Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bang voor bekenden en zich onzeker voelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2

Bang voor bekenden en zich onzeker voelen

Ongelezen bericht door welshwitch »

Tommy is altijd een vrolijke Jack Russell die graag wil spelen en zich de kaas niet zomaar van het brood laat eten, maar sinds ongeveer anderhalve week valt het mij op dat zijn gedrag is verandert.
Wij waren op verjaardag bij het neefje van mijn vriend, huis vol met oom's, tante's, opa's en oma's (allemaal mensen die hij regelmatig ziet) en een horde kids.
Hij wilde niemand begroeten op mijn schoonouders na en kroop het liefst bij ons onder de stoel.
Meestal wil hij wel spelen met een balletje ofzo, maar daar had hij nu ook geen zin in. Dat zijn we totaal niet van hem gewend en hadden zoiets van hij zal het allemaal wel wat te druk vinden.
Paar dagen later was hij een middagje met mij mee naar het werk en liep vrolijk en zonder problemen met een voor hem onbekende collega van mij mee.

Op training was het ook al opgevallen dat hij wat onzeker overkwam.
Is het liefst erg dicht bij mij, als de trainster hem van mij overneemt om, in dit geval, hem aan een kant van de tunnel neer te zetten (we zijn net met behendigheid begonnen) en ik aan de andere kant moet gaan staan verzet hij zich hevig. Hij wil niet met haar mee, waar dat eerder geen probleem was.
Na de les mogen de honden altijd even spelen en dat wil hij ook niet meer, gaat tussen mijn benen zitten.
Ik ga hem dan ook niet dwingen, heeft geen zin.
Als ik onderweg tijdens het wandelen iets tegenkom waar hij bijvoorbeeld over kan springen dan doet hij dat met veel plezier en enthousiasme terwijl hij op training vrij timide is.

Zowel ik als mijn vriend hebben geen idee waar dit wegkomt. Voor zover wij hebben kunnen nagaan is er niets vervelends gebeurd waardoor dit getriggert wordt.
Enige dat ik kan bedenken is dat er veel dingen in zijn lijf en daarom ook zijn koppie gebeuren. Voor het eerst loopse teefjes ruiken en de hormonen die los komen (hij is 17 maand oud).

Zou dit een reden kunnen zijn voor zijn gedrag?
Hoe kunnen wij daar het beste mee omgaan?
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Bang voor bekenden en zich onzeker voelen

Ongelezen bericht door laeken »

Zijn er andere honden? Misschien dat die signalen geven. Verder ga ik met Nanna mee. Niet elke hond is een allemansvriend en die eenkennigheid komt precies op deze leeftijd. Misschien vindt hij behendigheid niet zo leuk? Terriërs vinden getraind worden niet altijd even prettig. Ze zijn vaak eigenwijs en meer gericht op graven en jagen.

Ik zou me niet direct zorgen maken. Wordt dit gedrag erger dan zou ik dat respecteren. Mijn hondje is super lief en sociaal maar ze is ook niet dol op drukte en ook niet op kleine kinderen. Wel aaien en wel kennis maken maar niet gillend of rennend door het huis. Dan trekt ze zich terug en gromt als ze te dicht bij komen. Dat respecteer ik. Ze gaat dus even apart als er kleuters komen.
Afbeelding
welshwitch
Technisch beheer

@Nanna. Het enige dat ooit op de training is voorgevallen (was nog bij GenG) is dat hij is overlopen door een grotere hond tijdens het spelen, maar hij heeft daarna weer gewoon meegedaan met spelen.
Dwingen heeft geen zin dus dat ga ik ook niet doen.

@Laeken. Er zijn geen andere honden in huis, alleen 2 katten.
Ik heb niet het idee dat hij getraind worden onprettig vindt, we proberen het wel zo prettig mogelijk te maken.
Daarom zijn we destijds ook overgestapt naar de huidige hondenschool omdat de vorige erg de kant op ging van fysiek straffen en niet belonen als er iets goed ging. Sinds hij aandacht voor de baas heeft gaat het ook een stuk beter en prettiger. Eigenwijs is hij natuurlijk ook wel, hoort er bij en houdt het spannend :D
Geen plezier in behendigheid heb ik ook al aan gedacht, alleen kijk ik het nog even aan omdat hij buiten het trainingsveld wel met plezier bezig is met springen en klimmen.
Wat kinderen betreft, eerst waren ze leuk en nu hoeft het niet meer zo nodig.
Mooi voorbeeld, we waren met veertje en Finn aan de wandel laatst en Finn vindt het heerlijk al die kinderhandjes aan zn lijf, Tommy liep er met een boog omheen.

Ik zal me er niet te druk om maken, maar wilde toch even advies. Tommy is tenslotte onze eerste hond, dus we zijn nog niet ervaren op een heleboel vlakken :wink:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hij houdt misschien wel van het klimmen en springen, maar niet van de druk van het moeten die er mogelijk hangt op zo'n trainingsveld? Te veel regeltjes ofzo
welshwitch
Technisch beheer

Fotogravinnetje schreef:Hij houdt misschien wel van het klimmen en springen, maar niet van de druk van het moeten die er mogelijk hangt op zo'n trainingsveld? Te veel regeltjes ofzo
Zou kunnen dat hij dat zo ervaart, maar dat is mij dan ontgaan of ik herken het niet.
Er zit wel weinig tempo in zo'n uurtje. We zijn met zn vieren en doen omstebeurt het toestel waar we op dat moment mee bezig zijn, veel wachten dus.
Viel wel op dat toen we wat meer achter elkaar deden hij lekker bezig was. Het zou hem ook wel eens te traag kunnen gaan.
Mja, dat is koffiedik kijken.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ohjee, hij heeft toch niet te veel naar Finn gekeken hè? :tongue:

Ik denk dat hij zelf wat volwassener wordt en niet meer overal hoeft te spelen. Hij had laatst ook geen interesse in die voetbal toch?

En best kans dat hij er te weinig actie in vindt zitten nog bij behendigheid. Heb je een flostouw of iets dergelijks? Dan kan je hem tussendoor even een beetje aan de gang houden. Of kleine oefeningetjes doen, zoals tussen je benen leren zitten. Dat kan je dan straks ook mooi weer gebruiken bij de start van een parcours ;)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

welshwitch schreef:
Fotogravinnetje schreef:Hij houdt misschien wel van het klimmen en springen, maar niet van de druk van het moeten die er mogelijk hangt op zo'n trainingsveld? Te veel regeltjes ofzo
Zou kunnen dat hij dat zo ervaart, maar dat is mij dan ontgaan of ik herken het niet.
Er zit wel weinig tempo in zo'n uurtje. We zijn met zn vieren en doen omstebeurt het toestel waar we op dat moment mee bezig zijn, veel wachten dus.
Viel wel op dat toen we wat meer achter elkaar deden hij lekker bezig was. Het zou hem ook wel eens te traag kunnen gaan.
Mja, dat is koffiedik kijken.
Misschien vindt hij een toestel om te leren hoe dat moet wel te eentonig?
Beetje variatie vinden de meeste honden toch wel prettiger.
Of er moet iets geweldigs tegenover staan waardoor hij meer gestimuleerd wordt.
Kijk eens of je er meer lol in kunt brengen?
Als hij buiten het veld/de training lol heeft in springen en klimmen kan er fysiek niet zo veel mis zijn denk ik.
Laatst gewijzigd door ranetje op 12 jun 2015 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
welshwitch
Technisch beheer

@veertje, ik hoop het niet :wink: Die voetbal was eenmalig, heb hem sindsdien al weer een paar keer moeten tegenhouden. Een flostouw heb ik en die gaat mee de volgende keer.

@ranetje, we gaan in zo'n les wel meerdere toestellen af, meestal een stuk of 4. Hij heeft ze wel vrij snel door en voert het dan netjes uit. Ik heb wel een idee hoe ik er meer lol in kan brengen, tot nu toe werken we alleen met voer als beloning maar een balletje werkt bij hem nog wat beter.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

welshwitch schreef:@veertje, ik hoop het niet :wink: Die voetbal was eenmalig, heb hem sindsdien al weer een paar keer moeten tegenhouden. Een flostouw heb ik en die gaat mee de volgende keer.

@ranetje, we gaan in zo'n les wel meerdere toestellen af, meestal een stuk of 4. Hij heeft ze wel vrij snel door en voert het dan netjes uit. Ik heb wel een idee hoe ik er meer lol in kan brengen, tot nu toe werken we alleen met voer als beloning maar een balletje werkt bij hem nog wat beter.
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

in je topictitel staat Bang, dat vind ik dan wel weer iets anders dan geen behoefte aan hebben?
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja, misschien gewoon een periode, net al voorgaande keren van angstperiodes die ze als pup/puber doormaken. Heel normaal. En hij wordt volwassen. Als een huis vol visite waarvan ook nog veel kinderen, ik geeft het zo'n hond te doen hoor. Dat vind ik al heel chaotisch, laat staan wat een hond er van kan vinden. Ik zou hem in zo'n geval lekker thuis laten de volgende keer.

Behendigheid. Aanleren is natuurlijk niet het meeste spectaculaire onderdeel, maar wel van belang om later een parcours te kunnen leren. Ik vind het veel fijner dat ik een speeltje gebruik bij behendigheid dan een voertje. Het houdt het spelelement er veel meer in. Elke volgende hond zou ik proberen op die manier ook te kunnen trainen. Vraagt soms wel een andere manier van aanleren, de vraag is of de hondenschool er iets mee kan (ik zelf vond de omschakeling van trainen met voeren naar trainen met speel wel even moeilijk).

En tussendoor gewoon lekker bezig zijn. Voor mij momenten om kunstjes aan te leren, snuffeloefening, hersenwerk of tussendoor een ontspannende massage, even wat gehoorzaamheid. Later kunnen ze wel leren rustig te wachten, maar goed ik ben inmiddels meneer ongeduld: Kay gewend, die zorgde er wel voor dat ik met hem bezig bleef.
Afbeelding
welshwitch
Technisch beheer

sbientje schreef:in je topictitel staat Bang, dat vind ik dan wel weer iets anders dan geen behoefte aan hebben?
Zijn reactie als er dan toch iemand probeert hem te aaien of iets lekkers te geven is oortjes plat, staart laag en wegwezen (dan is dat bij mensen die hij regelmatig ziet).
Dat kwam op mij wel als bang over, vandaar.

@Gyanty. Alleen thuis blijven gaat hem niet worden, dat is een stukje in de opvoeding die nogal de mist is ingegaan door onze eigen schuld. Hij gaat door de week met mijn vriend mee naar zijn werk, dus hij hoefde nooit alleen thuis te blijven.
Er is wel een mooi stappenplan om hem dat te leren, maar dat zullen we toch echt met zn tweeën moeten doen ;)
Zal eens overleggen bij de volgende les over dat speeltje.
Tussendoor een beetje bezig zijn is wel een goed idee. Meestal gaat hij tussen mijn voeten zitten kijken naar de rest.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

welshwitch schreef:
sbientje schreef:in je topictitel staat Bang, dat vind ik dan wel weer iets anders dan geen behoefte aan hebben?
Zijn reactie als er dan toch iemand probeert hem te aaien of iets lekkers te geven is oortjes plat, staart laag en wegwezen (dan is dat bij mensen die hij regelmatig ziet).
Dat kwam op mij wel als bang over, vandaar.

@Gyanty. Alleen thuis blijven gaat hem niet worden, dat is een stukje in de opvoeding die nogal de mist is ingegaan door onze eigen schuld. Hij gaat door de week met mijn vriend mee naar zijn werk, dus hij hoefde nooit alleen thuis te blijven.
Er is wel een mooi stappenplan om hem dat te leren, maar dat zullen we toch echt met zn tweeën moeten doen ;)
Zal eens overleggen bij de volgende les over dat speeltje.
Tussendoor een beetje bezig zijn is wel een goed idee. Meestal gaat hij tussen mijn voeten zitten kijken naar de rest.
Uuhhmm mis in de opvoeding? Beestje is nog maar 17 maanden. En hoezo moet je daar met zijn tweeen voor zijn. Ben jij nooit alleen met de hond thuis, zodat jij dingen kan oefenen dan? En tja, er zit nog een heel verschil in meenemen naar een ontzettend drukke verjaardag en alleen thuisblijven.... het is niet 1 of 2 of grijs of wit., kan ook 1,5 of grijs zijn...
Afbeelding
welshwitch
Technisch beheer

gyanty schreef: Ben jij nooit alleen met de hond thuis, zodat jij dingen kan oefenen dan?
Ja, op zaterdag.
Alleen is die ene dag in de week wel genoeg om zoiets te oefenen?
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

welshwitch schreef:
gyanty schreef: Ben jij nooit alleen met de hond thuis, zodat jij dingen kan oefenen dan?
Ja, op zaterdag.
Wie niet waagt wie niet wint toch? Nee heb je, ja kun je krijgen....
Afbeelding
welshwitch
Technisch beheer

gyanty schreef:
welshwitch schreef:
Ja, op zaterdag.
Wie niet waagt wie niet wint toch? Nee heb je, ja kun je krijgen....
:ok:

@Nanna. Daar kon je best wel eens gelijk in hebben, zo had ik het nog niet bekeken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”