ranetje schreef:Domor schreef:Wie geïnteresseerd is in de cijfers over dierproeven van 2013 (eind van het jaar komen de cijfers van 2014 uit, dus dit zijn de nieuwste cijfers).
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2013.html
In 2013 zijn in Maastricht 26 honden gebruikt (en dus waarschijnlijk gedood) ten behoeve van "Hart- en vaatziekten bij de mens". Honden zijn niet voor andere proeven gebruikt. Er zijn in totaal 5078 dieren gebruikt ten behoeve van "Hart- en vaatziekten bij de mens". Eerdere jaren waren dit er 6203, 5468 en 5392. Naast een groot aantal muizen en ratten zijn er 70 konijnen, 45 varkens, 38 geiten en 2 schapen gebruikt voor dit deel van de dierproeven. Totaal heeft Maastricht 12.525 dieren gebruikt in 2013 (alle dierproeven samen).
In Nederland in 2013 zijn in totaal 1612 honden gebruikt voor dierproeven, waarvan 481 2x gebruikt zijn (1x hergebruikt), en 482 minimaal 3x gebruikt zijn (meer dan 1x hergebruikt). 644 honden zijn medisch gebruikt (Ontwikkeling, productie, controle of ijking van vaccins of geneesmiddelen: zie tabel 3A1 (t.b.v. mens=317 honden, & 3A2 (t.b.v. dier=327 honden) voor uitsplitsing), 5 voor mogelijk gevaarlijke stoffen,
663 voor onderwijs en 300 voor een wetenschappelijke vraag.
Mate van ongerief: Honden gering:769, gering/matig: 703, matig: 92, matig/ernstig: 25, ernstig: 23. Matige ongerief is een groepsdier alleen huisvesten of herhaaldelijk bloedprikken.
En nu roept één van mijn eigen hondjes, dus laat ik hier bij (bij interesse wil ik best er verder over gaan).
Ik krijg de gegevens niet geopend

dus ik vraag het maar even.
Die honden voor het onderwijs, waren dat ook "laboratorium honden"?
Of waren dat honden van gewone eigenaren die door studenten zijn onderzocht, onder toezicht onder narcose gebracht enz.
En thuis overleden honden die zijn afgestaan aan de Universiteit als lesmateriaal (sectie o.a.).
Is dat uitgesplitst?
waren dat honden van gewone eigenaren die door studenten zijn onderzocht, onder toezicht onder narcose gebracht enz.
Deze zin weet ik zo niet, wordt volgens mij ook niet heel duidelijk uit deze tekst. Ik verwacht dat deze dieren niet worden meegeteld.
En thuis overleden honden die zijn afgestaan aan de Universiteit als lesmateriaal (sectie o.a.).
Deze tellen in ieder geval niet mee, want proefdieren gaat in principe over levende dieren (mate van ongerief is ook niet van toepassing bij al gestorven dieren).
Mijn paard was een proefdier, cat. 3 - matig. Er zijn namelijk een aantal voerproeven met hem gedaan waarbij meerdere malen bloed geprikt is. Ik kan je zeggen dat hij een geweldig leven had (mogelijk beter dan nu). 's zomers 12/7 op de weide, 's winters 12/7 in de bak met voordroog. 's nachts met onbeperkt voordroog in een stal van 4x4 of zelfs 4.5x4.5 (dat weet ik niet zeker), waarbij de achterwand een voerwand was (
link). In een groep paarden, met goede medische begeleiding en ieder 8 weken de hoefsmid. En hij werd goed getraind op een vriendelijke manier.
http://www.mizora.nl/foto/proefpaard.jpg
Zo zag hij er tussen de proeven door uit. Tijdens de proeven mochten wij (leden van de paardenvereniging die de dieren in conditie hielden) er niet mee werken, dan moest alles door gecertificeerd personeel gebeuren. Maar na een proef zagen ze er nooit echt minder uit (hoogstens iets minder gespierd, omdat er 4 weken niet mee getraind was).
Andere dingen waarvoor hij ingezet werd was de bewegingsproeven (op de loopband lopen) en echte inzet voor onderwijs (dat betekent dat hij stil moest blijven staan terwijl 1e-jaars de verschillende botten moesten gaan zoeken). Eigenlijk was die laatste de naarste proef voor hem.
Een hond mag alleen individueel gehouden worden als dit voor de proef noodzakelijk is. Voor onderwijs zal dit zelden tot nooit zo zijn. Ook zijn huisvestingseisen voor dierproeven over het algemeen (veel) strenger dan voor gewone huisvesting/commerciele huisvesting.
http://www.nkca.nl/object_binary/o4708_ ... rlands.pdf
Met uitzondering van de soorten die van nature solitair zijn, moeten dieren in sociaal verband worden
gehuisvest in stabiele groepen van compatibele individuen. In gevallen van afzonderlijke huisvesting op grond
van artikel 33, lid 3, moet de duur van de afzondering tot het noodzakelijke minimum worden beperkt en
moet het visuele, auditieve, olfactorische en/of tactiele contact worden gehandhaafd. De introductie of herintroductie
van dieren in bestaande groepen moet zorgvuldig in het oog worden gehouden, teneinde problemen
als gevolg van onverenigbaarheid of verstoorde sociale relaties te vermijden.
Honden
De bewegingsvrijheid van honden die paars- of groepsgewijs worden gehuisvest, mag worden beperkt tot de helft
van de totale ter beschikking gestelde ruimte (2 m2 voor een hond tot 20 kg, 4 m2 voor een hond van meer dan
20 kg) gedurende de periode dat zij procedures ondergaan als omschreven in deze richtlijn, indien deze onderverdeling
van de leefruimte onontbeerlijk is om wetenschappelijke redenen. Deze beperking mag niet langer dan
vier uur aan een stuk duren.
Een zogende teef met haar worp dient over evenveel ruimte te beschikken als een teef met een vergelijkbaar
lichaamsgewicht alleen. De kraambox dient zo te zijn ontworpen dat de teef zich in een extra compartiment of op
een verhoogde plek kan terugtrekken buiten het bereik van de pups.
Huisvesting honden
Minimale omvang leefruimte (m2): 4 (tot 20kg), 8 (vanaf 20kg)
Minimaal bodemoppervlak voor één of twee dieren (m2): 4 (tot 20kg), 8 (vanaf 20kg)
Minimale extra ruimte vereist per extra dier (m2): 2 (tot 20kg), 4 (vanaf 20kg)
Minimale hoogte (m): 2 (tot 20kg), 2 (vanaf 20kg)
Hier staat nog wel wat (zo ben ik bij het gebruikte artikel terechtgekomen).
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ortorder=4
Het zodoende rapport, lukt deze link wel?
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... e-2013.pdf