Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup plukken?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Pup plukken?

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Ik heb hier een ruwharige teckelpup van 11 weken in huis.
Nu heeft de fokker mij verteld dat ik haar nu al moet gaan plukken, dus de nestharen eruit moet plukken zegmaar, omdat ze anders een hele pluizige vacht zal krijgen later.
Mijn vorige teckel is pas op een leeftijd van zo'n 7 maanden ofzo geplukt en heeft ook nooit een pluizige vacht gekregen.

Op zich staat dat puppyvachtje natuurlijk ook wel schattig, maar wat is nou verstandig om te doen? :denken:
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik zou een trimster vragen..

ik weet er niet veel van, maar volgens mij doe jeh elemaal niks met de puppenvacht
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: Pup plukken?

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Benji&Brenda schreef:Ik heb hier een ruwharige teckelpup van 11 weken in huis.
Nu heeft de fokker mij verteld dat ik haar nu al moet gaan plukken, dus de nestharen eruit moet plukken zegmaar, omdat ze anders een hele pluizige vacht zal krijgen later.
Mijn vorige teckel is pas op een leeftijd van zo'n 7 maanden ofzo geplukt en heeft ook nooit een pluizige vacht gekregen.

Op zich staat dat puppyvachtje natuurlijk ook wel schattig, maar wat is nou verstandig om te doen? :denken:
Je hoeft 'm ook niet helemaal te plukken, maar alleen telkens datgene wat los zit. Op deze manier krijg je uiteindelijk een stripvacht wat zoveel inhoud als dat de hond nooit in z'n onderwolletje loopt, wat je wel hebt als je b.v. maar 1 of 2 keer per jaar laat plukken. Hoe eerder de puppyflus eruit komt, des te eerder krijgt de hond de juiste vachtstructuur. Als plukken nog niet lukt omdat het nog te vast zit of dat je de techniek (nog)niet helemaal meester bent, dan kun je ook een heel fijn kammetje gebruiken.
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Okay, bedankt :ok:

Ik heb mijn vorige teckel al wel geplukt en dat was heel goed gelukt. Alleen had hij dan al wel volwassen vacht...

Ik heb de oortjes van Britt al wel geplukt, hihi, ze heeft nu weer nette oortjes, zover ben ik al :smile:
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Niet bij alle rassen kun je een stripvacht "kweken", bij de Laekense Herder bijvoorbeeld is dat geen goed plan en gaat het ten koste van de vacht van de hond.
Mijn honden zijn gewoon 2 x per jaar een maand of wat "kaal" en hebben dan alleen hun ondervachtje. De bovenvacht komt daarna gewoon weer mooi terug.
magda
Zeer actief

Ongelezen bericht door magda »

onze cairn werd ook voor het eerst geplukt toen ze 12 weken was,kwam de fokker doen service van de zaak :mrgreen:
nu heeft ze een prachtige stripvacht,elke 4 maanden word ze geplukt :ok:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

LongFields schreef:Niet bij alle rassen kun je een stripvacht "kweken", bij de Laekense Herder bijvoorbeeld is dat geen goed plan en gaat het ten koste van de vacht van de hond.
Mijn honden zijn gewoon 2 x per jaar een maand of wat "kaal" en hebben dan alleen hun ondervachtje. De bovenvacht komt daarna gewoon weer mooi terug.
Even een oud onderwerp naar boven gehaald. Waarom denk je dat het creeeren van een stripvacht op een Laekense problemen op kan leveren? Ik heb nog maar één ruwe Belg in mijn salon en dat is nog een jonge hond maar we gaan al aardig de goeie kant op, in mijn ogen, met een stripvachtje. De óndervacht heet toch niet voor niks ondervacht? Ik probeer de hond dan ook het hele jaar in de juiste vachtstructuur te laten lopen.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Rosita Compagner schreef:
LongFields schreef:Niet bij alle rassen kun je een stripvacht "kweken", bij de Laekense Herder bijvoorbeeld is dat geen goed plan en gaat het ten koste van de vacht van de hond.
Even een oud onderwerp naar boven gehaald. Waarom denk je dat het creeeren van een stripvacht op een Laekense problemen op kan leveren? Ik heb nog maar één ruwe Belg in mijn salon en dat is nog een jonge hond maar we gaan al aardig de goeie kant op, in mijn ogen, met een stripvachtje. De óndervacht heet toch niet voor niks ondervacht? Ik probeer de hond dan ook het hele jaar in de juiste vachtstructuur te laten lopen.
Als je dit wilt proberen gaat het ten koste van de hardheid van de bovenvacht helaas. Zo'n hond krijgt op den duur een vacht die niet meer representatief is voor het ras en ook niet meer aan de standaard voldoet.
De Laekense vacht is nou eenmaal geen stripvacht, en die kun je er ook niet zomaar van maken... :19:
Er zijn wel Laekense die volgens hun eigenaar helemaal niet meer getrimd hoeven te worden, maar dit zijn vaak exemplaren die uit intervariëteitskruisingen (Laekense-Mechelaar) komen en die hebben zowiezo een hele korte vacht die meer naar de structuur van de Mechelaar toe gaat.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

[quote="LongFields]Als je dit wilt proberen gaat het ten koste van de hardheid van de bovenvacht helaas. Zo'n hond krijgt op den duur een vacht die niet meer representatief is voor het ras en ook niet meer aan de standaard voldoet.
De Laekense vacht is nou eenmaal geen stripvacht, en die kun je er ook niet zomaar van maken...[/quote]

Sjips :denken: hoe zou ik jou nu uit kunnen leggen wat een stripvacht is...... Want dat hardheidsverlies waar jij over praat is alleen het geval als je een vacht gaat scheren of knippen en daar is hier helemaal geen sprake van..... Verder heeft geen enkele hond een stripvacht van nature maar manipuleren is ook een vak :mrgreen:

Stel je eens een rijpe vacht voor waarvan je van iedere 2 haren er eentje uitplukt. Op de plek van de uitgeplukte komt een nieuwe haar, niet waar? Op de plek van de haar die je hebt laten staan gebeurt niks want die haar zit nog in het haarzakje. Wanneer je deze vacht 3 maanden (voor een laeken misschien 4 dat haar groeit vaak niet zo heel hard) later bekijkt is de plek van die uitgeplukte haar ingenomen door een mooi 3 maanden oude nieuwe haar. Als je op dát moment iedere tweede haar die je 3 maanden geleden liet staan uitplukt dan heb je een roulatiesysteem oftewel een stripvacht gekweekt....... Wanneer haar 1 drie maanden oud is, is haar twee plukrijp. Op deze manier hou je iedere keer een mooi nieuw laagje haar op je hond.

Beter uitgelegd zo?
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Rosita Compagner schreef:[quote="LongFields]Als je dit wilt proberen gaat het ten koste van de hardheid van de bovenvacht helaas. Zo'n hond krijgt op den duur een vacht die niet meer representatief is voor het ras en ook niet meer aan de standaard voldoet.
De Laekense vacht is nou eenmaal geen stripvacht, en die kun je er ook niet zomaar van maken...
Sjips :denken: hoe zou ik jou nu uit kunnen leggen wat een stripvacht is...... Want dat hardheidsverlies waar jij over praat is alleen het geval als je een vacht gaat scheren of knippen en daar is hier helemaal geen sprake van..... Verder heeft geen enkele hond een stripvacht van nature maar manipuleren is ook een vak :mrgreen:

Stel je eens een rijpe vacht voor waarvan je van iedere 2 haren er eentje uitplukt. Op de plek van de uitgeplukte komt een nieuwe haar, niet waar? Op de plek van de haar die je hebt laten staan gebeurt niks want die haar zit nog in het haarzakje. Wanneer je deze vacht 3 maanden (voor een laeken misschien 4 dat haar groeit vaak niet zo heel hard) later bekijkt is de plek van die uitgeplukte haar ingenomen door een mooi 3 maanden oude nieuwe haar. Als je op dát moment iedere tweede haar die je 3 maanden geleden liet staan uitplukt dan heb je een roulatiesysteem oftewel een stripvacht gekweekt....... Wanneer haar 1 drie maanden oud is, is haar twee plukrijp. Op deze manier hou je iedere keer een mooi nieuw laagje haar op je hond.

Beter uitgelegd zo?[/quote]

Je legt het leuk uit, maar ik ken persoonlijk geen enkele Laekense die er qua vacht beter op wordt als er een stripvacht op gekweekt wordt.
Op een show zal je dit soort honden niet hoog zien eindigen ook.
Maar ga jij gewoon lekker je gang met het strippen van de Laekense hoor, ik houd het gewoon bij 2x per jaar plukken indien nodig.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

LongFields schreef:
Rosita Compagner schreef:[quote="LongFields]Als je dit wilt proberen gaat het ten koste van de hardheid van de bovenvacht helaas. Zo'n hond krijgt op den duur een vacht die niet meer representatief is voor het ras en ook niet meer aan de standaard voldoet.
De Laekense vacht is nou eenmaal geen stripvacht, en die kun je er ook niet zomaar van maken...

Beter uitgelegd zo?
Je legt het leuk uit, maar ik ken persoonlijk geen enkele Laekense die er qua vacht beter op wordt als er een stripvacht op gekweekt wordt.
Maar ga jij gewoon lekker je gang met het strippen van de Laekense hoor, ik houd het gewoon bij 2x per jaar plukken indien nodig.[/quote]

hoeveel verschilt de vacht van een ruw haar hollander met een laekense? ik ken een paar hollanders, waar een stripvacht op "gemaakt" werd....dat ging bij hun iig niet ten koste van het haar, wel ben ik van mening dat je dat niet eindeloos moet toepassen....eens in de zoveel tijd gewoon de hele vacht eraf...
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

yamie schreef:
LongFields schreef:
Rosita Compagner schreef:
LongFields schreef:Als je dit wilt proberen gaat het ten koste van de hardheid van de bovenvacht helaas. Zo'n hond krijgt op den duur een vacht die niet meer representatief is voor het ras en ook niet meer aan de standaard voldoet.

Beter uitgelegd zo?
Maar ga jij gewoon lekker je gang met het strippen van de Laekense hoor, ik houd het gewoon bij 2x per jaar plukken indien nodig.
hoeveel verschilt de vacht van een ruw haar hollander met een laekense? ik ken een paar hollanders, waar een stripvacht op "gemaakt" werd....dat ging bij hun iig niet ten koste van het haar, wel ben ik van mening dat je dat niet eindeloos moet toepassen....eens in de zoveel tijd gewoon de hele vacht eraf...
De ruwhaar Hollander heeft een vacht die qua structuur anders is, er zit een stevigere en dichtere krul in. In vergelijking met de Hollander heeft de Laekense een langere en minder gekrulde vacht, waar eerder slag in zit dan echte krul.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
yamie schreef:
LongFields schreef:
Rosita Compagner schreef: Sjips :denken: hoe zou ik jou nu uit kunnen leggen wat een stripvacht is...... Want dat hardheidsverlies waar jij over praat is alleen het geval als je een vacht gaat scheren of knippen en daar is hier helemaal geen sprake van..... Verder heeft geen enkele hond een stripvacht van nature maar manipuleren is ook een vak :mrgreen:

Beter uitgelegd zo?
De ruwhaar Hollander heeft een vacht die qua structuur anders is, er zit een stevigere en dichtere krul in. In vergelijking met de Hollander heeft de Laekense een langere en minder gekrulde vacht, waar eerder slag in zit dan echte krul.
ah oke... daar zal idd het verschil in liggen... :ok:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

[/quote] hoeveel verschilt de vacht van een ruw haar hollander met een laekense? ik ken een paar hollanders, waar een stripvacht op "gemaakt" werd....dat ging bij hun iig niet ten koste van het haar, wel ben ik van mening dat je dat niet eindeloos moet toepassen....eens in de zoveel tijd gewoon de hele vacht eraf.[/quote]

Volgens mij niet, volgens Susanne (?) vast heel veel :wink: Wat betreft éens in de zoveel tijd de hele vacht eraf', bij een goed stripvacht lukt je dat niet eens meer en is het dus ook niet nodig. Maar er zit niks anders op dan mijn stripvachten Laekense Herder klantje toch zo ver zien te krijgen dat ze hun hondje gaan showen :mrgreen: :cheer:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

westies, cairns, schnauzers, bouviers hebben allemaal verschillende vachtstructuren en kunnen allemaal in stripvacht gezet worden. Het gaat om (het beheersen van) de techniek niet om de vachtsoort. Nou ja...... 't moet wel een ruwhaar zijn :19:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

hoeveel verschilt de vacht van een ruw haar hollander met een laekense? ik ken een paar hollanders, waar een stripvacht op "gemaakt" werd....dat ging bij hun iig niet ten koste van het haar, wel ben ik van mening dat je dat niet eindeloos moet toepassen....eens in de zoveel tijd gewoon de hele vacht eraf.
Volgens mij niet, volgens Susanne (?) vast heel veel :wink: Wat betreft éens in de zoveel tijd de hele vacht eraf', bij een goed stripvacht lukt je dat niet eens meer en is het dus ook niet nodig. Maar er zit niks anders op dan mijn stripvachten Laekense Herder klantje toch zo ver zien te krijgen dat ze hun hondje gaan showen :mrgreen: :cheer:
mmm... toch heb ik echt wel strip vachen gezien , die ook eens in de zoveel tijd kaal gingen... fox... lakeland... jack...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:westies, cairns, schnauzers, bouviers hebben allemaal verschillende vachtstructuren en kunnen allemaal in stripvacht gezet worden. Het gaat om (het beheersen van) de techniek niet om de vachtsoort. Nou ja...... 't moet wel een ruwhaar zijn :19:
maar het is toch niet zo dat elke hond automatisch een strip vacht heeft? ondanks dat iemand de techniek goed beheerst? sommige vachten lenen zich er gewoon niet voor...
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

sommige trimmers lenen zich er niet voor :wink: Toen ik begon met stripvacht kon ik ook bepaalde vachten niet goed krijgen / goed houden. Inmiddels is ook dat geen probleem meer en ken ik eigenlijk geen 'moeilijke vachten' meer wat dat betreft.

D'r zijn zat andere dingen waar ik níet goed in ben hoor, voor 't geval jullie denken wat stinkt het hier...... LOL
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:sommige trimmers lenen zich er niet voor :wink: Toen ik begon met stripvacht kon ik ook bepaalde vachten niet goed krijgen / goed houden. Inmiddels is ook dat geen probleem meer en ken ik eigenlijk geen 'moeilijke vachten' meer wat dat betreft.

D'r zijn zat andere dingen waar ik níet goed in ben hoor, voor 't geval jullie denken wat stinkt het hier...... LOL
hahha nee hoor dat denk ik niet, ik 'ken"je een beetje...

ja het zal idd soms echt eenuitdaging zijn ...en dus niet elke trimmer zal dat kunnen... maar hahha...heb echt wel eens met een behoorlijk goede trimmer gepraat... die het bij sommige echt niet mooi voor elkaar kreeg... kan natuurlijk zijn dat die hond uberhaupt een slechte vacht had
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

shoot........ ik 'ken' jou niet, Noor? :denken: Wel ff in je profiel gespiekt. Laten we het er op houden dat uitzonderingen ten alle tijden de regel bevestigen? Lijkt me een goed plan :smile:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

hoeveel verschilt de vacht van een ruw haar hollander met een laekense? ik ken een paar hollanders, waar een stripvacht op "gemaakt" werd....dat ging bij hun iig niet ten koste van het haar, wel ben ik van mening dat je dat niet eindeloos moet toepassen....eens in de zoveel tijd gewoon de hele vacht eraf.
Ik had voor jou al gereageerd op het verschil tussen de Hollandse Herder ruwhaar en de Laekense Herder. Iedereen kan zien dat de vachten van een Hollander en een Laekense (buiten de kleur om) anders zijn, maar goed.

Ik kijk uit naar je "Laekense herderklantje" op de volgende show. Wat is de naam van de hond? Kan ik eens voelen hoe een door jouw gestripte Laekenvacht voelt... :roll:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Ja, ik zag je reactie Suzanne. Hij was zoals ik voorspelt had toch? :mrgreen:

Tegen de tijd dat ik de mensen zover heb zal ik me bij je melden oké? Of dacht je dat ik een hotline met ze had en ze onmiddelijk in de houding springen als ik ze 'vertel' dat ze moeten gaan showen?

Het hondje was op de JH dag in Rhenen afgelopen jaar en woont in wageningen. Je kunt haar nu waarschijnlijk wel in de catalogus vinden? Ze was toen 1 of 2x getrimd dus ga er maar niet meteen een waardeoordeel aan hangen.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Als trimmer is een stripvacht natuurlijk te prefereren boven een plukvacht. In plaats van maar 2x per jaar naar de trimsalon voor een plukhond, komt een striphond natuurlijk even wat vaker...
Ik begrijp waarom je deze Laekense liever stript dan plukt nu, het kwartje is gevallen...

Ben erg benieuwd naar het oordeel van een keurmeester over de vacht van deze hond op de lange termijn, als je de stripvacht helemaal "gekweekt"hebt, kijk er naar uit dus.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding Afbeelding

resultaat na trimbeurt. 't Hondje is 1.5 jaar inmiddels denk ik er zal dus nog wel wat meer vacht en body op gaan komen (helemaal als de bazen ook haar laten steriliseren helaas weet ik dat het dan een bijzettafel wordt)

kam het maar af :denken: :cheer: :pffff:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Waarom zou ik het afkammen? Ik was gewoon benieuwd wat je ervan gemaakt hebt en ben blij dat je de foto's hebt geplaatst!
Leuk hondje trouwens hoor.

Het enige wat ik me afvraag is hoe de vacht aanvoelt (heb ik al eerder geschreven hier). Op de foto ziet het er namelijk zacht uit. Misschien komt dit wel gewoon doordat de hond net geborsteld of gewassen is, maar dat zou ik moeten voelen om over de structuur een oordeel te kunnen geven. Het ziet er in ieder geval netjes uit hoor.

Wat doe jij trouwens met de snuit, hou je die ook bij of laat je dat gewoon staan, zoals in de standaard staat?

Als ik ooit een stripvacht zou willen kweken, wat ik niet denk maar je weet het nooit, kom ik bij jou wel in de leer goed? :wink:

Bedankt voor het plaatsen van de foto's. :ok:

Waarom zou het hondje na sterilisatie een bijzettafel worden? Als ze haar wat minder voeren en genoeg beweging geven hoeft dat helemaal niet hoor.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Ik schreef, als de bazen 'ook haar' laten steriliseren. Daarmee geef ik aan dat ik dat al eerder meegemaakt heb met deze mensen. Het wordt dus een bijzettafel ondanks mijn l*llen als brugman.

Bedankt voor het compliment, helaas geef ik geen opleidingen meer. In de tijd dat ik dat wel deed was het een volledige beroepspleiding en geen doe-het-zelf-cursus. Ik denk namelijk dat je basis goed moet zijn voor je aan hogeschoolwerk begint.

Bij dit hondje hoef ik nog weinig aan het hoofd te doen maar onregelmatigheden zoals aan de baard haal ik wel weg.

Helaas is het een velcro-hondje wat haar baas betreft (ze zit eraan vastgeplakt) en het idee om haar zelf eens mee te nemen naar de show heb ik maar laten varen, ze zal nooit 'verder' komen dan leuke huishond zijn.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Jeetje. Ik zoek op internet naar stripvacht omdat ik Bas wil trimmen kom ik dit tegen. Leuke topic. Ik ga wel met Suzanne mee. Een laekense heeft een dikke vacht op 1 lengte. Een stripvacht kan erg leuk zijn. Bv op een cairn terriër. Dan houdt de hond zijn ruwe uiterlijk. Maar dat is niet wat je wil op een laekense herder. Daar moet je echt je vingers in een dikke harde vacht kunnen steken. Ga je strippen dan heb je 2 vachten op het onderhaar. Gevolg is dat je dus nooit een dikke stugge volle vacht hebt. Denk dat het er zeker leuk uit gaat zien. Denk dat het voor de hond zelf ook wat luchtiger kan zijn. Ik zou op Bas zeker een stripvacht willen. Veel beter dan wat ik doe. Kaal en dan een jaar laten staan waardoor het een vreselijke draderige toestand wordt. Het rijpt echter niet eerder. Bij Eva was de hele schoonheid van die vacht juist dat heteenhet een fantastische golvende dikke laag was. Mooi diep rood ook. En geen plukken en pluizen maar strak. Wat dat betreft ga ik dus echt met Suzanne mee. Alleen al kwa kleur is een 3 maanden oude vacht altijd veel dieper dan wanneer er 50% oud haar bij zit.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Gut, 10 jaar geleden nam ik nog abonnementen op topics ;-)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Rosita Compagner schreef:Gut, 10 jaar geleden nam ik nog abonnementen op topics ;-)
:F:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”