Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Juliony, Podenco reu 8 jaar
Moderator: moderatorteam
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Re: Juliony, Podenco reu 8 jaar
Kom op jongens, Juliony is toch getest?
Hij Is 8 jaar, en volgens het opvang-adres vrolijk en tierig en maakt geen zieke indruk.
Als je helemaal geen 'risico' wilt lopen kies je sowieso niet voor een oudere hond uit het buitenland. Ik zou het wel doen. Sterker nog, als ik plek had (en dat is echt geen rot-smoes, ik heb werkelijk geen plek voor een vierde hond) zou ik zo kiezen voor Juliony.
Tien jaar geleden koos ik voor Silka, een Turkse ex-zwerver, geschat op 4/5 jaar. Ze is er nog steeds, een wereldhond. En ja, het had misschien ook anders kunnen gaan. Maar met een pup weet je toch ook niet hoe het gaat, wat het leven in petto heeft.
Hij Is 8 jaar, en volgens het opvang-adres vrolijk en tierig en maakt geen zieke indruk.
Als je helemaal geen 'risico' wilt lopen kies je sowieso niet voor een oudere hond uit het buitenland. Ik zou het wel doen. Sterker nog, als ik plek had (en dat is echt geen rot-smoes, ik heb werkelijk geen plek voor een vierde hond) zou ik zo kiezen voor Juliony.
Tien jaar geleden koos ik voor Silka, een Turkse ex-zwerver, geschat op 4/5 jaar. Ze is er nog steeds, een wereldhond. En ja, het had misschien ook anders kunnen gaan. Maar met een pup weet je toch ook niet hoe het gaat, wat het leven in petto heeft.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Sorry, maar dit is echt flauwekul.Cindy52 schreef:ok dus feitelijk totaal onbetrouwbaar deze test maar dat weet je zelf ook wel. Hoe zit het met hartworm, ricksettia, erlichia, is hij daar op getest ?DeDiana schreef:De Elisa snaptest.Cindy52 schreef:Ja maar ik wil graag weten of het volledige bloedtesten waren of snaptests ?
Er is besloten om deze test te doen in overleg met twee Spaanse dierenartsen, één Nederlandse dierenarts die heel erg bekend is met mediterrane ziektes en ook heb ik bij verschillende stichtingen nagevraagd hoe zij testen en waarop. Een uitgebreider bloedonderzoek kan ook vals negatief zijn bij een heel lage titerwaarde of heel recente besmetting. Zowel de Spaanse dierenartsen als de Nederlandse dierenarts raadden deze snaptest aan. Bij een klein aantal honden is op vraag van de adoptant ook getest op hartworm, en dat had geen enkele van de geteste honden.
Zelfs met beenmergpuncties komen vals negatieve uitslagen voor, dus 100% garantie krijg je met geen enkele test. Dan zouden de honden ook de seconde voordat ze op transport gaan getest moeten worden, want anders kunnen ze net voordat ze de bus in stappen, alsnog besmet raken.

In het gebied van het asiel komen vooral Ehrlichia en Anaplasmose voor, en daar is hij dus ook op getest. Het is geen Leishmaniagebied, en ook hartworm en Babesiose komen er niet veel voor. In 2010 zijn meer dan 100 honden in het asiel getest, en daarvan was er één leishmania-positief (die hond kwam ook niet uit de regio van het asiel, maar meer richting de kust), ca. een kwart tot een derde positief op ehrlichia, een aantal gevallen van Anaplasmose en geen hartworm of Babesiose.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Jij bent een van minst fatsoenlijke mensen die ik ken. Dus stilte. Gebruik andermans topics niet daarvoor.Marion. schreef:Te schrijnend dit.
Modjes? Het gaat hier over een hondenherplaatsing. Grijp in, als de leden niet genoeg fatsoen in hun donder hebben!
Het gaat inderdaad om een herplaatsing. En ik snap niet dat er zo gereageerd wordt als mensen hun zorg uitspreken over de betreffende hond. Ik vond hem oprecht ziek uitzien en een gewaarschuwd mens telt voor twee. Wat is er mis met een goed bedoelde zorg? Neem aan dat het niet de bedoeling is een hond kost wat kost snel te plaatsen. Desnoods met het predikaat perfect gezond. Lijkt me niet eerlijk als je dat ook helemaal niet weet. Want de betreffende test is een indicatie. Die zegt niet dat een hond vrij is maar hooguit dat een hond waarschijnlijk ziek is. Daarna test je verder. Dat vind ik soms wel slecht. Honden uit Spanje worden als gezond herplaatst op basis van die testen. Veel blijken daarna wel degelijk leichmania te hebben. Je kan er beter op bedacht zijn dan pas iets doen als de " gezonde " hond met full blown leichmania rondloopt.
Dus waarom de kans op leichmania een herplaatser de kansen ontnemen zal is mij een raadsel. Iedereen die een Spanjaard neemt moet daar op bedacht zijn. Ik ook met Bas. Dat hoor je op de koop toe te accepteren. Ook bij Juliony.
Dus vat het niet verkeerd op. Ik bedoel er niks mee.
-
- Zeer actief
Jij bent een van minst fatsoenlijke mensen die ik ken. Dus stilte. Gebruik andermans topics niet daarvoor.Marion. schreef:Te schrijnend dit.
Modjes? Het gaat hier over een hondenherplaatsing. Grijp in, als de leden niet genoeg fatsoen in hun donder hebben!
Het gaat inderdaad om een herplaatsing. En ik snap niet dat er zo gereageerd wordt als mensen hun zorg uitspreken over de betreffende hond. Ik vond hem oprecht ziek uitzien en een gewaarschuwd mens telt voor twee. Wat is er mis met een goed bedoelde zorg? Neem aan dat het niet de bedoeling is een hond kost wat kost snel te plaatsen. Desnoods met het predikaat perfect gezond. Lijkt me niet eerlijk als je dat ook helemaal niet weet. Want de betreffende test is een indicatie. Die zegt niet dat een hond vrij is maar hooguit dat een hond waarschijnlijk ziek is. Daarna test je verder. Dat vind ik soms wel slecht. Honden uit Spanje worden als gezond herplaatst op basis van die testen. Veel blijken daarna wel degelijk leichmania te hebben. Je kan er beter op bedacht zijn dan pas iets doen als de " gezonde " hond met full blown leichmania rondloopt.
Dus waarom de kans op leichmania een herplaatser de kansen ontnemen zal is mij een raadsel. Iedereen die een Spanjaard neemt moet daar op bedacht zijn. Ik ook met Bas. Dat hoor je op de koop toe te accepteren. Ook bij Juliony.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
- Aantal honden: 1
De Elisa snaptest geeft alleen maar aan of de leishmania aktief is, een complete bloedtest hier op leishmania, erlichia , hartworm en ricksettia kost maar 65 euro en dat kan een hondenleven redden ! Dus als dat al niet genoemd mag worden schaar ik hier een aantal mensen niet onder hondenliefhebbers ! Oh Marion, las ik in jouw Heintje Davids terug kom welkomst topic niet dat je hier was omdat je zoveel vragen over je oude hond had ? Raar, ik heb ze nergens terug kunnen lezen !
-
- Zeer actief
De meeste organisaties doen nu volledige bloedtesten omdat honden na snaptesten in Nederland alsnog ziek werden, ernstig ziek en hoge waardes bleken te hebben. Verder vwb de kosten hoeft men het in spanje niet te laten want als een hond op een snaptest positief getest worden dan moet er alsnog volledig bloedonderzoek gedaan worden.laeken schreef:Jij bent een van minst fatsoenlijke mensen die ik ken. Dus stilte. Gebruik andermans topics niet daarvoor.Marion. schreef:Te schrijnend dit.
- Rami
- Zeer actief
Ja maar, de foto's waar jij het over hebt, zijn niet recent, heb ik in dit topic gelezen. En je kunt toch ook de verhalen over de conditie van Juliony lezen geschreven door het opvang-baasje hier op het HF.laeken schreef:Jij bent een van minst fatsoenlijke mensen die ik ken. Dus stilte. Gebruik andermans topics niet daarvoor.Marion. schreef:Te schrijnend dit.
Ik vind helemaal niet dat er een verkeerd beeld wordt gegeven over Juliony. Nogmaals het is een oudere Spaanse hond en hij is getest. Dat wordt nergens verzwegen. Toch?
- Rami
- Zeer actief
Cindy52 schreef:De Elisa snaptest geeft alleen maar aan of de leishmania aktief is, een complete bloedtest hier op leishmania, erlichia , hartworm en ricksettia kost maar 65 euro en dat kan een hondenleven redden ! Dus als dat al niet genoemd mag worden schaar ik hier een aantal mensen niet onder hondenliefhebbers ! Oh Marion, las ik in jouw Heintje Davids terug kom welkomst topic niet dat je hier was omdat je zoveel vragen over je oude hond had ? Raar, ik heb ze nergens terug kunnen lezen !
Wat een flauwe opmerking, die laatste. Heeft totaal niets van doen met het wel een wee van Juliony.
- DeDiana
- Zeer actief
Ik weet niet waar je leest dat dat niet genoemd mag worden.Cindy52 schreef:De Elisa snaptest geeft alleen maar aan of de leishmania aktief is, een complete bloedtest hier op leishmania, erlichia , hartworm en ricksettia kost maar 65 euro en dat kan een hondenleven redden ! Dus als dat al niet genoemd mag worden schaar ik hier een aantal mensen niet onder hondenliefhebbers ! Oh Marion, las ik in jouw Heintje Davids terug kom welkomst topic niet dat je hier was omdat je zoveel vragen over je oude hond had ? Raar, ik heb ze nergens terug kunnen lezen !

Ik leg gewoon uit waarom voor deze test is gekozen. Ik heb dit niet zelf bedacht; ik heb advies ingewonnen bij deskundigen omdat ik zelf ook geen expert ben op dit gebied. En zonder iemand voor het hoofd te willen stoten: ik hecht toch echt meer waarde aan het advies van twee Spaanse dierenartsen met veel ervaring met mediterrane ziektes.
En, zoals Laeken heel terecht opmerkt: bij het adopteren van een hond uit mediterrane landen, moet je altijd rekening blijven houden met mediterrane ziektes. Ook na een negatieve uitslag op een snaptest of uitgebreid bloedonderzoek.
-
- Zeer actief
Oh maar dat ben ik ook helemaal met je eens, zelfs na een volledige bloedtest kan een hond het jaren later nog ontwikkelen maar qua prijs had je het niet hoeven laten en dan weet je toch meerDeDiana schreef: En, zoals Laeken heel terecht opmerkt: bij het adopteren van een hond uit mediterrane landen, moet je altijd rekening blijven houden met mediterrane ziektes. Ook na een negatieve uitslag op een snaptest of uitgebreid bloedonderzoek.
- DeDiana
- Zeer actief
Het gaat ook niet om de prijs. Zoals je zelf al zegt: daar hoef je het niet om te laten. Ik weet zeker dat alle adoptanten dat met liefde hadden betaald.Cindy52 schreef:Oh maar dat ben ik ook helemaal met je eens, zelfs na een volledige bloedtest kan een hond het jaren later nog ontwikkelen maar qua prijs had je het niet hoeven laten en dan weet je toch meerDeDiana schreef: En, zoals Laeken heel terecht opmerkt: bij het adopteren van een hond uit mediterrane landen, moet je altijd rekening blijven houden met mediterrane ziektes. Ook na een negatieve uitslag op een snaptest of uitgebreid bloedonderzoek.
Er is voor deze testen gekozen op aanraden van de dierenartsen - die vast ook meer hadden kunnen verdienen aan volledige bloedtesten.
Ik vind het overigens geen enkel probleem en juist wel interessant om hierover verder te discussiëren, maar dat kunnen we dan wellicht beter in een apart topic doen.
-
- Zeer actief
Gelukkig. Ik vind het nl erg vervelend dat er geïnsinueerd wordt dat er mensen de herplaatsing van deze hond hiermee zouden willen boycotten. Verre van nl. Ik gun hem de beste mand van de wereld. Ik denk iedereen. Dus fijn dat je het niet verkeerd oppakt. Ik weet ook niet of er wat met hem is.
-
- Actief
- Aantal honden: 3
De Elisa-test heeft voor zover ik weet een betrouwbaarheid van 80 tot 100%. Heb jij andere cijfers?Cindy52 schreef:ok dus feitelijk totaal onbetrouwbaar deze test maar dat weet je zelf ook wel. Hoe zit het met hartworm, ricksettia, erlichia, is hij daar op getest ?DeDiana schreef: De Elisa snaptest.
Aan jouw verdere vragen te zien heb je de informatie over Juliony niet (goed) gelezen.
De PCR-test lijkt mij voor een hond die net in Nederland is behoorlijk belastend. Een hond moet daarvoor toch onder narcose? Ik zou dat zelf niet doen als een hond geen zieke indruk maakt.
Juliony heb ik maar kort gezien maar hij maakte op mij een vrolijke en energieke indruk. We hebben het hier nog over hem als 'die mooie rooie'

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Van vandaag

-
- Zeer actief
Ja prima, open jij een topic en zo ja waar kan ik het vinden ?DeDiana schreef: Ik vind het overigens geen enkel probleem en juist wel interessant om hierover verder te discussiëren, maar dat kunnen we dan wellicht beter in een apart topic doen.
-
- Zeer actief
Ik heb het niet over een pcr test gehad hoor, ik heb het gehad over waarom niet een complete bloedtest in spanje maar daar wordt nu een ander topic over geopend.Achi schreef:De Elisa-test heeft voor zover ik weet een betrouwbaarheid van 80 tot 100%. Heb jij andere cijfers?Cindy52 schreef:ok dus feitelijk totaal onbetrouwbaar deze test maar dat weet je zelf ook wel. Hoe zit het met hartworm, ricksettia, erlichia, is hij daar op getest ?DeDiana schreef: De Elisa snaptest.
Aan jouw verdere vragen te zien heb je de informatie over Juliony niet (goed) gelezen.
De PCR-test lijkt mij voor een hond die net in Nederland is behoorlijk belastend. Een hond moet daarvoor toch onder narcose? Ik zou dat zelf niet doen als een hond geen zieke indruk maakt.
Juliony heb ik maar kort gezien maar hij maakte op mij een vrolijke en energieke indruk. We hebben het hier nog over hem als 'die mooie rooie'
-
- Zeer actief
Ik vind het een schitterende hond en een diagnose wordt mijns inziens door een da gesteld, niet door forummers. Aan zijn oren zie ik alleen dat hij van een jager vandaan komtValerie schreef:
Van vandaaghij ziet er niet oud of ziek uit in het echt. Het is daarom dus onzinnig om vanaf foto's een diagnose te willen stellen.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik vind hem daar zo parmantig staan! Mooie foto!Valerie schreef:
Van vandaaghij ziet er niet oud of ziek uit in het echt. Het is daarom dus onzinnig om vanaf foto's een diagnose te willen stellen.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
- Valerie
- Zeer actief
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Misschien een aardig feitje dat bij de stichting waar ik bij betrokken ben nog geen 1 hond positief is gebleken nadat ze met dezelfde snaptest negatief zijn getest. Zo uit mijn hoofd heeft de stichting rond de 100 honden geplaatst sinds ik betrokken ben.
Allicht krijgen we ooit na jaren nog eens bericht dat er toch eentje positief blijkt. Maar dat is tot nu toe dus nog niet voorkomen
Allicht krijgen we ooit na jaren nog eens bericht dat er toch eentje positief blijkt. Maar dat is tot nu toe dus nog niet voorkomen

- DeDiana
- Zeer actief
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 3&t=300788Cindy52 schreef:Ja prima, open jij een topic en zo ja waar kan ik het vinden ?DeDiana schreef: Ik vind het overigens geen enkel probleem en juist wel interessant om hierover verder te discussiëren, maar dat kunnen we dan wellicht beter in een apart topic doen.
-
- Zeer actief
gevondenDeDiana schreef:http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 3&t=300788Cindy52 schreef:Ja prima, open jij een topic en zo ja waar kan ik het vinden ?DeDiana schreef: Ik vind het overigens geen enkel probleem en juist wel interessant om hierover verder te discussiëren, maar dat kunnen we dan wellicht beter in een apart topic doen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Toevallig zag ik Juliony vandaag lopen in Zaandam. Van wat ik snel zag, zag ik een gezonde, vrolijke hond. Alleen zou ik heb 10 jaar of ouder geven en niet 8 jaar.
Fijn om te weten.duitse herder schreef:Toevallig zag ik Juliony vandaag lopen in Zaandam. Van wat ik snel zag, zag ik een gezonde, vrolijke hond. Alleen zou ik heb 10 jaar of ouder geven en niet 8 jaar.
-
- Zeer actief
- Gollum
- Zeer actief
Wat grappig, in de Jagersplas? Wat deed je denken dat hij ouder was?duitse herder schreef:Toevallig zag ik Juliony vandaag lopen in Zaandam. Van wat ik snel zag, zag ik een gezonde, vrolijke hond. Alleen zou ik heb 10 jaar of ouder geven en niet 8 jaar.
- Gollum
- Zeer actief
Cleva schreef:Nou, als het ook zo duidelijk aan de adoptanten verteld wordt dan is er inderdaad niets mis mee.DeDiana schreef: En, zoals Laeken heel terecht opmerkt: bij het adopteren van een hond uit mediterrane landen, moet je altijd rekening blijven houden met mediterrane ziektes. Ook na een negatieve uitslag op een snaptest of uitgebreid bloedonderzoek.

Het heeft een paar pagina's geduurd maar volgens mij is er nu consensus.
- Valerie
- Zeer actief
En gister leek hij wel 3duitse herder schreef:Toevallig zag ik Juliony vandaag lopen in Zaandam. Van wat ik snel zag, zag ik een gezonde, vrolijke hond. Alleen zou ik heb 10 jaar of ouder geven en niet 8 jaar.

Gister hebben ze een lange dag gehad en Juliony heeft nog niet de conditie als een hond die het wel gewend is om uitgelaten te worden.
- Gollum
- Zeer actief
haha nou ik weet niet precies op welk moment ik gezien ben maar het standaard plaatje aan de lijn is dat ik aan 1 hand Juul heb die ons voortsleept en aan de andere hand Gollum en Mika die we voorttrekkenValerie schreef:En gister leek hij wel 3duitse herder schreef:Toevallig zag ik Juliony vandaag lopen in Zaandam. Van wat ik snel zag, zag ik een gezonde, vrolijke hond. Alleen zou ik heb 10 jaar of ouder geven en niet 8 jaar.Kiyoshi lijkt vandaag ook een 12 jarige kerel maar hij is toch echt 4.
Gister hebben ze een lange dag gehad en Juliony heeft nog niet de conditie als een hond die het wel gewend is om uitgelaten te worden.

Ik ben blij wanneer ik de meiden los kan gooien en ik alleen Juul aan de lijn heb die me nog steeds voortsleept. Hij was echt niet moe hoor. We moesten af en toe wachten op de meiden vandaag, die waren wel moe

Die jongen heeft een kracht waarop ik hem hooguit 4 zou schatten

Het enige wat ik kan bedenken dat er iemand vandaag in zijn bekkie heeft gekeken. Ik kan me voorstellen dat iemand hem ouder schat op zijn tanden. Mijn meiden worden jonger geschat op hun tanden.