Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Last van de warmte

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Last van de warmte

Ongelezen bericht door Paisley »

Sinds ik Kiwi heb, valt het me eigenlijk op dat Mayke heel goed tegen warmte kan.

Ik vond die 'regeltjes' over wat je allemaal wel en niet mag doen wanneer het warm is altijd verschrikkelijk overtrokken. Mayke loopt met dit weer vaak met een gesloten bek en als ze wat hijgt, houdt ze haar tong binnenboord. Ze is net zo actief als anders en ligt graag in de zon.

Kiwi daarintegen, die hijgt zich te pletter met haar tong op dr knieën, is op het warmst van de dag minder actief tijdens het wandelen en gaat steeds in de schaduw liggen als ik even stil sta om voor Mayke balletjes te gooien.

Wat een enorm verschil, terwijl Kiwi een hondje is wat in het warme klimaat van Australië zou moeten kunnen presteren, en Mayke gewoon een boerentrien is uit ons koude kikkerlandje en veel meer vacht heeft.

Merken jullie ook zo'n verschil tussen de honden? Ik maakte me eerst zorgen over de gezondheid van Kiwi en heb het mijn dierenarts vertelt, waarop haar reactie "vind je het gek!"
Ehm. Ja :oohja:
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Re: Last van de warmte

Ongelezen bericht door Sulluna »

Haha! Ja, Sultan ligt uitgeteld in de gang ( is daar koel) en Luna gaat voor al in de zon liggen. Maar ze zijn beide sloomer met dit weer, dat merk ik wel.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het valt mij in ieder geval op dat Elco minder (snel) last heeft van de warmte dan Boomer dat had. Eigenlijk verwacht ik op een dag als vandaag steeds dat hij op z'n minst zit te hijgen, maar eigenlijk gewoon tong uit de bek. Maar hij heeft alleen vanochtend wat gehijgd tijdens de wandeling, voor hij ging zwemmen. Verder helemaal niet. Zelfs niet terwijl hij in mijn zwarte fietstas zat op weg naar het hondenstrand. Dus ja, ik herken dat grote verschil tussen twee honden wel
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Ja, dat verschil kan enorm zijn. Mijn Kiwi kan ook erg slecht tegen de warmte en ze is bang voor watertjes dus pootje baden o.i.d. doet ze ook niet. Jamie kan er ook slecht tegen. Teun en Coos hebben er amper last van.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik merk het hier ook. Hij is slomer, luier, braver :engel: en hijgt snel.. terwijl hij dat normaal helemaal niet doet. Na een wandeling van 30 min ploft ie uitgeteld op de vloer neer terwijl hij normaal altijd op de bank ligt.

En ivm met zijn vacht moet ik letten op dat zijn huid niet verbrand. Laatst was zijn snuit al rodig.. eigenlijk moet je dat insmeren maar dat likt hij er weer af natuurlijk. :roll:
Afbeelding
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

Tara schreef:Mijn honden hebben totaal geen last van de warmte. Ze hebben het wel warm, maar ze hebben er geen last van.
Desalniettemin krijgt ouwe Opie op dit soort dagen wel lekker het koelvest aan als we voor de grote wandeling gaan, ik heb het ding tóch.
Koelvest? Nooit van gehoord! Die ga ik eens googlen :D Lijkt mij wel wat voor Luna.
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Benthe »

Beer kan absoluut niet tegen de warmte, die gaat alleen in de ochtend en avond snelle wandeling doen en ligt voor de rest in de gang. Koelste plek in huis, bij extreme warm weer achter elkaar krijgt hij een koelband om. Hij is met warm weer enorm gevoelig voor aanvallen ( soort tia’s).
Kaya de kleine jack ligt alleen maar in de zon dus af en toe doe ik haar even in de bench voor een paar uurtjes zo wisselen we van binnen en buiten een beetje. Zelfde met Benthe, hijgt wel maar ja ze spelen tussen door ook wel. Zij gaat wel in de schaduw liggen. Ook voor hun heb ik koelbanden trouwens. En daarnet hebben ze lekker gezwommen. Ik pas het wandelschema op dit soort dagen ook aan. Soms loop ik om 5 uur in de morgen al of pas na 2100 uur voor de lange wandelingen, tussendoor kunnen ze in de tuin hun dingen doen.. als ze moeten..
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Je zou het niet verwachten, maar Mila, met al haar vacht, kan hier het best tegen warmte. Die is er niet minder actief om en gaat ook rustig in de volle zon liggen. Amy houdt ook wel van de zon, maar hijgt wel redelijk snel en is wel wat rustiger.
Amoz kan er niet zo heel goed tegen, die loopt snel te hijgen. Maar hij heeft natuurlijk ook nog niet zo'n goede conditie, hoewel daar met koeler weer niet zo veel van te merken is.
Paisley
Zeer actief

Haha juist je spanjaarden liggen voor pampus dus!
Apart toch he
Afbeelding
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Ik ga echt niet wandelen op het warmst van de dag, doe ik d'r echt geen lol mee en mezelf ook niet. Kiwi heeft ook een dubbele vacht, het lijkt veel minder maar verkijk je daar niet op. Hier in Nederland kun je niet echt aan de warmte wennen, in Australië wel. Daar liggen de Kelpies trouwens ook tijdens het werk om de haverklap in de watertroggen en werken ze in teams.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Vandaag was het dan wel enorm heet. Dan zoeken ze toch wel de koelte op. Plas en poep rondjes houd ik dan zeer kort. Om 5 uur zijn we naar het bos gegaan. Daar werd het toch donker. Een enorm onweer kwam pal boven ons opzetten met een fikse hoosbui. De honden wisten zich geen raad en keken mij aan. Helaas kon ik niets voor hen betekenen. Binnen een minuut waren we doornat. We zaten relatief veilig voor het onweer, onder in een dal. Daar zijn we 20 minuten blijven zitten. Niet leuk.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Paisley schreef:Haha juist je spanjaarden liggen voor pampus dus!
Apart toch he
Nee slim juist! Ik denk dat ze wel weten hoe het beste met warmte om te gaan. Gollum ligt bijvoorbeeld in de volle zon in de tuin en komt af en toe hijgend naar binnen, Mika (oorspronkelijk Turks) heeft een hol gegraven onder een grote struik en ligt daar heerlijk koel.
Sulluna
Zeer actief

Tara schreef:
Sulluna schreef:
Tara schreef:Mijn honden hebben totaal geen last van de warmte. Ze hebben het wel warm, maar ze hebben er geen last van.
Desalniettemin krijgt ouwe Opie op dit soort dagen wel lekker het koelvest aan als we voor de grote wandeling gaan, ik heb het ding tóch.
Koelvest? Nooit van gehoord! Die ga ik eens googlen :D Lijkt mij wel wat voor Luna.
Niet laten misleiden door de url, maar dit is hem...
Mijn oudje heeft hem denk ik niet echt nodig, maar het lijkt me comfortabeler voor hem dan niks. Want het is namelijk écht warm.
Onder dat vest is hij dan echt lekker koel.
Vanmiddag zag ik op de heide ineens een stofwolk op het lange pad, was het Opie die een strammeouweknarrensprint trok richting de tankgaten. En verdómd! Er zat zowaar nog water in.
Bedankt voor de link!
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Mijn honden hebben nauwelijks last van de warmte.
We maken gewoon de lange wandeling en ik ga ook gewoon trainen met ze en dat gaat prima.
Als we al minder doen met deze temperaturen is dat omdat ik het niet zo fijn vindt haha.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Gollum schreef:
Paisley schreef:Haha juist je spanjaarden liggen voor pampus dus!
Apart toch he
Nee slim juist! Ik denk dat ze wel weten hoe het beste met warmte om te gaan. Gollum ligt bijvoorbeeld in de volle zon in de tuin en komt af en toe hijgend naar binnen, Mika (oorspronkelijk Turks) heeft een hol gegraven onder een grote struik en ligt daar heerlijk koel.
Dit dus. :D In warme landen weten ook mensen veel beter met hitte om te gaan (siesta bv.), Nederlanders werken en lopen gewoon door als het heet is en passen zich (te) weinig aan. En je kunt er ook niet aan wennen met zulke grote verschillen.

Kelpies hebben inderdaad ook nog eens een flinke ondervacht. Hier zijn ze alle 3 wat slomer dan normaal en ik heb vandaag ook niks anders gedaan dan snelle uitlaatrondjes. Ik doe mezelf en hen geen plezier met een lange wandeling met deze temperaturen.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Vandaag heb ik van 9 tot 10 een ronde gedaan, en op de helft hadden ze het eigenlijk al wel gehad.
Rest van de dag mogen ze het lekker uitzoeken in huis/tuin en s'avonds dan pas weer een ronde, maar ook dat was vanavond eigenlijk te warm vonden ze.
Ze verzetten echt geen stap meer dan nodig is.

Ze wisselen hier zon en schaduw/binnen af. En Peer graaft een kuiltje in de schaduw om koel te liggen :mrgreen:
Paisley
Zeer actief

Wat veel honden hebben last van warmte hoor ik hier. Dat ben ik met Mayke echt niet gewend. Die stuitert lekker wat af, net als wat Samantha zegt - alles gaat zoals anders, alleen doe ikzelf een stapje minder.
Ondanks dat ze het erg warm heeft, geniet Kiwi evengoed wel van lange wandelingen hoor. Ik bonjour haar af en toe het water in. Beter gaat ze straks uit zichzelf het water in maar t moet nog een beetje wennen geloof ik.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Hier ook duidelijk last van de warmte. Als de buitendeur openstaat is de Spanjaard de eerste die weer naar binnen gaat :D . Met wandelen is Tis ook het meest aan het hijgen van de drie en Lais loopt met die warmte maar een beetje achter je aan (waar ze normaal gesproken een stuk voor je uit aan het darren is). Mister heeft er wel last van, maar die doet met wandelen vrijwel hetzelfde: gewoon een stuk vooruit dravend. Eenmaal thuis kan het dan echter wel een hele tijd duren voordat hij ophoudt met hijgen.
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Nou hier dezelfde ervaring. Evert heeft nergens last van, gisteren ligt hij te bakken in de zon en kan prima om 12 uur nog een grote ronde lopen. Maar Freek kan dat absoluut niet, zoekt meteen de schaduw op en loopt een kort plasrondje. Maar hij kan ook echt ziek worden van de warmte. Maar goed daar passen we de wandelingen dan op aan en gaan we aan de waterkant zitten. Kan Freek rustig aan doen en Evert lekker z'n gang gaan. En zomers staat altijd het badje buiten ter verkoeling.
RedPassion

Paisley schreef:Ik bonjour haar af en toe het water in. Beter gaat ze straks uit zichzelf het water in maar t moet nog een beetje wennen geloof ik.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar dwing je haar om het water in te gaan? Zo ja, waarom?
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

RedPassion schreef:
Paisley schreef:Ik bonjour haar af en toe het water in. Beter gaat ze straks uit zichzelf het water in maar t moet nog een beetje wennen geloof ik.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar dwing je haar om het water in te gaan? Zo ja, waarom?
Om af te koelen? Ik dwing Mika ook wel eens met zachte hand het water in, soms houd ik haar even vast en maak ik haar buikje nog wat natter.
Zijn we nu dierenbeulen? :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Paisley schreef:Wat veel honden hebben last van warmte hoor ik hier. Dat ben ik met Mayke echt niet gewend. Die stuitert lekker wat af, net als wat Samantha zegt - alles gaat zoals anders, alleen doe ikzelf een stapje minder.
Ondanks dat ze het erg warm heeft, geniet Kiwi evengoed wel van lange wandelingen hoor. Ik bonjour haar af en toe het water in. Beter gaat ze straks uit zichzelf het water in maar t moet nog een beetje wennen geloof ik.

Hier zijn ze gewoon normaal actief. Pjotr en Niko krijgen het pas warm als ze te weinig te doen hebben, dan gaan ze zichzelf liggen opnaaien.
Charlie wil nog steeds onder haar dekbed liggen. In plaats daarvan heeft ze maar een laken gekregen.
De kleine hondjes liggen zoals altijd aan weerszijden tegen me aangeplakt :wink:
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun

Ongelezen bericht door sypke »

Paisley schreef: Merken jullie ook zo'n verschil tussen de honden?
Ja. Elske (4) kan veel minder goed tegen de warmte dan Sypke (12) en Beitske (11).
Afbeelding
RedPassion

Gollum schreef:
RedPassion schreef:
Om af te koelen? Ik dwing Mika ook wel eens met zachte hand het water in, soms houd ik haar even vast en maak ik haar buikje nog wat natter.
Zijn we nu dierenbeulen? :mrgreen:
Nee, maar mijn manier zou het niet zijn. Ik neem aan dat ze zelf heel goed weten wat ze nodig hebben om om te gaan met de warmte. Al ze het te heet krijgen loop je misschien te ver/te lang. ;) En ik denk ook dat je er alleen maar mee bereikt dat ze nooit zelf de lol van spelen in het water/zwemmen gaan ervaren.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Izzy is met deze warmte niet vooruit te branden. Vanaf een graadje of 25 ligt ze liever op de bank en van een wandelingetje van 10 minuten moet ze al serieus bijkomen. Dan hangt d'r tong uit de bek en ligt ze met d'r achterpoten gestrekt op een koud oppervlakte. Juliony vindt het allemaal wel redelijkjes. Hij heeft het wel warm, maar kan het goed handelen :)
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Pukie heeft geen last van de warmte en ik woon in Spanje met een gemiddelde temp van 32 graden hier, ze zoekt gewoon een plekje op onder de olijfboom, plenst eens door haar zwembad heen en doet wat ze altijd doet, waken als ze het nodig vind.
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Mijn donkere langharige honden hebben eigenlijk ook weinig last van de warmte. Ja, ze zoeken een koeler plekje als ze de kans krijgen. Maar als ik de riemen pak staan ze eigenlijk allemaal gewoon te springen.

Mijn oudje van 15 krijgt er nu wel wat meer last van met wandelen, die hijgt dan flink en loopt wat langzamer. Maar de rest rent een stukje, ploffen even op een koel plekje om af te koelen en rennen weer door. Normaal houden ze het bij pootje baden, maar met dat warme weer willen ze wel even een rondje zwemmen.

Ik hou er wel rekening mee, ik heb één keer meegemaakt dat twee spelende jonge doezen toch door de warmte bevangen werden omdat ze over hun grenzen gingen. Overigens was dat na even afkoelen in de schaduw ook weer over.

Ik merk dus wel dat het warmer is aan hun gedrag, maar ze hebben er geen last van. Ze doen gewoon hun ding, ze hijgen wat meer en zoeken koelere plekjes om te gaan slapen.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Paisley
Zeer actief

RedPassion schreef:
Ja, om af te koelen inderdaad. Eigenlijk vind ze het heerlijk maar ze vind het nog te spannend om er zelf in te springen.

Ze kent het niet. Of ten minste, laat ik er even vanuit gaan dat er geen vijver was in de achtertuin waar ze woonde tot voor kort :wink: Maar ze vind water wel reuze interessant. Het duurt niet lang meer of ze gaat uit zichzelf. Op strandjes staat ze al tot haar buik en ze heeft me 1 keer gevolgd tot 'voetjes van de vloer' toen ik er zelf in ging afgelopen week.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Paisley schreef:
RedPassion schreef:
Ja, om af te koelen inderdaad. Eigenlijk vind ze het heerlijk maar ze vind het nog te spannend om er zelf in te springen.

Ze kent het niet. Of ten minste, laat ik er even vanuit gaan dat er geen vijver was in de achtertuin waar ze woonde tot voor kort :wink: Maar ze vind water wel reuze interessant. Het duurt niet lang meer of ze gaat uit zichzelf. Op strandjes staat ze al tot haar buik en ze heeft me 1 keer gevolgd tot 'voetjes van de vloer' toen ik er zelf in ging afgelopen week.
Dat heb ik met Izzy ook zo gedaan, die durfde eerst ook het water absoluut niet in (dat mocht ze absoluut niet van d'r moeder). Met behulp van wat water-liefhebbende honden ging ze steeds verder het water in en nu vindt ze het héerlijk om zo af te koelen ;)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay is sowieso snel oververhit. Normaal houdt hij zichzelf rustig, maar niet als je met hem gaat trainen of iets dergelijks. Normaal regelt hij het goed zelf en zoekt tijdig een beetje water op en gaat er in staan (wachten tot ik de bal erin gooi). 1 keer is hij tijdens training bij schapen echt iets te oververhit geraakt. Ik vermoed een licht vorm van Border Collie Colapse Syndrome, waar verder heel goed mee te leven is. Beetje opletten zeg maar. Voor Kay heb ik dan dus ook echt een koeljas, die ik enkel bij trainingen en wedstrijden gebruik.

Norah heeft nergens last van. Zelfde ras, ook werklijk. Vergelijkbaar postuur en vachtlengte, Toch heeft Norah nergens last van, al kon zij op wedstrijd laatst de koeljas wel waarderen. Maar heb ook wel een koelband (eigenlijk gewoon voor hardlopers).
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”