Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Erg bang voor vuurwerk en onweer

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Aantal honden: 1

Erg bang voor vuurwerk en onweer

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Donderdagavond ging ik Wilma nog even snel uitlaten voor het ging regenen en onweren. In de verte hoorde je al wat gerommel. Wilma was erg bang tijdens het uitlaten. Ze liep laag bij de grond met haar staart tussen haar poten, ze hijgde erg en ze trok aan de riem. Zo reageert ze ook op vuurwerk in de verte. Het is niet dat ze schrikt van het harde geluid want het is tot nu toe steeds in de verte geweest. Van andere veel hardere geluiden schrikt ze niet. Soms schrik ik van een hard geluid en dan is Wilma totaal niet onder de indruk. Weer thuis gekomen ging ze bij de voordeur liggen op de deurmat. Hier ligt ze anders nooit. Ondertussen ging het buiten steeds harder onweren. Wilma wilde zelfs geen stukje gedroogde pens, terwijl ze daar normaal alles voor doet. Ze heeft de rest van de avond en nacht op de deurmat gelegen. Vrijdag gedroeg ze zich weer vrolijk als anders.

Vrijdagavond deed mijn man het laatste rondje met Wilma. Precies terwijl hij haar aan het uitlaten was werd in de verte vuurwerk afgestoken. Wilma was weer zo bang als donderdagavond en ging bij thuiskomst weer op de deurmat liggen. Sinds die tijd wil ze niet meer in haar mand (in de woonkamer) liggen en ligt alleen nog maar op de deurmat (in de gang). Ze heeft een heerlijke grote zachte mand waar ze altijd graag in lag. Ik begrijp niet waarom ze er nu niet meer wil liggen. Als we haar naar haar mand sturen gaat ze daar even liggen en staat gelijk weer op om op de deurmat te gaan liggen. Als er iets was gebeurd terwijl ze in haar mand lag dan had ik me nog kunnen voorstellen dat ze haar mand daarmee associeerde, maar dat is niet zo. In de gang is het ook nog eens warmer dan in de woonkamer. We hebben een paar keer de deur naar de gang dicht gedaan in de hoop dat ze weer in haar mand zou gaan liggen, maar dan gaat ze voor die deur staan wachten en zodra ze de kans krijgt weer op de deurmat liggen.Verder gedraagt ze zich weer normaal en ze maakt geen bange indruk.

Ik maak me nu al zorgen om de periode rond oud&nieuw. Ze is al zo vreselijk bang voor wat knalletjes in de verte en hier wordt altijd wekenlang veel vuurwerk afgestoken. Ik wil in ieder geval een vuurwerk-CD kopen en dat heel langzaam opbouwen. Ik overweeg ook om iets kalmerends te proberen voor oudejaarsavond en bij onweer. Bijvoorbeeld een Adaptil halsband of Bach rescue spray. Iemand hier ervaringen mee?
Afbeelding
Neeltje

Re: Erg bang voor vuurwerk en onweer

Ongelezen bericht door Neeltje »

En proberen of 'vuurwerk' training helpt. Er is een CD met van allerlei geluiden op en dus ook vuurwerk geluiden. Gewoon aanzetten en beginnen met heel erg zachtjes en zo iedere keer langzaam wat harder. Lotje is vuurwerk proof geworden.

En anders inderdaad Bach rescue o.i.d. maar ik zou die training op zijn minst proberen.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura is sinds vorige week ook bang voor onweer, eerder was dat nooit zo. Ik geef haar steun als ze daarom komt vragen dan legt ze even haar kop op schoot of komt ze tegen me aan staan of zitten. Ik doe niet of ze dan heel zielig is maar ik ben er gewoon bij en laat haar zien dat ik niet bang ben en dat alles dus 'normaal' is.
En ik heb een plek voor haar onder de grote tafel waar ze beschut zit. Daar gaat ze met oud&nieuw ook altijd liggen, dan sluiten we het ook nog meer af met overhangende dekens.
Wij hebben vorig jaar wel geoefend met youtube filmpjes en geluid van vuurwerk, heel zacht afspelen en iedere training iets harder. En ondertussen flink lekker kattenvoer uit blik voeren. Dus als counterconditioning. Dat heeft een behoorlijk stuk geholpen dus dit jaar gaan we er mee verder. En ik denk dat we de angst voor vuurwerk nu op dezelfde manier gaan aanpakken.

Succes, het is echt rot om je hond zo bang te zien. :(
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik zou met counter conditioning aan de slag gaan. Heeft Tibbe enorm geholpen.

Hij krijgt met oud en nieuw af en toe een flinke lepel advocaat.
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Evertje »

dagmar88 schreef:Ik zou met counter conditioning aan de slag gaan. Heeft Tibbe enorm geholpen.

Hij krijgt met oud en nieuw af en toe een flinke lepel advocaat.
Bovenstaande zou ik ook doen als ik een bange hond had. Gelukkig nu twee die niet bang zijn.
Succes, want leuk is het niet!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

dagmar88 schreef:Ik zou met counter conditioning aan de slag gaan. Heeft Tibbe enorm geholpen.
....knip ....
Ik ook :ok:

Kan je hier vinden Sabi85 KLIK
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

counter conditioning inderdaad.
er is een heel topic over, ik geloof dat het vanaf pagina 6 of 7 wat meer over vuurwerkangst gaat

>klik<
Laatst gewijzigd door renee-uk op 08 jul 2015 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

oh ranetje had de link al gevonden terwijl ik nog aan het zoeken was ;)
nou ja, dan heb je hem dubbel :P
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

renee-uk schreef:counter conditioning inderdaad.
er is een heel topic over, ik geloof dat het vanaf pagina 6 of 7 wat meer over vuurwerkwerk gaat

>klik<
Precies! Tessa is van dagenlang onder de kerstboom kruipen naar naar mij toe komen en bij me zitten gegaan. Leuk vindt ze het niet, maar de raakt niet meer over de zeik. Afgelopen zaterdag werd er 's avonds toen wij op bed lagen vuurwerk afgestoken, normaal zou ze dan naar boven stormen en of onder het bed of op bed onder de dekens schieten. Nu hebben we haar niet gezien of gehoord, toen ik ging kijken lag ze rustig op de bank.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:oh ranetje had de link al gevonden terwijl ik nog aan het zoeken was ;)
nou ja, dan heb je hem dubbel :P
. :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief

TessaThomas schreef:
renee-uk schreef:counter conditioning inderdaad.
er is een heel topic over, ik geloof dat het vanaf pagina 6 of 7 wat meer over vuurwerkwerk gaat

>klik<
Precies! Tessa is van dagenlang onder de kerstboom kruipen naar naar mij toe komen en bij me zitten gegaan. Leuk vindt ze het niet, maar de raakt niet meer over de zeik. Afgelopen zaterdag werd er 's avonds toen wij op bed lagen vuurwerk afgestoken, normaal zou ze dan naar boven stormen en of onder het bed of op bed onder de dekens schieten. Nu hebben we haar niet gezien of gehoord, toen ik ging kijken lag ze rustig op de bank.
fijn he dat het zo helpt.
wij hadden van de week een enorm onweer 's nachts, vlak boven ons hoofd en zo erg dat ik er wakker van werd (en dat wil wat zeggen ;) ).
riet was aan de andere kant van het bed gaan liggen, waar ze minder ruimte heeft en het dus wat beschutter is, en sliep ook, in plaats van als een gekooide nerveuze leeuw piepend rond te lopen zoals ze eerder deed.
ik ben echt zo blij dat ik toen over mijn eigen aversie tegen de methode ben heengestapt.
Afbeelding

#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

Counter conditioning werkt zeker. Ik was er vanovertuigd dat het hier niet zou werken. Angel neemt geen eten meer aan als ze in paniek is. Artikel destijds wel gelezen maar "overboord gegooid". Tot ik op een dag vlakbij een tunneltje liep waarin vuurwerk afging. Stond ik daar met een kronkelende hond aan de riem die volledig van t pad was. Teruglopen leek me het vluchten te bevestigen maar doorlopen langs de tunnel wilde ik ook niet omdat ik niet wist of er meer zou volgen. Het enige wat kon was blijven staan en een hele hand voertjes neergooien. Het duurde wel even voor ze dat zag maar begon het uiteindelijk toch te eten. Om haar weer in beweging te krijgen heb ik brokjes voor haar uitgerold waar ze achteraan ging. Op een gegeven moment kon ik even niet zo snel een volgend snoepje uit mijn jaszak vissen en toen ik die eindelijk te pakken had stond met haar staartje omhoog af te wachten wanneer ik weer zou gooien. Hier zat het verschil dus duidelijk in het gewoon op de grond gooien in plaats van uit de hand geven. Sindsdien overleefd ze losse knallen, teveel achter elkaar wordt vaak toch te gortig en met oud en nieuw zit ik nog steeds op een vuurwerkvrij park maar verschil heeft het zeker gebracht.
Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Bedankt voor de reacties, daar kan ik wat mee! Als ze bang is probeer ik haar inderdaad wel te steunen maar ik behandel haar niet of ze zielig is.
Counter conditioning klinkt goed! Ik ga me daar eens goed in verdiepen en het topic helemaal doorlezen. Wilma is erg op eten gericht dus ik denk dat dat zeker zou kunnen lukken.
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Luna is een extreem geval met vuurwerk. Onweer ook wel, maar dan is het wel te doen.

Ik heb alles gedaan zo ongeveer wat kan. Vuurwerk trainingen, thundershirt, druppels, geurtjes, cd, zelfs zware medicatie etc. Omdat haar gedrag extreem is en van niks is verminderd. Vorig jaar lag zij met medicatie in de badkamer ( daar is zij zelf gaan liggen) en hoewel ik haar met rust liet, de keren dat ik kwam kijken was ik bang dat haar hart er mee zou stoppen.

Sja, ik heb dus helaas de ervaring dat met éxtreme angst, niks helpt. Ik heb het nu 7 jaar geprobeerd en dit jaar gaan wij met oud&nieuw gewoon opzoek naar een hutje in de hei ( letterlijk haha). Weg van de knallen en weg van de drukte.

Met onweer helpt het het beste om Luna gewoon haar gang te laten gaan. Dan gaat zij in de badkamer liggen en daar is het wel te doen. Dan is het gewoon hijgen en geen paniek. Ik kies er voor om haar met onweer niet uit te laten, maar soms wordt je overvallen..

Maar er zijn veel manieren die honden kunnen helpen. Homeopatische druppels, speciale trainingen, thundershirt en medicatie van de dierenarts ( geen spierverslappers). Succes! Ik zou ook gewoon advies aan je dierenarts vragen :)
runninggirl
Zeer actief

Sulluna schreef:Luna is een extreem geval met vuurwerk. Onweer ook wel, maar dan is het wel te doen.

Ik heb alles gedaan zo ongeveer wat kan. Vuurwerk trainingen, thundershirt, druppels, geurtjes, cd, zelfs zware medicatie etc. Omdat haar gedrag extreem is en van niks is verminderd. Vorig jaar lag zij met medicatie in de badkamer ( daar is zij zelf gaan liggen) en hoewel ik haar met rust liet, de keren dat ik kwam kijken was ik bang dat haar hart er mee zou stoppen.

Sja, ik heb dus helaas de ervaring dat met éxtreme angst, niks helpt. Ik heb het nu 7 jaar geprobeerd en dit jaar gaan wij met oud&nieuw gewoon opzoek naar een hutje in de hei ( letterlijk haha). Weg van de knallen en weg van de drukte.

Met onweer helpt het het beste om Luna gewoon haar gang te laten gaan. Dan gaat zij in de badkamer liggen en daar is het wel te doen. Dan is het gewoon hijgen en geen paniek. Ik kies er voor om haar met onweer niet uit te laten, maar soms wordt je overvallen..

Maar er zijn veel manieren die honden kunnen helpen. Homeopatische druppels, speciale trainingen, thundershirt en medicatie van de dierenarts ( geen spierverslappers). Succes! Ik zou ook gewoon advies aan je dierenarts vragen :)
Ik zag laatst een soort koptelefoon voor honden voorbij komen die het geluid dempt. Is dat nog iets wat je zou kunnen proberen als extra? Ik zou ook alles proberen als het zo extreem is, dus ook een gekke koptelefoon.
renee-uk
Zeer actief

runninggirl schreef:
Sulluna schreef:Luna is een extreem geval met vuurwerk. Onweer ook wel, maar dan is het wel te doen.

Ik zag laatst een soort koptelefoon voor honden voorbij komen die het geluid dempt. Is dat nog iets wat je zou kunnen proberen als extra? Ik zou ook alles proberen als het zo extreem is, dus ook een gekke koptelefoon.
ik zou counterconditioning proberen, eventueel met je eigen draai eraan.
je kunt met oud en nieuw wel weggaan maar dan blijf je toch met de maand(en) ervoor zitten dat er al overal geknald wordt.
Afbeelding

runninggirl
Zeer actief

renee-uk schreef:
runninggirl schreef:

je kunt met oud en nieuw wel weggaan maar dan blijf je toch met de maand(en) ervoor zitten dat er al overal geknald wordt.
Ja ik bedoelde het eigenlijk ook meer aanvullend. Op de avond zelf mocht de counter conditioning niet helemaal hebben gewerkt. Hier is het namelijk ook een heel stuk beter geworden er mee hoor, maar ik kan me voorstellen dat het voor extreme gevallen misschien net iets makkelijker maakt.
renee-uk
Zeer actief

runninggirl schreef:
renee-uk schreef:
runninggirl schreef:

Ja ik bedoelde het eigenlijk ook meer aanvullend. Op de avond zelf mocht de counter conditioning niet helemaal hebben gewerkt. Hier is het namelijk ook een heel stuk beter geworden er mee hoor, maar ik kan me voorstellen dat het voor extreme gevallen misschien net iets makkelijker maakt.
maar voor de cc kun je juist zo mooi die voorafgaande knallen gebruiken.
ik baalde als een stekker van dat vuurwerk hier de weken voor guy fawkes night, maar toen ik ging counter conditionen was ik er blij mee.
door het geknal in die weken vooraf hebben we heel veel kunnen counterconditionen en dat zorgde ervoor dat ze er uiteindelijk op de dag zelf super op reageerde en uiteindelijk gewoon door al het gedonder heen in slaap viel.
ze vindt het nog steeds niet leuk hoor dat vuurwerk, maar ze is niet meer bang en komt braaf om haar koekje vragen als het soms knalt ;)
Afbeelding

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Oh, maar ook dat hebben wij gedaan. Sterker nog wij hebben een gedragstherapeute erbij gehad, die hier in ons begeleidde. Maar bij Luna is het geen angst, zo kan je het niet meer noemen. Het is blinde paniek. zij neemt geen speeltjes/eten oid maar aan en wanneer je haar aait is zij een angstbijter. geloof mij, na 7 jaar hebben wij zo'n beetje alles geprobeerd en ook zeker niet bezuingd met geld.
Wij wonen, gelukkig, in een vuurwerkvrije woonwijk. ( hier in Katwijk, heb je vuurwerk vrije gedeeltes) dus de weken er voor is hier niet veel aan de hand. Wij gaan gewoon lekker een midweekje weg met oud en nieuw. Ik geef er toch niet om, dus prima :)

Met onweer gaat het wel hoor, dan is het angst maar die te beperken is. Eten neemt zij dan niet meer aan, maar een aai en een kus wel.

( vergeet ook niet dat Luna een hond is met een zeer traumatisch verleden, die het eerste jaar überhaupt niet geaaid kon worden etc)

Dus hier is alles nu wel onder controle hoor, maar thanks voor de tips :)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”