Maar is een buitenlandse hond die niet los kan op onoverzichtelijke plekken ongecompliceerder dan een herplaatser uit NL die dat niet kan?
Is een NL herplaatser die niet van vreemde mensen houdt ongecompliceerder dan een buitenlandse hond die daar ook niet van houdt?
Is een hond van een fokker die bang is voor harde geluiden/onweer ineens gecompliceerder dan een herplaatser die daar bang voor is?
Noem alles maar op. Ik lees en hoor wel eens dingen over honden die ongecompliceerd worden genoemd, maar als een hond die ergens anders vandaan komt hetzelfde gedrag vertoont is het ineens probleem gedrag. En dat kan beide kanten op. Zoals Izzie_Anneke al zegt, de achtergrond wordt vaak als excuus en reden gebruikt. Als de hond ergens anders vandaan komt, is het ineens wel probleem gedrag zonder reden.
Sabi85 schreef:Wilma is soms bang voor andere honden. Ook is ze erg bang voor onweer en vuurwerk.
Toch vind ik haar een ongecompliceerde hond. Naar mensen en kinderen toe is ze een allemansvriend. Ze gaat prima samen met onze katten. Ze is helemaal zindelijk. Ze heeft nog nooit geblaft binnenshuis. Ze kan alleen thuis zijn. Ze maakt niks stuk. Ze kan mee in de trein en bus en gaat dan netjes naast ons zitten of liggen. Ze kan loslopen en loopt dan niet weg.
Maar ze kan ook uitvallen naar honden toch? Ze klinkt voor de rest namelijk redelijk vergelijkbaar met Tessa. Als ik Tessa beschrijf komt ongecompliceerd echt niet in me op. Wat zorgt er bij jou voor dat Wilma wel ongecompliceerd is voor jou? Dat ze met alles makkelijk is, behalve met honden en onweer? Of iets anders? Geen verwijt hoor, maar ik vind het dan wel 'grappig' dat het zo kan verschillen. Als dat namelijk bij stichtingen ook zo werkt, dat zij een ander idee over ongecompliceerd hebben dan de adoptanten (of de asiels en adoptanten), dan snap ik wel dat er soms wat frictie is tussen wat er gezocht wordt en waarmee iemand thuis komt.
Tessa kan uitvallen naar andere honden uit angst, ze is erg bang voor vuurwerk en onweer. Maar nooit een probleem met mensen, kinderen is ze gek op, ze kan alleen thuis blijven, sloopt niet, als er geen andere honden zijn kan ze overal mee naar toe. Ze heeft ook meerdere keren is grote groepen honden gelopen, zonder dat er een probleem was. Ook kan ze loslopen (bij mijn vriend dan), alleen wij hebben ervoor gekozen om haar alleen los te laten als we geen andere honden tegen kunnen komen. Van de 10 honden die we tegenkomen valt ze er de ene dag tegen geen 1 uit, de andere dag tegen misschien 1 of 2. Ligt ook aan de andere hond wat die doet. Ja, ze is veel heftiger geweest, waarbij ze mij gebeten heeft, maar dat was door de manier van trainen toen ze al langer bij ons was. Daarvoor gebeurde dat niet en daarna ook nooit meer. Maar juist door haar gedrag naar andere honden en de angst voor vuurwerk en onweer is ze voor mij verre van ongecompliceerd. Dat zou ze kunnen zijn, als de angst voor honden milder was en er geen uitvalgedrag was. De angst voor onweer wordt namelijk beter, laatste keer reageerde ze niet eens meer. Vuurwerk is wel heftig, maar met training wordt dat ook beter. Als het allemaal veel milder was, dus niet weg willen kruipen, niet uitvallen enzovoorts, dan zou ze misschien in aanmerking komen, voor mij.
Een ongecompliceerde hond is voor mij geen hond die 0,0 problemen heeft. Maar wel een hond die geen extremen heeft of problemen op meerdere vlakken. Een hond met alleen vuurwerkangst zou wel kunnen, als de angst niet ook voor alle andere harde geluiden is. Een hond die echt bang is voor andere honden valt er voor mij niet onder, een hond die voorzichtig en misschien iets onzeker is zou wel kunnen. Een hond die gereserveerd is naar vreemde kan ook, een hond die bijt(en niet ontwijkt) of echt angstig is voor vreemde weer niet. Maar ook in dit topic lees je alweer verschillende definities.