Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet gericht opvoeden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Niet gericht opvoeden

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Toen Pukie hier kwam als mastin pup had ik eigenlijk niet zoveel plannen gemaakt voor wat betreft opvoeding, zindelijk is ze vanzelf geworden, deur staat de hele dag open, sociaal zit al niet in het ras ondanks dat ik haar wel overal mee naar toe neem. Iedereen mag met mijn toestemming het terrein op, vind ze niet geweldig maar accepteerd ze, zonder toestemming zou ik het niemand aanraden. Commandoos kent ze eigenlijk niet behalve zit en wachten en toch is het een superhond geworden. Naar andere honden is ze geweldig sociaal maar ook weinig aan gedaan, ze gaat wel altijd mee naar al mijn vrienden die ook allemaal honden hebben. Meer mensen die toch een superhond hebben ondanks dat er relatief weinig aan opvoeding gedaan is ?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Niet gericht opvoeden

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ja , ze luisteren als ik ze roep en zijn vriendelijk en sociaal. Blijven netjes op tafel staan om getrimt te worden. 1 x blafen is genoeg alhoewel Pien nogal door kan slaan is het nu hoofdzakelijk mopperen en grommen.
Ze kennen geen commando's en vind het wel prima.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Cindy52
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Ja , ze luisteren als ik ze roep en zijn vriendelijk en sociaal. Blijven netjes op tafel staan om getrimt te worden. 1 x blafen is genoeg alhoewel Pien nogal door kan slaan is het nu hoofdzakelijk mopperen en grommen.
Ik kwam hier eigenlijk op omdat ik zo vaak lees wat mensen allemaal doen om hun hond op te voeden en sociaal te krijgen terwijl ik er eigenlijk geen reet aan gedaan heb dus vraag ik me nu af of het eigenlijk wel zo veel uitmaakt. Volgens mij als een hond het woord nee goed beheerst ben je er al
bouvierpoedel
Zeer actief

Cindy52 schreef:
bouvierpoedel schreef:Ja , ze luisteren als ik ze roep en zijn vriendelijk en sociaal. Blijven netjes op tafel staan om getrimt te worden. 1 x blafen is genoeg alhoewel Pien nogal door kan slaan is het nu hoofdzakelijk mopperen en grommen.
Ik kwam hier eigenlijk op omdat ik zo vaak lees wat mensen allemaal doen om hun hond op te voeden en sociaal te krijgen terwijl ik er eigenlijk geen reet aan gedaan heb dus vraag ik me nu af of het eigenlijk wel zo veel uitmaakt. Volgens mij als een hond het woord nee goed beheerst ben je er al
Juist opvoeden zijn geen kunstjes zoals zit af en plaats.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

bouvierpoedel schreef:
Cindy52 schreef:
Juist opvoeden zijn geen kunstjes zoals zit af en plaats.
Inderdaad... en de ene hond is de andere niet.
Wij hebben hier nu ook een (kruising?) mastin pup, een wereld van verschil met onze andere x herder. Daar ga ik zeker niet dezelfde opvoeding op loslaten.
bouvierpoedel
Zeer actief

Mijn honden lopen niet krijsend en gillend door het huis. Ook niet aan de riem , ze lopen netjes achter en naast mij met zijn 5en en een logee sluit zich ook netjes aan.
Ze zijn redelijk netjes opgevoed en kan ze best een dag alleen laten zonder de boel te slopen of te blaffen en janken.
Kan ze in vele situaties zetten en zijn vriendelijk voor mensen .
Luisteren doen ze ook al kennen ze maar een beperkt aantal comando's. Heb buiten gewoond en nu in een woonwijk en die overgang was voor mij groter als voor hun.
Cindy52
Zeer actief

Mijn hond kuiert de hele dag over haar terrein maar gaat wel overal mee naar toe. Ga ik naar vrienden dan lopen de honden lekker buiten, krijgen een mooi bot en wij steken de bbq aan, probleemloos, geen een hond zal op de bbq afstormen. Het leven speelt zich hier voornamelijk buiten af en ja misschien daardoor ook wel minder regels
Cindy52
Zeer actief

Tara schreef:Nou ja, dan werkt het toch?
Ik zeg ook niet dat ik honden die geen commando's kennen per definitie onopgevoede mormels vind hè?
Ongeleide projectielen die nooit begrensd zijn geweest, die vind ik vervelend. Maar ook zonder commando's kun je een hond begrenzen natuurlijk. :wink:
Nee vind ik het voornaamste commando en dat kent ze prima, nee is nee en wordt geen ja
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb graag dat mijn honden zich fatsoenlijk gedragen en dat anderen geen last van ze hebben.
als ze dat uit zichzelf al doen is dat prima, zo niet laat ik er toch echt wel wat opvoeding op los.

denk dat het allemaal nogal hond-afhankelijk is en de plek waar je woont zal zeker ook meespelen: het is makkelijker weinig eisen aan je hond te stellen als je in the middle of nowhere woont, dan wanneer je afhankelijk bent van drukbevolkte uitlaatplekken in een stad.
en eerlijk gezegd kom ik toch echt liever honden tegen die wat opvoeding hebben genoten dan ongeleide projectielen, waarbij dan -gezien de vruchteloos roepende baasjes- opeens blijkt dat het toch wel lastig is dat ze geen opvoeding hebben gehad.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Cindy52
Zeer actief

renee-uk schreef:ik heb graag dat mijn honden zich fatsoenlijk gedragen en dat anderen geen last van ze hebben.
als ze dat uit zichzelf al doen is dat prima, zo niet laat ik er toch echt wel wat opvoeding op los.

denk dat het allemaal nogal hond-afhankelijk is en de plek waar je woont zal zeker ook meespelen: het is makkelijker weinig eisen aan je hond te stellen als je in the middle of nowhere woont, dan wanneer je afhankelijk bent van drukbevolkte uitlaatplekken in een stad.
en eerlijk gezegd kom ik toch echt liever honden tegen die wat opvoeding hebben genoten dan ongeleide projectielen, waarbij dan -gezien de vruchteloos roepende baasjes- opeens blijkt dat het toch wel lastig is dat ze geen opvoeding hebben gehad.
Mijn hond is geen ongeleid projectiel en gaat ook gerust mee naar drukke plekken, restaurants, terrasjes, ongeleide projectielen zijn een gevaar voor zichzelf en anderen.
bouvierpoedel
Zeer actief

Ik zeg ook niet dat ik honden die geen commando's kennen per definitie onopgevoede mormels vind hè?
Ongeleide projectielen die nooit begrensd zijn geweest, die vind ik vervelend. Maar ook zonder commando's kun je een hond begrenzen natuurlijk. :wink:
Oh begrensd worden ze wel. Ze mogen een heleboel naast een aantal dingen die echt niet mogen en komt er een nieuw gevalletje voorbij dan weten ze donderssnel wat mijn NEE inhoud.
Ben minder verkramt en militaristiesch dan vrogger zeg maar. :engel:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Cindy52 schreef:
Sommige mensen hebben het ook in zich om goed met honden om te gaan. Die zijn kalm van nature, assertief in hun houding, en als ze een hond in hun handen hebben zoekt deze geen grenzen op, want hij heeft grenzen gevonden in je hele manier van doen. De hond lijkt dan nauwelijks opvoeding te hebben gehad, maar zo ervaart de hond het niet.
Op diezelfde manier zie je ook hoe kinderen bij de ene persoon grenzen opzoeken, maar bij een andere persoon niet en hoeft het helemaal niet tot correctie aan te komen.

Ik heb met Mayke mezelf echt ander gedrag in moeten slijten. Ik voorzag moeilijk hoe ik bij haar een vervelende opwinding creëer, en wist niet hoe ik ermee om moest gaan om dat terug te brengen. Dat heeft zeker een jaar geduurd, en toen gingen er ineens heel veel dingen goed die eerder verkeerd gingen. Ze werd ook ouder natuurlijk, maar ik gaf ook beter sturing, ook onbewust.
Nu ik Kiwi heb, lijkt het ineens een héél makkelijke hond. Ze heeft 9 maanden bij mensen gezeten die problemen met haar hadden. Misschien is Kiwi niet persé makkelijker dan Mayke, maar we hebben direct een goede start gemaakt omdat ik de kennis die ik met Mayke heb opgedaan heb meegenomen in mijn nieuwe basishouding naar honden.
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief

Ik heb een keer gehad dat ze niet mee wilde komen, ben naar huis gewandeld, heb haar vanuit mijn ooghoeken in de gaten gehouden , poort dichtgedaan en op een plekje op het terrein haar in de gaten gehouden, binnen no time zat ze voor het hek te joelen. Na een kwartier ben ik er naar toe gelopen, heb het hek opengedaan en alleen maar gezegt oh was je er ook. Nu komt ze direct achter me aangehold, ik roep maar een keer. Ze is een keer tegen me aangerend, ik zag het op tijd aankomen en trok mijn knie omhoog, zonder iets te zeggen, ze heeft het nooit meer gedaan want een batsende mastin van 60 kilo wens ik niet tegen mijn lijf aan te laten stormen. Ze is slim en dat scheelt ook, niet binnen willen komen, nou dan blijf je lekker buiten
renee-uk
Zeer actief

Cindy52 schreef:Ik heb een keer gehad dat ze niet mee wilde komen, ben naar huis gewandeld, heb haar vanuit mijn ooghoeken in de gaten gehouden , poort dichtgedaan en op een plekje op het terrein haar in de gaten gehouden, binnen no time zat ze voor het hek te joelen. Na een kwartier ben ik er naar toe gelopen, heb het hek opengedaan en alleen maar gezegt oh was je er ook. Nu komt ze direct achter me aangehold, ik roep maar een keer. Ze is een keer tegen me aangerend, ik zag het op tijd aankomen en trok mijn knie omhoog, zonder iets te zeggen, ze heeft het nooit meer gedaan want een batsende mastin van 60 kilo wens ik niet tegen mijn lijf aan te laten stormen. Ze is slim en dat scheelt ook, niet binnen willen komen, nou dan blijf je lekker buiten
dat soort dingen gaan wat moeilijk natuurlijk als je nog door drukke straten heen moet om thuis te komen.
dat bedoel ik dus met verschil in woonomgeving, kun je wel net doen of dat niet ter zake doet, maar dat doet het natuurlijk wel.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Micron is totaal niet getraind ,hij kent geen enkel commando maar je kunt overal met hem naar toe .
Vreemde situaties heeft hij niets van ,hij gaat rustig ergens liggen en je hebt geen last van hem.
Hij loopt nagenoeg bijna altijd los en ook dat is geen enkel probleem voor hem.
Bij hem was het dus geen enkel probleem om hem zo vrij te laten.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
renee-uk
Zeer actief

Cindy52 schreef:
renee-uk schreef:ik heb graag dat mijn honden zich fatsoenlijk gedragen en dat anderen geen last van ze hebben.

Mijn hond is geen ongeleid projectiel en gaat ook gerust mee naar drukke plekken, restaurants, terrasjes, ongeleide projectielen zijn een gevaar voor zichzelf en anderen.
daarom zeg ik ook dat het in mijn ogen nogal hondafhankelijk is.
rita kan ook niet zoveel, hoeft ook niet zoveel maar gedraagt zich wel fatsoenlijk.
als ik die niet ingedamd had toen ik haar net had en wel degelijk wat manieren heb bijgebracht, had ze nu wel een soort ongeleid projectiel geweest.
riet moest wel degelijk haar grenzen aangegeven hebben en daar zal ze vast niet uniek in zijn.
Afbeelding

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hoe oud was je mastin nou ook alweer?

Border Collies is een ander verhaal. Mijn Schotse Collies wilde niks leren, maar waren braaf van zichzelf. Konden geen pootjes geven of rare kunstjes. Maar kon prima op die honden bouwen. Weet niet eens of ze überhaupt het commando nee kenden (een collie verkoop je geen nee haha) Die Border Collies is een verhaal apart, al mede door een ander temperament. Ze laten gaan is niet zo'n best idee. Dan krijg je zeker weten ongelukken. Nu vinden die het toevallig best wel grappig om wat kunstjes te kunnen, al moet ik zeggen dat Norah ook niet zo veel kent. Ze maar een paar kunstjes kan van wat ik heb geprobeerd aan te leren. Dan ook alleen wat al in haar straatje lag.

Veel commando's leer ik overigens door gewoon te benoemen wat een hond veel doet. Ik leer de honden 'op de stoep' en 'op het gras' puur op het moment dat het voorkomt. En dat kan ik dan later toevallig gebruiken. Apporteren? Heb ik ze niet hoeven leren. Enkel de bal in mijn hand te leggen. Ik feite ook door het ze zelf uit te laten zoeken: ik wil best gooien als de bal in mijn hand ligt... En ze zoeken wel hoe ze dat voor elkaar krijgen. Woordje koppelen op moment dat ze het doen en hee weer een commando (en ik zit gewoon in een luie stoel in de zon, met een wijntje he?)

En tja mijn terrier de we van opa krijgen toen hij naar verzorgingshuis ging. Tja als die enigszins wilde functioneren in de maatschappij, dan had hij wat meer nodig. Was asociaal en agressief. Gelukkig ook leergierig, dus nog op latere leeftijd 1 en ander geleerd, waardoor hij meer vrijheid kon genieten.

Opvoeden is trouwens wat anders dan kunstjes leren. Dat is trainen. Opvoeden is de hond sociaalvaardig maken en regels aanleren. Daar hoeft niks aan te pas te komen. Zit, af, blijf, hier zijn allemaal kunstjes en heeft niks met opvoeding te maken. Dat hij niet in de krantenbak plast, de planten uit de venstebank trekt en de buurman niet omver springt dat is opvoeding.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Opvoeden vind ik wat anders dan trainen dat vooropgesteld :wink:

Sommigen zullen zich daar meer voor in moeten spannen dan anderen en vaak genoeg hebben mensen niet in de gaten dat ze wel degelijk opvoeden.
Ook al roepen ze dat ze er "helemaal niks aan gedaan" hebben.

Begrenzen is denk ik de basis.
Misschien is dat wat cindy52 ook bedoelt met leren wat "nee" is?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Cindy52 schreef:
Nee vind ik het voornaamste commando en dat kent ze prima, nee is nee en wordt geen ja
Maar waar zeg je dan nee tegen? Dat is dan toch ook opvoeden?

Ik ben wel gericht aan de gang gegaan. Jagen achter honden of andere dieren aan/fietsers, ben ik van jongs af aan mee aan de gang gegaan, omdat dit best een puntje van aandacht is bij het ras dat ik heb.
Andere honden in huis of op visite bij mensen met honden heb ik niet gericht gedaan, maar wel fijn dat mensen het prima vonden en zo werd dat wel normaal voor hem.
Niet naar iedere hond op straat gaan is ook iets waar ik op lette, dat is ook opvoeden. Nu hij een jaar oud is ben ik blij dat ik kan passeren zonder dat hij naar iedere hond aan het trekken is, of gaat blaffen omdat hij naar de hond wil.

Sommige dingen gaan onbewust, andere dingen ben ik wat bewuster mee omgegaan vanuit ervaringen en dingen die ik in mijn omgeving zag en wat ik niet graag wilde zien bij mijn hond.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Bij Amy heb ik ook eigenlijk niets aan opvoeding gedaan. Ze was dan wel geen pup meer toen ze bij mij kwam, maar een jaar oud en van de straat.
Ze is gewoon ontzettend volgzaam, snapt goed wat ik bedoel zonder dat ze commando's kent en doet eigenlijk niets wat ik niet wil. Trekt niet aan de riem, is kalm in huis, sloopt niet, was meteen zindelijk, is lief tegen andere honden en tegen de katten, schooit niet, gaat op bezoek bij mensen gewoon rustig bij me liggen ... ik zou niet weten wat ik daar nog aan op moet voeden ;-)
Mila daarentegen heb ik een aantal van deze dingen echt moeten léren.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Het gaat in mijn ogen allemaal om sturing geven. Iedereen maakt eigen keuzes over wat belangrijk is of niet. Maar Beau moet ik zeker nog sturen in een aantal dingen, ik kan hem niet zijn gang laten gaan.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

ranetje schreef:Opvoeden vind ik wat anders dan trainen dat vooropgesteld :wink:

Sommigen zullen zich daar meer voor in moeten spannen dan anderen en vaak genoeg hebben mensen niet in de gaten dat ze wel degelijk opvoeden.
Ook al roepen ze dat ze er "helemaal niks aan gedaan" hebben.

Begrenzen is denk ik de basis.
Misschien is dat wat cindy52 ook bedoelt met leren wat "nee" is?
Dat is zeker zo ,Micron is totaal niet getraind maar wel begrensd en gestuurd indien nodig.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ezio is de 1ste hond waarmee ik naar cursussen ga. Onze vorige 4 honden werden gewoon beetje opgevoed met huis, tuin en keuken kennis van zaken. Niet trekken, geen gedoe naar andere dieren en mensen. We hebben 1 hele lastige hond gehad, een hond agressieve hond. De andere waren prima hondjes. Ik heb het wel eens vaker gezegd maar ik denk dat onwetendheid soms ook wel goed kan uitpakken hoor. Geen neurotische vragen in de trant van "doe ik het goed", niet al te veel honden psychologische vraagstukken over waarom dit of dat van zijn gedrag. Fout was foei en goed was braaf.
Enfin, ze konden verder ook niet veel en dat is wel het verschil. Vroeger hadden we leuke honden waar ik veel van hield. Maar nu heb ik veel bewuster een echte kameraad, een samenwerking, een samen......etc.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Opvoeden gaat bijna vanzelf als je goed thuis bent in hondencommunicatie, duidelijke regels hebt en consequent bent. Trainen is een ander verhaal ;)
Wij zijn met Elco eigenlijk vooral bezig geweest met opvoeden. Wij vinden een hond die zich onder alle omstandigheden weet te gedragen belangrijker dan een hond die op commando zonder nadenken gaat zitten, liggen etc. Maar nu hij behoorlijk opgevoed is, is het toch ook wel leuk om hem wat commando's goed aan te leren.
In april hebben we een logeetje gehad dat erg goed luisterde naar commando's. En ze was op zich ook niet slecht opgevoed. Maar je kon merken dat ze in huis minder strakke regels kreeg dan Elco. Buiten luisterde ze alleen wel veel beter dan Elco. Dat is een keuze geweest van haar baasjes. Maar bij ons in huis blijven die strakkere regels gelden, dus Isa had zich daaraan te conformeren. Daar had ze eigenlijk weinig problemen mee. Binnen een dag (want langer was ze niet bij ons) merkten haar baasjes al verschil. Toch heeft het wel wat, zo'n perfect luisterende hond. Maar nee, niet geheel mijn stijl.
Ik hou wel van een beetje zelf nadenken van een hond. Als hij daarna maar besluit te doen wat ik vroeg ;) Alleen 'los', 'hier' en 'stop' wil ik dat hij perfect naar luistert, aangezien dat levensreddend kan zijn. Maar voor de rest wil ik graag dat het een samenwerking is en niet een slaafs doen wat ik vraag. En dus vind ik opvoeding belangrijker dan training. Training is leuk voor erbij. Opvoeding is de basis
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Axel's opvoeding ging bijna vanzelf. Murdock daarentegen is een heel ander verhaal, die moeten we echt wel actief sturen.
:ugh: ADHD terror terrier is het! Bomvol energie die, als je het niet goed begeleidt, er op een hele vervelende manier uitkomt.

Wat ik dus wil zeggen is, dat je opvoedstijl mijn inziens heel veel met het ras/karakter van je hond te maken heeft en je niet kan zeggen dat een stijl werkt voor alle honden.
Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Ik wil dat Bodi naar me luistert, en ik luister naar hem. Dat we elkaar beiden geven wat we nodig hebben. Ik wil dat we elkaar als gelijke accepteren en ik wil niet 'boven' hem staan als één of andere godin waar hij van alles voor moet doen. Dus ik begrijp je punt wel.

Ik heb Bodi natuurlijk pas twee weken, maar kunstjes komen er hier absoluut niet in. Ik zie het nut er niet zo van in. Opvoeden is wat anders, basiscommando's vind ik wel belangrijk gewoon omdat ik dan, JUIST door die commando's contact kan leggen met hem. Ik vind het fijn als hij niet trekt aan de lijn en dus 'naast' loopt. Ik wil dat hij niet zomaar de straat over rent en dus 'wacht' en 'zit'. Dat voelt prettig. Daarentegen hoeft hij niet gedwongen poot te geven aan elk kind dat hem wil aaien. Hij hoeft ook geen rondjes te lopen op z'n achterpoten, 't is geen circusdier. Als hij het nou écht leuk zou vinden om te doen, en hij is gek op leren, dan ga ik wel iets met 'm oefenen waarbij hij hond kan zijn en wat hij ook leuk vind omdat het leuk is, niet omdat de baas het leuk vindt: zoals lekker jagen of iets dergelijks. Het draait hier om wederzijds respect vind ik.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Bodiris schreef:Ik wil dat Bodi naar me luistert, en ik luister naar hem. Dat we elkaar beiden geven wat we nodig hebben. Ik wil dat we elkaar als gelijke accepteren en ik wil niet 'boven' hem staan als één of andere godin waar hij van alles voor moet doen. Dus ik begrijp je punt wel.

Ik heb Bodi natuurlijk pas twee weken, maar kunstjes komen er hier absoluut niet in. Ik zie het nut er niet zo van in. Opvoeden is wat anders, basiscommando's vind ik wel belangrijk gewoon omdat ik dan, JUIST door die commando's contact kan leggen met hem. Ik vind het fijn als hij niet trekt aan de lijn en dus 'naast' loopt. Ik wil dat hij niet zomaar de straat over rent en dus 'wacht' en 'zit'. Dat voelt prettig. Daarentegen hoeft hij niet gedwongen poot te geven aan elk kind dat hem wil aaien. Hij hoeft ook geen rondjes te lopen op z'n achterpoten, 't is geen circusdier. Als hij het nou écht leuk zou vinden om te doen, en hij is gek op leren, dan ga ik wel iets met 'm oefenen waarbij hij hond kan zijn en wat hij ook leuk vind omdat het leuk is, niet omdat de baas het leuk vindt: zoals lekker jagen of iets dergelijks. Het draait hier om wederzijds respect vind ik.
honden kunnen niet zoveel met een democratie.
jouw hond wil helemaal jouw gelijke niet zijn, die wil dat jij de zaken regelt en wel zodanig dat het hem duidelijk is wat er van hem verwacht wordt.
honden gedijen niet zo best bij een vrije opvoeding, honden kunnen veel meer met duidelijke kaders.

edit: en wat die kunstjes aangaat:
een hond leren niet aan de lijn te trekken is opvoeding, een hond leren naast te lopen is een kunstje ;)
Afbeelding

Iris-Marie
Zeer actief

Sorry, ik moet me denk ik even nuanceren, soms raak ik zelf een beetje te enthousiast tijdens het typen. Als ik zeg 'naast', weet Bodi dat hij niet mag trekken. :) Maar ik vind 'niet trekken' zo lang. Dus dan maar 'naast'. Excuses dat ik het dan verkeerd heb uitgelegd.

Ik geef Bodi wel degelijk kaders. Ik ben consequent en stel grenzen. Dat is juist waar het met Bodi's vorige baas mis ging. Er zijn dingen die hij wel mag, en niet mag, en daar ben ik ook heel duidelijk in en dat weet hij - daarom gaat het hier wél goed. Echter, ik wil geen afgerichte hond hebben. Hij hoeft niet altijd exact aan mijn bovenbeen te lopen, als hij me maar niet meesleept. Hij hoeft niet per sé altijd te zitten voor we oversteken, als hij maar wacht tot ik er ben. Ik bedoelde dus dat ik hem geen 'onnodige' dingen wil leren. Die 'onnodige dingen' zie ik als kunstjes, en door hem 'onnodige dingen' te leren voel ik me 'onnodig verheven'. Hij moet mij als baas zien, dat is belangrijk en dat ben ik volledig met je eens, maar het is niet m'n circusdier zoals ik al aangaf. Het nodige moet hij kennen, het nodige moet hij doen, maar het onnodige en 'gewoon voor de leuke' hoeft van mij niet. Ik bedoelde niet per sé gelijk dat hij beslissingen neemt, maar nogmaals, ik begrijp dat het zo over kwam.

Ik hoop dat ik het zo een beetje heb kunnen nuanceren.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Dit is niet alleen hond- maar ook erg rasafhankelijk. Vervang mastin door zelfstandig jagende hond (husky, podenco, dat soort, of kruisingen daarmee) en je bent nergens meer met je 'geen opvoeding nodig' :tongue:
Iris-Marie
Zeer actief

*Wolf* schreef:Dit is niet alleen hond- maar ook erg rasafhankelijk. Vervang mastin door zelfstandig jagende hond (husky, podenco, dat soort, of kruisingen daarmee) en je bent nergens meer met je 'geen opvoeding nodig' :tongue:
Ik ben er al achter dat als ik ook maar één keer niet consequent ben Bodi gelijk schijt aan me heeft. Dan doet-ie het dus de volgende keer echt niet meer. Ik ben opgevoed met een Golden Retriever die altijd moest zitten voor de stoeprand. We hebben hem later helaas door nare omstandigheden weg moeten doen, naar hele lieve, maar niet consequente mensen. Heb twee jaar later nog eens een weekje op 'm opgepast en hij deed het nog steeds. :I:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”