Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslopen, wanneer? (herplaatser)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Famvaz
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Portugese Pointer
Aantal honden: 1

Loslopen, wanneer? (herplaatser)

Ongelezen bericht door Famvaz »

Ik twijfel enorm, dus ik wilde het toch eens met jullie delen om te zien wat anderen zouden doen.

Sinds halverwege februari hebben wij een geweldige lieve hond: Edo. Edo is een herplaatser en komt oorspronkelijk uit Spanje. Qua achtergrond weten we dat hij daar in een asiel gezeten heeft en daarvoor waarschijnlijk een poosje heeft gezworven én daarvoor hoogstwaarschijnlijk tot een jager behoorde en dus gejaagd heeft.
Hij is overigens een Portugese Pointer van circa 3,5 tot 4 jaar oud.

Edo en ik zijn vrij snel begonnen met een gehoorzaamheidstraining (basis) en hij is erg leergierig. Hij let enorm op mij en tijdens deze trainingen luistert hij voortreffelijk. We doen ook eigenlijk alles al afgelijnd tijdens de trainingen en het is nog nooit voorgekomen dat ik zijn aandacht kwijt raakte en hij zijn eigen ding ging doen.

Tijdens het wandelen trok hij in het begin flink aan de lijn en was hij constant "aan het jagen/speuren". Altijd bezig met alles om hem heen. Inmiddels is dit veranderd doordat ik ontzettend met hem oefen tijdens het lopen. Constant zijn aandacht vragen en dat werpt zijn vruchten af: we kunnen normaal met hem lopen :cheer:
Het enige moment waarop het mis gaat is wanneer we de duinen in gaan óf we bij een groot veld komen. Dan verlies ik zijn aandacht regelmatig (hij zit overigens tijdens het wandelen altijd nog vast!) en merk ik dat hij dolgraag zijn neus/ogen achterna wil gaan.

Nu weet ik dat dit ras gewend is om ruim te gaan en twijfel ik dus enorm wat er eigenlijk zal gebeuren wanneer ik hem los laat. Maar hoe kom ik hier achter? Hoe wéét ik wanneer hij wel of niet los kan? Ik vind het erg lastig. Hij mag namelijk best (heel) ruim gaan, maar ik wil hem natuurlijk wel weer terug :wink:

Rondom huis loopt hij al regelmatig los. Daar is er niets aan de hand, maar daar valt natuurlijk ook niets te spelen.
In onze buurt zijn zover ik weet geen omheinde losloopgebieden (Drenthe, Assen). Ik gun het hem ZO om lekker rond te kunnen rennen. Ik merk dat hij hier ontzettend veel behoefte aan heeft.
We hebben een lange lijn (16 meter) en dat gaat prima. 1x dook hij plots de bosjes in en kwam hij niet meteen terug, maar toen toverde meneer een doodkonijn tevoorschijn (al reeds dood) en apporteerde deze keurig voor mijn voeten :D

Hoe zouden jullie dit verder aanpakken zodat hij wellicht binnenkort eens los kan lopen?
Abbey en Ozzie
Actief

Re: Loslopen, wanneer? (herplaatser)

Ongelezen bericht door Abbey en Ozzie »

Onze Spaanse schone heeft ook een 15 meter lijn, deze laten wij soms op het veld eens los over de grond voor een aantal minuten, dan weer vasthouden. Maar toen zij een levende muis had, schoot ze toch echt weg. Maar het is een kwestie van proberen, vertrouwen en oefenen. Maar Ozzie mag niet los als we zomaar ergens wandelen, want dan kan ik het niet inschatten (i.v.m. angst, jacht.)
hewi
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hewi »

Ik zou ff contact opnemen met jeannette van de stichting waar edo weg komt,
zij weet alle ins en outs en heeft zelf 2 pointers en een podenco.
Beter te lang vast dan te snel los :) en zij weet ook meer van zijn achtergrond.
Maar idd lange lijn er aan altijd handig, en verder kan zij je ook heel veel tips geven, info@huizezwerfhond.nl
Groetjes Heidi
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Nanna schreef:Loslaten op een hoog omheind afgesloten terrein. Kun je meteen zien of ie op roepen terugkomt.
Maar dat is natuurlijk wel anders dan in het bos waar dieren lopen :wink:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik ben daar wat makkelijk in. Als hij geen angstproblemen heeft, had hij bij mij waarschijnlijk al lang losgelopen. Op 1 na liepen al mijn opvanghondjes binnen een week los. Als het gevoel goed is, dan is het het juiste moment en dan maakt het niet uit of de hond er een dag of een jaar is.
Als je van jezelf weet dat je onzeker van aard bent, vraag dan iemand die jullie kent van de hondenschool ofzo om advies. Het helpt ook om samen met iemand te gaan lopen die een hond heeft waar jou hond goed mee overweg kan, en die zelf goed luistert.

Dit is waarschijnlijk ook een pointer (mix) foto
Die had overigens helemaal niet de neiging om veel ruimte te nemen. Vergeleken met mijn stabij een verademing. Die was luisterend geboren en liep vanaf dag 1 los, en wat heeft ze gerend! foto
Ze was wel een keer aangesloten bij een voorbij lopend gezelschap. Ik heb haar even op moeten halen, maar daar ben ik dan ook niet zo van onder de indruk.
Laatst gewijzigd door Paisley op 20 mei 2015 19:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Dag 1.
Op een overzichtelijk gebied.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Famvaz
geregistreerd lid

Nanna schreef:Loslaten op een hoog omheind afgesloten terrein. Kun je meteen zien of ie op roepen terugkomt.
Hij loopt sowieso 2x per week los in een omheinde afgesloten paardenbak (erg groot, waar hij ook de hoek om kan gaan en dus uit mijn zicht) en daar gaat het luisteren voortreffelijk, net als rondom huis.

Echter is dit niet te vergelijken met écht loslopen in een gebied waar ook andere dieren rondlopen (vogels, eenden, fazanten etc)

Paisley: Ik ben juist absoluut niet onzeker van aard en heb gelukkig ook ervaring met jachthonden, maar het feit dat hij gezworven heeft en zichzelf dus prima in leven wist te houden maakt mij met hem wel voorzichtiger. Ik vind het lastig te beoordelen of hij er al aan toe is.

Hewi: Ga ik ook doen! Bedankt voor de tip! :E:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mijn ervaring is dat het zwerven wel uit maakt. Maar bij sommige honden zie je direct hij hij het veel fijner vind om bij zijn roedel te blijven, dan in zijn eentje op stap te gaan. Een zwerver heeft ook ondervonden hoe eenzaam en hard het leven kan zijn.
Wat mij betreft gaat het niet om of hij luistert (sommige hondjes hier luisterden voor geen meter maar liepen wel los) maar of er genoeg binding is met jou om niet te willen smeren. En als er een haas langs hem heen het weiland in schiet, gaat hij er vast wel achteraan. De vraag is alleen of en wanneer hij terug komt.
Afbeelding
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

Als hij veel jachtinstinct heeft zou ik wel opletten waar ik hem los zou laten.
Mijn hond gaat ook erg graag zijn neus achterna en kan op bepaalde plekken niet los. Daar lopen hazen/fazanten en als hij die op het spoor is, kan ik roepen wat ik wil maar dan luistert hij dus gewoon niet. Ik weet inmiddels wel een beetje de plekken waar hij niet los kan, dan loopt hij aan de flexriem.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Uhm. Tja, ik heb dan wel een herderachtige..
Wij hebben haar sinds 14 februari en ze loopt al meer dan een maand los. Misschien zelfs wel 1,5..
Ze kan ook los in het bos en konijntjes zijn eng :P
Afbeelding
Famvaz
geregistreerd lid

Feather__ schreef:Uhm. Tja, ik heb dan wel een herderachtige..
Wij hebben haar sinds 14 februari en ze loopt al meer dan een maand los. Misschien zelfs wel 1,5..
Ze kan ook los in het bos en konijntjes zijn eng :P
Ja, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met een hond die een verleden heeft met jagen/zwerven :wink:
Konijntjes worden keurig voor mijn voeten neergelegd (& trots dat 'ie was echt geweldig) en zijn alles behalve eng. :mrgreen:

Overigens geeft ie helemaal NIETS op konijntjes die in een kooitje in de tuin lopen. Daar kijkt ie niet eens naar om :hmmm: Lopen ze echter door de duinen, dan graaft ie dolblij een konijnhol uit om ze te zoeken.

Een paar weken geleden begon ie plots te graven naast een sloot en toen kwam er zo een dikke rat tevoorschijn die er vervolgens snel vandoor ging. :mrgreen:
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Ho ho. Yindi heeft wel gezworven. Als pup. Ze was 4 of 5 maanden toen ze gevangen werd.
Maar zoals ik al zei ze heeft herder in zich en dus is ze heel erg op haar baas gericht. Dat is wel anders dan een podenco achtige.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hier ook een halve herder die van de straat komt uit Spanje die zowel op geur als op zicht jaagt (als ze de kans zou krijgen). Maar dat is inderdaad heel iets anders dan een pointer. Dus ik zou als ik jou was vooral afgaan op ervaringen van mensen met een soortgelijk ras.
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Je zou eens contact op kunnen nemen met:
info@perdigueiro-portugues.nl, deze mensen hebben/fokken al jaren de Portugese pointer, misschien kan zij je helpen.
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound

Ongelezen bericht door pointer »

Tja, mijn kruising pointer neemt graag een beetje ruimte, niet erg, als ik roep komt hij. Maar..... die superneus pikt heel snel een spoor op en als ik te laat ben, gaat hij op volle snelheid er achteraan. Hij komt echt wel terug, maar het is gewoon niet de bedoeling dat hij zelfstandig achter wild aanjakkert.
Ik geef eerlijk toe, ik ben soms te laat, dat is mijn onkunde, dus ik kies mijn losloopgebieden zorgvuldig en loop bewust in wild-arm gebied. Geen bossen dus.

Lastig om je te adviseren, jij kent je hond het beste ( prachtig ras trouwens ).
Groetjes Iris
Famvaz
geregistreerd lid

Hamilton schreef:Je zou eens contact op kunnen nemen met:
info@perdigueiro-portugues.nl, deze mensen hebben/fokken al jaren de Portugese pointer, misschien kan zij je helpen.
Hoi,

Daar heb ik inderdaad ook al een tijdje contact mee :D
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Famvaz schreef:
Hamilton schreef:Je zou eens contact op kunnen nemen met:
Hoi,

Daar heb ik inderdaad ook al een tijdje contact mee :D
:ok:
( doe Lillian dan maar de groetjes van mij)
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Jetski
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jetski »

Heb geen tips over wel of niet los laten, maar ik vind het altijd een heel fijn idee dat mijn hond een penning (met diverse telefoonnummers erin gegraveerd) om heeft tijdens het loslopen.
Natuurlijk is ie gechipt, maar voordat ze je dan gevonden hebben ben je al gauw een uurtje of wat verder..
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik zit ook een beetje met dat dilemma. Layla kan ivm jagen weinig los, ondanks dat onze band erg sterk is. Ze neemt ook die ruimte en ik wil dat pertinent niet.
Didge hoop ik makkelijker los te laten lopen en denk ook dat dat kan. Hij lijkt een stuk relaxer dan layla. Mevrouw ziet, hoort en ruikt alles en wil ook niks missen, een moment aandacht verslappen en ze gaat wat voor zichzelf doen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”