Afgelopen zondag deden we een oefening waarbij de hond werd losgelaten met een lange lijn om en terug moest rennen naar het baasje. Wilma rende netjes mijn kant op toen ik haar riep. Vlak voor ze bij mij was rende ze ineens in volle vaart de andere kant op, recht op het bange hondje af
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
angstig hondje op de training
Moderator: moderatorteam
- Sabi85
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
- Aantal honden: 1
angstig hondje op de training
Op zondagochtend doe ik gehoorzaamheidstraining met Wilma. De afgelopen 2 keer was er een nieuw hondje in de groep. Het is een heel angstig hondje uit Spanje, ik denk een Podenco mix. Het hondje is nog te bang om met de oefeningen mee te doen. Het baasje loopt met haar over het veld om haar te laten wennen. Aan het begin van de les wordt steeds uitgelegd waarom ze niet meedoet met de oefeningen en wordt gezegd dat we absoluut niet te dichtbij mogen komen met onze honden. De eerste keer liep het hondje de hele tijd in elkaar gedoken met haar staart tussen de poten en de 2e keer zag ik haar al wat rechter op lopen en af en toe de staart tussen haar poten uit komen. Het gaat vast helemaal goed komen met dit hondje
Afgelopen zondag deden we een oefening waarbij de hond werd losgelaten met een lange lijn om en terug moest rennen naar het baasje. Wilma rende netjes mijn kant op toen ik haar riep. Vlak voor ze bij mij was rende ze ineens in volle vaart de andere kant op, recht op het bange hondje af
. Ze snuffelden wat aan elkaar en verder gebeurde er niks. Ik liep snel naar Wilma toe en nam haar weer mee. Op zo'n moment weet ik niet goed hoe te reageren en ik zei alleen maar rustig "Kom Wilma", terwijl ik eigenlijk wel boos was en dat ook had moeten laten merken denk ik. Ik was wel opgelucht dat de kennismaking met dat hondje eigenlijk wel goed ging. Als Wilma vervelend had gedaan had ik me echt heel erg rot gevoel, want dit hondje heeft juist positieve ervaringen nodig. Volgens mij had ze vanaf het begin gepland om naar dit hondje te gaan, want tijdens de les zat ze ook steeds naar haar te kijken. Hondjes waar je niet in de buurt mag komen zijn natuurlijk heeeeel interessant 

- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Re: angstig hondje op de training
Ik denk dat het juist goed was dat je rustig reageerde hoor, ook voor het bange hondje
anders was het ook maar 'brrr enge hond BRRR ENG MENS' geweest.
- Evertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
- Aantal honden: 2
Ik denk dat het ook goed was dat je rustig reageerde en voor de volgende keer zorgen dat het hondje buiten het bereik van de lange lijn is
. Wellicht is het een idee om te overleggen met je instructrice om de afstand om hier te komen niet al te groot te maken. De kans dat ze dan komt is groter en jij moet zorgen dat het feest is als ze komt. Dan heeft ze vast snel door dat bij jou het lekkere en het leuke te halen is!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Evertje schreef:Ik denk dat het ook goed was dat je rustig reageerde en voor de volgende keer zorgen dat het hondje buiten het bereik van de lange lijn is. Wellicht is het een idee om te overleggen met je instructrice om de afstand om hier te komen niet al te groot te maken. De kans dat ze dan komt is groter en jij moet zorgen dat het feest is als ze komt. Dan heeft ze vast snel door dat bij jou het lekkere en het leuke te halen is!
Ik mag hopen dat de instructrice zelf ook al op dat idee gekomen is, want dat is de beste oplossing
Lief Sabi85 dat je het je aantrekt, maar je bent samen op training om te leren.
Je hoeft er niet heen als alles al perfect gaat.
Meedenken met de trainster is prima (kortere afstand oefenen), maar dat er eens iets niet helemaal goed gaat hoort bij een training.
En gelukkig heeft het ook geen echte problemen opgeleverd.
Rustig reageren en rustig meenemen is prima lijkt me