billy schreef:Ik zou trainingen gaan geven Hanneke

Gut, ik proef iets van sarcasme.
Maar zeg het maar als ik uit mijn nek lul hoor, ik heb absoluut de wijsheid niet in pacht. Ik heb alleen wel graag honden waarmee ik zorgeloos los door het park kan lopen. (En met zorgeloos bedoel ik niet dat ik niet op ze let, want dan kom ik waarschijnlijk zonder honden thuis.) En ik zou van alles proberen om ervoor te zorgen dat een hond die niet los kan, uiteindelijk wel los kan. Maar ik begrijp ook heel goed dat sommige honden simpelweg niet los kunnen. Het zij zo.
Er loopt hier een heel leuk vuilnisbakkie in het park, en die jaagt als een gek. Ik heb het gezien toen hij midden in de winter achter de eenden aan ging, in de singel, tussen de ijsschotsen doorzwemmend. Hij bleef maar gaan en het heeft volgens mij minstens een uur geduurd voor de bazen hem te pakken hadden. Ik kwam hem en z'n baas pas weer tegen, aan de lijn uiteraard, en het klikte wel met Toto, dus dat was speelbuigingen maken en duwen en dikke pret maar wel lastig met die lijn. En toen liet die baas hem los.

Want dan kon hij toch even rennen en spelen en hij had er op dat moment vertrouwen in. Nou, ik niet hoor. Ik stamelde nog even dat Toto ook niet heel erg fantastisch luistert, maar hondje was al los.
Het ging helemaal goed, ze hebben heerlijk gerend en gestoeid samen en kwamen uiteindelijk wel terug voor een koekie, maar ik weet niet of ik die hond in die situatie los had durven laten. Achteraf vond ik het wel heel knap van die baas dat hij de situatie zo goed inschatte en dat hij het nog steeds aandurft, want dat was een stikblij moe hondje dat daarna weer werd aangelijnd.
En ik zou willen dat meer bazen dat inzicht hadden. Let wel: ik heb het over vriendelijke sociale honden die de benen nemen in bepaalde situaties. Heel veel mensen (niet hier op het forum, ik blijf maar in herhalingen vallen voordat iedereen zich weer aangevallen voelt

), maar gewoon hier in de buurt, besluiten na een of twee mislukte HIER-pogingen, dat hun hond niet los kan. En dan gaat die hond nooit meer los. En dat is mijn frustratie, al die leuke lieve honden die gedoemd zijn tot een leven aan de lijn omdat bazen niet de creativiteit en het lef hebben om te werken aan dat loslopen.