Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vloeken in de kerk?

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Vloeken in de kerk?

Ongelezen bericht door Paisley »

Afbeelding

... Of gebruiken jullie ook de clicker tijdens aanleren van commando's?

Ik ben nooit zo'n clickeraar, maar ik had het ding opgediept omdat Kiwi zit/af/volgen moet leren. Ik heb toen ook wat met Mayke geclickerd, en die snapt nu eindelijk het vooruit commando ècht.
Daarvoor kon ik haar ook wel vooruit sturen, maar zag ze het commando meer als een aanmoediging. Als ze verwachte dat vooruit lopen haar niets gaat opleveren, verzette ze geen stap. En als ze een andere hond al met dummie terug zag komen, stoof ze vooruit ;)

Ook ben ik het zitten op afstand met behulp van de clicker aan het aanleren.

Gebruiken jullie ook de clicker bij het aanleren, of is het taboe om de clicker en de jachtfluit aan 1 koordje te hebben hangen? :wink:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Vloeken in de kerk?

Ongelezen bericht door Maeve »

Nee hoor, ik gebruik de clicker ook vaak in de aanleerfase :ok:

Edit: Dit was het resultaat na slechts een paar clickersessies. Coda had in de loop der tijd een andere betekenis gegeven aan apporteren, ze wilde niet afgeven. Dus geclickerd op het apport in het krat leggen, dat zat er zo in en ze ervoer niet de druk en spanning die ze anders wel had (waardoor ze niet wilde afgeven). Nog wat sessies verder gaf ze de dummy gewoon aan mij, zonder het krat. Link:Klik!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat moet echt iedereen voor zichzelf weten.
Een clicker aan mijn fluitkoord zou ik overigens niet handig vinden, te veel zooi :schrik:

Ik clicker niet met een clicker, maar met een woord, dat scheelt attributen aan een koordje :tongue: :lol1:

Er is overigens ook een boek over gundog training met de clicker
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb twinkel het zittend afgeven van de dummy en wild aangeleerd met de clicker.
Ellen
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik gebruik de clicker zelf niet bij de jachttraining, maar het wordt wel vaker gebruikt tegenwoordig en dan vooral bij het zittend afgeven. Verder zou ik niet zo goed weten wanneer je de clicker kunt gebruiken.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Toen Gol nog jong was heb ik de clicker geprobeerd, dat was geen succes. Gol werd er zo hysterisch van en ging zo snel dingen doen om maar een click te verdienen dat ik het niet kon bijhouden met de timing. En ze raakte gefrustreerd wanneer ze niks kreeg dus het leek bijna meer op straffen dan op trainen.
Gol reageert wel erg goed (en rustiger) op lichaamshouding/ gebaren. En fluiten kan ik op mijn vingers :mrgreen:
Paisley
Zeer actief

Sita schreef:Ik gebruik de clicker zelf niet bij de jachttraining, maar het wordt wel vaker gebruikt tegenwoordig en dan vooral bij het zittend afgeven. Verder zou ik niet zo goed weten wanneer je de clicker kunt gebruiken.
Heb jij tips om het zittend afgeven te oefenen? Mayke geeft af in mijn hand, maar alleen als ik met een open hand klaar sta.
Bij zittend afgeven weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Tara schreef:Gewoon niet aanpakken. Als het commando "vast" er goed in zit kun je er toch een extra commando aan toevoegen?
Apport halen, terugkomen, voor je gaan staan en dan een keer extra zit zeggen. Als ze voor je zit met die dummy nog vast geef je een click. Zo heb ik het met al mijn honden getraind.
Dat is een mogelijkheid :ok:

Ik heb dat appart van het apporteren zelf geoefend door de hond het apport vast te laten pakken als zij voor me zit.
Van daar uit uitbreiden naar vast laten pakken als zij zit ............ zelf een paar passen achteruit lopen ............... en dan de hond weer voor roepen en als zij komt (met apport uiteraard) zeg je in het begin "zit" als zij bij je is.
Naderhand heb je dat commando niet meer nodig als je maar rechtop blijft staan en je handen niet uitsteekt.
Recht op blijven staan en je handen wat hoger houden zodat de hond ietsje omhoog moet kijken (naar je handen) als zij voor komt.
Dat vergemakkelijkt het gaan zitten.

Ik heb het voor zitten met het apport geskipt.
Als Ita het zelf doet prima.
Als ze me het apport staand aanbiedt vind ik het ook prima :wink:
Dat was bij Rana het zelfde.
Want dummy apporten ging ze keurig mee zitten, maar als ik dat met wild apport van haar vroeg werd het wild op het moment dat ze ging zitten gekraakt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik heb het zoals ranetje zegt gedaan ook. Als losse oefening, eerst los/vast met een dummy, zittend. Daarna vasthouden en een paar passen weg, dan weer terug om aan te pakken. Later voorroepen en dan laten zitten (dat is wel de lastigste stap vond ik, het gaan zitten met een dummy) en dan in een apport verwerken. Als Charlie zn tanden er allemaal zijn dan ga ik met hem ook eens oefenen op het gemakkie
Sita
Zeer actief

ranetje schreef:
Tara schreef:Gewoon niet aanpakken. Als het commando "vast" er goed in zit kun je er toch een extra commando aan toevoegen?
Apport halen, terugkomen, voor je gaan staan en dan een keer extra zit zeggen. Als ze voor je zit met die dummy nog vast geef je een click. Zo heb ik het met al mijn honden getraind.
Dat is een mogelijkheid :ok:

Ik heb dat appart van het apporteren zelf geoefend door de hond het apport vast te laten pakken als zij voor me zit.
Van daar uit uitbreiden naar vast laten pakken als zij zit ............ zelf een paar passen achteruit lopen ............... en dan de hond weer voor roepen en als zij komt (met apport uiteraard) zeg je in het begin "zit" als zij bij je is.
Naderhand heb je dat commando niet meer nodig als je maar rechtop blijft staan en je handen niet uitsteekt.
Recht op blijven staan en je handen wat hoger houden zodat de hond ietsje omhoog moet kijken (naar je handen) als zij voor komt.
Dat vergemakkelijkt het gaan zitten.

Ik heb het voor zitten met het apport geskipt.
Als Ita het zelf doet prima.
Als ze me het apport staand aanbiedt vind ik het ook prima :wink:
Dat was bij Rana het zelfde.
Want dummy apporten ging ze keurig mee zitten, maar als ik dat met wild apport van haar vroeg werd het wild op het moment dat ze ging zitten gekraakt.
Dit scheelt mij typen, zo heb ik het ook aangeleerd en zo doe ik het nu ook.

Twijfel nu alleen nog om voor die stomme KNJV proeven hem toch weer zittend af te laten geven. Scheelt toch weer een hoop punten en wil graag die A-diploma's gaan halen om te kunnen starten in de MAP A.

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

sbientje schreef:Ik heb het zoals ranetje zegt gedaan ook. Als losse oefening, eerst los/vast met een dummy, zittend. Daarna vasthouden en een paar passen weg, dan weer terug om aan te pakken. Later voorroepen en dan laten zitten (dat is wel de lastigste stap vond ik, het gaan zitten met een dummy) en dan in een apport verwerken. Als Charlie zn tanden er allemaal zijn dan ga ik met hem ook eens oefenen op het gemakkie
Dat heb ik geoefend met een advies van Anke Bogaerts er bij, jaren geleden toen mijn teckel het blok niet zittend wilde afgeven, maar het voor mijn voeten bleef smijten :mrgreen:

Vast is vast, of er nou een stuk worst boven je kop hangt, of op je neus ligt, of voor je wordt gehouden.
Loslaten zonder commando is geen worst.
Vasthouden levert worst op.
Het was ondanks zijn gewoonte om neer te smijten heel snel voor elkaar.

Dat heb ik later met mijn Griffons net zo gedaan.
Worst gewoon in mijn hand tegen mijn buik aan, dus wat hoger dan de kop van de hond.
Commando zit, apport aannemen met "los" en meteen de worst er in.

De spanning van het wild was voor Rana te veel en voor Ita soms ook.
Dus in die situatie heb ik het niet gevraagd.
Maar verder was die aparte oefening voldoende om zonder extra commando's het apport na een verloren zoek zittend af te geven.
Mijn honden gingen dat spontaan combineren door mijn houding (rechtop staan en een hand op mijn buik houden).
Soms gaat dat met wild ook spontaan en daar heb ik geen bezwaar tegen :lol1:

Ik weet dat het betere punten oplevert als de hond zittend afgeeft.
Maar mijn eigen instelling maakt dat het me niet goed genoeg lukt om dat helemaal voor elkaar te krijgen. :wink:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ranetje schreef:
sbientje schreef:Ik heb het zoals ranetje zegt gedaan ook. Als losse oefening, eerst los/vast met een dummy, zittend. Daarna vasthouden en een paar passen weg, dan weer terug om aan te pakken. Later voorroepen en dan laten zitten (dat is wel de lastigste stap vond ik, het gaan zitten met een dummy) en dan in een apport verwerken. Als Charlie zn tanden er allemaal zijn dan ga ik met hem ook eens oefenen op het gemakkie
Dat heb ik geoefend met een advies van Anke Bogaerts er bij, jaren geleden toen mijn teckel het blok niet zittend wilde afgeven, maar het voor mijn voeten bleef smijten :mrgreen:

Vast is vast, of er nou een stuk worst boven je kop hangt, of op je neus ligt, of voor je wordt gehouden.
Loslaten zonder commando is geen worst.
Vasthouden levert worst op.
Het was ondanks zijn gewoonte om neer te smijten heel snel voor elkaar.

Dat heb ik later met mijn Griffons net zo gedaan.
Worst gewoon in mijn hand tegen mijn buik aan, dus wat hoger dan de kop van de hond.
Commando zit, apport aannemen met "los" en meteen de worst er in.

De spanning van het wild was voor Rana te veel en voor Ita soms ook.
Dus in die situatie heb ik het niet gevraagd.
Maar verder was die aparte oefening voldoende om zonder extra commando's het apport na een verloren zoek zittend af te geven.
Mijn honden gingen dat spontaan combineren door mijn houding (rechtop staan en een hand op mijn buik houden).
Soms gaat dat met wild ook spontaan en daar heb ik geen bezwaar tegen :lol1:

Ik weet dat het betere punten oplevert als de hond zittend afgeeft.
Maar mijn eigen instelling maakt dat het me niet goed genoeg lukt om dat helemaal voor elkaar te krijgen. :wink:
Pom heeft dan nog wel de neiging om van de spanning (oooo worst!!!) helemaal niets meer in haar bek te willen (want stel je voor dat ik besluit die worst te geven en ze heeft nog een dummy, de horror! :D ) dus dat werkt hier niet zo goed, maar uiteindelijk heeft ze het wel geleerd.. En ik vind het zelf wel prettig, zittend afgeven, is dat iig duidelijk. Al is het hier ook niet perfect maar ik ben net als jij, ik vind het al snel goed genoeg :D
ranetje
Zeer actief

sbientje schreef:Pom heeft dan nog wel de neiging om van de spanning (oooo worst!!!) helemaal niets meer in haar bek te willen (want stel je voor dat ik besluit die worst te geven en ze heeft nog een dummy, de horror! :D ) dus dat werkt hier niet zo goed, maar uiteindelijk heeft ze het wel geleerd.. En ik vind het zelf wel prettig, zittend afgeven, is dat iig duidelijk. Al is het hier ook niet perfect maar ik ben net als jij, ik vind het al snel goed genoeg :D
:lol1:
Toch is ook dat afhankelijk van hoe je traint vanaf het allereerste begin :wink:

Het is niet zozeer dat ik het al snel goed genoeg vind.
Ik wil dat mijn hond luistert.
Dat ze na een apport bij me blijft tot ik zeg dat ze verder moet werken.
Alleen kan dat bij haar zonder dat ze zit bij het afgeven.
Vaak draait ze overigens ook direct naast, soms met het apport nog vast.
Heel handig als ze meteen weer weg moet voor een volgend apport dat ze dan ook nog beter kan markeren (in de praktijkjacht)

Van sommige dingen zie ik dus de noodzaak niet voor mijn hond.
En bij sommige dingen die mooier en strakker kunnen weet ik dat er een reden is waarom mijn hond dat anders doet.
En dan ga ik niet zeuren en drammen voor het mooi, maar ben blij dat het resultaat wordt bereikt dat bereikt moet worden.
En dat is dat het apport in mijn handen wordt afgegeven.

Maar nu wijken we af. :wink:
Het ging om oefening om de hond zittend af te laten geven en niet om mijn "filosofie" :tongue: :mrgreen:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Bedankt voor alle tips! Hier kan ik zeker wat mee!
Het ging de laatste weken heel goed met trainen, maar sinds Kiwi er is merk ik dat de passie tijdens het apporteren er een beetje uit is. Afgelopen training was ze iets aan het zoeken en vergat gewoon waarnaar :hmmm: Ook onthoudt ze slecht waar iets te halen valt en als ze een dummie heeft komt ze hem in een drafje terugbrengen.
Ze raakt niet afgeleid maar bakt er gewoon weinig van. Met andere woorden, ze moet even wennen aan een puber in huis.

Waar ik met het 'zittend afgeven' bang voor ben, is dat het het apporteren afremt. Ik ga dus komende tijd wel bezig met wat andere dingen, maar stel het zittend afgeven uit tot ze weer in vliegende galop terug komt met dummies.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Een andere hond in huis, merk je vaak toch wel aan je hond. Komt vanzelf wel weer goed en goede keuze om nu even staand te blijven aangeven, dat zitten komt vanzelf wel als je dat echt wilt hebben.

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Paisley schreef:Bedankt voor alle tips! Hier kan ik zeker wat mee!
Het ging de laatste weken heel goed met trainen, maar sinds Kiwi er is merk ik dat de passie tijdens het apporteren er een beetje uit is. Afgelopen training was ze iets aan het zoeken en vergat gewoon waarnaar :hmmm: Ook onthoudt ze slecht waar iets te halen valt en als ze een dummie heeft komt ze hem in een drafje terugbrengen.
Ze raakt niet afgeleid maar bakt er gewoon weinig van. Met andere woorden, ze moet even wennen aan een puber in huis.

Waar ik met het 'zittend afgeven' bang voor ben, is dat het het apporteren afremt. Ik ga dus komende tijd wel bezig met wat andere dingen, maar stel het zittend afgeven uit tot ze weer in vliegende galop terug komt met dummies.
Dat is voor mij de reden om dat dan juist ook afzonderlijk van het apporteren oefenen, als huiskamer oefening (of in de keuken :tongue: ).
Dan rem je niets af.

Een nieuwe hond in huis kan de concentratie tijdelijk verstoren.
Dat wordt vanzelf weer beter.
Niet te veel druk op leggen :ok:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik heb het ze nooit aangeleerd, vond het totaal onbelangrijk en heb het ook niet nodig, toch doen ze het wel als ik iets langer wacht met aanpakken :mrgreen:
Ik zou voorlopig de nadruk even op de lol leggen, weer even laten ontdekken hoe leuk het spelletje is, dan komt de rest vanzelf!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Paisley
Zeer actief

ranetje schreef:
Nee hoor doe ik ook niet! De nadruk ligt ook (altijd al) op plezier want ambities heb ik nooit gehad.
Ik kom net terug van behendigheid en Mayke deed alles in een drafje terwijl ik haar normaal nauwelijks kan bijhouden :LOL: Het gaf mij wel de tijd om zorgvuldig mijn lijnen te lopen en na te denken bij wat ik doe, ipv als een idioot achter mijn hond aan te sprinten. :engel:
De hele werkpassie is even bekoeld. Dat komt ook omdat ik normaal op een dag van de training weinig uitspookte maar sinds Kiwi erbij is, doen we dagelijks twee grote wandelingen los van de lijn.
Mayke is MOE. Ik wist niet dat het kon, maar blijkbaar dus toch. :mrgreen:
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

ranetje schreef:
Paisley schreef:Bedankt voor alle tips! Hier kan ik zeker wat mee!

Dat is voor mij de reden om dat dan juist ook afzonderlijk van het apporteren oefenen, als huiskamer oefening (of in de keuken :tongue: ).
Dan rem je niets af.

Ik doe dan wel geen jachttraining, maar iets apporteren en brengen + afgeven is ook bij de KNPV een onderdeel.
Net wat Ranetje zegt, zie het als 2 onderdelen die je apart kunt trainen. Ik werk zelf graag met de clicker met apport. Het zitten vasthouden leer ik met backward shaping, ofwel beginnen met het eindresultaat en dat ik in dit geval niet het afgeven maar het zittend vasthouden.

Dus je hond laten zitten, dan apport laten vasthouden. Zodra ze het vast houdt KLIK! en dan belonen. Dan dat uitbouwen tot het apport van de grond pakken en dan zittend vasthouden, dan van een meter pakken enz enz. Doordat je klikt voor het zittend vasthouden, voorkom je dat de hond het apport uitspuugt. Loslaten doen ze toch wel als de beloning die je geeft voldoende is (bal of voer).
Wat ik zelf doe ik ook een paar keer mijn hand er naartoe, het apport vastpakken en dan zelf weer loslaten. De hond moet het dan vast blijven houden, dan krijg je niet dat als je je hand ernaar toe doet, je hond het automatisch los laat.

Succes :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”