Die van mij zou ik alleen maar meenemen naar de puppyklas, leek me leuk. We zijn nu met de GG3 bezig, waar je in principe een hoop "onnodige" dingen leert zoals naar een vak sturen om daar te gaan liggen, los blijven liggen terwijl je uit zicht bent, naar een pylon sturen, allemaal dingen doen op afstand. Het blijkt dat hij het gewoon ook leuk vind om te doen en nu gebruik ik het zowaar ook nog wel eens in de praktijk. Balletje kwijt; jij blijft hier op het pad zitten wachten en ik kruip wel de bosjes in. Komt er een auto aan maar loopt hij voor mij uit; ik stuur hem zo de berm in etc. etc.Bodiris schreef:
Ik geef Bodi wel degelijk kaders. Ik ben consequent en stel grenzen. Dat is juist waar het met Bodi's vorige baas mis ging. Er zijn dingen die hij wel mag, en niet mag, en daar ben ik ook heel duidelijk in en dat weet hij - daarom gaat het hier wél goed. Echter, ik wil geen afgerichte hond hebben. Hij hoeft niet altijd exact aan mijn bovenbeen te lopen, als hij me maar niet meesleept. Hij hoeft niet per sé altijd te zitten voor we oversteken, als hij maar wacht tot ik er ben. Ik bedoelde dus dat ik hem geen 'onnodige' dingen wil leren. Die 'onnodige dingen' zie ik als kunstjes, en door hem 'onnodige dingen' te leren voel ik me 'onnodig verheven'. Hij moet mij als baas zien, dat is belangrijk en dat ben ik volledig met je eens, maar het is niet m'n circusdier zoals ik al aangaf. Het nodige moet hij kennen, het nodige moet hij doen, maar het onnodige en 'gewoon voor de leuke' hoeft van mij niet. Ik bedoelde niet per sé gelijk dat hij beslissingen neemt, maar nogmaals, ik begrijp dat het zo over kwam.
Ik hoop dat ik het zo een beetje heb kunnen nuanceren.
Op zich waren dit vroeger voor mij ook kunstjes en onnodig maar nu zijn ze zo leuk om met hem te doen. Het hele proces van aanleren tot omzetten naar echte praktijk situaties.