Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennismakingen op film: hoe/wat/waarom?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Re: Kennismakingen op film: hoe/wat/waarom?

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ach, die hele pointer groep sneeuwde Luna ook een beetje onder en de Rottweiler beschermde zijn roedel ook. Ik vind dat normaal gedrag voor honden. natuurlijk niet wenselijk om dan te blijven staan, maar dat ging gewoon even zo.
We hebben ontelbaar filmpjes waar er niks van spanning is he, dit waren juist de uitzonderingen maar juist leuk om te laten zien.

Manu is geen dominante klootzak, is een hele lieve sociale reu. Maar inderdaad de leider van de roedel, maar dit doet hij eigenlijk altijd helemaal netjes en er is dan ook nooit een echt conflict. Dus juist heel boeiend om die zeldzame momenten precies op film te hebben vond ik :D Want daar leer je toch veel van.
Sultan is wel sultan. Hij laat zijn lompe gedrag zien. Zeker jonge reuen vinden hem juist het einde.

En Nikki, niks om deze gebieden te vermijden.. We lopen er graag en eigenlijk heeft nooit iemand last van ons of wij van iemand anders. Ze hebben in dit gebied al ontelbare nieuwe vrienden en sja, het blijven honden. Er kan altijd een begroeting zijn met spanning. Daar kunnen wij juist van leren.

Ik vind de reacties hier elk geval heel boeiend, al de verschillende meningen en kijk op onze honden. Leer ik weer van :) Want hoeveel mensen plaatsen nu de filmpjes van hun honden waar het even niet goed gaat? Meestal worden juist de leuke, gezellige filmpjes/foto's geplaatst. Maar dit is veel leerzamer.
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door *Skye* »

Wat die pointer groep deed is inderdaad precies hetzelfde. Maar wat je zegt, normaal gedrag, niet gewenst met groepen honden, dus loop je door.

Ik lees graag mee, ik leer er ook van. Ik zou willen zeggen dat ik ze ook ga filmen, maar eigenlijk hoop ik dat ik ze niet kan gaan filmen, want dan heb ik de situatie niet kunnen ontwijken en dat wil ik dus eigenlijk wel heel graag doen.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Niemand zegt dat Manu een dominante klootzak is, toch? Ik niet iig, Maar een beetje patser wel. Op zich geen probleem, want hij doet het netjes, maar niet elke hond die je tegenkomt zal ervan gediend zijn.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Er is toch ook niemand die manu een dominante kloltzak noemt? Het is een hele normalen reu met heel normaal reuen gedrag. Maar hij doet het wel en dan mag dat ook gezegd worden lijkt mij. Zeker als je iets van de filmpjes wilt leren.
Sulluna
Zeer actief

Ooh nee zo bedoel ik het niet hoor :D Niemand heeft sultan ook lomp genoemd. Zijn mijn woorden, niet die van jullie haha! Zie dat het er een beetje raar staat.

Bedoelde meer te benadrukken dat dit gedrag zeldzaam is voor Manu van de film. Juist daarom boeiend.
Van Sultan niet, dit is wel echt Sultan. :ugh:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Sulluna schreef:Ooh nee zo bedoel ik het niet hoor :D Niemand heeft sultan ook lomp genoemd. Zijn mijn woorden, niet die van jullie haha! Zie dat het er een beetje raar staat.
:ok:
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik heb niet alles gelezen, maar het gedrag van Luna in het eerste filmpje: ik zou het als mijn teef zo doet interpreteren als dat die kleine een reu met ballen is en ook heel zelfverzekerd. Dan reageert ze altijd alsof ze een beetje hoteldebotel in de kop wordt. Misschien wist Luna zich geen raad omdat ie zo klein is maar ze wil volgens mij heel duidelijk zijn aandacht. :D

Manu denk ik reageert dus ook op die kleine juist om wat ie uitstraalt, Manu wil wel eens zien of hij 'm kan imponeren. Misschien wil hij die kleine ook weghouden bij zijn dames?

Zo even verder kijken en reageren. :)
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Sulluna schreef:Ik vind de reacties hier elk geval heel boeiend, al de verschillende meningen en kijk op onze honden. Leer ik weer van :) Want hoeveel mensen plaatsen nu de filmpjes van hun honden waar het even niet goed gaat? Meestal worden juist de leuke, gezellige filmpjes/foto's geplaatst. Maar dit is veel leerzamer.
Ik vind het ook interessant :ok: Ik vind dat ik honden best aardig kan lezen, maar vaak vertelt mijn eigen hond (die ik pas echt goed kan lezen) ook nog een deel over het gedrag van de andere hond. Voor mij persoonlijk is het lastiger om deze vreemde honden goed te begrijpen, dus ik vind het ook leuk om te lezen hoe andere mensen er tegen aan kijken.
Sulluna schreef:We hebben ontelbaar filmpjes waar er niks van spanning is he, dit waren juist de uitzonderingen maar juist leuk om te laten zien.
Dat is natuurlijk ook grappig. In deze filmpjes zie ik Manu veel patsen, maar het zijn natuurlijk momentopnames. Mijn hond had laatst een actie en als ik dat had gefilmd en hier had laten zien had iedereen gedacht dat ze een asociale en irritante takketerriër is :LOL: De waarheid is echter dat ze heus wel weet wanneer ze wat kan flikken en bij wie :wink:
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

runninggirl schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar het gedrag van Luna in het eerste filmpje: ik zou het als mijn teef zo doet interpreteren als dat die kleine een reu met ballen is en ook heel zelfverzekerd. Dan reageert ze altijd alsof ze een beetje hoteldebotel in de kop wordt. Misschien wist Luna zich geen raad omdat ie zo klein is maar ze wil volgens mij heel duidelijk zijn aandacht. :D

Manu denk ik reageert dus ook op die kleine juist om wat ie uitstraalt, Manu wil wel eens zien of hij 'm kan imponeren. Misschien wil hij die kleine ook weghouden bij zijn dames?

Ja? Ik vind het dus heel raar gedrag van Luna.. Niet leuk enthousiast. Eerste keer ooit dat ik dit zag, op het einde drukt ze die kleine gewoon BAM plat :O: Nou, dat is gedrag wat zij nog nooit eerder heeft vertoond.. Ik vond het een beetje dominant achtig.. Weet niet echt wat het is.

Overigens gaat ze hard he in dat filmpje, met haar 13 jaar :pffff: :mrgreen:
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Ookal is het gedrag van Manu bijvoorbeeld zeldzaam, ik zou echt heel blij zijn met allebei de honden. De zijn dan misschien een beetje opdringerig/ onhandig/ hoe je het dan ook wilt formuleren, het loopt niet uit de hand en ze trekken zich netjes terug. Skye is heel onderdanig en voorzichtig (over het algemeen) bij het aftasten, maar als een andere hond wat heftig op hem reageert is hij ook niet de beroerste om er net zo hard terug in te knallen. (wat niet mag natuurlijk, maar vandaar dat ik steeds meer gewoon doorloop om dat risico niet te lopen).
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik vond in de filmpjes zowel Manu als Sultan best opdringerig. Beide op een andere manier, dat wel, maar ik zou als ik jullie tegen zou komen best op mijn hoede zijn denk ik. Vooral Manu is flink aan het patsen.
Murdock was hard weggerend en bij mij komen schuilen denk ik ;)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk bij dat kleine ruwharige hondje ook dat Luna hem helemaal het einde vindt omdat hij erg zelfverzekerd en onverschillig doet. Een sjansdansje noem ik dat. Mila trekt dat ook uit de kast als ze een leuke, zelfverzekerde reu tegenkomt. ;-)
Omdat hij haar blijft negeren, wordt ze wat lomp en opdringerig (zie mij, zie mij, kijk eens hoe leuk ik ben!).

Sultan en Manu hebben beiden geen/weinig ontzag voor de persoonlijke ruimte van andere honden, m.a.w. ze lopen daar meteen in zonder af te tasten.
Ik vind Sultan gewoon een blij ei zonder veel manieren :mrgreen: Mila zou hem ook meteen afsnauwen als hij zo onder haar rokken zou duiken. En als hij haar daarna met rust zou laten, zou het ook goed zijn.
Manu patst wat meer en test uit - dat gevoel krijg ik ook bij het laatste filmpje.

Luna en Uma stellen zich veel beleefder op in de kennismaking.
Ik vind het niet gek dat Luna wat onzeker werd in de ontmoeting met de roedel pointers; dat was ook wel een grote groep die haar allemaal wilden besnuffelen. Menig hond zou daar (even) onzeker van worden.

Ik zou op basis hiervan verwachten dat Sultan vaker weggesnauwd wordt door teven, en Manu vaker spannende momenten heeft met andere reuen.
Sulluna
Zeer actief

Dat zie ik zeker in Sultan terug. Geen gezag voor de persoonlijke ruimte. Alsof hij elke hond ziet als een speelmachine, waar hij mee kan rellen en rennen. Sja, regelmatig hebben honden daar geen zin in, gaat hij weg en zoekt hij een andere speelmachine. Dit gedrag zie ik ook bij onbekende mensen, wanneer zij Sultan gaan aaien springt hij geregeld met een kwispel op. ( Sultan laaaag!! ) Hij gaat sowieso naar iedereen even toe, even kijken of hij een aai kan halen ergens.
Bij ons doet hij dat niet en hij weet dondersgoed dat hij niet op mag springen. Aan de lijn doet hij dat dan ook echt niet. Maar los, sja alsof hij weet dat ik dan wat verder ben en toch niet gelijk het kan voorkomen.

Hij ziet volgens mij de hele wereld als 1 groot spelende attractie :schrik:

Ik ga hem eens testen op adhd, gaat hij aan de ritalin :lol1: Haha, nee hoor. Ik zou heel graag willen dat hij wat geremder wordt, zou voor hem ook heel fijn zijn. Maar hoe?
runninggirl
Zeer actief

Sulluna schreef:
runninggirl schreef:Ik heb niet alles gelezen, maar het gedrag van Luna in het eerste filmpje: ik zou het als mijn teef zo doet interpreteren als dat die kleine een reu met ballen is en ook heel zelfverzekerd. Dan reageert ze altijd alsof ze een beetje hoteldebotel in de kop wordt. Misschien wist Luna zich geen raad omdat ie zo klein is maar ze wil volgens mij heel duidelijk zijn aandacht. :D

Ja? Ik vind het dus heel raar gedrag van Luna.. Niet leuk enthousiast. Eerste keer ooit dat ik dit zag, op het einde drukt ze die kleine gewoon BAM plat :O: Nou, dat is gedrag wat zij nog nooit eerder heeft vertoond.. Ik vond het een beetje dominant achtig.. Weet niet echt wat het is.

Overigens gaat ze hard he in dat filmpje, met haar 13 jaar :pffff: :mrgreen:
Ik herkende het 'twerken' wat ze aan het begin doet heel sterk. Echt de aandacht opeisen van het beestje, dus in die zin zou je het dominant kunnen noemen omdat ze iets afdwingt. Mijn Jura heeft dat in de 3 jaar dat ik haar heb misschien bij 4 of 5 reutjes gedaan. Die hadden allemaal een air om zich heen en negeerden haar compleet. :mrgreen: En ja dan haal je wel eens groffer geschut uit de kast want je wil AANDACHT als je zo'n Brad Pitt tegenkomt natuurlijk.
Echt al haar coolheid is dan ineens weg en ze gedraagt zich als een dolgedraaid tienermeisje.

Ik denk wel echt dat die kleine uit het filmpje dus zo'n type was, vooral omdat Manu ook zo graag wilde armpjedrukken met 'm.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Krijg altijd wat de kriebels van filmpjes waarin ik veel spanning denk te zien, vooral dat met die rottweiler en Manu :schrik: :engel:
Maar dat komt omdat ik dit met Xavi dus echt niet tegen hoef te komen want dat komt niet goed die heeft daar echt geen boodschap aan.

Valt me trouwens op dat er erg veel uitgeschud wordt op de foto's. Zou er dan zoveel spanning zijn, dat ze steeds schudden?
Afbeelding
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

DeDiana schreef:Ik denk bij dat kleine ruwharige hondje ook dat Luna hem helemaal het einde vindt omdat hij erg zelfverzekerd en onverschillig doet. Een sjansdansje noem ik dat. Mila trekt dat ook uit de kast als ze een leuke, zelfverzekerde reu tegenkomt. ;-)
Omdat hij haar blijft negeren, wordt ze wat lomp en opdringerig (zie mij, zie mij, kijk eens hoe leuk ik ben!).
Ja dit omschrijft dus ook wat ik er in zie. :lol1:
runninggirl
Zeer actief

Hylos schreef:Krijg altijd wat de kriebels van filmpjes waarin ik veel spanning denk te zien, vooral dat met die rottweiler en Manu :schrik: :engel:
Maar dat komt omdat ik dit met Xavi dus echt niet tegen hoef te komen want dat komt niet goed die heeft daar echt geen boodschap aan.

Valt me trouwens op dat er erg veel uitgeschud wordt op de foto's. Zou er dan zoveel spanning zijn, dat ze steeds schudden?
Haha ja ik zit ook altijd zo te kijken naar dit soort filmpjes "oooh dit had ik met Jura niet tegen moeten komen!".
Die zou Sultan even de les lezen (doet ze altijd met dat soort sulletjes) en Luna zou ze waarschijnlijk doen alsof die niet bestond en ver bij uit de buurt blijven (dat soort teven wil ze echt geen confrontatie mee). En Manu zou ze waarschijnlijk wel mee gaan rennen mits hij niet al te direct op haar af komt, anders krijgt ie ook een snauw. En Uma zou ze denk ik heerlijk vinden en ook mee gaan rennen.
Sulluna
Zeer actief

Ja klopt, ik kan het voorkomen hoor. Als iemand hem aait en ik zeg laag, blijft hij laag. Maar als ik even niet kijk en bijv met Luna bezig ben.. Sja, dan draai ik mij om en zie ik hem bijv opspringen. Maar ik blijf het oefenen. Jammere is wel, dat in een hondengebied er mensen lopen die het vaak niet erg vinden.. En hem dus tijdens het springen aaien etc. Maar goed, we blijven oefenen.

Ik denk dat ik mij er ook meer mee ga bemoeien als hij honden begroet. Hem even terug roepen oid. Wellicht wordt dit ook wat rustiger.. Dat laat ik eerlijk gezegd in die losloopgebieden meestal gaan. Maar ik ga daar eens mee aan de slag, na het lezen van dit alles.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik zou niet wegblijven uit dit soort gebieden hoor. Hier en daar is er wel wat spanning maar zodra dat geen vechten wordt zie ik geen reden om weg te blijven. Dat ten eerste :wink:

Dat Luna zo gek gaat rondrennen is volgens mij spanning afreageren. Dat hoeft niet meteen negatief te zijn. Kiyoshi deed dat in het begin als hij in het water had gestaan. Hij vond dat best leuk en toch spannend dus dan moest hij even rondrennen :mrgreen:

Bij Sultan vroeg ik mij af bij de bullador of hij zou gaan rijden. Hij deed af en toe zijn oren op "sexy stand" wat Kiyoshi soms ook doet.
En ja de heren zijn opdringerig en daar zou ik zeker op letten maar dat vind ik nog geen reden om niet meer naar zulke gebieden te gaan :wink:
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Hylos schreef: Valt me trouwens op dat er erg veel uitgeschud wordt op de foto's. Zou er dan zoveel spanning zijn, dat ze steeds schudden?
Dat viel mij ook al op, terwijl me dat niet opgevallen was tijdens het lopen. Ik ben ook echt blij met de filmpjes, ik kan echt niet filmen en opletten tegelijk dus ik ben blij dat Agnes dat deed.
runninggirl schreef: Ik denk wel echt dat die kleine uit het filmpje dus zo'n type was, vooral omdat Manu ook zo graag wilde armpjedrukken met 'm.
Dat laatste zag ik echt heel duidelijk. Die hond deed niets en toch was Manu heel erg bezig te imponeren maar kreeg 0 reactie.
Hij borstelt hevig en begint over die hond heen te hangen.
Als ik dat eerder had gezien had ik zelf een snauw gegeven.

Ik ga me er ook meer mee bemoeien. Manu hoeft de boel niet zo te regelen, dat doen wij wel.
In die roedel voelt hij zich veel meer zelfverzekerd, als we met Uma lopen heeft hij het minder maar is het alsnog een zelfverzekerde reu hoor. Je merkt dat hij samen met Luna de dingen regelt en de contacten in de gaten houdt. Ik zie aan hem vaak ook wel hoe iets af gaat lopen.
Maar het echt goede lezen kan ik gewoon nog niet, ik probeer het wel.

Soms denk ik :schrik: dit gaat fout. En dan blijkt het te eindigen in een spel.
Of als ik Manu weg wil halen omdat we een zelfverzekerde reu tegemoet komen (dan gaat hij vaak langzamer lopen en houdt afstand), en hij gaat er toch heel zelfverzekerd en vrij snel op af, blijkt die reu ineens vrij onzeker. Hij is echt wel bezig met patsen, gelukkig komt het nooit tot een conflict en wordt de spanning vrij snel door de honden onderling al weggehaald.
Maar ik ga me er toch meer mee bemoeien.

Iedereen heel veel dank voor de reacties, had ik niet verwacht met zoveel fimpjes :engel:
Ik zal ze eens filmen als ik alleen met hen ben, met 2 honden.
runninggirl
Zeer actief

Manu schreef:
Hylos schreef: Valt me trouwens op dat er erg veel uitgeschud wordt op de foto's. Zou er dan zoveel spanning zijn, dat ze steeds schudden?
Dat viel mij ook al op, terwijl me dat niet opgevallen was tijdens het lopen. Ik ben ook echt blij met de filmpjes, ik kan echt niet filmen en opletten tegelijk dus ik ben blij dat Agnes dat deed.
runninggirl schreef: Ik denk wel echt dat die kleine uit het filmpje dus zo'n type was, vooral omdat Manu ook zo graag wilde armpjedrukken met 'm.
Dat laatste zag ik echt heel duidelijk. Die hond deed niets en toch was Manu heel erg bezig te imponeren maar kreeg 0 reactie.
Hij borstelt hevig en begint over die hond heen te hangen.
Als ik dat eerder had gezien had ik zelf een snauw gegeven.

Ik ga me er ook meer mee bemoeien. Manu hoeft de boel niet zo te regelen, dat doen wij wel.
In die roedel voelt hij zich veel meer zelfverzekerd, als we met Uma lopen heeft hij het minder maar is het alsnog een zelfverzekerde reu hoor. Je merkt dat hij samen met Luna de dingen regelt en de contacten in de gaten houdt. Ik zie aan hem vaak ook wel hoe iets af gaat lopen.
Maar het echt goede lezen kan ik gewoon nog niet, ik probeer het wel.

Soms denk ik :schrik: dit gaat fout. En dan blijkt het te eindigen in een spel.
Of als ik Manu weg wil halen omdat we een zelfverzekerde reu tegemoet komen (dan gaat hij vaak langzamer lopen en houdt afstand), en hij gaat er toch heel zelfverzekerd en vrij snel op af, blijkt die reu ineens vrij onzeker. Hij is echt wel bezig met patsen, gelukkig komt het nooit tot een conflict en wordt de spanning vrij snel door de honden onderling al weggehaald.
Maar ik ga me er toch meer mee bemoeien.

Iedereen heel veel dank voor de reacties, had ik niet verwacht met zoveel fimpjes :engel:
Ik zal ze eens filmen als ik alleen met hen ben, met 2 honden.
Ik denk dat het slim is hoor als je Manu wat zou afremmen. Ik hou zelf een 3-seconden regel aan voor alle honden waar ik mee loop. Als bij snuffelen of tegenoverelkaar staan of wat voor begroeting dan ook bij één van de twee honden de spanning niet binnen die drie seconden wat is gezakt, dan roep ik de hond waar ik mee loop bij me of als die goed genoeg kan luisteren is het 'doorlopen!'. Hangt dus van de hond af wat ik doe, maar ik zorg dat er een onderbreking komt in die spanning.

Met Jura, onze oudste teef is het áltijd opletten en zij moet standaard eerst bij me komen voordat ze eventueel naar een onbekende hond toe mag. Juist omdat zij zelf heel gespannen is. En dan wil ik eerst wat meer rust en als het er niet komt dan wordt er dus ook niet kennisgemaakt als het aan mij ligt.

Met onze nieuwe pup hou ik diezelfde regel ook aan, ik kom toch wel veel honden tegen die gespannen op ons af komen en dan roep ik de pup dus snel weer bij me. De meeste bazen die ik tegenkom grijpen niet in hoor maar ik vind het zelf ondertussen heel normaal. Waarom één of twee honden in spanning als je dat kan voorkomen of in ieder geval kan afkappen. Soms is dat ook genoeg om daarna zonder spanning een tweede ontmoeting te doen.
Manu

Goede tip :ok:
Ik ben nu toch vaak te afwachtend.

Ik doe wel, zoals tussen de Rottweiler en Manu, waar ze beiden tegenover elkaar stonden, dat ik op zo'n moment even niks zeg.
Dan ben ik bang dat als ik Manu weg roep, de andere hond op hem zal duiken. In die situatie heb ik echt mijn hart vast gehouden.

Uma is zo makkelijk. Die loopt overal tussendoor, heeft interesse in 1 op de 20 honden en zelfs dan is ze heel rustig, wel duidelijk. Zij benadert vrijwel nooit zelf honden, ze gaat in de buurt lopen en wat snuffelen en wacht tot de hond naar haar toe komt.
runninggirl
Zeer actief

Heavy schreef:Ha wat grappig dat doe ik dus ook als er spanning is tel ik tot 3 en is het niet over dan is het dóórlopen :wink: dat zou ik met Manu ook gaan doen en met Sultan. Als je dat altijd doet dan wordt op een hond afgaan en lang snuffelen ineens niet meer zo normaal en gaat het vanzelf al wat minder opdringerig en voorzichtig vind ik .
:mrgreen: Ik heb het niet zelf bedacht maar ergens gehoord of gelezen en dat is blijven hangen. En het werkt goed vind ik.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik vind die kleine uit dat eerste filmpje er niet bepaald als een coole kikker uitzien. Enorm gespannen. Wel een zelfverzekerde houding, maar niet geloofwaardig door de enorme spanning die je vooral in z'n staart en z'n kop ziet. In feite doet Luna het enige dat werkt: ze daagt hem uit tot spel op een manier die niet te negeren is. Direct daarna zie je dat die kleine nog steeds een zelfverzekerde houding heeft, maar nu zonder spanning. Ik denk dat Manu en Sultan vooral op die spanning reageren. Je ziet dat zodra die kleine ontspant de rest ook veel meer ontspant.

Tweede filmpje is geen 'plotse' uitval van de pointer. Die gaf allang aan dat hij Sultan te opdringerig vond. Sultan moet leren subtielere signalen op te pikken en niet te negeren. Hij is inderdaad vooral lomp en opdringerig. Elco zou van een afstand al gaan gillen vanwege het lompe gedrag.

Bij het derde filmpje zag ik ook veel spanning bij de andere honden, waarschijnlijk doordat Manu en Sultan de neiging hebben zelf de zaken te regelen en te weinig te letten op subtiele signalen van andere honden. Ze hebben allebei heel duidelijke signalen nodig voor ze de grenzen van andere honden respecteren.

Bij het vierde filmpje zijn de verhoudingen duidelijker en is er dus ook weinig spanning meer.

Overigens denk ik dat Elco Manu wel erg leuk zou vinden. Eerst zal hij wat geïmponeerd zijn, maar na de kennismaking zal hij met Manu willen rennen. Als hij tenminste niet te erg afgeleid wordt door Luna en Uma ;) Sultan zal hij uit de weg proberen te gaan vanwege z'n onbeheerste gedrag
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik doe het ook ja, doorlopen roepen ;)
Hier wil Dinthe nog wel eens patsen momenteel, en Willemijn is altijd op de achtergrond klaar om iets te regelen.
Die let wel netjes op mij maar als ik iets mis, wil zij dat best even regelen.
Dacht 't niet ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Manu

Manu stormt niet op honden af die bij hun baas lopen en ik zorg ook dat dat niet gebeurt. Een enkele keer ben ik te laat maar dan doe ik altijd heel veel moeite het alsnog op te lossen.
Sulluna
Zeer actief

Sultan loopt elke maandag bij een opvang met een roedel van 20 en ik sluit graag bij andere honden aan met lopen. Nooit problemen eigenlijk, hij krijgt wel eens een snauw maar dat accepteert hij dus is er nooit een conflict.
Met de spaanse hondenwandeling van het forum, waren er ook iets van 15 honden. Gaat allemaal prima.
Het meest vervelende vind ik, dat hij zich zelf ermee heeft. Een enkele hond wilt écht met hem spelen.. Eigenlijk vrijwel altijd jonge grote ongeholpen reuen, die willen wel. Hij belemmert zichzelf met zijn gedrag, want honden "jagen" hem weg en dan blijft hij alleen over haha. Op de opvang zijn er ook maar 2 honden, die echt met hem spelen. 1 hele grote dominantere akita teef en een andere husky reu. De rest moet niet zoveel van hem weten. Wel zonde, voor hem. Ik hoop eigenlijk dat hij, met de tijd, gaat leren van het snauwen van honden.

Op andere honden rijden, heeft hij echt nog nooit gedaan. De loopse teven kunnen hier ook gewoon thuis komen en de onderdanige ook. Dat is iets wat hij nog nooit heeft gedaan, ook geen pogingen.

Sultan is erg bal en voedsel gericht, dus ik ga toch eens oefenen hiermee. Dat ik hem afleid wanneer hij ongeremd/opdringerig een hond begroet.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Veel mensen reageren op een manier als "Als mijn honden die van jullie waren tegen gekomen, dan..... "
Maar dit gedrag is natuurlijk interactie met die specifieke honden op de film, en omdat er spanning in lag is het gefilmd en op het forum gezet.

Ik denk dat bij andere honden dit stel weer heel anders kan reageren....

Dus, Ik heb geen benul wat mijn honden zouden doen bij jullie honden :engel: Omdat ik niet weet hoe jullie honden zijn met mijn honden :wink:
Afbeelding
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Manu is een patser, maar niet per definitie een ruziezoeker in mijn ogen.
Sultan is een heerlijke "plaat voor de kop hoooooooooooooooiwiebenjij" hond.

Gedrag wat je gewoon een beetje wil sturen (te lang patsen is doorlopen, die 3 tellen regel is een mooie), maar geen reden om andere honden te ontwijken volgens mij hoor.

Sultan zou ik iets meer sturing geven, zo zie ik hem vrij vlot weer achter een hond aangaan die een snauw heeft gegeven en dat zou ik gelijk willen voorkomen. Dus snauw gehad, Sultan zelf weghalen bij die hond. Moet zeggen dat dit ook gebaseerd is op mijn eigen ervaring, Juno wil ook nogal eens snauwen (ze heeft weinig op met andere honden en kennismaken gebeurd op een normale manier) en als zij dan wegloopt blok ik de andere hond ook gelijk, het standpunt was duidelijk, nu gewoon wegwezen :wink: om het leuk te houden voor Sultan zou je daarna misschien zelf even met hem kunnen spelen? Andere hond wil niet spelen, maar hei baasje wel :cheer:

Ik denk trouwens dat Shelly Manu en Sultan erg leuk zal vinden, de sloerie houdt wel van stoere mannen :LOL:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Manu schreef:Sulluna en ik gaan regelmatig naar de hondendijk in Monster.
De honden kunnen hier loslopen, het gebied is volledig omheind en er is water. De honden die er lopen zijn over het algemeen heel vriendelijk.

Wij zijn geïnteresseerd in de taal die onze honden spreken en willen hen dan ook zo goed mogelijk begrijpen.
Nu zijn er een aantal situaties waar wij nog twijfels hebben. Deze hebben wij op film vast kunnen leggen.
We zouden het heel fijn vinden als iemand de tijd neemt om de filmpjes te bekijken en ons te wijzen op de taal die onze honden spreken.

De eerste was een kruising Labrador/Boxer (volgens de vrouw een echt ras: Boxador :pffff: ). Dit was mijns inzien een speelse, jonge hond, maar wel wat onzeker.
Op hetzelfde filmpje zie je de ontmoeting met een ruwharige, kleine hond.
Wij merken dat Luna en Manu de twee zijn die de boel in de gaten houden. En het gekke was dat Luna en Manu heel sterk reageerde op deze kleine hond. Maar ik zie het waarom niet.
Luna deed aan het einde zelfs iets wat ze nog nooit heeft gedaan :80:
Luna wilde wel graag met die kleine hond spelen, maar het lijkt of ze het ook een beetje eng vindt.
Ze lijkt ook niet echt handig in contact zoeken met die kleine.
De Boxador lijkt me nogal onzeker.
Daar kan je heerlijk tegen patsen :mrgreen:
Hier liepen we een groep Pointers tegemoet. Luna lijkt wat gespannen en een van de honden valt plots uit naar Sultan.
de uitvallende hond voelt zich niet op zijn gemak. Sultan komt te dicht in de persoonlijke zone en de hond kan niet snel weg.
En dan deze.
Manu wordt aan de kant gebeukt, waarom? Die krijgt een snauw en gaat zijn eigen weg.
Vervolgens wordt Sultan in het passeren weggegrauwd. Ook: waarom?
Misschien mocht Manu niet aan de ridgeback komen ("persoonlijk bezit")
Sultan had te veel belangstelling voor de achterkant (kontje ruiken) en dat wordt niet op prijs gesteld.
Ook hier weer te dicht in de persoonlijke zone?
En dan de laatste:
Aan het eind van onze wandeling ging Uma het water in. Toen Manu zag dat de Rottweiler (en inmiddels 2 extra Ridgebacks) ook die kant op ging, ging hij er op af. Maar nu reageert de Rottweiler speels?

Het is een hoop, sorry :mrgreen:
We zouden het heel leuk vinden wat meer duidelijkheid te krijgen rondom de taal van onze honden.

Let wel: deze filmpjes zijn juist gemaakt omdat dit situaties zijn die zelden voorkomen. Vooral die met de kleine ruwharige mix was ons vreemd. We zijn dan ook blij dat we het op film hebben, dan kunnen we voortaan misschien beter rekening houden met het eerste stukje lichaamstaal.
90% van de tijd zijn onze honden of hun eigen weg gegaan of spelen ze leuk met vreemde honden.
Misschien een andere benadering gekozen vanwege de vele ridgebacks?

Ik zie Manu wel patsen, maar erg dreigend komt hij niet op me over.
Voor Sultan geldt het zelfde.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”