Volgens mij heb je het over een schapendoes pup
Ik ben daar duidelijker in. Ze blijven aan de gang en het is geen overprikkeldheid maar gewoon lollig willen zijn. Als je niet oppast dan hangt ze in je kuiten als je het voer klaar gaat maken. Je kunt haar wegzetten, dat lost het probleem niet op maar scheelt wel gaatjes. Ik vind dat ook geen oplossing, maar een vorm van straf. De hond zal misschien uiteindelijk leren dat bijten = wegsluiten, maar duidelijk is het niet. Daarvoor zitten er teveel stappen tussen. De hond oppakken, naar de bench brengen, daarin stoppen en deurtje dichtdoen. En wegsluiten vinden mijn honden echt heel, heel erg. Ze snappen er ook niets van. Ook aanleren alleenblijven wordt dan meestal niet makkelijker, want de bench is straf. Niet bij de mensen mogen komen is straf.
Ik ben heel duidelijk, bijten gebeurt gewoon NIET. Ik zeg één keer nee, ik bied een speeltje aan en als ze dat niet wil duw ik haar weg. Komt ze dan nog terug dan corrigeer ik duidelijk, heel duidelijk. Voor mensen die dat niet lukt om juist te timen en te doseren is dan een ouderwets krantje of foldertje vaak een goede hulp. Je zegt NEE, helpt dat niet dan geef je een klap met het krantje op je been. Ja, daar schrikken ze van en ze deinzen terug. Dan kun je rustig een alternatief aanbieden. Rustig belonen als ze dan rustig naar je toe komen. Je houd wel van haar, maar niet van dat bijtgedrag.
Ik weet dat dit tegenwoordig "not done" is, maar ik heb schapendoezen gezien die met 8 maanden volslagen onhandelbaar waren geworden. De mensen mochten niet meer van de trap komen. Gewoon bijten uit blijdschap, uit opwinding. Maar ook een volslagen gebrek aan respect, want ze pikken er vaak iemand uit die het zielig vindt om te corrigeren. En ze houden zich wel in als de ander naar beneden komt, daar hebben ze wel respect voor.
Volgens mij zie je tegenwoordig veel mensen die niet willen dat hun hond bang wordt van hun en daarom niet durven corrigeren. Maar een hond wordt niet bang van een nette, duidelijke correctie. Wel van een onvoorspelbare baas die overmatig geweld tegen de hond gebruikt. Maar tussen een duidelijke correctie en overmatig geweld zit een wereld van ruimte. Die ligt per hond en per baas verschillend, het is uitzoeken wat bij de combinatie past.
Ik laat me niet door mijn hond bijten, ook niet uit vrolijkheid. Ik heb genoeg aan mijn stem en mijn houding, maar dat moet je wel leren.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.