Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Introductie pup bij volwassen katten
Moderator: moderatorteam
-
Skittle
- Vaste gebruiker
Introductie pup bij volwassen katten
Onze katten Yuno en Marley zijn ondertussen 2,5 en op zich geen honden gewend.
Mijn schoonmoeder is een keer met hun Boomer geweest en dat ging best goed. Hun hond bleef aan de lijn, katten konden alle kanten heen maar gingen redelijk relax op een afstand naar de hond zitten kijken. Aan het begin beetje een dikke staart maar na een poosje lagen ze gewoon relax op ongeveer 1,5 meter afstand languit op de grond.
Ik maak me dan ook geen hele grote zorgen maar wil de introductie wel graag goed laten verlopen.
We gaan Skittle in de avond ophalen en ik verwacht dat we tussen 20:30-21:00 uur weer thuis zijn. Het is een uur rijden, veel nieuwe indrukken dus Skittle zal wel moe zijn. Mijn plan was om de katten even op te sluiten in de ren buiten of op onze slaapkamer en Skittle eerst even de gelegenheid te geven tot rust te komen en de woonkamer te ontdekken. Wie weet ploft hij gelijk in slaap neer haha. Na een half uurtje wil ik hem aan de lijn doen en de katten naar binnen laten en dan maar gewoon zien wat er gaat gebeuren. De katten hebben ten alle tijden voldoende vluchtruimte. De enige plek waar ze niet mogen komen is de tuin (ze hebben hun ren) en de bench. Skittle slaapt de eerste tijd in een grote doos naast ons bed. We krijgen twee knuffeltjes mee (die hebben de kids met 3 weken in hun nest gelegd) waarvan ik er 1 in de bench en 1 in de doos ga leggen. Kattenvoer staat hoog, water drinken ze met zn drietjes uit 1 bak en verder kan ik even niet verzinnen waar ik rekening mee moet houden.
We zijn trouwens de eerste 5 weken fulltime bij hun aanwezig .
Mijn schoonmoeder is een keer met hun Boomer geweest en dat ging best goed. Hun hond bleef aan de lijn, katten konden alle kanten heen maar gingen redelijk relax op een afstand naar de hond zitten kijken. Aan het begin beetje een dikke staart maar na een poosje lagen ze gewoon relax op ongeveer 1,5 meter afstand languit op de grond.
Ik maak me dan ook geen hele grote zorgen maar wil de introductie wel graag goed laten verlopen.
We gaan Skittle in de avond ophalen en ik verwacht dat we tussen 20:30-21:00 uur weer thuis zijn. Het is een uur rijden, veel nieuwe indrukken dus Skittle zal wel moe zijn. Mijn plan was om de katten even op te sluiten in de ren buiten of op onze slaapkamer en Skittle eerst even de gelegenheid te geven tot rust te komen en de woonkamer te ontdekken. Wie weet ploft hij gelijk in slaap neer haha. Na een half uurtje wil ik hem aan de lijn doen en de katten naar binnen laten en dan maar gewoon zien wat er gaat gebeuren. De katten hebben ten alle tijden voldoende vluchtruimte. De enige plek waar ze niet mogen komen is de tuin (ze hebben hun ren) en de bench. Skittle slaapt de eerste tijd in een grote doos naast ons bed. We krijgen twee knuffeltjes mee (die hebben de kids met 3 weken in hun nest gelegd) waarvan ik er 1 in de bench en 1 in de doos ga leggen. Kattenvoer staat hoog, water drinken ze met zn drietjes uit 1 bak en verder kan ik even niet verzinnen waar ik rekening mee moet houden.
We zijn trouwens de eerste 5 weken fulltime bij hun aanwezig .
-
Dreesje
- Actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Re: Introductie pup bij volwassen katten
Ben benieuwd naar de antwoorden, ook wij krijgen binnenkort een pup en hebben een kater van vijf. Hij is gewend aan katten (samen opgegroeid met een kater die helaas een half jaar geleden werd aangereden) en konijnen. Hij was dikke vriendjes met onze andere kater en ook met ons buitenkonijn. Zoekt duidelijk gezelschap. Maar honden kent hij niet, alleen de hond van de buren die hem uit hun tuin heeft gejaagd.
Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk
Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk
Havanezertje Zoey 

- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Enige tip die ik kan geven is dat je je hond nooit achter de katten aan moet laten rennen. Hier hebben onze katten en hond een soort van wapenstilstand. Totdat de katten wegrennen, dan gaat hij erachteraan. Daar hebben wij te weinig bovenop gezeten in het begin en dat zou ik nu anders doen.
- iones
- Zeer actief
Ik denk dat je er goed aan doet om de katten even uit te ruimte te verwijderen als je de pup introduceert in zijn nieuwe ruimte. Heb je een bench waar je de pup in doet als je er niet bent? Ik denk dat als de pup namelijk slaapt of slaperig is, dat dat het moment is om de katten weer naar binnen te doen zodat ze rustig er aan kunnen snuffelen zonder dat hij daarop reageert omdat hij slaapt. Dan is het eerste contact vanuit de katten al positief.
Ik weet niet of jouw katten eerlijke dieren zijn. Net zoals er verschil is tussen corrigerend bijten en gelijk dóórbijten, zou er verschil kunnen zijn tussen een mep en een tik. En ik denk dat de katten best van zich af mogen tikken als de pup zich te veel opdringt, als ze maar niet gelijk zijn ogen eruit krassen. Katten kunnen echt vals zijn namelijk.
Ik weet niet of jouw katten eerlijke dieren zijn. Net zoals er verschil is tussen corrigerend bijten en gelijk dóórbijten, zou er verschil kunnen zijn tussen een mep en een tik. En ik denk dat de katten best van zich af mogen tikken als de pup zich te veel opdringt, als ze maar niet gelijk zijn ogen eruit krassen. Katten kunnen echt vals zijn namelijk.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
Skittle
- Vaste gebruiker
Marley mept zonder nagels (als ze al wat doet). Yuno kan behoorlijk meppen maar geeft eerst duidelijk signalen af. Niet dat de pup die zal begrijpen maar wij kunnen het wel 'lezen'. Maar ja niets is zo eigenaardig als een kat hihi
We hebben een bench maar waren eigenlijk niet van plan die gelijk dicht te doen om de kennismaking met de bench ook positief te laten zijn. Wanneer Skittle echt heel sleepy is is dat een goede tip!
Het niet erachter laten lopen zullen we ook in de gaten houden!
We hebben een bench maar waren eigenlijk niet van plan die gelijk dicht te doen om de kennismaking met de bench ook positief te laten zijn. Wanneer Skittle echt heel sleepy is is dat een goede tip!
Het niet erachter laten lopen zullen we ook in de gaten houden!
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Bij ons hebben de katten altijd een veilige plek want ze hebben een hoge krabpaal en de mand en voer staat bovenop een kast.
- dagmar88
- Zeer actief
Gewoon kijken hoe het gaat.
Waarschijnlijk is je pup er niet zo mee bezig en gaan je katten hem na de eerste ontsteltenis (
-
Skittle
- Vaste gebruiker
Deze fokster denkt kuist anders. Einde van de dag is de pup moe en zal de eerste kennismakingen rustiger verlopen.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Hier net zo.Tara schreef:Waarom wordt de pup in de avond gehaald? Ik laat mijn pups echt alleen maar vroeg op de dag ophalen, zodat ze een hele dag hebben om een beetje te ontdekken hoe hun nieuwe omgeving is. Je maakt het jezelf, je pup en je katten nu naar mijn idee alleen maar lastiger.
Heb pas nog een pup weggebracht naar nieuwe baasje waar 16 katten lopen en geen 1 centje last. Hij rook aan de katten en de katten aan hem die belangstelling hadden en ging gewoon verder met alles onderzoeken .De rest van de katten daar was hij lucht voor en hun voor hem.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Voor wat de eerste kennismaking met de katten betreft misschien wel.Skittle schreef:Deze fokster denkt kuist anders. Einde van de dag is de pup moe en zal de eerste kennismakingen rustiger verlopen.
Maar pup moet ook meteen de nacht in op een nieuwe plek met katten en vreemde mensen en zonder mama en broetjes en zusjes.
Ik wil mijn puppen ook graag zo vroeg mogelijk op de dag zodat ze vast kunnen wennen en om zich heen kijkne.
Alleen Ita is 's avonds gehaald, maar dat had een andere reden.
En zij had de eerste nacht ook behoorlijk meer problemen (zelfs terwijl ze naast mijn bed lag).
-
Lemuria
Ik heb Izzy eind van de middag (het was een flinke reis) opgehaald, was geen probleem. Elke hond reageert anders. Van een eerste 'gekke' nacht gaan ze niet dood, maar het is inderdaad makkelijker om hem vroeg op te halen.
Wat betreft je katten...mijn jongste was ook geen honden gewend en dat ging ook goed. De eerste dagen was die ontsteltenis (haha, da's wel het goede woord ja
) er wel, maar beide partijen trekken, mits er geen gekke dingen gebeuren, snel genoeg bij. Ik heb Izzy direct in de woonkamer gezet met de achterdeur open en mijn katten hadden genoeg ruimte om weg te springen op een hoog meubelstuk. Dus geen 'moetje' van beide kanten.
Wat betreft je katten...mijn jongste was ook geen honden gewend en dat ging ook goed. De eerste dagen was die ontsteltenis (haha, da's wel het goede woord ja
-
Skittle
- Vaste gebruiker
Overdag is ook geen optie wegens werk dus ik laat het zo. Ik snap je punt wel maar zie in beide mogelijkheden voor en tegens. Wennen aan de omgeving en aan ons heeft hij sowieso de tijd nog voor die avond. Was niet van plan om 20:30 al naar bed te gaan
Misschien geen uren, okay, maar hij zal broers en moeder even hard in de avond missen als dat we hem in de ochtend halen. Mijn vorige hond in de ochtend gehaald, was een ramp senario de eerste drie nachten. De hond van mijn oma in de avond opgehaald en die huppelde rond alsof hij er geen benul had van de andere omgeving.
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Kai was dan wel geen pup meer toen hij kwam, maar ik heb de katten gewoon binnen gelaten en ze het samen een beetje uit laten zoeken. Natuurlijk ben ik er bij gebleven, en heb ik het begeleid, niet achter de katten aanrennen, en de katten mochten ook niet achter Kai aan rennen. ( ik heb zo'n exemplaar die dat wel even gaat regelen.. )
Het is helemaal goed gekomen.
Het is helemaal goed gekomen.
-
lets have fun
Dit.dagmar88 schreef:Zou me niet zo druk maken met een klein zachtaardig pupje.
Gewoon kijken hoe het gaat.
.
Toen ik met mijn poedelpup thuis kwam zette ik haar op de grond en dat was dat. Ze had voor die hele kat geen interesse. Het duurde wel een paar dagen voordat ze een poging tot spelen met de kat deed wat door poezebeest werd afgestraft. Dus dat was meteen duidelijk, poes wil niet spelen.
- iones
- Zeer actief
In Engeland hebben ze de uitdrukking `like cats and dogs`, als ze het over vijandschap hebben.
Maar ik vind dat zwaar overtrokken. Ik denk dat in veruit de meeste gevallen het prima kan gaan.
Maar ik vind dat zwaar overtrokken. Ik denk dat in veruit de meeste gevallen het prima kan gaan.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen