Paisley schreef:ranetje schreef:
Ik heb een iets ander beeld van "balans en coördinatie" dan jij, dat is duidelijk
Misschien maakt de boekenserie "Je hond een leven lang fysiek en mentaal in balans" van Martine Burgers en Sam Turner duidelijk wat
ik er mee bedoel.
Ik ben heel benieuwd wat je ermee bedoelt
Misschien kun je het uitleggen? Ik ga je vast snappen zonder dat ik de hele boekenserie hoef te lezen

Heel in het kort:
Gecontroleerd leren dat je als hond ook achterpoten hebt en dat je moet opletten waar je die neerzet.
Dat leren kan door "schade en schande" of door dat veiliger te doen via die oefeningen.
Leren om zo te springen dat je als hond je lichaam het minst zwaar belast.
Leren om over hele wankele latten te lopen (en daarop dus in balans te blijven) als je een sloot over moet in het (jacht)veld.
(soms is door de sloot niet handig als je daarna een vacht vol ijspegels hebt bijv. of als een apport beter droog binnen kan komen)
Je traint daardoor veel meer verschillende spieren/spiergroepen waardoor je hond meer kans heeft gezond in elkaar te blijven steken.
En daardoor kan een hond ook geestelijk meer aan door vertrouwen in zijn eigen lijf.
Klinkt wat hoogdravend, maar dat valt wel mee
Het is een spelletje, maar
voor mij een spelletje met een wat diepere bedoeling.
Misschien komt er zelfs ooit een skippybal bij op het speelterrein
De gebruikte attributen zijn voor mij alleen belangrijk voor mijn doel, niet hoe ze er uit zien

Geen enkel attribuut is dus mal/idioot of flauwekul.
Het gaat om wat ik er aan fysieke verbetering mee bereik bij mijn hond.
Ita is een "gebruikshond" en het is van belang voor haar en voor mij dat ze zich zo goed mogelijk kan bewegen en zo min mogelijk blessures oploopt.