Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agility voor puppy/jonge hond

Moderator: moderatorteam

Aussie70
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Australian shepherd
Aantal honden: 1

Agility voor puppy/jonge hond

Ongelezen bericht door Aussie70 »

Als ik mijn aussie van nu 4,5 maanden oud zie spelen met andere honden, dan krijg ik sterk de indruk dat ze agility erg leuk zou vinden. Ze scheurt heel graag om obstakels heen en springt over andere honden dat het een ware lust is.

Nu ben ik op zoek naar een cursus agility voor puppies ergens in de omgeving.
Natuurlijk heb ik al gegoogled, maar kon hier in de buurt niets vinden. Behalve een eenmalige workshop bij mijn eigen hondenschool, waarvoor ik mij al heb opgegeven.

Mijn vraag is dus of jullie een adres weten in de buurt van Arnhem waar agility voor puppy's gegeven wordt?
Dogs have a way of finding the people who need them and filling a space we didn't even know we had.

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Agility voor puppy/jonge hond

Ongelezen bericht door Machie »

kc brummen. Fijne rustige opbouw voor jonge honden. Ik train er zelf ook en heb ook de jonge honden agility daar gedaan met mijn hond.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik zou eerder kiezen voor een goede balans- en coördinatie cursus voor je pup, hiermee leg je namelijk een heel goede basis voor de agility zonder de bijbehorende belasting voor je pup. De meeste hondenscholen die puppy- of jonge hondenagility aanbieden doen dit over het algemeen pas voor honden ouder dan 6 maanden. Ik zou wachten met springen en raakvlakken op hoogte tot je hond minstens een jaar oud is, ook met de paaltjes niet al te vroeg beginnen.
Wij trainden in de jonge hondenagilitygroep vooral raakvlakken, sprongtechniek volgens de Susan Salo methode met latjes op de grond en om vleugels en tonnen heensturen.
Mijn hond is nu ruim 13 maanden en hij doet nu sinds een week de kattenloop op normale hoogte. De wip op halve hoogte en de schutting nog niet. Paaltjes doen we ook pas sinds een paar weken met de v-vormige trainingspalen. Hij springt nu op 40 centimeter hoogte.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

De Lingewaard in Bemmel. Daar moet je wel eerst een cursus teambuilding doen om vervolgens door te stromen naar de Basic Agility 1 en en vervolgens 2.
Aussie70
geregistreerd lid

Dank voor jullie tips!
De puppy agility die ik bedoel is afgestemd op jonge hondjes. Er wordt niet gesprongen, maar ze leren al door tunneltjes lopen, over plankjes op de grond etc. om alvast het gevoel te krijgen.
Bij hondenschool Lingewaard doen we op dit moment de puppycursus en over 3 weken beginnen we met BOG1 en wil ik later doorstromen naar agility als Bailey oud genoeg is.
Daar hebben ze in juli ook het agility-festival met workshops voor puppy's, waarvoor ik Bailey al heb ingeschreven. Maar dat is eenmalig, ik zoek eigenlijk iets voor 1x in de week.
Dogs have a way of finding the people who need them and filling a space we didn't even know we had.

Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Als je al bij Lingewaard traint zou ik daar blijven. Erg goede opbouw en instructeurs die weten wat ze doen.

Bailey is nu nog jong, ik zou ook nog niet 1x in de week gaan trainen qua agility. De opbouw zoals ze hem bij Lingewaard hebben zorgt ervoor dat ze goed voorbereid en rustig aan de sport in gaat.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
veertje
Zeer actief

Dan zou ik daar inderdaad lekker blijven hangen. Na de BOG1 de Teambuilding 1 gaan doen en aangeven dat je graag agility wilt gaan doen (vragen ze ook naar). Dan krijg je tijdens de teambuilding al wat oefeningen die helpen bij agility later. Je krijgt tijdens die workshop ook tips zodat je thuis kan oefenen aan de basis voor behendigheid, zoals een raaklvak oefenen met een plank op de grond of om objecten heen sturen. Meer zou ik met zo'n jonge hond nog niet doen, 1x per week naar de les en dan lekker thuis oefenen aan de basis.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

veertje schreef:Dan zou ik daar inderdaad lekker blijven hangen. Na de BOG1 de Teambuilding 1 gaan doen en aangeven dat je graag agility wilt gaan doen (vragen ze ook naar). Dan krijg je tijdens de teambuilding al wat oefeningen die helpen bij agility later. Je krijgt tijdens die workshop ook tips zodat je thuis kan oefenen aan de basis voor behendigheid, zoals een raaklvak oefenen met een plank op de grond of om objecten heen sturen. Meer zou ik met zo'n jonge hond nog niet doen, 1x per week naar de les en dan lekker thuis oefenen aan de basis.
Precies!
TS: Ik heb met mijn jonge hond Mojo ook een workshopweekend jonge hondenbehendigheid gedaan bij HS Lingewaard, dat was heel erg leuk en leerzaam om aan de slag te gaan met balans en coördinatie, wat tunnelpret, begin van het aanleren van de raakvlakken en begin van de paaltjes dmv het straatje en channel wires. Toen was mijn pup iets meer dan 6 maanden oud. Met 8 maanden ben ik bij een hondenschool in de buurt begonnen in een groepje met andere ervaren handlers op de manier die ik in mijn eerdere post noemde.
Ik zou voor nu vooral bezig zijn met het kweken van een vertrouwensband met je pup, en veel samen spelen als voorbereiding op de agility. Te vroeg beginnen kan later flinke gevolgen hebben, dat heb ik al iets te vaak zien gebeuren.
Bij de Lingewaard zit je zeker weten goed in het begeleid opbouwen van jullie onderlinge band en het begin- en vervolgtraject van de agility.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wat longfields zegt. eerst een basis neerleggen waarbij de pup zijn lijf leert kennen. zoals mijn trainer toen zei (12 jaar geleden maar ik vergeet het nooit): ineens denk de hond: hé! ik heb achterpoten!! als hij over een ladder stapt en steeds zijn achterpoten stoot aan de treden.

allemaal van die oefeningetjes en raakvlakken etc is erg leuk en afwisselend om te leren!
Afbeelding
Aussie70
geregistreerd lid

Ik heb erg veel zin in de puppyworkshop agility en blijf zeker ook bei HS Lingewaard. Ik heb daar wel een goed gevoel bij.
Maar met mijn vraag bedoelde ik ook echt puppy agility in ga er dan vanuit dat dat op een speele wijze zonder forceren gebeurt en rekening houdend met een groeiend en zich ontwikkelend hondenlijf zonder risico op blessures en latere schade.
Mijn hondje is echt een wildebras en ik hoop die energie juist met de puppyveilige oefeningen etc. met beleid in goede banen te leiden.

Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Aussie70 schreef:Ik heb erg veel zin in de puppyworkshop agility en blijf zeker ook bei HS Lingewaard. Ik heb daar wel een goed gevoel bij.
Maar met mijn vraag bedoelde ik ook echt puppy agility in ga er dan vanuit dat dat op een speele wijze zonder forceren gebeurt en rekening houdend met een groeiend en zich ontwikkelend hondenlijf zonder risico op blessures en latere schade.
Mijn hondje is echt een wildebras en ik hoop die energie juist met de puppyveilige oefeningen etc. met beleid in goede banen te leiden.
Heb er even wat uitgepikt.

Als je hond een wildebras is en veel energie heeft, moet je juist uitkijken dat je niet meer, meer, meer gaat doen. Dat is de klassieke fout bij mensen die een pup/jonge hond hebben van een ras waarvan bekend is dat die uitgedaagd moeten worden. Ik heb er met Kenji (border collie, nu 15 maanden) juist voor gekozen om in de eerste 6 maanden heel veel te werken aan rust en focus. Daarnaast balans & coördinatie voor de broodnodige aansturing van de slungelpoten die hij al vlug ontwikkelde. Maar alles gedoseerd met rustdagen ertussen en soms ook een dag niks (als in: geen training). Met als gevolg dat ik al vlug een hond had die rustig in de kamer kan liggen en alleen aan staat op de momenten dat ik hem aan wil hebben.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
veertje
Zeer actief

Aussie70 schreef:Ik heb erg veel zin in de puppyworkshop agility en blijf zeker ook bei HS Lingewaard. Ik heb daar wel een goed gevoel bij.
Teambuilding dus :wink: Het heet alleen anders.
Aussie70
geregistreerd lid

Ja, teambuilding heet het bij ons ook, komt op de HS na de BOG1.

Eilfy, wat je schrijft klinkt als muziek in mijn ogen. HOE heb je dat gedaan, werken aan rust en focus?Heb je dan over de oefeningen die we in de BOG gaan doen? En de basisoefeningen en hersenwerk?

Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Aussie70 schreef:Eilfy, wat je schrijft klinkt als muziek in mijn ogen. HOE heb je dat gedaan, werken aan rust en focus?Heb je dan over de oefeningen die we in de BOG gaan doen? En de basisoefeningen en hersenwerk?
Ik train zelf niet bij Lingewaard dus ik weet niet wat voor oefeningen je daar krijgt. Ik heb het gedaan via de ABC methode van Hermina Stout (Dog Basic, nabij Tiel). En verder bewust kiezen wat ik per dag met hem wel en niet doe. Bewust rustdagen geven waarin hij natuurlijk wel lekker buiten mocht rennen/spelen (duur aangepast aan leeftijd) maar verder thuis geen extra stimulatie kreeg in de vorm van spelen, hersenwerk of andere vormen van training.
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”