Sinds halverwege februari hebben wij een geweldige lieve hond: Edo. Edo is een herplaatser en komt oorspronkelijk uit Spanje. Qua achtergrond weten we dat hij daar in een asiel gezeten heeft en daarvoor waarschijnlijk een poosje heeft gezworven én daarvoor hoogstwaarschijnlijk tot een jager behoorde en dus gejaagd heeft.
Hij is overigens een Portugese Pointer van circa 3,5 tot 4 jaar oud.
Edo en ik zijn vrij snel begonnen met een gehoorzaamheidstraining (basis) en hij is erg leergierig. Hij let enorm op mij en tijdens deze trainingen luistert hij voortreffelijk. We doen ook eigenlijk alles al afgelijnd tijdens de trainingen en het is nog nooit voorgekomen dat ik zijn aandacht kwijt raakte en hij zijn eigen ding ging doen.
Tijdens het wandelen trok hij in het begin flink aan de lijn en was hij constant "aan het jagen/speuren". Altijd bezig met alles om hem heen. Inmiddels is dit veranderd doordat ik ontzettend met hem oefen tijdens het lopen. Constant zijn aandacht vragen en dat werpt zijn vruchten af: we kunnen normaal met hem lopen
Het enige moment waarop het mis gaat is wanneer we de duinen in gaan óf we bij een groot veld komen. Dan verlies ik zijn aandacht regelmatig (hij zit overigens tijdens het wandelen altijd nog vast!) en merk ik dat hij dolgraag zijn neus/ogen achterna wil gaan.
Nu weet ik dat dit ras gewend is om ruim te gaan en twijfel ik dus enorm wat er eigenlijk zal gebeuren wanneer ik hem los laat. Maar hoe kom ik hier achter? Hoe wéét ik wanneer hij wel of niet los kan? Ik vind het erg lastig. Hij mag namelijk best (heel) ruim gaan, maar ik wil hem natuurlijk wel weer terug
Rondom huis loopt hij al regelmatig los. Daar is er niets aan de hand, maar daar valt natuurlijk ook niets te spelen.
In onze buurt zijn zover ik weet geen omheinde losloopgebieden (Drenthe, Assen). Ik gun het hem ZO om lekker rond te kunnen rennen. Ik merk dat hij hier ontzettend veel behoefte aan heeft.
We hebben een lange lijn (16 meter) en dat gaat prima. 1x dook hij plots de bosjes in en kwam hij niet meteen terug, maar toen toverde meneer een doodkonijn tevoorschijn (al reeds dood) en apporteerde deze keurig voor mijn voeten
Hoe zouden jullie dit verder aanpakken zodat hij wellicht binnenkort eens los kan lopen?