sbientje schreef:Ik heb het zoals ranetje zegt gedaan ook. Als losse oefening, eerst los/vast met een dummy, zittend. Daarna vasthouden en een paar passen weg, dan weer terug om aan te pakken. Later voorroepen en dan laten zitten (dat is wel de lastigste stap vond ik, het gaan zitten met een dummy) en dan in een apport verwerken. Als Charlie zn tanden er allemaal zijn dan ga ik met hem ook eens oefenen op het gemakkie
Dat heb ik geoefend met een advies van Anke Bogaerts er bij, jaren geleden toen mijn teckel het blok niet zittend wilde afgeven, maar het voor mijn voeten bleef smijten
Vast is vast, of er nou een stuk worst boven je kop hangt, of op je neus ligt, of voor je wordt gehouden.
Loslaten zonder commando is geen worst.
Vasthouden levert worst op.
Het was ondanks zijn gewoonte om neer te smijten heel snel voor elkaar.
Dat heb ik later met mijn Griffons net zo gedaan.
Worst gewoon in mijn hand tegen mijn buik aan, dus wat hoger dan de kop van de hond.
Commando zit, apport aannemen met "los" en meteen de worst er in.
De spanning van het wild was voor Rana te veel en voor Ita soms ook.
Dus in die situatie heb ik het niet gevraagd.
Maar verder was die aparte oefening voldoende om zonder extra commando's het apport na een verloren zoek zittend af te geven.
Mijn honden gingen dat spontaan combineren door mijn houding (rechtop staan en een hand op mijn buik houden).
Soms gaat dat met wild ook spontaan en daar heb ik geen bezwaar tegen
Ik weet dat het betere punten oplevert als de hond zittend afgeeft.
Maar mijn eigen instelling maakt dat het me niet goed genoeg lukt om dat helemaal voor elkaar te krijgen.