Rosita Compagner schreef:[quote="LongFields]Als je dit wilt proberen gaat het ten koste van de hardheid van de bovenvacht helaas. Zo'n hond krijgt op den duur een vacht die niet meer representatief is voor het ras en ook niet meer aan de standaard voldoet.
De Laekense vacht is nou eenmaal geen stripvacht, en die kun je er ook niet zomaar van maken...
Sjips

hoe zou ik jou nu uit kunnen leggen wat een stripvacht is...... Want dat hardheidsverlies waar jij over praat is alleen het geval als je een vacht gaat scheren of knippen en daar is hier helemaal geen sprake van..... Verder heeft geen enkele hond een stripvacht van nature maar manipuleren is ook een vak
Stel je eens een rijpe vacht voor waarvan je van iedere 2 haren er eentje uitplukt. Op de plek van de uitgeplukte komt een nieuwe haar, niet waar? Op de plek van de haar die je hebt laten staan gebeurt niks want die haar zit nog in het haarzakje. Wanneer je deze vacht 3 maanden (voor een laeken misschien 4 dat haar groeit vaak niet zo heel hard) later bekijkt is de plek van die uitgeplukte haar ingenomen door een mooi 3 maanden oude nieuwe haar. Als je op dát moment iedere tweede haar die je 3 maanden geleden liet staan uitplukt dan heb je een roulatiesysteem oftewel een stripvacht gekweekt....... Wanneer haar 1 drie maanden oud is, is haar twee plukrijp. Op deze manier hou je iedere keer een mooi nieuw laagje haar op je hond.
Beter uitgelegd zo?[/quote]
Je legt het leuk uit, maar ik ken persoonlijk geen enkele Laekense die er qua vacht beter op wordt als er een stripvacht op gekweekt wordt.
Op een show zal je dit soort honden niet hoog zien eindigen ook.
Maar ga jij gewoon lekker je gang met het strippen van de Laekense hoor, ik houd het gewoon bij 2x per jaar plukken indien nodig.