Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kennismakingen op film: hoe/wat/waarom?
Moderator: moderatorteam
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Kennismakingen op film: hoe/wat/waarom?
In huis Noa en Finn. Noa vond hem toch wat overweldigend.
http://vid615.photobucket.com/albums/tt ... I_7264.mp4
http://vid615.photobucket.com/albums/tt ... I_7264.mp4
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
je kijkt alleen naar manu en dat zou je juist niet moeten doen.Manu schreef: Nou ja, dan komen we mensen tegen met reuen en loopt hij er straal langs, of Uma speelt met een andere hond en hij moet zich ermee bemoeien, de andere keer staat Uma er wel bij, de andere keer niet. De ene keer dit, de andere keer dat. Het is best moeilijk.
die ontmoetingen zijn interacties en daar heeft een vreemde hond net zoveel deel aan als manu en juist door die wederzijdse communicatie zullen honden de ene keer heel anders reageren dan de andere keer.
ik zou het zonde vinden al je nu opeens heel verkrampt zou gaan doen, want daar gaat manu vast en zeker op reageren, terwijl ie het nu -in mijn ogen dan- goed doet.
niet iedereen heeft een zelfzekere hond die dat graag uitdraagt, maar als je die wel hebt en die hond spreekt de hondentaal uitstekend en schat zijn 'tegenstander' goed in, mag je ook best wat op je hond vertrouwen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
.renee-uk schreef:je kijkt alleen naar manu en dat zou je juist niet moeten doen.Manu schreef: Nou ja, dan komen we mensen tegen met reuen en loopt hij er straal langs, of Uma speelt met een andere hond en hij moet zich ermee bemoeien, de andere keer staat Uma er wel bij, de andere keer niet. De ene keer dit, de andere keer dat. Het is best moeilijk.
die ontmoetingen zijn interacties en daar heeft een vreemde hond net zoveel deel aan als manu en juist door die wederzijdse communicatie zullen honden de ene keer heel anders reageren dan de andere keer.
ik zou het zonde vinden al je nu opeens heel verkrampt zou gaan doen, want daar gaat manu vast en zeker op reageren, terwijl ie het nu -in mijn ogen dan- goed doet.
niet iedereen heeft een zelfzekere hond die dat graag uitdraagt, maar als je die wel hebt en die hond spreekt de hondentaal uitstekend en schat zijn 'tegenstander' goed in, mag je ook best wat op je hond vertrouwen.
-
Manu
Ik vind 1 hond al moeilijkrenee-uk schreef:je kijkt alleen naar manu en dat zou je juist niet moeten doen.Manu schreef: Nou ja, dan komen we mensen tegen met reuen en loopt hij er straal langs, of Uma speelt met een andere hond en hij moet zich ermee bemoeien, de andere keer staat Uma er wel bij, de andere keer niet. De ene keer dit, de andere keer dat. Het is best moeilijk.
Maar je hebt wel gelijk, daarom reageert hij natuurlijk elke keer anders.
Tot nu toe vertrouwde ik altijd op hem, en als ik vond dat hij wel over de schreef ging of ik zie dat hij mensen of honden irriteert riep ik hem terug.
Soms gaat het met de andere honden prima maar zijn de mensen chagrijnig of bang, dan roep ik hem ook bij me. Maar hij loopt nooit naast me in dat losloopgebied, niet omdat ik dat wil ten minste.
Dus jij denkt dat ik niet hoef te veranderen?
Ik dacht aan bij me roepen bij het zien van een hond die nadert en pas laten gaan met toestemming. Al wordt dat echt wel even oefenen
- ranetje
- Zeer actief
Kijk naar de interactie.Manu schreef:Dus jij denkt dat ik niet hoef te veranderen?
Ik dacht aan bij me roepen bij het zien van een hond die nadert en pas laten gaan met toestemming. Al wordt dat echt wel even oefenen
Het gaat niet alleen om Manu.
- renee-uk
- Zeer actief
ja precies, dat bedoel ikranetje schreef:Kijk naar de interactie.Manu schreef:Dus jij denkt dat ik niet hoef te veranderen?
Het gaat niet alleen om Manu.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Nee Noah met een Duitse Staander teef. Kan hem alleen echt nergens vinden. Je ziet Noah overhangen en eigenlijk echt aftassen wat ze kan doen. Een ander denkt goh ze spelen leuk.blondie schreef:Niet met Finn op strand toch? Of in huis, want daar viel ook nog wat over te zeggenduitse herder schreef:Dit dus, het zegt misschien meer over mijn eigen hond (hun hond) dan Sultan en Manu.Luna87 schreef: Nou, beledigend? Ik zou er niet te zwaar aan tillen hoor, ik geloof echt niet dat het persoonlijk bedoeld is. Wat ik lees bij de mensen die jullie niet tegen zouden willen komen is dat hun hond het gedrag van jullie hond(en) in deze filmpjes niet (goed) kan handelen en dat ze daarom zulk gedrag liever vermijden. Gaat helemaal niet om jullie of de honden persoonlijk joh![]()
Nu ben ik trouwens wel heel nieuwsgierig naar filmpjes als ze neutraal zijn. Zelf vind ik hondentaal machtig mooi om te zien namelijk. Ik ben al een uur op zoek naar een filmpje van mijn Noah, maar ik kan die nu nergens vindenDat is namelijk ook erg interessant materiaal wat sommige verkeerd interpreteren.
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Op basis van deze filmpjes zou ik Manu ook vertrouwen. Hij gaat misschien wat te zelfverzekerd op de honden af, maar taait toch ook weer netjes af als ze een correctie geven?Manu schreef:Ik vind 1 hond al moeilijkrenee-uk schreef:je kijkt alleen naar manu en dat zou je juist niet moeten doen.Manu schreef: Nou ja, dan komen we mensen tegen met reuen en loopt hij er straal langs, of Uma speelt met een andere hond en hij moet zich ermee bemoeien, de andere keer staat Uma er wel bij, de andere keer niet. De ene keer dit, de andere keer dat. Het is best moeilijk.
Maar je hebt wel gelijk, daarom reageert hij natuurlijk elke keer anders.
Tot nu toe vertrouwde ik altijd op hem, en als ik vond dat hij wel over de schreef ging of ik zie dat hij mensen of honden irriteert riep ik hem terug.
Soms gaat het met de andere honden prima maar zijn de mensen chagrijnig of bang, dan roep ik hem ook bij me. Maar hij loopt nooit naast me in dat losloopgebied, niet omdat ik dat wil ten minste.
Dus jij denkt dat ik niet hoef te veranderen?
Dan pak ik toch weer terug naar mezelf ookal vraag je daar niet naar
Maar je zegt toch zelf dat dit uitzonderingen zijn. Nou dat is mooi dan toch? Want dat betekend dat het normaal niet zo gaat. Als dit het ergste is zou ik heel blij zijn en mijn hond vertrouwen. Maar misschien wel oefenen met hem niet overal zomaar op af te laten gaan omdat de andere honden misschien wel eens verkeerd kunnen reageren.
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Lees nu een paar berichten waar in staat dat je moet kijken naar de interactie. Dat is eigenlijk wat ik heel omslachtig probeer te zeggen
Het ligt aan de reacties van alle honden of er ingegrepen moet worden of niet.
Om terug te komen op je filmpjes. Ik zou er voor kiezen om bij situaties van spanning eerder door te lopen of zelfs te ontwijken als het kan.
Om terug te komen op je filmpjes. Ik zou er voor kiezen om bij situaties van spanning eerder door te lopen of zelfs te ontwijken als het kan.
- dre
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik heb een heel mooi (en vrij duidelijk) filmpje van de "kennismaking" tussen mijn stel, zal vanavond eens kijken of ik die online kan zetten.
Ze kenden elkaar wel van binnen, maar daar lag Shelly alleen nog maar op een kussen en was er totaal geen interactie tussen die 2. Dit filmpje heb ik gemaakt tijdens de eerste keer buiten waar er daadwerkelijk grenzen werden afgetast. Je voelt de spanning tussen de dames zowat, maar het is echt heel duidelijk en netjes
Ik vind spanning nog niet eens zo erg hoor tijdens ontmoetingen tussen vreemde honden.
De eerste keer voor Shelly dat Hewi hier kwam logeren met Leo was het spanning ten top onderling. In het park dacht Leo toen Shelly wat speels werd "leuk spelen!" en Shelly heeft hem hele park doorgeklapt zowat
een half jaartje verder kunnen ze heerlijk spelen, zonder begeleiding verder vanuit onze kant
ze moesten echt elkaars grenzen leren kennen en respecteren en sindsdien is het gewoon goed.
Ze kenden elkaar wel van binnen, maar daar lag Shelly alleen nog maar op een kussen en was er totaal geen interactie tussen die 2. Dit filmpje heb ik gemaakt tijdens de eerste keer buiten waar er daadwerkelijk grenzen werden afgetast. Je voelt de spanning tussen de dames zowat, maar het is echt heel duidelijk en netjes
Ik vind spanning nog niet eens zo erg hoor tijdens ontmoetingen tussen vreemde honden.
De eerste keer voor Shelly dat Hewi hier kwam logeren met Leo was het spanning ten top onderling. In het park dacht Leo toen Shelly wat speels werd "leuk spelen!" en Shelly heeft hem hele park doorgeklapt zowat

-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Nikki, laat je niet gek maken. Je hebt nog nóóit problemen gehad. Nou, dan heb je dus ook geen probleemhond. Want dan was er wel eens iets misgegaan, waren er meer vervelende snauwpartijen geweest, een gevecht, of baasjes die omlopen zodra ze je zien aankomen. Dat is niet zo. Jij mag best wel vertrouwen hebben in je eigen inschattingsvermogen, want op basis van alles wat je hier schrijft denk ik dat dat vermogen prima in orde is. En je denkt niet 'mwoah, 't gaat goed, toppie' - nee, je blijft kijken naar je hond, je blijft van hem leren, je analyseert situaties, denkt er bewust over na.
Je doet het prima.
Haal die knoop uit je maag, doe even een glimlach, en kijk naar die knappe honden van je. Die lieve, onzekere, stoere, schattige, patsende, sociale, gezellige, blije honden.
En ga dan, over een dag of drie, de reacties nog eens rustig teruglezen, de filmpjes bekijken, en dan zie je dat het geen kritiek op jou is maar een interpretatie van Manu op dat specifieke moment op deze filmpjes. Goh ja, daar is hij inderdaad aan het blokken. Oh ja, daar maakt hij zich al groot, dat had ik helemaal niet gezien! Hé, hier wacht hij inderdaad even op Sultan! En dan heb je weer iets geleerd over hondentaal, over interactie, over jouw hond en over andere honden.
Dus. Knoop uit je maag. Isnienodig.
Je doet het prima.
Haal die knoop uit je maag, doe even een glimlach, en kijk naar die knappe honden van je. Die lieve, onzekere, stoere, schattige, patsende, sociale, gezellige, blije honden.
En ga dan, over een dag of drie, de reacties nog eens rustig teruglezen, de filmpjes bekijken, en dan zie je dat het geen kritiek op jou is maar een interpretatie van Manu op dat specifieke moment op deze filmpjes. Goh ja, daar is hij inderdaad aan het blokken. Oh ja, daar maakt hij zich al groot, dat had ik helemaal niet gezien! Hé, hier wacht hij inderdaad even op Sultan! En dan heb je weer iets geleerd over hondentaal, over interactie, over jouw hond en over andere honden.

- joyce83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Manu komt op mijn over van ik wil patsen, maar ben ontzettend onzeker (door zijn borstel). Ik heb dan alleen even snel het eerste filmpje gezien en als ik naar onze boxer kijk die is dus absoluut niet gediend van dit soort patsers. Maar goed dat is puur wat ik op filmpje 1 zie.
edit: ik kan het helemaal eens zijn met de reactie hierboven.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
- renee-uk
- Zeer actief
nou als ik iets niet zie is het een onzekere manujoyce83 schreef:Manu komt op mijn over van ik wil patsen, maar ben ontzettend onzeker (door zijn borstel). Ik heb dan alleen even snel het eerste filmpje gezien en als ik naar onze boxer kijk die is dus absoluut niet gediend van dit soort patsers. Maar goed dat is puur wat ik op filmpje 1 zie.

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Mijn Diem kan ook flink borstelen. En onzeker is het laatste wat ik hem zou noemenrenee-uk schreef:nou als ik iets niet zie is het een onzekere manujoyce83 schreef:Manu komt op mijn over van ik wil patsen, maar ben ontzettend onzeker (door zijn borstel). Ik heb dan alleen even snel het eerste filmpje gezien en als ik naar onze boxer kijk die is dus absoluut niet gediend van dit soort patsers. Maar goed dat is puur wat ik op filmpje 1 zie.
Ik ben het eens met bovenstaande reacties dat hondengedrag zo ontzettend afhankelijk is van de omstandigheden: karakters honden, hoeveel honden, van elkaar bekende honden en de invloed van de bijbehorende bazen.
Diem laat (voor mensen) veel onwenselijk gedrag zien bij met name reuen. Die vermijd ik dus want ik wil geen vlam in de pan. Maar in een roedel bekende teven functioneert hij fantastisch. hij praat en verstaat de hondentaal subliem.
En niemand kent de honden zoals jullie
Ik vond het leuke filmpjes trouwens! Ik kan niet aangeven waarom, maar wat mij erg opviel is dat jullie 4 honden elkaar heel goed kennen en een duidelijke roedel vormen samen? Dat zal denk ik ook meespelen hoe ze zelf reageren en hoe honden op hen reageren.
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Precies!renee-uk schreef:je kijkt alleen naar manu en dat zou je juist niet moeten doen.Manu schreef: Nou ja, dan komen we mensen tegen met reuen en loopt hij er straal langs, of Uma speelt met een andere hond en hij moet zich ermee bemoeien, de andere keer staat Uma er wel bij, de andere keer niet. De ene keer dit, de andere keer dat. Het is best moeilijk.
Ik zou wel de laatste zijn die Manu en Sultan zou ontwijken
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
-
laeken
- Zeer actief
Als een hond niks doet dan doet hij niks. Ik heb een topic over Bas geopend met daarin dat ze gromde naar bepaalde hondjes. Daarin werd ook al vrij stellig gezegd dat ze dan wel eens probleemgedrag kon hebben want ze kon er door gepakt worden en grommen was toch ongewenst kwa gedrag. Nu is Bas een hondje dat helemaal geen agressie heeft en die ik gerust bij elke hond durf te laten die niet argressief is. Ze doet zelf nl niks. Nooit en niks.
Dus als Manu niks doet, niet gepakt wordt en nooit een hond bijt dan is hij prima sociaal. Wel vertoont hij gedrag wat zelfverzekerd kan zijn. Maar in mijn ogen doet hij dat aarzelend en niet dwingend. Ja, hij kan zelf gepakt worden. Ja, sommige honden kunnen daar op reageren. Maar doet hij het dan wel? Want gaat hij wel overhangen en blokkeren bij een Ridgeback die ook zijn staart naar de hemel zet? Dat denk ik dus niet. Hij doet waar hij mee weg komt en daarom klopt het gewoon. Zelfde als Bas. Die staat niet met de staart omhoog te grommen tegen Duitse herders.
Sociaal gedrag bevat ook overheersend gedrag. Dat is wat die hussen doen. Hun taal aanpassen aan de tegenpartij. Dit gedrag past ook bij het gedrag van die zwarte hond. Zou je die niet wat indammen dan walst hij zo over jullie honden heen.
ALS Manu en Sultan dit bij elke hond doen dan zou ik me wel zorgen maken als baas. Dan gaan ze soms een pak rammel krijgen. En ALS ze dan terugvechten dan zou ik overwegen om de helft van de roedel kennis te laten maken per keer. Dat idee heb ik echter niet.
Ik denk dat als Dapper daar gestaan had, staart recht omhoog, starend en met een diepe grom, dat die hussen dan lang zo voortvarend niet gereageerd hadden. Hussen hebben veel zelfbehoud en zitten niet op gaten te wachten. En nogmaals, deze zwarte reu zou wel eens heel wild kunnen worden bij honden die niet direct en duidelijk hun overwicht tonen.
Dus als Manu niks doet, niet gepakt wordt en nooit een hond bijt dan is hij prima sociaal. Wel vertoont hij gedrag wat zelfverzekerd kan zijn. Maar in mijn ogen doet hij dat aarzelend en niet dwingend. Ja, hij kan zelf gepakt worden. Ja, sommige honden kunnen daar op reageren. Maar doet hij het dan wel? Want gaat hij wel overhangen en blokkeren bij een Ridgeback die ook zijn staart naar de hemel zet? Dat denk ik dus niet. Hij doet waar hij mee weg komt en daarom klopt het gewoon. Zelfde als Bas. Die staat niet met de staart omhoog te grommen tegen Duitse herders.
Sociaal gedrag bevat ook overheersend gedrag. Dat is wat die hussen doen. Hun taal aanpassen aan de tegenpartij. Dit gedrag past ook bij het gedrag van die zwarte hond. Zou je die niet wat indammen dan walst hij zo over jullie honden heen.
ALS Manu en Sultan dit bij elke hond doen dan zou ik me wel zorgen maken als baas. Dan gaan ze soms een pak rammel krijgen. En ALS ze dan terugvechten dan zou ik overwegen om de helft van de roedel kennis te laten maken per keer. Dat idee heb ik echter niet.
Ik denk dat als Dapper daar gestaan had, staart recht omhoog, starend en met een diepe grom, dat die hussen dan lang zo voortvarend niet gereageerd hadden. Hussen hebben veel zelfbehoud en zitten niet op gaten te wachten. En nogmaals, deze zwarte reu zou wel eens heel wild kunnen worden bij honden die niet direct en duidelijk hun overwicht tonen.
-
laeken
- Zeer actief
Cleo stond overigens ook altijd met stijve poten en de staart recht omhoog bij elke hond. Grote borstel op de rug en dan in slow motion kennis maken. Bij veel mensen wekte ze de indruk dat ze agressief was. Nu was er geen hond zo sociaal als Cleo want die heeft dus werkelijk nog nooit wat gedaan bij een andere hond. Ik durfde mijn hand voor haar in het vuur te steken bij elke ontmoeting met elke hond. Dan garandeerde ik dat de andere hond nooit gaten kon krijgen. Dat deed ze niet. Ze was aftastend. En toch zagen veel mensen haar als agressief door de borstel, de grom en de stijven stappen en staart.
Dat deed ze puur en alleen om te voorkomen dat honden direct wild in haar gezicht werden. Eerst even aftasten en bij agressie smeerde ze hem ook. Deed de andere hond ook zo dan liep ze er met stijve poten weer kalm bij vandaan. Dan niet. Wilde de andere hond spelen en was het een reu dan deed ze dat ook. Ook met veel teefjes trouwens. En heel soms was ze dominant. Dan rook ze, deed de andere hond onderdanig en dan liep ze weg.
Heel veel lichaamstaal zonder enige vorm van agressie en aangepast aan wie ze voor zich had. Mensen zien meer dan honden vaak in dat soort gedrag.
De zwarte hond is nl veel minder onder de indruk dan veel mensen van het hondenforum over dit gedrag.
Dat deed ze puur en alleen om te voorkomen dat honden direct wild in haar gezicht werden. Eerst even aftasten en bij agressie smeerde ze hem ook. Deed de andere hond ook zo dan liep ze er met stijve poten weer kalm bij vandaan. Dan niet. Wilde de andere hond spelen en was het een reu dan deed ze dat ook. Ook met veel teefjes trouwens. En heel soms was ze dominant. Dan rook ze, deed de andere hond onderdanig en dan liep ze weg.
Heel veel lichaamstaal zonder enige vorm van agressie en aangepast aan wie ze voor zich had. Mensen zien meer dan honden vaak in dat soort gedrag.
De zwarte hond is nl veel minder onder de indruk dan veel mensen van het hondenforum over dit gedrag.
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Mooie reacties weer! Super boeiend om alles te lezen.
Ik denk sowieso dat wij juist een mooie roedel hebben voor andere honden. Wij lopen al anderhalf jaar samen, komen echt van alles tegen. Gaan juist naar de drukke gebieden en er is nog nooit wat gebeurd. Nog nooit. Kan altijd, dat er als nog wat gebeurd. Begrijp mij niet fout. Maar wij komen alles rassen, leeftijden, geslacht etc tegen en alles gaat goed. Altijd. Dat er eens wat meer spanning is, of dat er eens een snauw is.. Dat is in mijn ogen juist positief, dat is hoe hondentaal werkt. Juist omdat dit uitzonderingen zijn. Wel wil ik er van leren, wat het precies betekend etc. Ik wil nl een mogelijk knokpartijtje wel voor zijn. Maar goed, tot nu toe heb ik nog nooit ook naar het idee gehad " dit gaat mis".
Bedankt voor de reacties hoor! Ik vind goede onderbouwde uitleg, veel fijner lezen dan een reactie " jeetje wat opdringerig". Want daar kan ik niet zoveel mee
Juist de uitleg er omheen, vind ik super boeiend! 
Ik denk sowieso dat wij juist een mooie roedel hebben voor andere honden. Wij lopen al anderhalf jaar samen, komen echt van alles tegen. Gaan juist naar de drukke gebieden en er is nog nooit wat gebeurd. Nog nooit. Kan altijd, dat er als nog wat gebeurd. Begrijp mij niet fout. Maar wij komen alles rassen, leeftijden, geslacht etc tegen en alles gaat goed. Altijd. Dat er eens wat meer spanning is, of dat er eens een snauw is.. Dat is in mijn ogen juist positief, dat is hoe hondentaal werkt. Juist omdat dit uitzonderingen zijn. Wel wil ik er van leren, wat het precies betekend etc. Ik wil nl een mogelijk knokpartijtje wel voor zijn. Maar goed, tot nu toe heb ik nog nooit ook naar het idee gehad " dit gaat mis".
Bedankt voor de reacties hoor! Ik vind goede onderbouwde uitleg, veel fijner lezen dan een reactie " jeetje wat opdringerig". Want daar kan ik niet zoveel mee
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Het gaat me wat ver om te denken dat jullie honden een genot zijn om tegen te komen, voor iedereenSulluna schreef: Ik denk sowieso dat wij juist een mooie roedel hebben voor andere honden.
Mayke wordt onzeker van poolhonden, zelfs als ze ze wat beter kent. Dat uit ze op een hele drukke, kriegel manier. Dat is niet altijd duidelijk om te zien voor iemand die haar niet kent, want ze maakt wel contact, stort zich vaak op haar rug, spring weer op en speels soms zelfs, maar ze maken haar onrustig en onzeker. Andere mensen denken dat ze dan altijd druk en speels is, maar dat is niet zo.
Als ik honden tegen ben gekomen die dat in haar hebben getriggerd, dan gaat ze afreageren op Kiwi of vliegt ze jagerig alle kanten op. Dat ligt niet aan poolhonden, maar aan de interactie en misschien aan een ervaring in het verleden, al heb ikzelf dat nooit bewust meegemaakt.
Het hoeft ook niet altijd gezellig te zijn. We zijn niet te gast op deze wereld en hoeven niet voor iedereen een feest zijn om tegen te komen. Als er mensen zijn die jullie roedel vervelend vinden, en die zijn er ongetwijfeld, dan draaien ze maar om.
Mijn honden zijn ook probleemloos en gedragen zich prima, maar er zullen vast mensen bestaan die denken: Daar heb je die kuthonden weer.
Lijkt me onvermijdelijk. Niet iedereen hoeft ze leuk te vinden.

-
Manu
DaniBanani schreef:Nikki, laat je niet gek maken. Je hebt nog nóóit problemen gehad. Nou, dan heb je dus ook geen probleemhond. Want dan was er wel eens iets misgegaan, waren er meer vervelende snauwpartijen geweest, een gevecht, of baasjes die omlopen zodra ze je zien aankomen. Dat is niet zo. Jij mag best wel vertrouwen hebben in je eigen inschattingsvermogen, want op basis van alles wat je hier schrijft denk ik dat dat vermogen prima in orde is. En je denkt niet 'mwoah, 't gaat goed, toppie' - nee, je blijft kijken naar je hond, je blijft van hem leren, je analyseert situaties, denkt er bewust over na.
Je doet het prima.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik vind het sowieso met roedels wat lastiger. Ik merk dat verschil duidelijk nu ik met drie honden wandel.
Amoz en Amy hebben de neiging om overal op af te stormen. Ze maken dan vervolgens wel netjes en rustig contact, maar ik vind het niet oké dat ze zo op andere honden af stormen. Omdat ze nog niet altijd goed genoeg luisteren, lijn ik nu meestal Amoz aan als we andere honden tegenkomen. Dan kunnen Mila en Amy eerst rustig kennismaken (als de andere hond dat ook wil) en laat ik daarna pas Amoz los, zodat het niet meteen zo'n hele groep van drie honden is waar een vreemde hond iets mee moet. Dat vinden sommige honden - begrijpelijk - te overweldigend en lang niet altijd prettig.
Amy kan dan weer af en toe kleine hondjes willen najagen, wat ook al niet mag van mij
Dus bij kleine hondjes lijn ik Amy aan.
Ze hebben zeker ook onderling een dynamiek die meespeelt. Als Amoz ergens op af stormt, volgt Amy in zijn kielzog. Heb ik Amoz niet bij me, dan is Amy ook veel minder voortvarend in de kennismaking met andere honden en verloopt dat rustiger. Ze voelen zich dus gesterkt door elkaar en dat is prima, maar niet voor elke hond die we tegenkomen prettig. Individueel hebben ze dat gedrag niet, maar als ze met z'n drieën zijn, kunnen ze natuurlijk ineens de hele wereld aan
Er gebeurt ook nooit iets vervelends, maar toch vind ik het geen wenselijk gedrag omdat het voor andere honden wel intimiderend kan zijn.
Amoz en Amy hebben de neiging om overal op af te stormen. Ze maken dan vervolgens wel netjes en rustig contact, maar ik vind het niet oké dat ze zo op andere honden af stormen. Omdat ze nog niet altijd goed genoeg luisteren, lijn ik nu meestal Amoz aan als we andere honden tegenkomen. Dan kunnen Mila en Amy eerst rustig kennismaken (als de andere hond dat ook wil) en laat ik daarna pas Amoz los, zodat het niet meteen zo'n hele groep van drie honden is waar een vreemde hond iets mee moet. Dat vinden sommige honden - begrijpelijk - te overweldigend en lang niet altijd prettig.
Amy kan dan weer af en toe kleine hondjes willen najagen, wat ook al niet mag van mij
Ze hebben zeker ook onderling een dynamiek die meespeelt. Als Amoz ergens op af stormt, volgt Amy in zijn kielzog. Heb ik Amoz niet bij me, dan is Amy ook veel minder voortvarend in de kennismaking met andere honden en verloopt dat rustiger. Ze voelen zich dus gesterkt door elkaar en dat is prima, maar niet voor elke hond die we tegenkomen prettig. Individueel hebben ze dat gedrag niet, maar als ze met z'n drieën zijn, kunnen ze natuurlijk ineens de hele wereld aan
Er gebeurt ook nooit iets vervelends, maar toch vind ik het geen wenselijk gedrag omdat het voor andere honden wel intimiderend kan zijn.
- Sulluna
- Zeer actief
Oh, maar dat beweer ik ook nietPaisley schreef:Het gaat me wat ver om te denken dat jullie honden een genot zijn om tegen te komen, voor iedereenSulluna schreef: Ik denk sowieso dat wij juist een mooie roedel hebben voor andere honden.Er zijn nooit gevechten, maar dat is wat anders dan dat iedere hond geniet van het tegenkomen van jullie roedel.
Ik ben weer blij met alle reacties en tips hier. Zo ga ik proberen sultan wat langer bij mij te houden als ik honden tegen kom. Dat wordt wel even oefenen
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Oke duidelijk! Het lijken me ook erg fijne honden en ik heb een zwak voor Luna, al helemaal sinds ik haar verhaal ken 

- Sulluna
- Zeer actief
Ik ook, mijn gouden hond. Zo één krijg ik nooit meer, dus ik geniet elke dag extra van haarPaisley schreef:Oke duidelijk! Het lijken me ook erg fijne honden en ik heb een zwak voor Luna, al helemaal sinds ik haar verhaal ken
- Jackira
- Zeer actief
Op mij komen ze in deze filmpjes over dat ze graag even hun punt willen maken in andere roedels. Ze lopen er ook naar toe terwijl die andere honden veel meer bij hun eigen baas lopen. Ik hou zelf mijn honden veel meer bij me en ontloop andere roedels tenzij er leuk gespeeld wordt en er animo is van beide kanten.
Ik heb de indruk dat de kennismaking vooral van Manu en Sultan uitgaat. Gezien mijn eigen honden zou ik deze twee ook ontwijken. niet omdat ze niet leuk zijn maar zoiets komt niet goed in combinatie met mijn honden. En als ik ze tegenkom dan in ieder geval snel doorlopen want Buck pikt zulk gedrag niet en zou net zo snauwen als de andere honden in de filmpjes deden.
Het zou handig zijn denk ik om te oefenen op bij de eigen roedel blijven. Hoewel op de schapendijk waar jullie lopen dat al wel gelijk een vergevorderde oefening is omdat je voortdurend tegenliggers hebt en het erg druk is. Dus inderdaad vind ik het erg meevallen als er nog nooit iets is gebeurd in zo'n druk bezocht gebiedje. Het zal daarom ook inderdaad net een momentopname zijn dat ze dit gedrag laten zien.
Ik heb de indruk dat de kennismaking vooral van Manu en Sultan uitgaat. Gezien mijn eigen honden zou ik deze twee ook ontwijken. niet omdat ze niet leuk zijn maar zoiets komt niet goed in combinatie met mijn honden. En als ik ze tegenkom dan in ieder geval snel doorlopen want Buck pikt zulk gedrag niet en zou net zo snauwen als de andere honden in de filmpjes deden.
Het zou handig zijn denk ik om te oefenen op bij de eigen roedel blijven. Hoewel op de schapendijk waar jullie lopen dat al wel gelijk een vergevorderde oefening is omdat je voortdurend tegenliggers hebt en het erg druk is. Dus inderdaad vind ik het erg meevallen als er nog nooit iets is gebeurd in zo'n druk bezocht gebiedje. Het zal daarom ook inderdaad net een momentopname zijn dat ze dit gedrag laten zien.
-
Manu
Dit topic heb ik nog regelmatig terug gelezen en ik haal 't even naar boven.
Ik ben er niet persee meer bovenop gaan zitten, maar ben vooral meer naar de taal van de andere honden gaan kijken en hoe Manu daarmee omgaat. Daardoor kan ik, als ik Manu onzeker zie worden, of juist heel groot, hem al heel snel afkappen.
Ik zie nog steeds veel te weinig maar het gaat de goede kant op
Manu krijgt inmiddels veel meer beweging en luistert daardoor ook een stuk beter. Kennismaken gaat daardoor ook rustiger en veel honden slaat hij zelfs over.
En, vorige week hebben we met 360 honden over het strand gewandeld:

Ik ben heel trots op ons
Hij loopt inmiddels vrij vaak los en als echte reu met ballen kan hij nog steeds met vrijwel alle honden los.
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 0142_o.jpg
Ik ben er niet persee meer bovenop gaan zitten, maar ben vooral meer naar de taal van de andere honden gaan kijken en hoe Manu daarmee omgaat. Daardoor kan ik, als ik Manu onzeker zie worden, of juist heel groot, hem al heel snel afkappen.
Ik zie nog steeds veel te weinig maar het gaat de goede kant op
Manu krijgt inmiddels veel meer beweging en luistert daardoor ook een stuk beter. Kennismaken gaat daardoor ook rustiger en veel honden slaat hij zelfs over.
En, vorige week hebben we met 360 honden over het strand gewandeld:

Ik ben heel trots op ons
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 0142_o.jpg
- Hylos
- Zeer actief
Wat fijn zeg dat dat kan zo met al die honden, knappe Manu 

- ranetje
- Zeer actief
Fijn dat hij zo vaak los kan 
Wat een hoop honden trouwens op die wandeling.
Kan me voorstellen dat zelfs stoere Manu daar het overzicht een beetje was verloren

Wat een hoop honden trouwens op die wandeling.
Kan me voorstellen dat zelfs stoere Manu daar het overzicht een beetje was verloren
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Dat zie je verkeerd. Cayuga is een patser van het zuiverste water. Echt een haantje. Opdringerige eikel.Sulluna schreef:Maar als hij hond een patser is, dan zou hij toch niet gelijk weg deinzen bij een snauw? Of zie ik dat verkeerd.
Maar als een hond naar hem snauwt, issie weg. Als de sodemieter schuilen achter de rokken van Skadi
En als Skadi naar hem snauwt rent hij met grote ogen naar mama
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- kipo
- Zeer actief
Terecht.Manu schreef:
Ik ben heel trots op onsHij loopt inmiddels vrij vaak los en als echte reu met ballen kan hij nog steeds met vrijwel alle honden los.
Ik heb Manu wel een patser genoemd, maar niet per se met een zwaar negatieve lading. Ik zie hem (voor zover dat kan van achter een scherm ) als die beetje stoere, net iets te joviale knul, die eigenlijk denkt dat iedereen hem geweldig vindt.