Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Obsessie voor voer
Moderator: moderatorteam
- lisa67
- Actief
- Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër
- Aantal honden: 2
Obsessie voor voer
Goedemorgen,
We hebben een airedale pup van nu 5 maanden die helemaal geobsedeerd is door eten. Het is niet dat hij dingen pikt van tafel of van het aanrecht. Maar als het etenstijd is, is hij bijna niet te houden en schrokt binnen 3 seconden zijn bak leeg. Of het nu de Carnibest ’s morgens is of de brokjes ’s middags en ’s avonds.
We hebben al een anti schrokbak gekocht, maar daar wordt hij alleen maar meer gestrest van. En omdat het langer duurt voordat hij dan zijn bak leeg heeft, duurt zijn stress-hoogtepunt dus ook langer. Omdat me dat helemaal niet gezond leek ben ik daar weer mee gestopt en krijgt hij zijn voer weer in zijn gewone bak.
Ook luistert hij buiten alleen maar als ik snoepjes bij me heb. Heb ik die niet bij me dat ben ik gewoon lucht voor hem. Heb ik wel snoepjes bij me dat kijkt hij alleen maar naar mijn jaszak of het snoeptasje en loopt dat ook de hele tijd achter me aan, steeds maar kijkend naar waar de snoepjes in zitten.
Hij komt uit een nest van 11 pups en ik denk dat hij altijd heeft moeten “vechten” voor zijn eten omdat hij dit al heeft sinds hij bij ons is.
Wat zou ik kunnen doen om voor hem meer rust te creëren tijdens het eten? En zou het beter zijn dat ik stop met snoepjes geven als beloning?
Graag zou ik jullie mening hier eens over horen.
We hebben een airedale pup van nu 5 maanden die helemaal geobsedeerd is door eten. Het is niet dat hij dingen pikt van tafel of van het aanrecht. Maar als het etenstijd is, is hij bijna niet te houden en schrokt binnen 3 seconden zijn bak leeg. Of het nu de Carnibest ’s morgens is of de brokjes ’s middags en ’s avonds.
We hebben al een anti schrokbak gekocht, maar daar wordt hij alleen maar meer gestrest van. En omdat het langer duurt voordat hij dan zijn bak leeg heeft, duurt zijn stress-hoogtepunt dus ook langer. Omdat me dat helemaal niet gezond leek ben ik daar weer mee gestopt en krijgt hij zijn voer weer in zijn gewone bak.
Ook luistert hij buiten alleen maar als ik snoepjes bij me heb. Heb ik die niet bij me dat ben ik gewoon lucht voor hem. Heb ik wel snoepjes bij me dat kijkt hij alleen maar naar mijn jaszak of het snoeptasje en loopt dat ook de hele tijd achter me aan, steeds maar kijkend naar waar de snoepjes in zitten.
Hij komt uit een nest van 11 pups en ik denk dat hij altijd heeft moeten “vechten” voor zijn eten omdat hij dit al heeft sinds hij bij ons is.
Wat zou ik kunnen doen om voor hem meer rust te creëren tijdens het eten? En zou het beter zijn dat ik stop met snoepjes geven als beloning?
Graag zou ik jullie mening hier eens over horen.
-
Safari
Re: Obsessie voor voer
Wat doe je voordat je de bak eten neerzet? Ik zou de bak pas neerzetten als de hond rustig zit.
Ook zou ik een gevulde kong gaan geven, evt bevroren zodat je hond moet werken voor het eten. Misschien gaan trainen met de clicker zodat je uiteindelijk de voerbeloning achterwege kunt laten.
Ook zou ik een gevulde kong gaan geven, evt bevroren zodat je hond moet werken voor het eten. Misschien gaan trainen met de clicker zodat je uiteindelijk de voerbeloning achterwege kunt laten.
- lisa67
- Actief
Voordat ik de bak neerzet moet hij gaan zitten. En dat doet hij ook hoor, maar wel met elke vezel van zijn lichaam gespannen. Als hij zit zet ik de bak op de grond een paar meter van hem af. Dan moet hij oogcontact met mij maken en dan mag hij gaan eten. Ik heb geen idee hoe ik in dit stukje rust kan creëren voor hem.Safari schreef:Wat doe je voordat je de bak eten neerzet? Ik zou de bak pas neerzetten als de hond rustig zit.
Ik ben inderdaad ook met de clicker begonnen, maar daar gaat best veel tijd overheen (heb ik altijd geleerd) voordat je kunt gaan clickeren zonder steeds een beloning te geven...
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Laat hem wat doen voor zn eten, leg een spoortje uit met zn eten erop en aan t eind t laatste restje als beloning....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Lemuria
Honden schrokken nou eenmaal vaak, zeker als het goed smaakt. Hier is de bak ook in een paar seconden leeg en ik ken het van vroeger uit ook niet anders. Het is niet zo dat honden over elke hap nadenken, er 20 keer op kauwen en vervolgens de nasmaak nog eens beoordelen. Eten = vreten. Zolang hij zich niet regelmatig verslikt, gewoon lekker laten schrokken dus. Ik heb overigens hetzelfde ritueeltje met Izzy qua voeren; op het kussen, bak ervoor, commando 'Kijk eens" (voor oogcontact) en dat ben ik qua tijd aan het uitbouwen. Na het commando "Pak maar" mag ze eten en dan is het zo op. Geen greintje (ongezonde) stress.
Ik denk dat je júist meer spanning aan het creeeren bent voor je pup door je zo obsessief te gedragen omtrent zíjn eetgedrag. Geef 'm gewoon z'n voer op een rustige plek, geef 'm zijn ruimte en laat 'm daar lekker z'n gang gaan.
Dat-ie buiten niet luistert heeft verder vrij weinig met eten an sich te maken. Voer zal best een goede motivator zijn, maar je zult 'm gewoon goed moeten trainen. Het is een jonge terrier. Die luisteren gewoon niet 100%. Cursusje doen dan maar?
Ik denk dat je júist meer spanning aan het creeeren bent voor je pup door je zo obsessief te gedragen omtrent zíjn eetgedrag. Geef 'm gewoon z'n voer op een rustige plek, geef 'm zijn ruimte en laat 'm daar lekker z'n gang gaan.
Dat-ie buiten niet luistert heeft verder vrij weinig met eten an sich te maken. Voer zal best een goede motivator zijn, maar je zult 'm gewoon goed moeten trainen. Het is een jonge terrier. Die luisteren gewoon niet 100%. Cursusje doen dan maar?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Zelf meer geduld hebben. Pas toestemming voor eten geven als hij ontspant. Niet ontspannen is niet eten. En ja, dat kan heel lang duren in het begin. Zodra het kwartje valt, gaat het echter steeds sneller. Soms wel geven als hij nog gespannen is, betekent dat hij alleen maar meer gespannen raakt en het alleen maar langer duurt voor je de rust krijgt die je wilt
-
Lemuria
Waarom is een beetje spanning voor het eten volgens jullie zo ongewenst? Ik zit ook wel eens m'n bord uit de keuken in een restaurant te kijken als er iets héel lekkers aankomt
Na het eten is de spanning bij hond én mens weg, krijgen we geen blijvende schade van verder.
- runninggirl
- Zeer actief
Hier eet de pup de brokken of kvv ook in sneltreinvaart, is ook nergens voor nodig om dat te kauwen natuurlijk. Geef ik haar echter een groter stuk, zoals een eendennek dan gaat ze er heerlijk rustig bij liggen kauwen.
-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
- Aantal honden: 1
Ik vind dat echt onzinnig. Waarom mag een hond niet blij zijn dat hij te eten krijgt? Mijn hond vindt eten Heel Erg Lekker dus hij zit kwijlend en half omhoog verend te wachten tot hij eraan mag beginnen (als ik hem laat wachten, meestal doe ik dat niet). Waarom zou ik hem dan gaan pesten door eindeloos lang te wachten? Ik zie graag dat mijn hond ergens zin in heeft en enthousiast van wordt, en van mij mag hij dat ook best uiten. Juist door er zo'n punt van te maken ga je spanning creëeren denk ik, veel meer dan wanneer je er niet mee bezig bent en de hond gewoon zijn eten geeft. Laat dat beest lekker blij zijnFotogravinnetje schreef:Zelf meer geduld hebben. Pas toestemming voor eten geven als hij ontspant. Niet ontspannen is niet eten. En ja, dat kan heel lang duren in het begin. Zodra het kwartje valt, gaat het echter steeds sneller. Soms wel geven als hij nog gespannen is, betekent dat hij alleen maar meer gespannen raakt en het alleen maar langer duurt voor je de rust krijgt die je wilt

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Dat hij voergericht is tijdens trainen, is juist erg handig! Je kunt het goed inzetten om heel veel dingen aan te leren. Het is normaal dat hij nog weinig doet zonder beloning.
Een hond die nauwelijks beloningen wil aanpakken en niets wil doen voor voer, is veel lastiger te trainen.
Een hond die nauwelijks beloningen wil aanpakken en niets wil doen voor voer, is veel lastiger te trainen.

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Haha, gelijk heb je wel.Lemuria schreef:Waarom is een beetje spanning voor het eten volgens jullie zo ongewenst? Ik zit ook wel eens m'n bord uit de keuken in een restaurant te kijken als er iets héel lekkers aankomtNa het eten is de spanning bij hond én mens weg, krijgen we geen blijvende schade van verder.
Ik herken het bij Mike, dat is ook zo'n schrokkerd. Hij moet gaan zitten tot ik zeg dat hij mag en dat was het dan ook. Hij doet maar een eind. Soms staat hij erna even te kuchen dat het te snel gegaan was. Maar dat is ook zo weer over.
Maakte me vroeger ook drukker om dit soort dingen, maar nu laat ik dat sneller gaan.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
daarmee maak je alleen maar een issue van iets dat nog helemaal geen issue is.Fotogravinnetje schreef:Zelf meer geduld hebben. Pas toestemming voor eten geven als hij ontspant. Niet ontspannen is niet eten. En ja, dat kan heel lang duren in het begin. Zodra het kwartje valt, gaat het echter steeds sneller. Soms wel geven als hij nog gespannen is, betekent dat hij alleen maar meer gespannen raakt en het alleen maar langer duurt voor je de rust krijgt die je wilt
dat gehannes altijd met dat eten van honden

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind het vrij normaal dat een dier "geobsedeerd" is voor zijn eerste levensbehoefte.
Het is eerder abnormaal dat een dier iets doet voor een speeltje of een aai, want wat koop je daarvoor ?
Ik zou het loslaten en gewoon lekker genieten van je hond. Neem snoepjes mee naar buiten om te belonen maar beloon alleen voor echt goed gedrag en haal dan ook pas een snoepje uit je zak. Begin makkelijk, maar ga steeds hogere eisen stellen. Het is nu nog een kleuter dus nu kun je eigenlijk alleen maar makkelijke dingen van hem vragen.
Safari wat bedoel je precies met dat clickertrainen en het voer straks achterwege laten. Hoe bedoel je dat ?
Het is eerder abnormaal dat een dier iets doet voor een speeltje of een aai, want wat koop je daarvoor ?
Ik zou het loslaten en gewoon lekker genieten van je hond. Neem snoepjes mee naar buiten om te belonen maar beloon alleen voor echt goed gedrag en haal dan ook pas een snoepje uit je zak. Begin makkelijk, maar ga steeds hogere eisen stellen. Het is nu nog een kleuter dus nu kun je eigenlijk alleen maar makkelijke dingen van hem vragen.
Safari wat bedoel je precies met dat clickertrainen en het voer straks achterwege laten. Hoe bedoel je dat ?
- dagmar88
- Zeer actief
Lemuria schreef:Waarom is een beetje spanning voor het eten volgens jullie zo ongewenst? Ik zit ook wel eens m'n bord uit de keuken in een restaurant te kijken als er iets héel lekkers aankomtNa het eten is de spanning bij hond én mens weg, krijgen we geen blijvende schade van verder.
Nou, precies. Blaffen, op achterpoten lopen en driedubbele flikflaks mogen niet, maar ze zitten wel op hun plaats te trappelen.
Met wat water over hun eten verslikken ze zich minder snel en verder vind ik het wel best. Ben al lang blij dat ze inmiddels allemaal met plezier eten.
-
Safari
Dat uiteindelijk de click de beloning is ipv het voertje/snoepje, dit omdat TS zegt dat de hond ook tijdens het wandelen geobsedeerd is door jaszak als daar eten in zit.sirene schreef: Safari wat bedoel je precies met dat clickertrainen en het voer straks achterwege laten. Hoe bedoel je dat ?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Precies.renee-uk schreef:daarmee maak je alleen maar een issue van iets dat nog helemaal geen issue is.Fotogravinnetje schreef:Zelf meer geduld hebben. Pas toestemming voor eten geven als hij ontspant. Niet ontspannen is niet eten. En ja, dat kan heel lang duren in het begin. Zodra het kwartje valt, gaat het echter steeds sneller. Soms wel geven als hij nog gespannen is, betekent dat hij alleen maar meer gespannen raakt en het alleen maar langer duurt voor je de rust krijgt die je wilt
dat gehannes altijd met dat eten van honden
Maak geen probleem waar dat niet is.
@lisa67
Dat hij "alleen luistert als je voertjes bij je hebt" is voor een pup van 5 maanden helemaal niet vreemd.
Je boft nog dat hij wel luistert als je voertjes bij je hebt
Als je training goed is gaat dat op den duur wel over naar aaandacht voor jou maar met 5 maanden kan je wat dat betreft nog niet anders verwachten bij een voergerichte hond.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Overigens schrokken ze hier allemaal hun kvv op.. dat mag dus ook. Waarom niet?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Als er een obsessie is, zou ik voor datgene wat de obsessie opwekt rust inbouwen. Als het geen probleem was voor TS zou ik ook dit advies niet gegeven hebben. Schrokken is inderdaad geen enkel probleem voor honden, tenzij ze zich constant verslikken of constant meteen na het eten lopen te kotsen. Maar als je een obsessie af wilt leren/ombuigen, dan zul je je hond op een andere manier moeten leren omgaan met datgene wat de obsessie triggert. En daarom zou ik werken aan iets meer rust rondom eten
-
j.werkman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Heidewachtel
Als je hondje steeds bezig is met de voertjes in de jas, kan het op termijn helpen als je regelmatig even een lege hand uit je jaszak haalt en laat zien, gewoon zonder commentaar. Je geeft een voertje als er een beloning verdient is, daar moet je wel ruimhartig in zijn en een goed woordje en aaitje is op zijn plaats. Hij gaat echt wel zien dat er niets te halen is bij een lege hand en verder ook geen aandacht. Die lege hand moet echt luchtigjes gepresenteerd worden.
En tafelmanieren zijn exclusief voor opgevoede mensen en zelfs dat lukt regelmatig niet.
En tafelmanieren zijn exclusief voor opgevoede mensen en zelfs dat lukt regelmatig niet.
- lisa67
- Actief
Dit lijkt me in ons geval niet te doen. Dat zou zo lang duren dat hij daar nog meer gespannen van wordt. En een beetje stress bij het voeren vind ik ook niet erg hoor, maar het lijkt wel of hij elke keer totaal uitgehongerd is. Hij is dan zo ontzettend gespannen...Fotogravinnetje schreef:Zelf meer geduld hebben. Pas toestemming voor eten geven als hij ontspant. Niet ontspannen is niet eten. En ja, dat kan heel lang duren in het begin. Zodra het kwartje valt, gaat het echter steeds sneller. Soms wel geven als hij nog gespannen is, betekent dat hij alleen maar meer gespannen raakt en het alleen maar langer duurt voor je de rust krijgt die je wilt
Gelukkig heeft hij geen last van zijn schrokken, hij geeft daarna niet over of zo...
Misschien is het ook wel dat we het gedrag van onze westie gewend zijn, zij is 9 jaar en heel rustig met eten. Totaal anders dan de pup...
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Maar ìs het een obsessie of denkt ts dat er een obsessie is?Fotogravinnetje schreef:Als er een obsessie is, zou ik voor datgene wat de obsessie opwekt rust inbouwen. Als het geen probleem was voor TS zou ik ook dit advies niet gegeven hebben. Schrokken is inderdaad geen enkel probleem voor honden, tenzij ze zich constant verslikken of constant meteen na het eten lopen te kotsen. Maar als je een obsessie af wilt leren/ombuigen, dan zul je je hond op een andere manier moeten leren omgaan met datgene wat de obsessie triggert. En daarom zou ik werken aan iets meer rust rondom eten
Schrokken is inderdaad normaal.
Een hond hoeft niet te leren om tien tellen te kauwen voor hij doorslikt.
Een hond heeft niet eens kauwkiezen
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Hier moeten ze zitten wachten, puur omdat ik niet wil dat ze de bakken uit m'n handen springen, heb ik de bakken neergezet dan zeg ik toemaar en dan gaan ze er als een stofzuiger doorheen, kvv is binnen 2 seconden op
botwerk e.d. doen ze iets langer over!
Wees blij dat hij buiten voergericht is, daar kan je zó mooi gebruik van maken met hierkomen en aandacht oefenen
Wees blij dat hij buiten voergericht is, daar kan je zó mooi gebruik van maken met hierkomen en aandacht oefenen
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- renee-uk
- Zeer actief
en net opgegeten eten uitkotsen op een andere plek en opnieuw opeten is ook des honds en gebeurt vooral als de hond de plek waar ie zijn eten krijgt niet prettig en/of rustig genoeg vindt.ranetje schreef:Maar ìs het een obsessie of denkt ts dat er een obsessie is?Fotogravinnetje schreef:Als er een obsessie is, zou ik voor datgene wat de obsessie opwekt rust inbouwen. Als het geen probleem was voor TS zou ik ook dit advies niet gegeven hebben. Schrokken is inderdaad geen enkel probleem voor honden, tenzij ze zich constant verslikken of constant meteen na het eten lopen te kotsen. Maar als je een obsessie af wilt leren/ombuigen, dan zul je je hond op een andere manier moeten leren omgaan met datgene wat de obsessie triggert. En daarom zou ik werken aan iets meer rust rondom eten
Schrokken is inderdaad normaal.
Een hond hoeft niet te leren om tien tellen te kauwen voor hij doorslikt.
Een hond heeft niet eens kauwkiezen
hannesen met eten is nooit een goed idee.
eten is het allerbelangrijkste voor een hond, als ie niet eet gaat ie dood zo, simpel is het.
en verwachten dat je die gedachte eruit krijgt lijkt me nogal hoog gegrepen eigenlijk, ik zie eerder een hond met baknijd als gevolg.
heel fijn ook, vooral als de hond dat nog niet heeft en alleen maar heel erg graag NU zijn eten wil.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Precies!Lunatic schreef:Hier moeten ze zitten wachten, puur omdat ik niet wil dat ze de bakken uit m'n handen springen, heb ik de bakken neergezet dan zeg ik toemaar en dan gaan ze er als een stofzuiger doorheen, kvv is binnen 2 seconden opbotwerk e.d. doen ze iets langer over!
Hier hebben ze ook binnen 3 seconden hun eten op. Ze hoeven ook maar een paar seconden te zitten tot ik de bakken normaal neer heb kunnen zetten.
Mijn honden zijn nu 9 maar ik heb nog steeds snoepjes bij me. Ze krijgen natuurlijk niet voor alles een snoepje maar wel als ze iets moeilijks goed hebben gedaan (bij Mika is dat niet blaffen naar vreemde honden
Handig juist die aandacht
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Mee eens, een beetje meer voeren kan soms wonderen doen. Kiwi was ook zo'n schrokker toen ze hier kwam, en ze was erg schraal. Ik ben veel meer gaan voeren en echt dikker wordt ze nog niet, maar ze eet een stuk rustiger nu.Nanna schreef:Misschien IS ie ook wel uitgehongerd. Ik zie op de hei soms ook angstaanjagend magere pups ("ja, op de zak staat dat ie maar zo en zo veel mag hebben")![]()
KIJK naar je hond. Ik zeg niet dat je jouwe te mager is hoor, maar het zou een verklaring voor die voerobsessie kunnen zijn.

- lisa67
- Actief
Hij is idd een poosje vrij mager geweest. Omdat ik niet wist wat de juiste dosering voor hem zou zijn heb ik me eerst aan de aanbevolen dosering gehouden. Daar werd hij te mager van. Toen ben ik meer gaan voeren en nu ziet hij er prima uit. Niet te dik, niet te dun...Nanna schreef:Misschien IS ie ook wel uitgehongerd. Ik zie op de hei soms ook angstaanjagend magere pups ("ja, op de zak staat dat ie maar zo en zo veel mag hebben")![]()
KIJK naar je hond. Ik zeg niet dat je jouwe te mager is hoor, maar het zou een verklaring voor die voerobsessie kunnen zijn.
Is ie dat niet, wat kan het je verder dan schelen. Ik heb hier ook vijf blije honden als ik de etensbakken vul. Ze mogen niet blaffen maar verder hupsen ze maar aan.
Ik ben juist blij dat ze hun dure voer zo waarderen
En baknijd heeft hij gelukkig geen last van. Onze westie moet niet te dicht bij komen tijdens het eten, maar ik kan gewoon met mijn hand in de bak, geen enkel probleem gelukkig!
- renee-uk
- Zeer actief
maar het risico dat ie baknijd gaat ontwikkelen is wel aanwezig als je het -in mijn ogen onzinnige- idee van fotogravinnetje gaat toepassen.lisa67 schreef: <knip>
En baknijd heeft hij gelukkig geen last van. Onze westie moet niet te dicht bij komen tijdens het eten, maar ik kan gewoon met mijn hand in de bak, geen enkel probleem gelukkig!
baknijd kan een van de gevolgen zijn van dat onnodige gemierk met hondeneten.
hij zit en wacht en springt niet de bak uit je handen.
hij schrokt zijn eten op, zoals zoveel hnden doen, nou dat is dan maar zo.
zie het als een van de eigenschappen die van 'een' hond 'jouw' hond maakt

- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Mijn Airedale pup van 10 maanden staat ook te springen om zijn eten (niet letterlijk, want dat mag niet van mij). Het is dan ook binnen een paar tellen op. Vind ik niet erg.
Hij is echter buiten niet zo voergericht meer als toen hij wat jonger was. Misschien is het gewoon de leeftijd?
Het was wel makkelijker trainen toen, nu moet ik vanalles uit de kast halen om hem te laten luisteren, toen kon het nog met een koekje
Oh trouwens, meer foto's mag altijd
ik ben benieuwd hoe hij er uit ziet nu!
Hij is echter buiten niet zo voergericht meer als toen hij wat jonger was. Misschien is het gewoon de leeftijd?
Het was wel makkelijker trainen toen, nu moet ik vanalles uit de kast halen om hem te laten luisteren, toen kon het nog met een koekje
Oh trouwens, meer foto's mag altijd
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ah. Het is niet de bedoeling van de clicker om dit uiteindelijk ipv een voertje/speeltje te geven. Het is juist een aankondiging dat er een beloning gaat volgen. Als de oefening gekend is (op commando staat) kun je de click weglaten en de belong gaan afbouwen (random gaan geven). De click zelf wordt nooit de beloning, die zou heel snel in waarde verliezen als er geen beloning meer volgt.Safari schreef:Dat uiteindelijk de click de beloning is ipv het voertje/snoepje, dit omdat TS zegt dat de hond ook tijdens het wandelen geobsedeerd is door jaszak als daar eten in zit.sirene schreef: Safari wat bedoel je precies met dat clickertrainen en het voer straks achterwege laten. Hoe bedoel je dat ?
Dat geobsedeerde wandelen gaat vanzelf over als blijkt dat pup er echt iets voor zal moeten doen en niet zomaar steeds voertjes krijgt.
-
Tallie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie
- Contacteer:
Mijn hond moet wachten tot ik de bak heb neergezet en ik haar zeg dat ze mag gaan eten, wat ze verder doet moet ze helemaal zelf weten. Zolang het eten niet retour komt lijkt het me geen probleem. Als je er geen issue van maakt zal hij er vanzelf rustiger mee omgaan.
Ik zou erg blij zijn met een hond die buiten zo voergericht is, dat is vreselijk handig. Als ik het vervelend vind dat mijn hond zeurt om eten of een balletje tijdens het wandelen krijgt ze een "klaar" of "vooruit" en dan mag ze ophoepelen
Ik zou erg blij zijn met een hond die buiten zo voergericht is, dat is vreselijk handig. Als ik het vervelend vind dat mijn hond zeurt om eten of een balletje tijdens het wandelen krijgt ze een "klaar" of "vooruit" en dan mag ze ophoepelen
Zo werkt clickeren niet, de click is de bevestiging van gedrag dat je wil zien en daar moet altijd een beloning op volgen. Anders is die click niets meer waard. Je kunt op den duur wel de click en dus de beloning uitstellen, tot je bijvoorbeeld een reeks gedragingen hebt gezien die je vraagt, of wanneer de hond gedrag langer vol moet houden.Safari schreef:Dat uiteindelijk de click de beloning is ipv het voertje/snoepje, dit omdat TS zegt dat de hond ook tijdens het wandelen geobsedeerd is door jaszak als daar eten in zit.