Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Steadiness en afronden apport
Moderator: moderatorteam
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Steadiness en afronden apport
Ok, ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen, omdat ik maar gewoon een beetje voor de lol de hond laat apporteren. Ik heb zeker geen jachtambities, haha! Een terriër is natuurlijk geen retriever....
Maar goed, Murdock vindt het leuk om te apporteren en doet dat sinds vandaag ook uit het water:
https://vimeo.com/128798309
Dat is natuurlijk erg leuk, maar hij is zo hysterisch als ik de dummy of een bal tevoorschijn haal dat hij ternauwernood wil zitten, laat staan wachten op mijn commando.
Hoe leer ik hem wat relaxter te zijn en te wachten?
Dan apporteert hij. Dat gaat goed, hij brengt het netjes naar mij toe, tot aan het 'los' commando. Hij vertikt het vaak om los te laten en gaat dan de strijd met mij aan. Ik probeer er geen trek spelletje van te maken, maar ik wil wel mijn dummy of bal terug. Ik heb al proberen te ruilen voor allerlei lekkers, maar hij vindt het spelletje veeeeeel leuker.
Overigens doet hij 'los' prima als hij iets oppakt op straat wat niet mag.
Hoe rond ik het apport netjes af en zorg ik dat de hond loslaat?
Tips?
Maar goed, Murdock vindt het leuk om te apporteren en doet dat sinds vandaag ook uit het water:
Dat is natuurlijk erg leuk, maar hij is zo hysterisch als ik de dummy of een bal tevoorschijn haal dat hij ternauwernood wil zitten, laat staan wachten op mijn commando.
Dan apporteert hij. Dat gaat goed, hij brengt het netjes naar mij toe, tot aan het 'los' commando. Hij vertikt het vaak om los te laten en gaat dan de strijd met mij aan. Ik probeer er geen trek spelletje van te maken, maar ik wil wel mijn dummy of bal terug. Ik heb al proberen te ruilen voor allerlei lekkers, maar hij vindt het spelletje veeeeeel leuker.
Tips?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Re: Steadiness en afronden apport
Het filmpje kan ik niet zien.wolvster schreef:Ok, ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen, omdat ik maar gewoon een beetje voor de lol de hond laat apporteren. Ik heb zeker geen jachtambities, haha! Een terriër is natuurlijk geen retriever....
Dus een beetje op de gok een suggestie .............
Het wat rustiger worden zou je misschien als volgt kunnen doen.
Eerst gewoon op het land..........
Houd hem aangelijnd of houd zijn halsband vast voor je gooit (commando "zit") en niet gooien voor hij zit.
Dan gooi je het balletje een stuk weg.
Daarna laat je hem pas gaan als hij rustig zit, dus niet staat te stuiteren of aan de halsband trekt.
Blijft hij stuiteren dan haal je de bal zelf op.
Als hij rustig kan blijven zitten bij een bal op het land dan gooi je de bal in het water.
En je zorgt door vasthouden weer dat hij niet weg kan voor hij rustig zit.
Begin eens in huis met "vast" (van liefst dummy, geen bal) terwijl hij voor je zit.Dan apporteert hij. Dat gaat goed, hij brengt het netjes naar mij toe, tot aan het 'los' commando. Hij vertikt het vaak om los te laten en gaat dan de strijd met mij aan. Ik probeer er geen trek spelletje van te maken, maar ik wil wel mijn dummy of bal terug. Ik heb al proberen te ruilen voor allerlei lekkers, maar hij vindt het spelletje veeeeeel leuker.
Tips?
Liefst aangelijnd zodat hij ook niet weg kan met het apport.
En dan proberen te ruilen voor iets lekkers met het commando "los"
Ik weet niet of dat lukt, maar in huis zijn er minder prikkels en heb je meer kans dat het wel goed wordt afgegeven.
Als dat goed gaat kan je hem in huis laten apporteren en aan jou afgeven.
Pas als hij het daar helemaal goed doet ga je het buiten op een rustig plekje (tuin?) oefenen weer van voren af aan.
Dus weer eerst voor je zitten, dummy aannemen en weer afgeven.
Het apporteren, dus het laatste deel, zou ik dan eerst oefenen voor ik zou gaan oefenen op meer rust.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Kan hij wel rustig zitten en blijven zonder dat je een dummy of bal heb?
Zoja zou ik dat dan heel langzaam uit gaan bouwen, zo nee zou ik daar mee beginnen, alles altijd vanuit rust beginnen.
Wat ik met mijn puppen altijd doe als ze zit en blijf goed onder de knie hebben, is hond neerzetten, zelf een pasr stappen achteruit lopen, nog een keer blijf zeggen en dan een dummy richting hond gooien, deze mag niet gepakt worden dat doe ik zelf, dit bouw ik dan uit, eerst de dummy een stuk voor de hond, dan eentje er naast links en rechts en als dat allemaal goed gaat dan gooi ik er eentje over de hond heen, die mag dan wel achterom kijken maar moet blijven zitten. Hiermee leer je ze 2 dingen, 1 steadyness en 2 dat niet alle dummy's of ballen die vallen altijd voor hem/haar zijn.
Zoja zou ik dat dan heel langzaam uit gaan bouwen, zo nee zou ik daar mee beginnen, alles altijd vanuit rust beginnen.
Wat ik met mijn puppen altijd doe als ze zit en blijf goed onder de knie hebben, is hond neerzetten, zelf een pasr stappen achteruit lopen, nog een keer blijf zeggen en dan een dummy richting hond gooien, deze mag niet gepakt worden dat doe ik zelf, dit bouw ik dan uit, eerst de dummy een stuk voor de hond, dan eentje er naast links en rechts en als dat allemaal goed gaat dan gooi ik er eentje over de hond heen, die mag dan wel achterom kijken maar moet blijven zitten. Hiermee leer je ze 2 dingen, 1 steadyness en 2 dat niet alle dummy's of ballen die vallen altijd voor hem/haar zijn.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
Land of water maakt niet uit, bij beide is hij hyper, maar ik zal herm eens wat langer vasthouden, tot dat hij rustig is. Denk dat het een lange adem vergtranetje schreef:Het filmpje kan ik niet zien.wolvster schreef:Ok, ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen, omdat ik maar gewoon een beetje voor de lol de hond laat apporteren. Ik heb zeker geen jachtambities, haha! Een terriër is natuurlijk geen retriever....
Dus een beetje op de gok een suggestie .............
Het wat rustiger worden zou je misschien als volgt kunnen doen.
Eerst gewoon op het land..........
Houd hem aangelijnd of houd zijn halsband vast voor je gooit (commando "zit") en niet gooien voor hij zit.
Dan gooi je het balletje een stuk weg.
Daarna laat je hem pas gaan als hij rustig zit, dus niet staat te stuiteren of aan de halsband trekt.
Blijft hij stuiteren dan haal je de bal zelf op.
Als hij rustig kan blijven zitten bij een bal op het land dan gooi je de bal in het water.
En je zorgt door vasthouden weer dat hij niet weg kan voor hij rustig zit.

We hebben de regel; binnen geen spelletjes (ivm drukte), maar de tuin is een goed idee!Begin eens in huis met "vast" (van liefst dummy, geen bal) terwijl hij voor je zit.Dan apporteert hij. Dat gaat goed, hij brengt het netjes naar mij toe, tot aan het 'los' commando. Hij vertikt het vaak om los te laten en gaat dan de strijd met mij aan. Ik probeer er geen trek spelletje van te maken, maar ik wil wel mijn dummy of bal terug. Ik heb al proberen te ruilen voor allerlei lekkers, maar hij vindt het spelletje veeeeeel leuker.
Tips?
Liefst aangelijnd zodat hij ook niet weg kan met het apport.
En dan proberen te ruilen voor iets lekkers met het commando "los"
Ik weet niet of dat lukt, maar in huis zijn er minder prikkels en heb je meer kans dat het wel goed wordt afgegeven.
Als dat goed gaat kan je hem in huis laten apporteren en aan jou afgeven.
Pas als hij het daar helemaal goed doet ga je het buiten op een rustig plekje (tuin?) oefenen weer van voren af aan.
Dus weer eerst voor je zitten, dummy aannemen en weer afgeven.
Het apporteren, dus het laatste deel, zou ik dan eerst oefenen voor ik zou gaan oefenen op meer rust.
Lekkers reageert hij niet zo goed op, maar ik bedacht me net dat ik wel een worst in plakjes kan snijden, ik kan me niet voorstellen dat dat niet lekker genoeg is.
- wolvster
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja dat gaat goed gelukkig!Lunatic schreef:Kan hij wel rustig zitten en blijven zonder dat je een dummy of bal heb?
Dat klinkt als een goede methode, die ga ik eerst in de tuin (minder prikkels, zie advies Ranetje) proberen!Wat ik met mijn puppen altijd doe als ze zit en blijf goed onder de knie hebben, is hond neerzetten, zelf een pasr stappen achteruit lopen, nog een keer blijf zeggen en dan een dummy richting hond gooien, deze mag niet gepakt worden dat doe ik zelf, dit bouw ik dan uit, eerst de dummy een stuk voor de hond, dan eentje er naast links en rechts en als dat allemaal goed gaat dan gooi ik er eentje over de hond heen, die mag dan wel achterom kijken maar moet blijven zitten. Hiermee leer je ze 2 dingen, 1 steadyness en 2 dat niet alle dummy's of ballen die vallen altijd voor hem/haar zijn.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
Bij mijn honden werkt het heel goed als ik de bal (flirtpole, voer, ballon of what ever waardoor de hyper worden) dan nog even extra rondslinger en dan overduidelijk weer in mijn jaszak deponeer
Zo leren ze heel snel dat ze zelf invloed hebben op hun gedrag, niet mijn commando opvolgen = niet spelen. Met van die overenthousiaste mechels werkt dat voor mij in elk geval heel goed. Mijn stafford is minder snel en behendig dan mijn mechel, dus mijn mechel moet regelmatig naast mij zitten zodat ik voor mijn stafford kan gooien. Het gaat dan wel trillend en kwijlend, maar hij blijft keurig zitten. Doet hij dat niet? Dan gaat hij aan de riem en gooi ik tig keer alleen voor mijn stafford. Pas een tijdje later óf als hij wel weer netjes blijft zitten, mag m'n mechel de bal weer halen.
Het ligt uiteraard aan de hond, maar bij mijn honden is wachten tot ze bedaren bij zulke 'spellen' niet effectief. Als mijn stafford een ballon ziet en hij mag die pakken, gaat hij compleet door het lint. Dan kan ik wel met zo'n ballon in m'n handen houden en wachten, maar dan zou zijn gedrag alleen maar verergeren.
Bij het loslaten werkt het overigens net zo, als ze het keurig brengen en loslaten wordt er (meestal) opnieuw gegooid. Willen ze niet los laten, dan beëindig ik voor de desbetreffende hond het spel(dus hup aan de riem en even niet meer mee doen). Ik doe dat al vanaf ze jong zijn en ze het commando beheersen, heb daarom nooit problemen met los laten van ballen en andere dingen. Ook honden die voor de heropvoeding komen hebben het in 2-3 dagen al onder de knie.
Ik gooi bij jonge of onervaren honden overigens met een (foam)bal aan een touwtje, de rassen die ik heb/krijg zijn 9 vd 10x dol op trekspelletjes. Brengen = even een trekspelletje. Loslaten = daarna opnieuw op commando vastpakken of gooien en dus altijd een beloning.

Zo leren ze heel snel dat ze zelf invloed hebben op hun gedrag, niet mijn commando opvolgen = niet spelen. Met van die overenthousiaste mechels werkt dat voor mij in elk geval heel goed. Mijn stafford is minder snel en behendig dan mijn mechel, dus mijn mechel moet regelmatig naast mij zitten zodat ik voor mijn stafford kan gooien. Het gaat dan wel trillend en kwijlend, maar hij blijft keurig zitten. Doet hij dat niet? Dan gaat hij aan de riem en gooi ik tig keer alleen voor mijn stafford. Pas een tijdje later óf als hij wel weer netjes blijft zitten, mag m'n mechel de bal weer halen.
Het ligt uiteraard aan de hond, maar bij mijn honden is wachten tot ze bedaren bij zulke 'spellen' niet effectief. Als mijn stafford een ballon ziet en hij mag die pakken, gaat hij compleet door het lint. Dan kan ik wel met zo'n ballon in m'n handen houden en wachten, maar dan zou zijn gedrag alleen maar verergeren.
Bij het loslaten werkt het overigens net zo, als ze het keurig brengen en loslaten wordt er (meestal) opnieuw gegooid. Willen ze niet los laten, dan beëindig ik voor de desbetreffende hond het spel(dus hup aan de riem en even niet meer mee doen). Ik doe dat al vanaf ze jong zijn en ze het commando beheersen, heb daarom nooit problemen met los laten van ballen en andere dingen. Ook honden die voor de heropvoeding komen hebben het in 2-3 dagen al onder de knie.
Ik gooi bij jonge of onervaren honden overigens met een (foam)bal aan een touwtje, de rassen die ik heb/krijg zijn 9 vd 10x dol op trekspelletjes. Brengen = even een trekspelletje. Loslaten = daarna opnieuw op commando vastpakken of gooien en dus altijd een beloning.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Iets leren vasthoudenlijkt me nauwelijks vallen onder "spelletje" waarbij het druk wordt in huiswolvster schreef:We hebben de regel; binnen geen spelletjes (ivm drukte), maar de tuin is een goed idee!
Lekkers reageert hij niet zo goed op, maar ik bedacht me net dat ik wel een worst in plakjes kan snijden, ik kan me niet voorstellen dat dat niet lekker genoeg is.

De regel op zich snap ik wel.
Zorg dan dat je in de tuin, of waar dan ook, begint met weinig extra prikkels.
Want daar gaat het vooral om.
Hoe minder prikkels van buiten hoe meer kans op concentratie voor wat de baas wil en hoe meer kans op succes dus.
Er is speciale hondenworst (van Rodi o.a.) waar zeer sterk ruikende en voor honden zeer smakelijke varianten bij zitten zoals de lam en rijst variant.
Of de speciale knakworstjes voor honden.
Frikandellen zijn ook vaak in (wel misschien wat te zout?)
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Het kwartje wat bij mij is gevallen het laatste half jaar, is dat commando's héél krachtig worden als er nooit een mogelijkheid geweest is dat mijn hond onder het commando uit kan. Daarom heb ik voor veel commando's een nieuw commando geintroduceerd, en ervoor gezorgd dat ze in de aanlerende fase er niet onderuit kan. In het geval van 'los', dus alleen het commando zeggen als je hond is aangelijnd zodat je het met je lichaamstaal kan opeissen, zonder dat je hond ermee vandoor kan gaan. Als beloning kun je de bal gewoon weer teruggeven, iets lekkers geven, of een oefening als 'toetje' doen die hij heel leuk vind.
De oude commandos kent ze natuurlijk nog steeds, maar de nieuwe commando's zijn zoveel krachtiger. Ik gebruik ze ook alleen als ik het vertrouwen heb dat ze worden opgevolgd, en dat vertrouwen breid zich uit naar steeds meer uitdagende situaties.
Dus dat voor het lossen.
Om zijn geduld op te bouwen, kun je ervoor kiezen om je hond zijn aandacht te vragen, en pas uitstuurt op het moment dat hij naar je kijkt. Mijn hond is op deze manier nu zo ver dat ze met priemende ogen om 'toestemming' vraagt om iets op te mogen halen. Bij het water is dit voor mij nog steeds een uitdaging, omdat uit water apporteren voor haar het allerleukste is wat er op deze wereld te doen is.
Ik loop dus ook nooit meer ontspannen langs het meer takjes in het water te slingeren voor haar, want ik moet die verwachting doorbreken dat ze 'zomaar' iets mag ophalen, zonder dat ze eerst oogcontact heeft gezocht. Want in die situatie racet ze al naar de waterkant als ze ziet dat ik iets oppak, en gaat ze gespannen het water in turen tot er wat in valt en krijg ik vooral Mayke haar rug te zien. Op dat moment is ze zo geconcentreerd dat ik op mijn kop kan gaan staan, maar voor haar is alleen dat water belangrijk en krijg ik geen contact meer terug. De enige manier is om weg te lopen zodat ze zeker weet dat er niets gegooid gaat worden.
Zo heeft ze ook menig dummie uit het water gehaald die niet voor haar bedoeld was. Als het gaat om waterwerk ontduikt ze nog wel eens het appèl (tijdens jachttraining is ze grotendeels los van de lijn) en daarmee ben ik nu dus ook bezig.
De oude commandos kent ze natuurlijk nog steeds, maar de nieuwe commando's zijn zoveel krachtiger. Ik gebruik ze ook alleen als ik het vertrouwen heb dat ze worden opgevolgd, en dat vertrouwen breid zich uit naar steeds meer uitdagende situaties.
Dus dat voor het lossen.
Om zijn geduld op te bouwen, kun je ervoor kiezen om je hond zijn aandacht te vragen, en pas uitstuurt op het moment dat hij naar je kijkt. Mijn hond is op deze manier nu zo ver dat ze met priemende ogen om 'toestemming' vraagt om iets op te mogen halen. Bij het water is dit voor mij nog steeds een uitdaging, omdat uit water apporteren voor haar het allerleukste is wat er op deze wereld te doen is.
Ik loop dus ook nooit meer ontspannen langs het meer takjes in het water te slingeren voor haar, want ik moet die verwachting doorbreken dat ze 'zomaar' iets mag ophalen, zonder dat ze eerst oogcontact heeft gezocht. Want in die situatie racet ze al naar de waterkant als ze ziet dat ik iets oppak, en gaat ze gespannen het water in turen tot er wat in valt en krijg ik vooral Mayke haar rug te zien. Op dat moment is ze zo geconcentreerd dat ik op mijn kop kan gaan staan, maar voor haar is alleen dat water belangrijk en krijg ik geen contact meer terug. De enige manier is om weg te lopen zodat ze zeker weet dat er niets gegooid gaat worden.
Zo heeft ze ook menig dummie uit het water gehaald die niet voor haar bedoeld was. Als het gaat om waterwerk ontduikt ze nog wel eens het appèl (tijdens jachttraining is ze grotendeels los van de lijn) en daarmee ben ik nu dus ook bezig.