Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een windhond moet overal kunnen uittieren

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

zoe2710
Actief
Mijn ras(sen): Podenco
Aantal honden: 2

Re: Een windhond moet overal kunnen uittieren

Ongelezen bericht door zoe2710 »

Hanneke2 schreef:
zoe2710 schreef:Hier lopen ze alleen (2 Podenco's) los in omheinde stukken of heel soms op het strand omdat het daar overzichtelijk is. In het bos of op andere wandelingen gaan ze aangelijnd. Hier in Belgie mag het ook gewoon nergens en ze luisteren niet goed genoeg om ze betrouwbaar los te laten.

1 heeft een enorm jachtinstinct en gaan achter alles wat beweegt en de ander wil gaan kennis maken met elke hond die ze tegen komt waardoor ze ook naar aangelijnde honden zou gaan.

Dus ze gaan gewoon meestal vast en krijgen 2-3x per week de kans om zich volledig uit te leven op omheinde stukken. Tuurlijk vinden ze het dan enorm fijn maar ik heb niet het gevoel dat ze iets missen door altijd vast te lopen.
Ik vind 2-3 keer per week rennen op een omheind veld helemaal niet slecht als je mogelijkheden verder zo beperkt zijn. Dat zijn dan regelmatige feestjes voor je honden, en het is vele, vele malen beter dan wat ik soms zie en wat ik eerder zei; podenco's die nooit kunnen rennen.

Dat willen kennismaken met iedereen, dat had mijn vorige reu en dat heeft Toto ook, maar ik denk dat je dat met wat beleid in goeie banen kan leiden. Toto dacht in het begin echt dat alle honden hier wel met hem zouden wilden spelen en stormde overal jolig op af. En een paar maanden later is hij door wat schade en schande zo veel verstandiger geworden. Ik lijn hem nog wel aan bij hele kleine pupjes, omdat die zelf ook enthousiast gaan lopen doen, maar oudere of angstige honden, of honden die helemaal niet willen kennismaken, daar loopt hij nu los keurig omheen.

Podenco's zijn in beginsel heel sociaal en hebben volgens mij een bovengemiddelde sociale intelligentie. Ik zou je hond dus de mogelijkheid geven om te leren door iets meer vrijheid te geven, en in overleg met die andere bazen bijvoorbeeld wel aan de lange lijn ofzo kennis laten maken. Hoe meer (gecontroleerde) verschillende ervaringen, hoe beter dat gedrag wordt, tot je uiteindelijk een beleefde verstandige hond hebt. Is mijn ervaring. (Met die lieve reuen dan he, want pokketeef Lilo was heel wat meer werk en nog doet ze aan de lijn akelig naar sommige honden.)
Ja ze krijgt de kans om kennis te maken maar is verschrikkelijk enthousiast, vandaar dat het niet altijd even makkelijk is. Maar inderdaad ze zijn enorm sociaal, op de hondenweides zijn zij 2 ook altijd het sociaalst van de groep honden. Dus we weten dat er geen probleem is. Maar het is vervelend natuurlijk als ze ineens op een hond afstormt, zeker op kleinere hondjes. Ze is wel inteligent genoeg om te zien naar welke honden ze niet dichter kan gaan omdat deze niet sociaal genoeg zijn maar we willen ook geen risico lopen natuurlijk.

En de andere loopt los achter alles aan wat beweegt dus dat is ook moeilijker.

Maar inderdaad we geven ze wel de kans om ook los te gaan rennen op bepaalde stukken om hun energie kwijt te geraken. Daardoor zijn ze ook niet ongelukkig denk ik, als ik ze hier zo zie liggen.
Maar ze moeten wel die kans krijgen als ze dan voor de rest niet los kunnen lopen en dat is iets wat vaak niet gebeurt.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Cleva schreef:
Podenco's zijn in beginsel heel sociaal en hebben volgens mij een bovengemiddelde sociale intelligentie.
Heer, mijn juk is zwaar.
Plof toch man, met je zware juk. Komt zeker van die bijensteek? Nou als het jukt geneest het, zeggen ze. :mrgreen:

En ik heb trouwens gewoon gelijk. Podenco's hebben een hoog EQ. :pffff:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

nyckle schreef:Ik vind van niet.

Wie volgt
Wat bedoel je met uittieren?
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Onze Whippet Zoë ( en de Engelse Springers ) van bijna een jaar luistert trouwens beter dan de rest van het roedeltje ( Boston Terriërs)
Op dit moment is een stuk van het losloopgebied ( zo`n 6 km ) waar wij elke dag wandelen afgezet en staan er schapen. Dan wil ze nog weleens een paar keer op en neer rennen , maar voor de rest is onze diva een mak meiske die alleen achter Sherlock ' aan jaagt ' :LOL:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”