima reactie geweest! En hij kwam! Kan me ook wel weer je reactie voorstellen toen je hem eenmaal had :wink:

Hier in de gemeente zijn er ook aangewezen losloopplekken. Vlak bij de weg. Het mag daar, maar ik vind het voor mijn jonge hond absoluut niet veilig. Te vaak nog dat zijn aandacht ergens door wordt getrokken en dat de kans te groot is dat hij datgene leuker vindt dan dat hij mij vindt.
Bij twijfel, niet loslaten, gewoon niet. Die regel heb ik niet alleen voor de jonge hond, maar had ik ook met de wat oudere hond die altijd wat onvoorspelbaar kon blijven in dingen die ze enorm leuk vond (om achteraan te gaan).
Die plekken zijn gewoon niet veilig genoeg om een risico te nemen. Lange lijn of een lange flexlijn op die plekken werkt dan vaak beter. En dan vaak bij je roepen, even de aandacht vragen en dan weer laten gaan werkt fijner, én je hebt controle omdat de lijn er aan zit.

Op plekken waar je meer overzicht hebt en niet de weg loopt kun je gewoon weer wat makkelijker oefenen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”