Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainen met Yindi geeft resultaat - fimpje gemaakt.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Trainen met Yindi geeft resultaat - fimpje gemaakt.

Ongelezen bericht door Feather__ »

Echt, het is net alsof we gedoemd zijn om het fout te laten gaan.
Yindi vind andere honden eng, die ontwijkt ze met een grote boog en daarbij blaft ze de honden weg.
Dat weet iedereen hier, wij proberen er zoveel mogelijk rekening mee te houden.
Yindi poept niet aan de lijn en meestal komen we niemand tegen dus Yin loopt los op het losloopveldje.

Als er een hond aankomt 'rent' ze er heen en gaat op een meter of 5-10 staan blaffen.
Wij lopen de andere kant op en dan komt ze naar ons toe. We lijnen haar of aan of we gaan verder van de hond af lopen en dan negeert ze ze.
Meestal roepen de mensen 'laat d'r maar los!' en dan zorgen ze er ook voor dat hun hond die van ons niet lastig valt. Daarop zorgen wij ervoor dat we Yin meestal eerder pakken dan dat zij de hond ziet of we ontwijken ze dus.
Ja, dat blaffen is slecht en we doen echt ons best om haar dit af te leren.
En heel vaak als ze aan de riem zit negeert ze honden al en als de honden ver genoeg zijn negeert ze die ook. Dus het gaat een goede kant op.

Zojuist was ik Yindi bijna kwijt :jank:
Aangezien Snoopy mannetjes niet tof vind en Yin zo bang is loop ik in mijn eentje nooit grote stukken.
Ik liep dus op het veldje en er kwam een vreemde hond aan. Yin rende er naar toe en ik had d'r binnen een paar seconde te pakken want ze rende meteen weer naar me toe.
'Laat d'r maar los.' En ik doe dat met mijn domme hoofd :piew: denkende dat hij zijn hond ook gewoon bij zich houd zoals ik Yin bij me hield, we liepen immers weg van de hond.

Maar nee.. Hij klikt zijn hond los die recht op Yindi afrent die letterlijk het veld wordt afgejaagd. 'Hij wil alleen maar spelen!'
Hij deed even een plasje tegen de boom terwijl Yin bang op de straat stond en rende nog even naar d'r toe waardoor Yindi uit het zicht rende (een hoek om op een straat waar auto's kunnen rijden) dus mijn hart sloeg meteen over.
Haar naam roepen had geen zin want ze was bang en komt niet zolang die hond er is. Die overigens daarna op Snoopy af kwam maar ik blokte en stuurde hem weg. Toen ik zei dat Snoopy beet kon die opeens wel aan de riem.
Ik liep snel naar Yindi toe maar die was op weg naar huis, ze keek me aan en elke keer als ik dichtbij was rende ze snel weg. Op naar een 50km weg waar veel verkeer rijd.
Ik bukte, riep haar rustig en toen kwam ze in 1 spurt naar me toe rennen waardoor ik d'r kon pakken en vastmaken. Ze wilde absoluut niet naar het veldje maar ik ben met d'r terug gelopen. Hond was weg en ik wilde haar even laten zien dat het gewoon het veldje was en niets engs.

Dus weer een nare ervaring. We zetten hem erbij op de lijst en Yindi krijgt steeds meer ervaring dat honden idd eng zijn. Want ze jagen je weg. :19: Ze is met d'r staart tussen d'r poten naar huis gelopen en schrok van alles.
En nu, beginnen we wéér van voor af aan.. :jank:
Laatst gewijzigd door Feather__ op 17 okt 2015 14:33, 5 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Re: Het blijft maar fout gaan.

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Kun je niet wat ensceneren met bekende, goed sociale honden? Om haar nu zoveel mogelijk positieve ervaringen te laten opdoen. Maar misschien doe je dat al?
Feather__
Zeer actief

Het nadeel is dat ik niet heel veel bekende honden ken. We hebben Diesel maar die hebben niet altijd tijd. En ze is absoluut niet bang voor Diesel.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Pfft, nou, gelukkig goed afgelopen. :80:

Ik denk dat je in elk geval met die angst aan de slag moet, zorgen dat ze meer vertrouwen in jou krijgt, zorgen dat ze wat zelfverzekerder wordt en toch ook ervaringen op laten doen waardoor ze gaat begrijpen dat niet alle honden eng zijn.

Met Lilo ging ik alsmaar (aangelijnd) korte kletspraatjes houden met bazen met lieve rustige honden. Dan stond zij wel te krijsen achter mijn benen van hoe we allemaal vermoord zouden worden, maar dat negeerde ik dan even. Ik had wel de mazzel dat Jack met iedereen goed overweg kon, dus die stond dan gewoon onverstoorbaar koekies te bietsen. Maar goed, dat deed ik honderd keer, en toen durfde ze een keer te snuffelen aan een andere hond, en na nog honderd keer maakte ze een speelbuiging voor een stikbejaarde JR, en zo ging het alsmaar beter.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Habibi heeft ook veruit voorkeur om los van de lijn haar behoeften te doen.
Toch hebben we -en nog- erin geïnvesteerd dat ze dat ook aan de lijn doet. Kost meer tijd, veld moet minstens 3 x heen en weer gelopen worden, maar ze doet het wel.

Dat lijkt me in dit geval ook het meest zinnige advies. Of yindy het nu leuk vindt of niet, ik zou echt investeren in aangelijnd behoeften doen.

Al het irritante gedrag van een andere hond kun je nooit voor zijn. Dus investeren in praktische oplossingen bij je eigen hond.
Dit angstige gedrag (sneu, dat absoluut zeker) is te riskant. Dus aanlijnen, behalve bij nagenoeg 100% zeker safe. (ik schrijf nagenoeg , omdat het tenslotte diëten blijven, en echt 100% nooit te garanderen valt)
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Pfft, nou, gelukkig goed afgelopen. :80:

Ik denk dat je in elk geval met die angst aan de slag moet, zorgen dat ze meer vertrouwen in jou krijgt, zorgen dat ze wat zelfverzekerder wordt en toch ook ervaringen op laten doen waardoor ze gaat begrijpen dat niet alle honden eng zijn.

Met Lilo ging ik alsmaar (aangelijnd) korte kletspraatjes houden met bazen met lieve rustige honden. Dan stond zij wel te krijsen achter mijn benen van hoe we allemaal vermoord zouden worden, maar dat negeerde ik dan even. Ik had wel de mazzel dat Jack met iedereen goed overweg kon, dus die stond dan gewoon onverstoorbaar koekies te bietsen. Maar goed, dat deed ik honderd keer, en toen durfde ze een keer te snuffelen aan een andere hond, en na nog honderd keer maakte ze een speelbuiging voor een stikbejaarde JR, en zo ging het alsmaar beter.
Hondenschool vind dat we honden moeten gaan ontwijken. Het liefst 3 maanden lang ergens gaan lopen waar geen enkele hond komt. Zodat ze vergeet dat ze bang is en vanuit dan gaan opbouwen met honden tegen gaan komen. Hoe zouden we dat hier nu moeten doen? Dat kan niet.
Yindi wordt echt doodsbang.. Ze plast van zich af als er een hond te dichtbij komt en ze niet weg kan. Echt angstplassen en komt de hond dan te dichtbij dan snept ze..

Maar ga ik lopen met een hondje dat ze niet kent (Csiva van Machie hier op het forum) daar liep ze na 5 minuten los en daar is 1x lelijk gedaan maar daarna ging het gewoon weer goed. Ze hebben zelfs samen onder een tafel gelegen op het terras :19:
Habibi schreef:Habibi heeft ook veruit voorkeur om los van de lijn haar behoeften te doen.
Toch hebben we -en nog- erin geïnvesteerd dat ze dat ook aan de lijn doet. Kost meer tijd, veld moet minstens 3 x heen en weer gelopen worden, maar ze doet het wel.

Dat lijkt me in dit geval ook het meest zinnige advies. Of yindy het nu leuk vindt of niet, ik zou echt investeren in aangelijnd behoeften doen.

Al het irritante gedrag van een andere hond kun je nooit voor zijn. Dus investeren in praktische oplossingen bij je eigen hond.
Dit angstige gedrag (sneu, dat absoluut zeker) is te riskant. Dus aanlijnen, behalve bij nagenoeg 100% zeker safe. (ik schrijf nagenoeg , omdat het tenslotte diëten blijven, en echt 100% nooit te garanderen valt)
Heb je gelijk in. Maar Yin heeft dat rennen ook nodig. Ze rent d'r eigen kapot op dat veld, speelt met ons. Dat doet ze niet op vreemde veldjes want dat vind ze eng.
We gaan in ieder geval 100% van de tijd aanlijnen wanneer er een hond aankomt. Hoe vaak de mensen ook roepen dat ze wel los mag. Ik weet hier welke honden ze los bij kan. Welke honden haar negeren als ze gewoon losloopt en welke zij negeert en dan hopelijk gaan uitbreiden..
En dat zal idd betekenen dat ze gewoon moet gaan poepen aan de riem en tijdens een lange wandeling doet ze dat ook. Alleen op het kleine rondje weigert ze te poepen aan de riem..
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Persoonlijk zou ik haar eerst maar eens aan een lange (sleep)lijn doen (niet een flexi dan): eerst maar eens controle over haar gedrag. Dus voorkomen dat ze naar de andere hond toe rent om die te gaan aanblaffen én voorkomen dat ze kan vluchten en zo in zeer gevaarlijke situaties komt :schrik: .

De lijn eerst altijd vasthouden (lijkt me stug dat ze aan zo'n lange lijn niet aan zou poepen), oefenen met terugkomen in normale en in spannende situaties. Oefenen in het bijzijn van andere honden: een andere hond moet eigenlijk de 'reflex' opwekken om naar jou te komen. Als dat goed gaat dan kun je de lijn laten slepen, dan kun je erop gaan staan als ze toch niet luistert of je het toch even niet vertrouwt.

Ik denk dat als je het erop traint dat het zien van een andere hond betekent dat ze naar jou komt voor steun (en koekje/bal/aai/feestje) je haar huidige gedrag kunt doorbreken en ze betrouwbaarder los kan. Middels de lange lijn kun je dus voorkomen dat ze haar huidige gedrag voortzet én bewerkstelligen dat ze naar jou komt.
Hanneke2
Zeer actief

Feather__ schreef:

Hondenschool vind dat we honden moeten gaan ontwijken. Het liefst 3 maanden lang ergens gaan lopen waar geen enkele hond komt. Zodat ze vergeet dat ze bang is en vanuit dan gaan opbouwen met honden tegen gaan komen. Hoe zouden we dat hier nu moeten doen? Dat kan niet.
Ik vind het ook een beetje een raar advies. Ik snap wel van 'als een hond iets 3 maanden niet doet, is de kans dat hij het weer doet veel kleiner', daarom lijn ik bijvoorbeeld Lilo aan bij bruggetjes. Want 100 keer niet dat bruggetje over schieten, dan loopt ze er de 101ste keer waarschijnlijk zonder na te denken ook los gewoon langs. Een miljoen keer voorkomen dat Toto kattenpoep gaat zoeken in de struiken, en misschien vergeet hij dan ooit dat daar lekkere kattenpoep ligt. :D

Maar met angst werkt het niet op die manier. Volgens mij is dat een compleet andere mechanisme. Anders waren alle honden na 10 maanden geen knallen wel van hun vuurwerkangst af. :roll:
Yindi wordt echt doodsbang.. Ze plast van zich af als er een hond te dichtbij komt en ze niet weg kan. Echt angstplassen en komt de hond dan te dichtbij dan snept ze..
Wat doe jij zelf in zo'n geval? Want bij Lilo probeerde ik er dan voor te zorgen dat de aandacht van die andere hond niet naar Lilo, maar naar mij ging (en naar Jack). Zo 'beschermde' ik haar wel tegen ontmoetingen die ze niet aandurfde, maar ze kon wel observeren hoe Jack en ik met die andere hond omgingen.
Maar ga ik lopen met een hondje dat ze niet kent (Csiva van Machie hier op het forum) daar liep ze na 5 minuten los en daar is 1x lelijk gedaan maar daarna ging het gewoon weer goed. Ze hebben zelfs samen onder een tafel gelegen op het terras :19:
Kan het meespelen dat jij zelf sommige honden een beetje eng vindt omdat ze mogelijk een conflict (met Snoopy bijvoorbeeld) kunnen veroorzaken of dat je bij voorbaat verwacht dat Yindi er bang voor is? Want dat kan onbedoeld ook heel sterk meespelen. En met Csiva had je misschien meer vertrouwen?

Ik klets ook maar wat hoor, maar ik weet wel dat ik ook niet superontspannen loop als ik steeds vreemde grote honden tegenkom, en dat voelen mijn honden ook aan.

Daarom zweer ik ook bij gelegenheidsroedels voor angstige honden. Lekker veilig in die bekende groep van 5-10 sociale honden alles kunnen bekijken zonder zelf de confrontatie aan hoeven gaan met enge honden of enge dingen, Lilo is daar destijds ook enorm van gegroeid. En zelf liep ik ook veel relaxter. En nog vind ik het lekker om met een groepje bevriende honden en bazen te lopen. De kans dat er iets vervelends gebeurt is simpelweg kleiner, en als er iets vervelends gebeurt, heb je allemaal bekende verstandige volwassen mensen om je heen. Ik heb menige situatie meegemaakt waarbij ik dolblij was dat ik met andere mensen en honden opliep.
Feather__
Zeer actief

Kan het meespelen dat jij zelf sommige honden een beetje eng vindt omdat ze mogelijk een conflict (met Snoopy bijvoorbeeld) kunnen veroorzaken of dat je bij voorbaat verwacht dat Yindi er bang voor is? Want dat kan onbedoeld ook heel sterk meespelen. En met Csiva had je misschien meer vertrouwen?
Mwah, nee hoor. Ik vind honden niet zo snel eng. En ik weet dat Yin niet in de buurt gaat komen bij andere honden. Ik wordt pas 'bang' als een hond op me afkomt als ik Snoop aan de lijn heb en weet dat ik ervoor moet gaan zorgen dat Snoop niet bijt.
Zamunda schreef:Persoonlijk zou ik haar eerst maar eens aan een lange (sleep)lijn doen (niet een flexi dan): eerst maar eens controle over haar gedrag. Dus voorkomen dat ze naar de andere hond toe rent om die te gaan aanblaffen én voorkomen dat ze kan vluchten en zo in zeer gevaarlijke situaties komt :schrik: .
Lange lijn is wel een optie. In principe doet ze het echt heel veel beter sinds we haar hebben. Dat is ook pas 4 maanden en we doen ons best :mrgreen:
Dit is gelukkig nog nooit gebeurt en ik ga haar nu gewoon 100% aanlijnen. Gaat dat lastig dan komt die lange lijn er inderdaad want dit wil ik echt niet meer meemaken. :oeps:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik zou inderdaad voor een lange lijn gaan en wandelen met andere (rustige) honden en dan aangelijnd.
Mijn Kiyoshi is wel een beetje groot maar hij kan prima met angstige honden. Dan gaat hij rustig aan wat gras snuffelen oid als kalmeringssignaal.
Hanneke2
Zeer actief

Feather__ schreef:

Mwah, nee hoor. Ik vind honden niet zo snel eng. En ik weet dat Yin niet in de buurt gaat komen bij andere honden. Ik wordt pas 'bang' als een hond op me afkomt als ik Snoop aan de lijn heb en weet dat ik ervoor moet gaan zorgen dat Snoop niet bijt.
Maar het is ook extra lastig dat Snoopy geen allemansvriend is. Jij mot er alsmaar twee in de gaten houden, terwijl het juist zo fijn is als je ook een hond hebt lopen die alsmaar het goeie voorbeeld geeft. Moeilijk hoor. :(
Zamunda schreef:Persoonlijk zou ik haar eerst maar eens aan een lange (sleep)lijn doen (niet een flexi dan): eerst maar eens controle over haar gedrag. Dus voorkomen dat ze naar de andere hond toe rent om die te gaan aanblaffen én voorkomen dat ze kan vluchten en zo in zeer gevaarlijke situaties komt :schrik: .
Lange lijn is wel een optie. In principe doet ze het echt heel veel beter sinds we haar hebben. Dat is ook pas 4 maanden en we doen ons best :mrgreen:
Dit is gelukkig nog nooit gebeurt en ik ga haar nu gewoon 100% aanlijnen. Gaat dat lastig dan komt die lange lijn er inderdaad want dit wil ik echt niet meer meemaken. :oeps:
Lange lijn is fijn hoor, mijn ervaring is dat die hond zich gewoon gedraagt alsof hij los loopt, maar jij hebt wel mooi dat ding in je handen.

En tuurlijk mens, het is pas vier maanden, dat is eigenlijk niks. Met Lilo ben ik jaren bezig geweest voor ze huppelend op vreemde hondjes afging. Vertrouwen blijven houden hoor!
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

vraag eens om kennis met een leuke hond te komen logeren en gewoon met die hond rustig oefenen in sociaal contact, en niet iedere keer met vreemde honden.
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Marco.. Ik heb pas 3 vreemde honden aan haar 'voorgesteld'. Dat is Diesel haar grote vriend. Waar ze ondertussen vrolijk mee rond speelt. Hij is ook haar goede sociale voorbeeld. Daarom is het zo jammer dat we niet wekelijks kunnen lopen.
Een keer met Machie haar hond. En met het hondje van schoonzus. Daar kan ze ondertussen ook redelijk mee.
Dus iedere keer vreemde honden valt mee ;) Alleen de honden die we buiten tegen komen die kan ik niet zo makkelijk ontwijken helaas.

Ik heb ook zeker vertrouwen in Yindi. Laatst was ze een ochtendje bij de oppas (bij Diesel dus ;)) en toen ze ging lopen met de honden kwam er een hond in tegenover gestelde richting bij zo'n dijkje (Misschien ken je het wel als je richting akkerhof gaat, bij dat fietspad) en toen gaf ze Yin het commando om te gaan zitten en Yin heeft niet 1x geblaft. Dat is natuurlijk meteen beloont :cheer:
Ze gaat er echt wel komen. Ze is pas 10 maanden en ze heeft tot ze hier kwam alleen contact gehad met haar zusje en moeder. En dan nu opeens in zo'n druk bevolkt land met allemaal honden die je tegenkomt.
Ze negeert honden al regelmatig aan de lijn en als ze ver genoeg van ons af zijn. Dus dat gaat helemaal goed komen :)
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Feather__ schreef:Marco.. Ik heb pas 3 vreemde honden aan haar 'voorgesteld'. Dat is Diesel haar grote vriend. Waar ze ondertussen vrolijk mee rond speelt. Hij is ook haar goede sociale voorbeeld. Daarom is het zo jammer dat we niet wekelijks kunnen lopen.
Een keer met Machie haar hond. En met het hondje van schoonzus. Daar kan ze ondertussen ook redelijk mee.
Dus iedere keer vreemde honden valt mee ;) Alleen de honden die we buiten tegen komen die kan ik niet zo makkelijk ontwijken helaas.

Ik heb ook zeker vertrouwen in Yindi. Laatst was ze een ochtendje bij de oppas (bij Diesel dus ;)) en toen ze ging lopen met de honden kwam er een hond in tegenover gestelde richting bij zo'n dijkje (Misschien ken je het wel als je richting akkerhof gaat, bij dat fietspad) en toen gaf ze Yin het commando om te gaan zitten en Yin heeft niet 1x geblaft. Dat is natuurlijk meteen beloont :cheer:
Ze gaat er echt wel komen. Ze is pas 10 maanden en ze heeft tot ze hier kwam alleen contact gehad met haar zusje en moeder. En dan nu opeens in zo'n druk bevolkt land met allemaal honden die je tegenkomt.
Ze negeert honden al regelmatig aan de lijn en als ze ver genoeg van ons af zijn. Dus dat gaat helemaal goed komen :)
Dit stukje snap ik niet zo goed. Je kan toch even oversteken of teruglopen of een andere afslag nemen? Er zijn best veel honden die niet met andere honden willen of kunnen en die baasjes ontwijken ook gewoon alles wat ze tegenkomen. Hier loop ik ook een boog of om voor een deel van de honden. Het is voor jou misschien even aanpassen in wat je doet, maar heus, je kan een andere hond best wel ontwijken op een manier zodat ie niet dichtbij Yindi komt.
Wat je ook kan doen als er een loslopende hond op jullie afkomt is er zelf voor zorgen dat die niet bij Yindi kan komen. Als je haar aangelijnd hebt kan je er juist heel makkelijk tussen blijven staan en de andere hond wegzwaaien of wat dan ook.
En als je weet dat ze niet blaft als je zelf heel duidelijk aan haar maakt wat je van haar wil, bijvoorbeeld door haar te laten zitten, dan zou ik daar zeker mee aan de slag gaan.

Succes!
Heb je er misschien ook al aan gedacht een gedragstherapeut te vragen om hulp? Ik kan me zo voorstellen dat BAT training je wel eens zou kunnen helpen maar daar heb je wel echt begeleiding bij nodig.
Feather__
Zeer actief

runninggirl schreef:
Dit stukje snap ik niet zo goed. Je kan toch even oversteken of teruglopen of een andere afslag nemen? Er zijn best veel honden die niet met andere honden willen of kunnen en die baasjes ontwijken ook gewoon alles wat ze tegenkomen. Hier loop ik ook een boog of om voor een deel van de honden. Het is voor jou misschien even aanpassen in wat je doet, maar heus, je kan een andere hond best wel ontwijken op een manier zodat ie niet dichtbij Yindi komt.
Wat je ook kan doen als er een loslopende hond op jullie afkomt is er zelf voor zorgen dat die niet bij Yindi kan komen. Als je haar aangelijnd hebt kan je er juist heel makkelijk tussen blijven staan en de andere hond wegzwaaien of wat dan ook.
En als je weet dat ze niet blaft als je zelf heel duidelijk aan haar maakt wat je van haar wil, bijvoorbeeld door haar te laten zitten, dan zou ik daar zeker mee aan de slag gaan.

Succes!
Heb je er misschien ook al aan gedacht een gedragstherapeut te vragen om hulp? Ik kan me zo voorstellen dat BAT training je wel eens zou kunnen helpen maar daar heb je wel echt begeleiding bij nodig.
Dat doen we ook het teruglopen en afstand vergroten. Maar vaak kom je honden tegen in een straat waar je niet kan ontwijken. Of ze komen net een hoek om waar wij lopen.
Dat is het jammere van een woonwijk :p we nemen al regelmatig andere wegen naar huis omdat er een hond loopt maar soms kom je dan weer een andere hond tegen en dan kan je dus niet terug.
Klinkt het een beetje logisch of? :p

Onze trainer op cursus heeft veel certificaten en die helpt ons erbij. Mocht het echt nodig zijn komt er idd een gt want ik wil voor haar zelf niet dat ze zo bang blijft. Voor ons is het geen probleem. Met wandelingen nemen we al rustige stukken door Snoop. Geen parken en stukken waar veel honden zijn.

En aangelijnd gaat Yin helemaal los. Maar het rare is dat ze als het voorbij is speelbuigingen gaat maken en op Snoop gaat springen omdat ze wil spelen. Wat dan weer niet mag want Snoop heeft een nekhernia.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Feather__ schreef:
runninggirl schreef:

Succes!
Dat doen we ook het teruglopen en afstand vergroten. Maar vaak kom je honden tegen in een straat waar je niet kan ontwijken. Of ze komen net een hoek om waar wij lopen.
Dat is het jammere van een woonwijk :p we nemen al regelmatig andere wegen naar huis omdat er een hond loopt maar soms kom je dan weer een andere hond tegen en dan kan je dus niet terug.
Klinkt het een beetje logisch of? :p

Onze trainer op cursus heeft veel certificaten en die helpt ons erbij. Mocht het echt nodig zijn komt er idd een gt want ik wil voor haar zelf niet dat ze zo bang blijft. Voor ons is het geen probleem. Met wandelingen nemen we al rustige stukken door Snoop. Geen parken en stukken waar veel honden zijn.

En aangelijnd gaat Yin helemaal los. Maar het rare is dat ze als het voorbij is speelbuigingen gaat maken en op Snoop gaat springen omdat ze wil spelen. Wat dan weer niet mag want Snoop heeft een nekhernia.
Ik woon ook in een woonwijk, in een kleine straat met wel 30 honden. En toch ontwijk ik bijna alles daarvan door om te keren of over te steken want ik wil ook niet dat ze er mee snuffelt. Zo vaak lopen er toch niet tegelijkertijd voor, achter je én aan de overkant van de straat honden? Je kan trouwens als het echt even moeilijk is bijvoorbeeld heel vroeg gaan wandelen, dan kom je echt 95% minder honden tegen dan later op de dag. Totdat ze het wat beter aan kan.
Het is geen kritiek hoor maar ik ontwijk ook bijna alles in een drukke woonwijk en ja heel soms sta je oog in oog om de hoek, maar die keren zijn op één hand te tellen in drie jaar tijd.
Het lijkt me wel fijn voor haar als je een leuk speelmaatje voor haar kan vinden. Misschien iemand van het forum die een beetje in de buurt woont?
Feather__
Zeer actief

Ze heeft Diesel. En Hanneke woont in de buurt. Binnenkort gaan we eens kijken wat Yin van Toto vind.
Zou wel nog een hondje erbij willen voor haar positieve ervaringen maar volgens mij wonen er niet zoveel mensen hier in de buurt. (Spijkenisse)

En we doen echt ons best om honden te ontwijken hoor. We lopen soms om 5 of 6 uur al en dan nog komen we mensen tegen. :? En gelukkig komen we ook heel vaak (overdag en 's avonds) geen honden tegen dus het is ook niet zo dat ze iedere wandeling 100% spanning heeft.
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik weet niet waar je woont, maar als je het fijn vindt kun je ook wel eens met ons oplopen.
Manu is goed met angstige honden, Uma is natuurlijk ook geen held. Dan valt zij wel weer heel erg mee met andere honden hoor, maar Manu is letterlijk steunpilaar in situaties die ze eng vindt.
Ze hangt dan tegen hem aan of hij loopt er even tussendoor waardoor zij weer wat meer ruimte heeft.

Er is hier een afgezet stuk, in Monster, een dijk waarop je gewoon kunt lopen en heel veel overzicht hebt. Compleet omheind.
Als het je wat lijkt PB je maar, het groepje is rustig, vriendelijk en vooral Luna van Sulluna op het forum is heel stabiel.
Zamunda
Zeer actief

Feather__ schreef:En aangelijnd gaat Yin helemaal los. Maar het rare is dat ze als het voorbij is speelbuigingen gaat maken en op Snoop gaat springen omdat ze wil spelen.
Dat kan ook een manier zijn van haar om haar spanning af te laten vloeien. Misschien kun je zelf even een beetje wild doen met haar na het passeren van een hond, zodat ze die spanning bij jou gaat afvloeien ipv bij Snoop?
Feather__
Zeer actief

Zamunda schreef:
Feather__ schreef:En aangelijnd gaat Yin helemaal los. Maar het rare is dat ze als het voorbij is speelbuigingen gaat maken en op Snoop gaat springen omdat ze wil spelen.
Dat kan ook een manier zijn van haar om haar spanning af te laten vloeien. Misschien kun je zelf even een beetje wild doen met haar na het passeren van een hond, zodat ze die spanning bij jou gaat afvloeien ipv bij Snoop?
Ja dat doen we ook alleen als ze beide aan de riem zitten als je alleen loopt is dat heel moeilijk. Want dan zijn ze zo dichtbij elkaar. En als ze los is en er passeert een hond die haar negeert (er zijn er een paar die los lopen als zij losloopt. En die zeg maar niet eens op kijken als ze blaft.) dan gaat ze heel hard rennen. En dan wil ze ook weer spelen.
Maar niet met die honden :p
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik ben één keer per week, meestal woensdag, in Spijkenisse. Ik kan twee heel stabiele honden meenemen waarvan één jong en speels is. Laat maar weten als het wat is.
Feather__
Zeer actief

Ik ga je even pb'en wolf :)
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Feather__ schreef:
Zamunda schreef:
Ja dat doen we ook alleen als ze beide aan de riem zitten als je alleen loopt is dat heel moeilijk. Want dan zijn ze zo dichtbij elkaar. En als ze los is en er passeert een hond die haar negeert (er zijn er een paar die los lopen als zij losloopt. En die zeg maar niet eens op kijken als ze blaft.) dan gaat ze heel hard rennen. En dan wil ze ook weer spelen.
Maar niet met die honden :p
Hm, ik zie niet helemaal voor me waarom dat heel moeilijk is? Als Yindi niet heel erg gericht is op een speeltje/bal, dan kun je een heel erg lekker stukje worst/knakworst/... gebruiken om haar mee te focussen en sturen. Even wat flinke schijnbewegingen maken ermee terwijl je enthousiaste geluidjes maakt en het dan een metertje weggooien voor haar bijvoorbeeld. Dan geef je Snoop daarna ook een stukje. Of je leert haar een commando aan om je hand te volgen (bij mij is dat 'vast'), echt met neus tegen je hand/vuist aan zo'n beetje, en dan laat je haar even een rondje om jou en Snoop heen volgen met aan het einde een beloning.
Zie ik iets over het hoofd waarom zoiets (of een andere vorm) heel moeilijk is?
Feather__
Zeer actief

Yin gaat tekeer en is niet te bereiken. We werken er heel hard aan maar haar aandacht vragen. Snoepjes? Speeltje? Allemaal pas boeiend als de hond weg is. Is de hond nog in de buurt dan is het blaffen en grommen en Snoop belagen.
Echt helemaal niks boeit haar op het moment behalve de hond. Op puppycursus gaat het redelijk en we oefenen hard met aandachts oefeningen. Ze kan het perfect hoor maar als ze vind dat ze naar een andere hond moet blaffen omdat die te dichtbij komt dan ben je echt lucht. Is de hond weg dan gaat het ook gewoon meteen weer goed.
We oefenen ook steeds dichterbij honden. En soms met een volg oefening kunnen we ook vlak langs een hond lopen en dan boeit het haar niks.
We proberen nog steeds uit te vinden waarom de ene keer wel en andere keer niet want het kan ook gewoon dezelfde hond zijn waar ze eerst niet op reageer en 5 minuten later wel.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als ze onbereikbaar geworden is, ben je dus te laat met de afleiding en te dichtbij de andere hond. Dat is het allerlastigste aan een probleem als dit: hoe zorg je dat je hond bereikbaar blijft terwijl je toch zo dicht mogelijk bij die andere hond komt? Het vinden van die grens, het ontdekken van de allereerste subtiele signalen vlak voor de omslag...
Zamunda
Zeer actief

Ah oke, ja eenmaal onbereikbaar wordt het lastig. Kun je dan, in de gevallen dat je niet genoeg afstand hebt kunnen houden, haar misschien beter even goed kort nemen en flink doorlopen? Of gaat dat dan weer niet met Snoop qua tempo? In dat geval lijkt het me beter om haar voorlopig even apart uit te laten als je alleen loopt. Het is even een investering qua tijd, maar op deze manier is het voor Snoop natuurlijk best link met zijn nekhernia.
Feather__
Zeer actief

Ja. Kort nemen doen we al en ik probeer zo snel mogelijk zoveel mogelijk afstand te nemen. Lukt dat is er geen probleem. Lukt dat niet dan dus wel. Gebeurt gelukkig niet vaak hoor. Want we laten het ook echt niet toe en geven dr ook op dr kop ervoor. Is misschien zielig maar ik wil niet dat Snoop daalk verlamd is door een klap op z'n nek.
En ik loop gelukkig niet vaak alleen ;) alleen uitlaten is voor Yin nog enger. Dan is ze bang voor alles. Ze trekt zich heel erg op aan Snoop of bijv. Diesel op als we lopen.
De omschrijving: rustige sociale hond was niet echt van toepassing op Yin en dr zusje. Die is doodsbang voor vreemde mensen. Dan heb ik toch liever bang voor honden denk ik .
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Toch zou ik haar apart uit gaan laten. Ze moet namelijk vertrouwen in jou krijgen en zo kan je alle aandacht op haar richten, wordt Snoopy niet belaagd en hoef je niet op Snoopy te letten bij bepaalde honden. En hoef je haar niet te straffen, waardoor de situatie nog meer beladen wordt. Op het moment dat ze onbereikbaar is, is de andere hond al te dichtbij. En ja, dat kan op 100m zijn. ;) Ik heb maandenlang alles uitweken, in een woonwijk waarbij het grasveld aan het einde van de straat één van de weinige grasveldjes aan deze kant van het dorp is. Dat is lastig ja, maar wel het handigste dat je alleen honden tegenkomt op het moment dat je alle tijd hebt om te oefenen. Zo komen er ook niet telkens verkeerde ervaringen.

Ik sluit me dus eigenlijk aan bij Zamunda geloof ik :LOL:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Feather__ schreef:Ja. Kort nemen doen we al en ik probeer zo snel mogelijk zoveel mogelijk afstand te nemen. Lukt dat is er geen probleem. Lukt dat niet dan dus wel. Gebeurt gelukkig niet vaak hoor. Want we laten het ook echt niet toe en geven dr ook op dr kop ervoor. Is misschien zielig maar ik wil niet dat Snoop daalk verlamd is door een klap op z'n nek.
En ik loop gelukkig niet vaak alleen ;) alleen uitlaten is voor Yin nog enger. Dan is ze bang voor alles. Ze trekt zich heel erg op aan Snoop of bijv. Diesel op als we lopen.
De omschrijving: rustige sociale hond was niet echt van toepassing op Yin en dr zusje. Die is doodsbang voor vreemde mensen. Dan heb ik toch liever bang voor honden denk ik .
Maakt dat indruk?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Feather__
Zeer actief

ranetje schreef:
Feather__ schreef:Ja. Kort nemen doen we al en ik probeer zo snel mogelijk zoveel mogelijk afstand te nemen. Lukt dat is er geen probleem. Lukt dat niet dan dus wel. Gebeurt gelukkig niet vaak hoor. Want we laten het ook echt niet toe en geven dr ook op dr kop ervoor. Is misschien zielig maar ik wil niet dat Snoop daalk verlamd is door een klap op z'n nek.
Maakt dat indruk?
Ja. Op dat moment is het blaffen ook over en het belagen van Snoop. Maar ik voel me er niet fijn bij. Ga liever positief te werk.. maar op het moment dat ze Snoop pijn doet gaat het verder dan vervelend doen. Want ze weet ook dondersgoed dat ze hem gewoon met rust moet laten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”