Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Soms negeert ze me

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Aantal honden: 1

Soms negeert ze me

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Afgelopen zondag hadden we bij de gehoorzaamheidstraining een evaluatie. We moesten een reeks oefeningen doen om te kijken welke honden van de beginnersgroep naar de basisgroep kunnen.
Wilma had geen zin om te luisteren. Ze deed het gewoon allemaal lekker niet en negeerde mij volkomen. De konijnenkeutels op het trainingsveld waren veel interessanter dan ik.

Ik ben onder andere begonnen aan de gehoorzaamheidstraining omdat Wilma aan de lijn uitviel en blafte naar andere honden. Dit is inmiddels heel erg verbeterd. Tijdens het uitlaten valt ze steeds minder uit. Tijdens de training valt ze helemaal niet meer uit naar de honden uit haar groep. Ze blaft alleen nog aan het begin als de honden van de vorige groep van het veld komen en wij het veld op mogen. Ik ben al heel erg blij met dit resultaat en denk dat het nog wel wat verder kan verbeteren.
In het begin luisterde ze niet tijdens de training omdat ze erg gespannen was. Ze lette vooral op de andere honden en was veel aan het blaffen.
Nu is ze niet meer zo gespannen, maar ze luistert nog steeds niet :hmmm: Met een snoepje in mijn hand wil ze bijvoorbeeld de slalom soms nog wel doen, maar ik mag geen snoepje meer in mijn hand houden omdat ze het dan alleen voor het snoepje doet en niet voor mij.
De trainer zegt dat ik haar enthousiaster moet doen als ze een keer wel luistert. Voor mijn gevoel doe ik al heel enthousiast, maar heeft dat weinig effect. "Jaaaaaaa goedzo Wilma!!! Dat is braaf!!" Wilma: "ja braaf ben ik he?? :mrgreen: Nu ga ik verder met konijnenkeutels eten"

Tijdens het uitlaten luistert ze best goed. Ze loopt netjes mee aan de riem en trekt bijna niet. Loslopen gaat ook heel goed. Ze houdt mij de hele tijd in de gaten en loopt niet te ver weg. Als ik haar roep komt ze naar me toe, tenzij er een andere hond is of er iets te eten ligt. Dan duurt het wat langer voor ze terug komt :wink: . Volgens mij ziet ze gewoon het nut niet in van de oefeningen op de gehoorzaamheidstraining :scratch:
Ik vraag me af of het zin heeft om ermee door te gaan.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Soms negeert ze me

Ongelezen bericht door ranetje »

Sabi85 schreef:Afgelopen zondag hadden we bij de gehoorzaamheidstraining een evaluatie. We moesten een reeks oefeningen doen om te kijken welke honden van de beginnersgroep naar de basisgroep kunnen.
Wilma had geen zin om te luisteren. Ze deed het gewoon allemaal lekker niet en negeerde mij volkomen. De konijnenkeutels op het trainingsveld waren veel interessanter dan ik.

Ik ben onder andere begonnen aan de gehoorzaamheidstraining omdat Wilma aan de lijn uitviel en blafte naar andere honden. Dit is inmiddels heel erg verbeterd. Tijdens het uitlaten valt ze steeds minder uit. Tijdens de training valt ze helemaal niet meer uit naar de honden uit haar groep. Ze blaft alleen nog aan het begin als de honden van de vorige groep van het veld komen en wij het veld op mogen. Ik ben al heel erg blij met dit resultaat en denk dat het nog wel wat verder kan verbeteren.
In het begin luisterde ze niet tijdens de training omdat ze erg gespannen was. Ze lette vooral op de andere honden en was veel aan het blaffen.
Nu is ze niet meer zo gespannen, maar ze luistert nog steeds niet :hmmm: Met een snoepje in mijn hand wil ze bijvoorbeeld de slalom soms nog wel doen, maar ik mag geen snoepje meer in mijn hand houden omdat ze het dan alleen voor het snoepje doet en niet voor mij.
De trainer zegt dat ik haar enthousiaster moet doen als ze een keer wel luistert. Voor mijn gevoel doe ik al heel enthousiast, maar heeft dat weinig effect. "Jaaaaaaa goedzo Wilma!!! Dat is braaf!!" Wilma: "ja braaf ben ik he?? :mrgreen: Nu ga ik verder met konijnenkeutels eten"

Tijdens het uitlaten luistert ze best goed. Ze loopt netjes mee aan de riem en trekt bijna niet. Loslopen gaat ook heel goed. Ze houdt mij de hele tijd in de gaten en loopt niet te ver weg. Als ik haar roep komt ze naar me toe, tenzij er een andere hond is of er iets te eten ligt. Dan duurt het wat langer voor ze terug komt :wink: . Volgens mij ziet ze gewoon het nut niet in van de oefeningen op de gehoorzaamheidstraining :scratch:
Ik vraag me af of het zin heeft om ermee door te gaan.
Dat kan je alleen zelf bepalen of het zin heeft.
Is dit soort training de training die je wilt?
Wil je verder nog iets (leuks) met haar doen?

Is er op de training een soort "snuffelcursus" waar je aan verschillende soorten hondensport kan snuffelen om te kijken of er iets bij zit dat voor jullie beiden leuk is?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Hoe lang is Wilma nu huishond/bij jullie? Kan het zijn dat ze het fenomeen trainen nog niet snapt?
Met Finn ben ik begonnen met een fun cursus, beetje balans, beetje hersenwerk etc. Gewone gehoorzaamheid had ik toen echt niet mee kunnen beginnen als ik succes had gewild. Met zo'n leuke cursus haal je voor jezelf ook wat druk weg, het gaat vooral om plezier en niet om wel of niet slagen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Als je het leuk vind om straks een hondensport te gaan doen, moet je doorgaan!
Natuurlijk gaat het met de tijd beter. Met Mayke was de eerste cursus ook nauwelijks een land mee te bezeilen. Die zocht ook afleiding in andere dingen. Maar vaak is 'afleiding zoeken' ook gewoon spanning afreageren. Mayke jaagt als een malle en gaat haar neus achterna als de spanning te hoog wordt. Dan 'logt ze uit' en ben ik lucht.
Die kant van haar zie ik nooit meer, omdat het trainen leuk is geworden en ipv die saaie gehoorzaamheidsdingetjes doen we nu jachttraining en behendigheid. Ze is dat echt leuk gaan vinden en dan laat ze dus de meest interessante wildsporen links liggen.
Maar om tot dat punt te komen, had ik wel de gehoorzaamheidscursus nodig.

Ik dacht dat ik nooit zo'n "hondenschool type" zou worden en had nooit verwacht dat ik hondensporten leuk ben gaan vinden, maar nu ik er eenmaal mee bezig ben voegt het heel veel toe. De relatie is heel betrouwbaar en sterk geworden, ik weet precies wat ik nu aan haar heb en ze luistert goed. Dat had ik echt niet willen missen en we zouden ook nooit zover zijn gekomen zonder de cursussen.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik heb ook een hond die gehoorzaamheid maar saai vind. Wat bij hem goed helpt is shaping (de hond zelf laten uitzoeken wat van hem gevraagd wordt in plaats van het lokken). En wat veertje zegt: een cursus waarbij plezier hebben met je hond op de eerste plaats staat.
Maar Nanuq net zo enthousiast krijgen voor GH als mijn border collies bijvoorbeeld, dat gaat gewoon niet lukken.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Bij mijn hond was mij negeren tijdens de les een signaal dat het op dat moment te veel voor haar was (dat er bijvoorbeeld te veel druk op haar werd gelegd of dat er te veel afleiding bestond).
Heb je al geprobeerd de oefeningen op een stuk grotere afstand van de rest van de groep te doen? Of even de groep uit lopen, haar laten snuffelen/ontspannen, en het dan weer opnieuw proberen? Dat overdreven enthousiaste kan ook averechts werken (heb ik in ieder geval gezien bij mijn hond) op het moment dat het eigenlijk al te veel voor haar is.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Sommige honden moet je helemaal niet willen trainen maar vooral leren wat jij wel en niet wil en wat ze wel en niet moeten doen in het dagelijks leven. Dus niks zit, af en wacht maar alleen leren hoe je je hoort te gedragen op straat, dat je moet komen als je geroepen wordt en los bent etc etc.

Ik neig zelf sowieso steeds meer naar die kijk op honden. Mijn huidige hond is ook een hond die duidelijk niet getraind wil worden. Ze zou een les bij een hondenschool een drama vinden. Ze is niet echt geneigd om oefening te willen doen. Een keertje zit oefenen met een snoepje prima, maar een uur oefeningen zal ze als een vreselijk uur ervaren.

Cleo was ook zo'n hond. Zit! Ok, wat jij wil, 1 keertje dan.... Daarna kon je met snoep zwaaien tot je een ons woog en ze zou zo het veld aflopen om iets anders te gaan doen. Dat terwijl ze in de omgang vreselijk gehoorzaam was en heel makkelijk.

Dus in mijn ogen heb je honden die trainingen leuk vinden en honden die je moet leren meedraaien in het leven en dat was het dan ook wel. Misschien is jouw hond van dat type? Zo klinkt het in elk geval wel. Ze heeft van de cursus geleerd wat je wilde, honden om haar heen accepteren. En nu moet jij misschien accepteren dat ze geen werkhond is. Dus geen zin heeft om veel met jou te doen kwa oefeningen en commando's.

Bas die luistert perfect maar zou door de grond gaan als ik met haar naar cursus ging. Denk dat ze niks anders zal doen dan op haar rug liggen en slijmen bij andere mensen. Ze zal blokkeren en tegen mij aan gaan zitten als ik ga commanderen. Als ik dan druk ga zetten omdat ze niks wil dan zal ze helemaal dichtklappen en de lol er sowieso niet meer van inzien. Cleo zou gewoon weglopen zoals ik al aangaf.

Wuilus, Eva en ook Dapper vonden het wel leuk. Zolang je met de bal, koekjes of zelfs lieve woordjes ging strooien zouden ze met veel plezier hun oefeningen doen. Je hebt dus train en leefhonden wat mij betreft.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

laeken schreef:Sommige honden moet je helemaal niet willen trainen maar vooral leren wat jij wel en niet wil en wat ze wel en niet moeten doen in het dagelijks leven. Dus niks zit, af en wacht maar alleen leren hoe je je hoort te gedragen op straat, dat je moet komen als je geroepen wordt en los bent etc etc.
Ja inderdaad. Of een andere manier van trainen zoeken als je toch graag iets wil blijven doen, misschien dat ze privélessen of wat lessen samen met een bevriend hondje en verder niemand leuk vindt. Of lessen waarbij je niet stilstaat in een groep maar tijdens een wandeling dingen leren en oefenen. Er is zoveel meer dan de standaard groepslessen op een parkeerterrein.

Het heeft mij 7 lessen gekost dat ik er achter kwam dat Jura totaal niet geschikt is voor groepslessen waarbij je voornamelijk op één plaats stilstaat. En dan zal de ene baas nét zo lang gaan trainen en oefenen en doen totdat de hond wel doet wat je wil in die situatie. Wij hebben dus gekozen voor een andere weg. Af en toe een priveles en verder zelf een spoortje of apport voor haar leggen tijdens de wandeling vindt zij meer dan voldoende en dat vindt ze ook erg leuk om te doen. Maar zou ik dat een uur lang in een groep gaan doen dan krijg ik echt een ongelukkige hond die gaat blokkeren en stressen etc.
veertje
Zeer actief

Ik heb bewust niet voor een gehoorzaamheidscursus gekozen toen, omdat ik de basis commando's ook zelf wel kan aanleren en ik een band opbouwen belangrijker vond dan meteen leren luisteren. Volgens mij heeft dat heel goed uitgepakt, want voordat Finn de zit beheerste waren we heel wat tijd verder. Had ik dat bij een cursus moeten doen had ik zelf de druk gevoeld en was die cursus echt niet leuk geweest voor ons beiden. Hij snapte het gewoon echt niet. Ja die koekjes waren wel lekker en er was een klikgeluid, maar hij legde de link echt niet tussen de beweging en het snoepje.
Ik zou zeggen ga met veel geduld thuis aan de slag, eventueel met de clicker en als je toch een cursus wilt doen (wat ik heel goed kan begrijpen) dan zou ik iets kiezen waar veel leuke dingen bij komen kijken. Misschien kan je eens een Balans workshop doen?
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

veertje schreef:Hoe lang is Wilma nu huishond/bij jullie? Kan het zijn dat ze het fenomeen trainen nog niet snapt?
Dit is wel een punt. Ik heb een herplaats border die als 6-jarige bij mij kwam en uiteindelijk bleek ze een behoorlijke uitdaging. Ze snapte niet het fenomeen leren/trainen (oftwel, ik vraag iets, jij doet dat en ik beloon jou daarvoor).
Ze gaf wel heel veel signalen af dat ze heel graag wou, maar gewoon niet wist wat ik nu vroeg en hoe zij daarop moest reageren.

Oa ook daardoor besloten om haar niet in een groepscursus te doen waarin ze in 12 weken leert "zit/af/blijf/volg" voor examen, maar doelbewust privetraining gaan volgen. Inmiddels snapt ze ook de lol van trainen en kunnen we de lat steeds iets hoger leggen, maar we zijn echt heel heel heel erg basic begonnen met haar :wink:
laeken schreef:Sommige honden moet je helemaal niet willen trainen maar vooral leren wat jij wel en niet wil en wat ze wel en niet moeten doen in het dagelijks leven. Dus niks zit, af en wacht maar alleen leren hoe je je hoort te gedragen op straat, dat je moet komen als je geroepen wordt en los bent etc etc.
En deze honden heb je dus ook gewoon :wink:
Mijn hond gaf duidelijk "hypersignalen" af dat ze echt wel wou werken (je zag de frustratie groeien zeg maar wat resulteerde in blaffen, draaien, springen, etc.), maar als ik probeer een hond enthousiast te maken met spel/koekjes/watdanook en ze gaat liever haar eigen ding doen keer op keer, is het het overwegen waard om gewoon alleen huistuinenkeuken manieren aan te leren. Ook absoluut niet verkeerd trouwens, mijn eerste hond was er zo 1. Hij luisterde buiten beter dan mijn huidige 2 honden, maar op training kon ik vaak de boom in van hem. Je kan altijd nog eens in de maand gewoon samen een spelletje ontdekken :D dat vond mijn vorige hond ook veel leuker.
Afbeelding
Sabi85
Zeer actief

We hebben Wilma sinds eind januari, dus nu 4,5 maand. Volgens haar paspoort wordt ze in oktober 9 jaar oud.
Voordat ze aan de training begon hadden we haar zelf al zit, af, blijf, kom en naast geleerd. Deze commando's volgt ze bijna altijd op, ook op de training. Ze leert heel snel. Ik denk dat ze best intelligent is. Ik krijg regelmatig in de bus of bij ons in de flat reacties van mensen die vinden dat ze zo goed luistert.

Ik heb bewust voor een hondenschool gekozen die niet met diploma's werkt en geen wedstrijden doet. lk wil niet te veel druk op Wilma en mezelf leggen. Ik wil onze band versterken en beter samenwerken, ik hoef geen hond die allerlei kunstjes perfect uitvoert. Eigenlijk vind ik dat ze best veel moeten kunnen voor de beginnersgroep. We moesten een slalom doen, een rondje om een paaltje met een bal erop, een rondje om een voerbak met een brokje erin. Ze mocht de bal en het brokje niet pakken. De bal deed ze niks mee maar het brokje pakte ze elke keer. Daarna ze zitten, af, blijf, en dan de riem loslaten en weglopen. Daarna moest ik haar roepen en moest ze gelijk naar mij toe komen. Een keer at de hond naast ons het brokje braaf niet op. Wilma had dit blijkbaar in de gaten, dus toen ik haar bij me riep ging ze eerst nog even langs die voerbak om dat brokje ook nog op te eten. Eigenlijk zou ik dan boos moeten zijn maar ik lachte me kapot :LOL:. Ze rende ook een paar keer keihard even een rondje om het veld voor ze bij me kwam :lol1: .

Ik heb niet het idee dat ze echt vervelend vindt om naar de training te gaan. De eerste paar lessen wel, toen was ze erg gestressed. Nu vindt ze het hooguit saai. Als ze het echt vervelend vond was ik al eerder gestopt. Ik denk dat ik nog wel even doorga.

Haar gedrag naar andere honden begrijp ik nog steeds niet helemaal. Volgens de stichting waar ze vandaan komt kan ze goed met andere honden. Dit stond in haar omschrijving op de site: Wilma is heel gehoorzaam, rustig, aanhankelijk en lief. Zij is wat voorzichtig in de omgang met een paar van de andere honden, waarschijnlijk omdat ze een beetje bang van ze is. Ze speelt wel leuk met de meeste honden, zoals met Dulce (zie foto).
Met mensen is Wilma erg leuk en lief. Ze is vrolijk en komt graag met je knuffelen. Je zou niet zeggen dat ze al wat ouder is, want ze is fit en energiek en heeft een mooie vacht.

Aan de riem kan ze af en toe nog tekeer gaan tegen een hond. Dit klinkt dan behoorlijk agressief. Los wil ze met elke hond kennismaken en spelen :scratch: . Bij grote honden gaan haar nekharen nog wel eens overeind. Het is nu een paar keer gebeurd dat Wilma aan de lijn zat en er een loslopende hond op haar af rende. Zolang ze niet bij de hond kan blaft ze. Komt de hond zo dichtbij dat ze kan snuffelen dan is het goed. Even snuffelen en weer verder lopen. Ik heb het idee dat ze niet gewend is om aan de riem te lopen en honden tegen te komen. Dat het frustrerend voor haar is dat ze geen kennis kan maken met een hond.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik schiet ook in de lach als mijn honden iets lekkers even niet kunnen laten liggen.
Mijn vorige hond moest een keer op een spelletjesdag een worst apporteren.
Nou, die was al lopend wel zo'n beetje op :mrgreen:
En dat verbaasde me helemaal niet

Er zijn veel honden die wat moeite hebben met andere honden als ze aan de riem zijn.
Gedeeltelijk een vorm van territorium drift, maar ook bij sommige honden voor een groot deel onzekerheid.
Ze kunnen aan de lijn niet alle signalen laten zien naar andere honden (kalmeringssignalen e.d.) die ze los wel kunnen tonen.
En los kunnen ze weg als het ze niet aanstaat.

Geen reden om je hond overal maar los te laten :wink:
Maar wel begrijpelijk waarom ze aan de lijn anders reageren dan los.

Eigenlijk geeft de omschrijving op de site dat ook een beetje aan.

Probeer de aandacht dan wat meer op jou te richten als ze aangelijnd is.
Doe een spelletje met haar.
Zou dat niet helpen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
veertje
Zeer actief

In jouw omschrijving en de omschrijving van de site zie ik best wat overeenkomsten. Ze is onzeker bij andere honden en de riem geeft haar net dat beetje zekerheid en spanning om te blaffen. Zonder riem durft ze dat niet en is er geen spanning, dus na kennismaken kan er worden gespeeld.

Zijn de oefeningen niet te eentonig op de cursus? Misschien heft ze wat meer actie nodig om haar bij de les te houden?
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Sabi85 schreef:dus toen ik haar bij me riep ging ze eerst nog even langs die voerbak om dat brokje ook nog op te eten. Eigenlijk zou ik dan boos moeten zijn maar ik lachte me kapot :LOL:. Ze rende ook een paar keer keihard even een rondje om het veld voor ze bij me kwam :lol1: .
Maar dan negeert ze je toch niet echt? Ze heeft gewoon iets gevonden onderweg wat ze leuker vind en daarna is vrouwtje weer aan de beurt :D

Mijn Juno zou ook eerst dat brokje gaan opzoeken, ik heb zelfs gehad dat ik ineens een hond had die terugging of gewoonweg stopte omdat er toch echt een brokje in het gras ligt. En ja die moet echt eerst weg :lol1: Als ze haar lolbroek aanheeft kan het ook alle kanten op met haar, zo is ze ooit 4x de schutting over gegaan (heen en weer en heen en weer en etc.), of gewoon als een debiel even over het veld racen, even buurten bij de instructeur die verderop staat want die vind ze zoooooooooow leuk, tsjaa het blijft een hond en ik moet er meestal wel om lachen (al lachen de omstanders vaak wat harder) :mrgreen:
Als ze maar wel de lol in de samenwerking tijdens de trainingen blijft zien en je zelf nog vooruitgang ziet in jullie doen gaat het toch goed?
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik denk dat het een combi is. Ik denk dat je het iets samen doen met de hond leuk moet vinden en dit geval is dat de uitdaging cursus. Ik vind zo'n cursus leuk, dus voor de meeste honden die ik getraind heb (van pup tot honden die begonnen op hun 13e jaar) heb ik het ook leuk weten te maken. Een hond enthousiast maken is ook een vak apart :mrgreen: en zit hem niet alleen in uitbundig ja goed zo braaf knappe meid joelen. En dan heb ik zelf ook 1 hond gehad: onze Winnie, herplaats schotse collie van 9 jaar uit het asiel, waar ik na de a cursus gewoon mee gestopt ben. Met een boterham pindakaas wilde ze wel wat doen, maar het was niet haar ding. Was overigens wel 1 van mijn braafste en makkelijkste honden, dus ik vond het met haar ook wel geschoten. Ze had verder gewoon ook niet zo veel nodig. Naar het eerste het beste veld, ballen gooien en zij was gelukkig.

Als ik zo lees mis ik een stap in de opbouwfase lijkt het. Zoals ik lees wordt de overstap van volgen van brokje, naar hand volgen zonder brokje? Daar moet aanvankelijk wel altijd een beloning die tijdens de motivator blijf om de hand te volgen. Dat is nog niet het moment om de beloning af te bouwen. De volgt pas als je de hele opbouwfase door bent. Dus pas als de hond het hele proces al zonder het volgen van de hand kan uitvoeren. Dan zit je nog met 1 ding die zorgt dat het iets minder zwart wit is als ik nu zeg. Een hond leert situatie gebonden. Het kan dus thuis zijn dat je al interval kan belonen, terwijl je de hond op training nog met de hand begeleid moet worden....

De vraag of je door moet gaan. Vind je het leuk genoeg?
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

gyanty schreef:
De vraag of je door moet gaan. Vind je het leuk genoeg?
Daarbij wil ik ook toevoegen dat het leuker wordt naarmate jullie meer kunnen samen!
Na de eerste cursus wilde ik ook wel stoppen, omdat ik het gevoel had dat de voortgang me niet te snel ging en dacht dat mijn hond er niet voor in de wieg was gelegd. Nu ben ik enorm blij dat ik ben doorgegaan.

Die basis gehoorzaamheid cursussen vind ik gewoon dodelijk saai en nu met mijn nieuwe hond Kiwi heb ik er ook geen zin in. Ik probeer thuis genoeg basis op te bouwen zodat ik direct naar de behendigheid kan.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Sabi85 schreef:Aan de riem kan ze af en toe nog tekeer gaan tegen een hond. Dit klinkt dan behoorlijk agressief. Los wil ze met elke hond kennismaken en spelen :scratch: . Bij grote honden gaan haar nekharen nog wel eens overeind. Het is nu een paar keer gebeurd dat Wilma aan de lijn zat en er een loslopende hond op haar af rende. Zolang ze niet bij de hond kan blaft ze. Komt de hond zo dichtbij dat ze kan snuffelen dan is het goed. Even snuffelen en weer verder lopen. Ik heb het idee dat ze niet gewend is om aan de riem te lopen en honden tegen te komen. Dat het frustrerend voor haar is dat ze geen kennis kan maken met een hond.
Ik zou het wel eens willen zien, wat ze dan doet aan de riem. Want het zou inderdaad heel goed frustratie kunnen zijn dat ze er niet naartoe kan, samen met wat onzekerheid (bij bijvoorbeeld grote honden) omdat ze beperkt wordt door de riem. Ze is (nog) niet gewend zomaar honden tegen te komen en daar helemaal niets mee te 'hoeven'. Ik herken dat wel van eerdere opvangers en sommige Spaanse honden.
Dus ik vraag me af of het agressief is, of dat het oplopende frustratie is omdat ze niet naar de hond toe kan.
Bij mij werkt(e) in dat soort gevallen counter conditioning altijd heel goed: handenvol brokjes strooien of voeren als er een hond in zicht komt. Waardoor je de associatie verandert: hond in zicht betekent dan voor Wilma: jippie, nu volgt er een brokjesregen. Het duurde bij alle honden wel even voordat ze de brokjes opmerkten. Als ze ze helemaal niet ziet/pakt in alle opwinding, kun je ook een spuitbus slagroom of tube smeerkaas gebruiken en dat op haar snuit smeren.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ollie negeerde mij op het veld ook volkomen tijdens de gehoorzaamheidscursussen. Dat was namelijk saai. Deed ie tijdens jachttraining ook trouwens, bij het stukje appèl, want er is nou eenmaal geen lol aan strak naast je vrouwtje moeten volgen. Tot ikzelf een beetje op een andere manier naar mijn hond ging kijken, de humor leerde inzien van zijn gedrag en we LEUKE dingen gingen doen :) Nu volgt ie namelijk wél strak, óók zonder snoepjes, maar dat gaat allemaal wel met veel pret en nul druk gepaard. En heel veel snoepjes hoor, heus. En gut ja, soms is even snuffelen langs de bosjes veel belangrijker dan meedoen met de les maar och, daar heb ik een spaniel voor uiteindelijk :LOL: en dat inzicht heeft ook wel geholpen. Bij ons op de hondenschool begrepen ze dat denk ik gewoon niet zo. Groepslessen zijn sowieso wat mij betreft niet zo geschikt als het gaat om individuen.

Wat bij ons echt de omslag heeft gegeven is dat ik er (met behulp van een paar trainers) zélf veel meer ontspannen in ben gaan staan. Sindsdien hebben we stukken meer pret, samen :D
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Sabi85 schreef:Met een snoepje in mijn hand wil ze bijvoorbeeld de slalom soms nog wel doen, maar ik mag geen snoepje meer in mijn hand houden omdat ze het dan alleen voor het snoepje doet en niet voor mij.
Weet je zeker dat je daar goed zit?
Ze is een herplaatser van bijna negen jaar oud die niet echt wat kon, en jij mag na vier maanden geen snoepje meer gebruiken?
Ze konden me wat.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Sabi85 schreef:Met een snoepje in mijn hand wil ze bijvoorbeeld de slalom soms nog wel doen, maar ik mag geen snoepje meer in mijn hand houden omdat ze het dan alleen voor het snoepje doet en niet voor mij.
Ze is een herplaatser van bijna negen jaar oud die niet echt wat kon, en jij mag na vier maanden geen snoepje meer gebruiken?
Ze konden me wat.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Honden uit bepaalde situaties kunnen ook bepaalde dingen niet omdat ze het nooit geleerd hebben. Ik persoonlijk denk dat je samenwerken met een mens moet socialiseren. Dus ze moeten van pup af aan leren dat wij dingen vragen en dat zij daarvoor beloond worden. En ze moeten sowieso de mogelijkheid tot spelen met mensen aangeleerd krijgen denk ik persoonlijk.

Ik denk dat omdat mijn Nederlandse herplaatsers heel erg speels waren en prima wilden werken met de baas maar mijn Spaanse herplaatsers dat helemaal niet konden. Bas kan prima doen wat je wil als je bezig bent met haar in de vorm van wandelen, ergens op bezoek zijn en meer. Cleo was precies hetzelfde daarin. Prima te sturen, prima het woord nee aan kunnen leren en dat liep dus soepel net als bij Bas. Ga je echter voor zo'n hondje staan en zeg je, voet! of Liggen! Dan snappen ze er geen reet van want dat is niet des honds. Omgangsvormen en sturing krijgen is geheel des honds. Dat doen honden onderling ook. Dus dat luisteren tijdens bezigheden gaat dan prima, het luisteren in een klasje werkt dan dus totaal niet. Cleo ging op haar rug liggen als je 3 x zit achter elkaar zou doen. Bas idem. Die kan wel lig op commando sinds kort maar dan gaat ze op haar rug liggen en eigenlijk heb ik dat gewoon aangeleerd. Ze kan wel naast met wandelen maar loopt dan naast mij. Zeker niet aan de voet en zeker ook niet met de kop omhoog oid.

Ik denk dit ook omdat zowel Bas als Cleo niet met mensen spelen of speelden. Stoeien, nee. Bijtspelletjes, nee. Ballen of speelgoed, nee. Zelfs als ik Bas vreselijk uit daag en ze is in een super speelse bui dan gaat ze solo rondrennen. Ze zal hoe dan ook haar bekje niet gebruiken. Dat was bij Cleo exact zo. Niet geleerd is nooit gedaan denk ik dan. En dat ging ook niet komen. Heel soms als Bas in een super jolige bui is kan ik haar over halen 1 x een paar snelle bijtbewegingen te maken naar mijn handen onder een deken. Maar daar schrikt ze dan zo van dat ze daarna een minuut lang rondjes gaat rennen.

Cleo speelde wel, maar met brokken... :engel: Die gooide ze door de kamer, ving ze op, rende ze achterna etc. Dus dat is wat ze aan speelgoed heeft gehad in haar jeugd. Bas niks. Die speelt met niks. Denk dat Bas verzorgd is en in een roedel kleine hondjes heeft geleefd. Yorkshire terriers en tekkels. Die rassen vindt ze fantastisch en daar is ze echt duidelijk bezig met herkenning. Ze wordt helemaal happy van Yorkies en Tekkels. :ugh: Denk ook dat ze er zelf een kruising van is. Ze is best wel goed met mensen gesocialiseerd maar spelen ed dat zit er niet. Trainen al helemaal niet.

Jouw hond is 9. Misschien is ze nooit getraind? In de zin van, kom voor, aan de voet, doe de paaltjes van behendigheid. En ik persoonlijk denk dus dat het er dan niet meer in zit. Ik denk dus zelfs dat een pup moet leren om zo vrij en open met mensen te zijn dat ze dit durven en willen. Een pup die alleen geaaid is, eten kreeg en berispt werd voor wat hij verkeerd deed is later een prima hond om mee te leven, alleen geen hond om mee te trainen. Dat is dus wat ik me kan bedenken. Of dat klopt weet ik natuurlijk niet maar ik denk van wel. Vooral omdat ik heel veel buitenlandse honden ken en zie die hun eigen dingen willen doen, lekker zichzelf willen zijn en die daarin ook heel goed functioneren.

Dus als je het mij vraagt ga je je hond op een hele andere manier benaderen. Als een hond die je alles kan leren in de dagelijkse omgang maar die je niet gaat lastig vallen met oefeningen en trainingen. Alleen als je ergens tegenaan loopt zoals onwennig gedrag met honden. Dan is die trainingssituatie dus handig maar dan benader je die dus ook echt als een situatie om haar in te trainen. Niet als een moment waarop ze nog meer moet opzuigen en aanleren. Want ik denk dat ze dat niet goed kan en ook niet wil om eerder genoemde redenen.

Kun je iets met haar? Spelen met een speelgoedje bv? Apporteert ze? Doet ze trekspelletjes? Zo ja dan kan je daarmee werken als je perse door wil met trainingen en cursussen. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Ze konden me wat.
Ook mijn idee :ok:
Afbeelding
veertje
Zeer actief

laeken schreef:Honden uit bepaalde situaties kunnen ook bepaalde dingen niet omdat ze het nooit geleerd hebben. Ik persoonlijk denk dat je samenwerken met een mens moet socialiseren. Dus ze moeten van pup af aan leren dat wij dingen vragen en dat zij daarvoor beloond worden. En ze moeten sowieso de mogelijkheid tot spelen met mensen aangeleerd krijgen denk ik persoonlijk.

Ik denk dat omdat mijn Nederlandse herplaatsers heel erg speels waren en prima wilden werken met de baas maar mijn Spaanse herplaatsers dat helemaal niet konden. Bas kan prima doen wat je wil als je bezig bent met haar in de vorm van wandelen, ergens op bezoek zijn en meer. Cleo was precies hetzelfde daarin. Prima te sturen, prima het woord nee aan kunnen leren en dat liep dus soepel net als bij Bas. Ga je echter voor zo'n hondje staan en zeg je, voet! of Liggen! Dan snappen ze er geen reet van want dat is niet des honds. Omgangsvormen en sturing krijgen is geheel des honds. Dat doen honden onderling ook. Dus dat luisteren tijdens bezigheden gaat dan prima, het luisteren in een klasje werkt dan dus totaal niet. Cleo ging op haar rug liggen als je 3 x zit achter elkaar zou doen. Bas idem. Die kan wel lig op commando sinds kort maar dan gaat ze op haar rug liggen en eigenlijk heb ik dat gewoon aangeleerd. Ze kan wel naast met wandelen maar loopt dan naast mij. Zeker niet aan de voet en zeker ook niet met de kop omhoog oid.

Ik denk dit ook omdat zowel Bas als Cleo niet met mensen spelen of speelden. Stoeien, nee. Bijtspelletjes, nee. Ballen of speelgoed, nee. Zelfs als ik Bas vreselijk uit daag en ze is in een super speelse bui dan gaat ze solo rondrennen. Ze zal hoe dan ook haar bekje niet gebruiken. Dat was bij Cleo exact zo. Niet geleerd is nooit gedaan denk ik dan. En dat ging ook niet komen. Heel soms als Bas in een super jolige bui is kan ik haar over halen 1 x een paar snelle bijtbewegingen te maken naar mijn handen onder een deken. Maar daar schrikt ze dan zo van dat ze daarna een minuut lang rondjes gaat rennen.

Cleo speelde wel, maar met brokken... :engel: Die gooide ze door de kamer, ving ze op, rende ze achterna etc. Dus dat is wat ze aan speelgoed heeft gehad in haar jeugd. Bas niks. Die speelt met niks. Denk dat Bas verzorgd is en in een roedel kleine hondjes heeft geleefd. Yorkshire terriers en tekkels. Die rassen vindt ze fantastisch en daar is ze echt duidelijk bezig met herkenning. Ze wordt helemaal happy van Yorkies en Tekkels. :ugh: Denk ook dat ze er zelf een kruising van is. Ze is best wel goed met mensen gesocialiseerd maar spelen ed dat zit er niet. Trainen al helemaal niet.

Jouw hond is 9. Misschien is ze nooit getraind? In de zin van, kom voor, aan de voet, doe de paaltjes van behendigheid. En ik persoonlijk denk dus dat het er dan niet meer in zit. Ik denk dus zelfs dat een pup moet leren om zo vrij en open met mensen te zijn dat ze dit durven en willen. Een pup die alleen geaaid is, eten kreeg en berispt werd voor wat hij verkeerd deed is later een prima hond om mee te leven, alleen geen hond om mee te trainen. Dat is dus wat ik me kan bedenken. Of dat klopt weet ik natuurlijk niet maar ik denk van wel. Vooral omdat ik heel veel buitenlandse honden ken en zie die hun eigen dingen willen doen, lekker zichzelf willen zijn en die daarin ook heel goed functioneren.

Dus als je het mij vraagt ga je je hond op een hele andere manier benaderen. Als een hond die je alles kan leren in de dagelijkse omgang maar die je niet gaat lastig vallen met oefeningen en trainingen. Alleen als je ergens tegenaan loopt zoals onwennig gedrag met honden. Dan is die trainingssituatie dus handig maar dan benader je die dus ook echt als een situatie om haar in te trainen. Niet als een moment waarop ze nog meer moet opzuigen en aanleren. Want ik denk dat ze dat niet goed kan en ook niet wil om eerder genoemde redenen.

Kun je iets met haar? Spelen met een speelgoedje bv? Apporteert ze? Doet ze trekspelletjes? Zo ja dan kan je daarmee werken als je perse door wil met trainingen en cursussen. :wink:
Ben ik het (deels) mee eens. Iets wat ze niet kennen is ze moeilijk bij te brengen in zo'n relatief korte tijd en dat uit zich dan in desinteresse. Ik denk wel dat dat nog kan komen, al zal het heel erg hond afhankelijk zijn. Ik kan alleen wat zeggen over wat ik met Finn mee maak nu en daar zit het dus wel in, je moet alleen even de juiste knopjes zien te vinden en vooral de tijd nemen. Finn wilde niet spelen met trainen, nu hangt hij in z'n touw te grommen en trekken. In het begin zat hij ook alleen maar te kijken naar de andere groepen op het veld, die snoepjes waren al snel niet interessant genoeg. Nu is er wel duidelijk een knopje om, dat merk ik thuis ook steeds meer. We zijn er nog niet, maar de lijn gaat de goede kant op. Hij is nu bij mij sinds september, daarvoor kende hij helemaal niks behalve andere honden en katten. Ondanks dat speelt hij met heel veel enthousiasme met speeltjes (en ook niet speeltjes... :hmmm: ) en ook met mij. Wel honds, dus bijten in armen, handen en enkel.
Sabi85
Zeer actief

laeken schreef: Kun je iets met haar? Spelen met een speelgoedje bv? Apporteert ze? Doet ze trekspelletjes? Zo ja dan kan je daarmee werken als je perse door wil met trainingen en cursussen. :wink:
Ze speelt niet met ons. Apporteren heeft ze een paar keer gedaan. Nu rent ze alleen nog achter de bal aan en komt zonder bal terug. Ze doet niks met speeltjes en trekspelletjes doet ze ook niet.
Ik wil niet persee doorgaan met trainingen en cursussen. Ik wil doen wat voor haar het beste is.

Zondag hadden we in plaats van de wekelijkse training een wandeling met de hondenschool op de Soesterduinen. We werden in groepjes ingedeeld en gingen wandelen met een trainer erbij. Eerst moesten we een tijdje wachten bij de ingang van het bos tot alle honden er waren. Het was behoorlijk onrustig want er kwamen steeds nieuwe honden bij en er waren ook een aantal honden aan het blaffen. Wilma werd daar onrustig van en blafte een aantal keer. Wij waren het eerste groepje dat mocht gaan lopen. We kwamen vrij snel bij de zandvlakte aan en mochten de honden los laten. Wilma rende gelijk achter een andere hond aan en gromde een beetje. De trainer vond dat Wilma niet leuk speelde, dus we moesten haar gelijk weer vast maken aan een lange lijn en mochten haar de rest van de wandeling niet meer los laten. Ze mocht aande lange lijn wel spelen met de andere honden maar als ze gromde moesten we haar terug trekken. Van spelen met andere honden kwam natuurlijk weinig, want die renden allemaal in volle vaart over de zandvlakte en dat hielden wij niet bij met Wilma. Zo leert ze nooit om leuk te spelen met andere honden :(: . Wilma vond het trouwens wel heel leuk! Op sommige stukjes moesten de honden aangelijnd en daar liep ze heel blij tussen de andere honden en heeft ze allemaal besnuffeld. Kwam er een hond langs die niet bij de groep hoorde dan ging ze blaffen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Heb je aan die trainer gevraagd wat hij zag aan Wilma dat het "niet leuk" was en dat ze daarom de hele wandeling verder aangelijnd moest lopen?
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef:Heb je aan die trainer gevraagd wat hij zag aan Wilma dat het "niet leuk" was en dat ze daarom de hele wandeling verder aangelijnd moest lopen?
en was dat dezelfde trainer van wie je herplaatswijffie op leeftijd niet voor een snoepje mocht werken, maar het voor jou moest doen?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Voordat een trainer mij toch ging opleggen wat ik met mijn hond moet doen zeg :piew:
Grommen is hondentaal, misschien had ze wel een hele goede reden om te grommen....als het nou knokken was oke, dan is aan de lijn doen misschien verstandig, maar aan de lange lijn moeten, maar dan wel mogen spelen :scratch: echt die trainer snapt het niet helemaal geloof ik!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

renee-uk schreef:
ranetje schreef:Heb je aan die trainer gevraagd wat hij zag aan Wilma dat het "niet leuk" was en dat ze daarom de hele wandeling verder aangelijnd moest lopen?
en was dat dezelfde trainer van wie je herplaatswijffie op leeftijd niet voor een snoepje mocht werken, maar het voor jou moest doen?
Ik zou ook mijn vraagtekens gaan zetten bij de club waar je traint. Als ze voor een snoepje en dingetje nieuwe dingen aan wil leren en je zo leuk oefent/traint, waarom moeten ze je dat dan anders willen? Het werkt dan toch lijkt mij?

Ik ben met mijn volwassen teefje ook gegaan naar training, voor mij om haar in aanraking te laten komen met andere soorten honden en rassen. Vond het fijn om dat in een groep te doen en bij mensen waarvan ik dacht dat ze wel wat kennis in huis hadden.
Het was geen losloopwandeling, maar tijdens het "vrij spelen" waar ik absoluut geen contact mocht leggen met mijn hond ging het mis. Op het moment dat ik zelf het niet fijn vond dat een roedel honden achter 1 hond aan ging en ik in ieder geval mijn teefje niet daaraan mee wilde laten doen. mocht ik niets zeggen. Ik had haar er op dat moment uit kunnen halen verbaal. Nee ik moest het laten gaan. Er gaan 5 honden achter 1 andere hond aan, en die van mij kreeg een ketting naar haar kop.
Rest van het gezellige samenzijn was een hond die niet eens meer durfde te reageren op in mijn ogen wangedrag van andere honden. Rijden continue van een lab, nee daar moesten de baasjes niets van zeggen. Ik moest ook niet ingrijpen, want mijn teefje moest ook leren te reageren op gedrag dat ze niet wenste. Tsja, dat beest durfde niets meer omdat ze echt zich rot was geschrokken van een ketting voor haar kop. Een HE! als ze iets niet zo leuk vond van een andere hond. En ze was echt in twijfel...
Ik vind het dus jammer dat je je hond aan de lijn hebt moeten houden. Grenzen aangeven is een natuurlijk iets voor een hond. De meeste honden snappen die taal prima. Jammer dat je je hond dus verder aangelijnd hebt moeten houden, tenzij ze natuurlijk zelf geen plezier had aan de wandeling met andere honden. Dan had ik rechtsomkeert gemaakt.

Ander voorbeeld maar meer voor dingen aanleren, ik deed agility met een bijtrol met mijn herder. Dat vonden mensen ook maar raar. Dus over op voer en stembeloning die bijtrol hoorde niet thuis bij agility. Het is natuurlijk niet goed te praten, maar mijn hemel, toen ik daar op over ging heb ik toch pijn gehad. Week erna had ik toch echt weer de bijtrol op zak voor die hond in combi met die training. Ze konden de boom in met stembeloning en voertjes, ze hadden het zelf gelukkig ook door toen dat bijtrol wat beter werkte als beloning.
Als voer voor jou en je hond werkt om samen nieuwe dingen te leren en samen te werken aan iets, dan vind ik het jammer dat een hondenschool je daar in belemmert.
Sabi85
Zeer actief

De trainster die mee liep met ons groepje was een andere dan die de groep traint waar Wilma in zit. Ik vond ook dat Wilma niet leuk speelde maar ik vind het jammer dat ze niet nog een kans kreeg.

Ze heeft de neiging om andere honden op te jagen en ik vind het moeilijk om in te schatten of de andere hond het leuk vindt. Laatst was ze achter een andere hond aan het rennen en ik had het idee dat die hond het niet leuk vond. Ze wilde niet komen toen ik haar riep maar uiteindelijk kreeg ik haar te pakken, lijnde haar aan en liep met haar weg. De andere hond kwam naar Wilma toe, daagde haar uit en rende weer weg. Hij kwam zelfs nog een keer terug ondanks het geroep van zijn baasjes. Blijkbaar vond hij het toch leuk. Als ik zie dat er kleine hondjes in de buurt zijn lijn ik haar altijd aan.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Sabi85 schreef:De trainster die mee liep met ons groepje was een andere dan die de groep traint waar Wilma in zit. Ik vond ook dat Wilma niet leuk speelde maar ik vind het jammer dat ze niet nog een kans kreeg.

Ze heeft de neiging om andere honden op te jagen en ik vind het moeilijk om in te schatten of de andere hond het leuk vindt. Laatst was ze achter een andere hond aan het rennen en ik had het idee dat die hond het niet leuk vond. Ze wilde niet komen toen ik haar riep maar uiteindelijk kreeg ik haar te pakken, lijnde haar aan en liep met haar weg. De andere hond kwam naar Wilma toe, daagde haar uit en rende weer weg. Hij kwam zelfs nog een keer terug ondanks het geroep van zijn baasjes. Blijkbaar vond hij het toch leuk. Als ik zie dat er kleine hondjes in de buurt zijn lijn ik haar altijd aan.
Klinkt als typisch herderspelen. Misschien kan je een leuk maatje voor haar vinden die op dezelfde manier speelt? Waarbij de rollen ook soms omgedraaid zijn in het jagen en en opgejaagd worden. Echt alle herders die ik ken spelen zo!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”