Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Manier om teken te verwijderen?
Moderator: moderatorteam
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
- Aantal honden: 1
Manier om teken te verwijderen?
Op FB postte een bekende van me dit filmpje, waarin te zien is hoe een teek, die zich net heeft vastgebeten, wordt verwijderd met een vochtig wattenstaafje. Met het wattenstaafje wordt de teek ahw om zijn eigen as of om zijn eigen bek gedraaid waardoor hij na een stuk of vijf rotaties gedwongen wordt om los te laten en de kop of kaak niet afknapt en in de huid blijft zitten.
Ik heb er mijn twijfels bij, een teek zou immers braken wanneer je hem wilt vastpakken. Of is dit toch een oké methode? En zou deze methode dan ook werken met die dikkerds die zich al hebben volgezogen?
Ik heb er mijn twijfels bij, een teek zou immers braken wanneer je hem wilt vastpakken. Of is dit toch een oké methode? En zou deze methode dan ook werken met die dikkerds die zich al hebben volgezogen?

Groetjes,
Sandra
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
- Aantal honden: 2
Re: Manier om teken te verwijderen?
Ik draai ze zelf gewoon rond met mijn vingers en dan trek ik ze er met een rukje in 1 beweging uit. Dat werkt prima. Ik vind de methode op het filmpje helemaal niks. Zo zou ik het niet doen.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik vraag het met af eigenlijk, of die beesten braken. Is zoiets wel eens bewezen of is het gewoon zo'n hardnekkige fabel? Volgens mij loop je risico op besmetting vanaf het moment dat het beest zich vastbijt en dus contact maakt met je bloedbaan.
Ik verwijder ze gewoon met m'n duim en wijsvinger. Dan komen ze er ook levend en volledig uit.
Ik verwijder ze gewoon met m'n duim en wijsvinger. Dan komen ze er ook levend en volledig uit.
Hier staat dat teken gaan braken als je ze verdooft met alcohol: http://www.mcvoordieren.nl/teek-verwijderen-hond-katMaeve schreef:Ik vraag het met af eigenlijk, of die beesten braken. Is zoiets wel eens bewezen of is het gewoon zo'n hardnekkige fabel? Volgens mij loop je risico op besmetting vanaf het moment dat het beest zich vastbijt en dus contact maakt met je bloedbaan.
- [Sandra]
- Zeer actief
Dat was 'm ja. Dus misschien toch niet helemaal een fabeltje.jvanringen schreef:Hier staat dat teken gaan braken als je ze verdooft met alcohol: http://www.mcvoordieren.nl/teek-verwijderen-hond-katMaeve schreef:Ik vraag het met af eigenlijk, of die beesten braken. Is zoiets wel eens bewezen of is het gewoon zo'n hardnekkige fabel? Volgens mij loop je risico op besmetting vanaf het moment dat het beest zich vastbijt en dus contact maakt met je bloedbaan.

Groetjes,
Sandra
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ze braken van alcohol, staat er.
Nou. Dat snap ik wel
Nou. Dat snap ik wel

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Mja daar staat ook "De teek moet tenminste 16 tot 24 uur vastgezogen zitten voor er overdracht van ziektes optreedt." en daar zijn mensen al op terug gekomen. Vandaar dat ik het me afvraag, van dat braken. Is dat echt zo of is dat iets wat we allemaal altijd hebben aangenomen?jvanringen schreef:Hier staat dat teken gaan braken als je ze verdooft met alcohol: http://www.mcvoordieren.nl/teek-verwijderen-hond-katMaeve schreef:Ik vraag het met af eigenlijk, of die beesten braken. Is zoiets wel eens bewezen of is het gewoon zo'n hardnekkige fabel? Volgens mij loop je risico op besmetting vanaf het moment dat het beest zich vastbijt en dus contact maakt met je bloedbaan.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Hm hier wordt gesproken van speeksel en maaginhoud: http://www.lymenet.nl/info/teek-verwijderen
"Misverstanden over het verwijderen van een teek
Er is veel onduidelijkheid en tegenstrijdigheid over het verwijderen van teken. Volgens sommige bronnen moet een teek absoluut niet worden gedraaid, terwijl andere bronnen juist melden dat de teek alleen moet worden gedraaid, en er niet aan moet worden getrokken.
Een misverstand is dat teken zich in de huid zouden schroeven, en in de tegenovergestelde richting kunnen worden uitgeschroefd. Teken schroeven zich niet in de huid, en kunnen dan ook niet worden uitgeschroefd. Echter, aangezien de hypostoom (steeksnuit) een soort weerhaakjes heeft, zou een licht draaiende beweging verwijdering mogelijk makkelijker kunnen maken. Draaien verhoogt waarschijnlijk wel de kans dat de hypostoom afbreekt. Over het wel of niet draaien van de teek, en met of zonder daarbij te trekken, bestaat onduidelijkheid.
Een ander misverstand is dat teken zouden loslaten als ze worden geïrriteerd met vuur, of door er in te prikken of te knijpen. Teken proberen te stikken door er iets overheen te smeren werkt ook niet. Alle methoden waarbij de teek wordt geïrriteerd, geven de kans dat de teek juist extra speeksel produceert of de maaginhoud opbraakt, waarin zich ziekteverwekkers zouden kunnen bevinden. Met de vingers een teek weghalen of met een gewone brede pincet geeft ook een kans dat er in de teek wordt geknepen, en wordt dan ook afgeraden."
Dus ik doe het verkeerd
"Misverstanden over het verwijderen van een teek
Er is veel onduidelijkheid en tegenstrijdigheid over het verwijderen van teken. Volgens sommige bronnen moet een teek absoluut niet worden gedraaid, terwijl andere bronnen juist melden dat de teek alleen moet worden gedraaid, en er niet aan moet worden getrokken.
Een misverstand is dat teken zich in de huid zouden schroeven, en in de tegenovergestelde richting kunnen worden uitgeschroefd. Teken schroeven zich niet in de huid, en kunnen dan ook niet worden uitgeschroefd. Echter, aangezien de hypostoom (steeksnuit) een soort weerhaakjes heeft, zou een licht draaiende beweging verwijdering mogelijk makkelijker kunnen maken. Draaien verhoogt waarschijnlijk wel de kans dat de hypostoom afbreekt. Over het wel of niet draaien van de teek, en met of zonder daarbij te trekken, bestaat onduidelijkheid.
Een ander misverstand is dat teken zouden loslaten als ze worden geïrriteerd met vuur, of door er in te prikken of te knijpen. Teken proberen te stikken door er iets overheen te smeren werkt ook niet. Alle methoden waarbij de teek wordt geïrriteerd, geven de kans dat de teek juist extra speeksel produceert of de maaginhoud opbraakt, waarin zich ziekteverwekkers zouden kunnen bevinden. Met de vingers een teek weghalen of met een gewone brede pincet geeft ook een kans dat er in de teek wordt geknepen, en wordt dan ook afgeraden."
Dus ik doe het verkeerd

- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Ik heb dit ding... werkt super!
http://www.dandydog.nl/home/338-tekenta ... rtick.html
Van de week al de eerste teek van mijn pup geplukt. Met koppie en al zo eraf.
http://www.dandydog.nl/home/338-tekenta ... rtick.html
Van de week al de eerste teek van mijn pup geplukt. Met koppie en al zo eraf.

- River8
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
ik heb deze http://vogelsrijnwoude.nl/Allerlei/1109 ... n-WoBo.jpg en die werkt wel prettig. ik draai nergens aan maar gebruik m als soort klauwhamer
Kreeg met die speciale pincetten nooit de teek goed te pakken met al dat haar

Kreeg met die speciale pincetten nooit de teek goed te pakken met al dat haar

- River8
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Ik doe het gewoon met mijn nagels. En ik draai ze niet.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Brrr, ik vind ze echt te smerig om met blote vingers aan te pakken (ben lichtelijk fobisch voor insecten
). Ik gebruik een gewoon tekenpincet, maar vind dat tangetje dat Shiloh postte er ook wel handig uitzien. Gelukkig heb ik er al een tijdje geen van Joy af hoeven te plukken. De laatste 'vangst' waren vier nog niet vastgezogen teken die vrolijk over haar rug wandelden. Die wattenstaafjesmethode zou voor mij wel wat zijn. Omslachtig, maar clean 

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik gebruik een ouderwetsche metalen tekentang waar een lepeltje onderaan zit. Voor nood heb ik ook zo'n O'Tomgeval maar voor kleine teken vind ik die waardeloos.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Deze dus.

-
- Zeer actief
Lieske1977 schreef:Brrr, ik vind ze echt te smerig om met blote vingers aan te pakken (ben lichtelijk fobisch voor insecten). Ik gebruik een gewoon tekenpincet, maar vind dat tangetje dat Shiloh postte er ook wel handig uitzien. Gelukkig heb ik er al een tijdje geen van Joy af hoeven te plukken. De laatste 'vangst' waren vier nog niet vastgezogen teken die vrolijk over haar rug wandelden. Die wattenstaafjesmethode zou voor mij wel wat zijn. Omslachtig, maar clean
Die heb ik ook, maar mijn nagels heb ik altijd bij me. Tama van me wordt altijd een beetje zenuwachtig als ik met iets in mijn hand een teek wil verwijderen.
Groetjes Gonnie.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Ik pak ze ook gewoon tussen mijn nagels en druk ze daarna dood.
Als ze nog heel klein zijn maar al wel vast zitten vind ik de kleine O Tom heel handig
Als ze nog heel klein zijn maar al wel vast zitten vind ik de kleine O Tom heel handig
Fenneke en Baloe

- [Sandra]
- Zeer actief
Kun je ze dooddrukken dan?fenneke schreef:Ik pak ze ook gewoon tussen mijn nagels en druk ze daarna dood.
Ik moet er niet aan denken om dat met die moddervetten te doen

Groetjes,
Sandra
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
De kleine teken knijp ik fijn tussen mijn twee duimnagels.
Groten houd ik aan een picet boven mijn aansteker
Tot nu toe werkt de O'tom voor mij het beste.
Maar ik trek er ook wel eens teken af met mijn nagels als "tang"
Zo min mogelijk frutten is het veiligste had ik begrepen.
Dus zoals in het verhaal van Maeve staat
Groten houd ik aan een picet boven mijn aansteker
Tot nu toe werkt de O'tom voor mij het beste.
Maar ik trek er ook wel eens teken af met mijn nagels als "tang"
Zo min mogelijk frutten is het veiligste had ik begrepen.
Dus zoals in het verhaal van Maeve staat

Oh mens... heerlijk! Tussen twee duimnagels pletten. Pats!!!![Sandra] schreef:Kun je ze dooddrukken dan?fenneke schreef:Ik pak ze ook gewoon tussen mijn nagels en druk ze daarna dood.
Ik moet er niet aan denken om dat met die moddervetten te doenmaar die kleintjes? Ik gooi ze altijd in een potje met wat water en afwasmiddel.
En grote plet ik met een tak of een steen ofzo. Dat vind ik ook te vies tussen mijn duimnagels. Maar pletten zullen ze.
-
- Zeer actief
Die kleine plet ik tussen mijn nagels, de grote stamp ik fijn even lekker draaien met mijn schoenzool.
Groetjes Gonnie.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Als we geen tekentablet of 'koevoetje' voor handen hebben hier ook op deze manier.Yara schreef:Ik draai ze zelf gewoon rond met mijn vingers en dan trek ik ze er met een rukje in 1 beweging uit. Dat werkt prima. Ik vind de methode op het filmpje helemaal niks. Zo zou ik het niet doen.

- [Sandra]
- Zeer actief
Ik dacht echt dat je ze niet kon pletten. Die dikkerds wel, maar die kleintjes niet. Ben ik dan weer in de war met een ander ongedierte? 

Groetjes,
Sandra
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
[Sandra] schreef:Kun je ze dooddrukken dan?fenneke schreef:Ik pak ze ook gewoon tussen mijn nagels en druk ze daarna dood.
Ik moet er niet aan denken om dat met die moddervetten te doenmaar die kleintjes? Ik gooi ze altijd in een potje met wat water en afwasmiddel.
gonnie schreef:Die kleine plet ik tussen mijn nagels, de grote stamp ik fijn even lekker draaien met mijn schoenzool.
Zo dus

Fenneke en Baloe

- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik nietMarjoleine schreef:Ze braken van alcohol, staat er.
Nou. Dat snap ik wel

- Benthe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel - Aantal honden: 1
Ik gebruik ook zo'n koevoetje vindt het ideaal, want ik ben echt panisch om die dingen met blote hand aan te raken, wikkel ze in een zakdoekje ( druk er niet op) en spoel ze door de plee brrr Gore beesten
- River8
- Zeer actief
dit precies dus.Sanbeer schreef:Ik gebruik ook zo'n koevoetje vindt het ideaal, want ik ben echt panisch om die dingen met blote hand aan te raken, wikkel ze in een zakdoekje ( druk er niet op) en spoel ze door de plee brrr Gore beesten
ik zit echt gruwelend de bovenstaande verhalen over dooddrukken te lezen.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Ik rooster ze terwijl ze nog in de tang zitten. Gegarandeerd dat ze dat niet overleven.Sanbeer schreef:Ik gebruik ook zo'n koevoetje vindt het ideaal, want ik ben echt panisch om die dingen met blote hand aan te raken, wikkel ze in een zakdoekje ( druk er niet op) en spoel ze door de plee brrr Gore beesten

- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Ik gooi ze in een bakje water en zeep. Gaan ze niet gelijk van dood, maar ze komen er ook niet uit. Na een uurtje zijn ze dan wel dood en dan spoel ik ze door.
Maar dat haakje die ik liet zien op vorige pagina is echt ideaal, maakt niet uit hoe groot de teek is. Je haakt hem er onder, draait rustig rond en dan laat hij zo los met kop en al. Met dooddrukken en zo of met de vingers zou ik veel te bang zijn dat ik het hoofdje achter zou laten.
Maar dat haakje die ik liet zien op vorige pagina is echt ideaal, maakt niet uit hoe groot de teek is. Je haakt hem er onder, draait rustig rond en dan laat hij zo los met kop en al. Met dooddrukken en zo of met de vingers zou ik veel te bang zijn dat ik het hoofdje achter zou laten.

-
- Zeer actief
Heb weleens gelezen dat als je ze levend in de wc gooit ze er weer uit kunnen komen.
Groetjes Gonnie.