Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Een hond "tweetalig" opvoeden... in gebaar en woord
Moderator: moderatorteam
-
sjm
- Zeer actief
Re: Een hond "tweetalig" opvoeden... in gebaar en woord
Wat een onzin.
Hier ook tweetalig. Als ik van een grote afstand mijn hand vlak doe gaan Isa en Sammy af. Ideaal dat je het niet altijd hoeft te benoemen.
Bij onze vorige schapendoes Emie waren we blij dat hij ook gebarentaal kende, toen hij doof werd.
Hier ook tweetalig. Als ik van een grote afstand mijn hand vlak doe gaan Isa en Sammy af. Ideaal dat je het niet altijd hoeft te benoemen.
Bij onze vorige schapendoes Emie waren we blij dat hij ook gebarentaal kende, toen hij doof werd.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ja dat denk ik ook. Al vermoed ik Mayke er ook wel van om zo gehaaid te zijn om het commando te kiezen wat haar het beste uitkomtmaart schreef:Ik gebruik tal van gebaren, de truuk (of bedoeling) is bij mij dat de hond ze wel ziet, maar de mens niet![]()
Een hond reageert meer op gebaren dan stem denk ik. Ik denk zomaar dat als ik mijn vooruit met lichaamstaal doe en ondertussen het commando 'zit' zou geven, mijn honden de vooruit gaan doen

-
Pallas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): op zoek!
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Het kan allebei, mits je zelf maar bewust bent van het feit dat je beide commando's geeft. Ik merk vaak bij ons op de hondenschool dat mensen het commando geven met gebaar én stem. Als ze dan een keer alleen de stem gebruiken, begrijpt de eigenaar vaak niet waarom de hond het commando niet opvolgt. Daarom is het ook grappig (en als je doorwilt in de gehoorzaamheid zelfs noodzakelijk) om bewust alleen stemcommando's te geven. Wellicht zegt je instructeur daarom dat het niet "mag"? Het is voor de mens namelijk veel moeilijker om het onbewust gegeven lichamelijke commando af te leren, weet ik uit ervaring 
Maar ik zou inderdaad lekker doorgaan zoals je nu doet: zowel gebaar als stem. Je bent er goed bewust mee bezig!
Maar ik zou inderdaad lekker doorgaan zoals je nu doet: zowel gebaar als stem. Je bent er goed bewust mee bezig!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
De instructeur zegt dat het te verwarrend is voor de pup.Pallas schreef:Het kan allebei, mits je zelf maar bewust bent van het feit dat je beide commando's geeft. Ik merk vaak bij ons op de hondenschool dat mensen het commando geven met gebaar én stem. Als ze dan een keer alleen de stem gebruiken, begrijpt de eigenaar vaak niet waarom de hond het commando niet opvolgt. Daarom is het ook grappig (en als je doorwilt in de gehoorzaamheid zelfs noodzakelijk) om bewust alleen stemcommando's te geven. Wellicht zegt je instructeur daarom dat het niet "mag"? Het is voor de mens namelijk veel moeilijker om het onbewust gegeven lichamelijke commando af te leren, weet ik uit ervaring
En daar ben ik het niet mee eens.
Het maakt het leren gemakkelijker.
Afbouwen van gebaren kan altijd, hoewel je bij sommige oefeningen in plaats daarvan je mond zou kunnen houden en alleen op gebaar zou kunnen werken?
Het gaat tenslotte om het enkelvoudige commando?
Daar ben ik het helemaal mee eensMaar ik zou inderdaad lekker doorgaan zoals je nu doet: zowel gebaar als stem. Je bent er goed bewust mee bezig!
Laatst gewijzigd door ranetje op 08 jul 2015 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Pallas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): op zoek!
- Contacteer:
sorry, niet helemaal grondig gelezen. Ik ben het met je eens: voor de hond is het absoluut niet verwarrend. Maar het kan verwarrend zijn voor mensen als ze zich niet bewust zijn van hun eigen (ondersteunende) gebaren.ranetje schreef: De instructeur zet dat het te verwarrend is voor de pup.
En daar ben ik het niet mee eens.
Het maakt het leren gemakkelijker.
Afbouwen van gebaren kan altijd, hoewel je bij sommige oefeningen in plaats daarvan je mond zou kunnen houden en alleen op gebaar zou kunnen werken?
Het gaat tenslotte om het enkelvoudige commando?![]()
Zolang mensen zich goed bewust zijn van het feit dat gebaren zowel met lichaamstaal als met stem worden gegeven, dan is in de opbouwfase een combinatie zeker handig. Daarna kan je inderdaad afbouwen (stem, danwel gebaar).
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Kan meer dan prima.
Habibi kent héél veel op zowel woord als gebaar.
Zowel enkel het woord, als enkel het gebaar, als in combi.
Is vrij automatisch zo gegaan. Veel houdingen heeft ze aangeleerd vanuit sturen met een koekje voor haar neus. Uiteindelijk bleven de koekjes weg, en werd de volledige stuurbeweging steeds kleiner.
Sturen en woordcommando werd vrijwel tegelijk aangeleerd.
In feite stuurde ik de beweging, en wanneer ik -nagenoeg- zeker was dat de gewenste houding aangenomen zou worden gaf ik het stemcommando. Die zekerheid van de juiste houding aannemen gaat vanzelf bij steeds kleinere stuurbewegingen.
Wanneer de gewenste houding maar vaak genoeg gekoppeld wordt aan het juiste woord, wordt het woord haast vanzelf bruikbaar als commando.
In feite komt dus eerst de stuurbeweging die uitmond in gebaar (zeer verkort de betreffende stuurbeweging in mijn geval) en zeer kort daarop het woord.
Als voorbeelden (ze kent veel meer)
Af is bij mij naar beneden wijzen.
Zit is omhoog wijzen.
Staan is platte hand met palm richting hond, vingers wijzen daarbij zijwaarts, niet omhoog of naar beneden.
Plat is vanuit de af, en dan als handgebaar een hand die met de palm naar beneden wijst, en dan een soort vegende beweging opzij.
Erg grappig wordt het wanneer mensen Habibi willen laten zitten. (zeker als ze niet eerst even vragen of het wel gewenst is dat ze mijn hond commando's geven...
) Veel mensen wijzen daarbij haast automatisch naar beneden.
Waarop Habibi heel netjes gaat liggen, en mensen mij aankijken alsof ik een domme hond heb.
Erg grappig wanneer ik haar daarna op handgebaren allerlei houdingen en opdrachten geef, en dan uitleg dat hun zit in combinatie met naar beneden wijzen niet te doen is voor mijn te slimme hond...
Kortom, lekker handgebaar en commando tegelijk aanleren, gaat prima.
Habibi kent héél veel op zowel woord als gebaar.
Zowel enkel het woord, als enkel het gebaar, als in combi.
Is vrij automatisch zo gegaan. Veel houdingen heeft ze aangeleerd vanuit sturen met een koekje voor haar neus. Uiteindelijk bleven de koekjes weg, en werd de volledige stuurbeweging steeds kleiner.
Sturen en woordcommando werd vrijwel tegelijk aangeleerd.
In feite stuurde ik de beweging, en wanneer ik -nagenoeg- zeker was dat de gewenste houding aangenomen zou worden gaf ik het stemcommando. Die zekerheid van de juiste houding aannemen gaat vanzelf bij steeds kleinere stuurbewegingen.
Wanneer de gewenste houding maar vaak genoeg gekoppeld wordt aan het juiste woord, wordt het woord haast vanzelf bruikbaar als commando.
In feite komt dus eerst de stuurbeweging die uitmond in gebaar (zeer verkort de betreffende stuurbeweging in mijn geval) en zeer kort daarop het woord.
Als voorbeelden (ze kent veel meer)
Af is bij mij naar beneden wijzen.
Zit is omhoog wijzen.
Staan is platte hand met palm richting hond, vingers wijzen daarbij zijwaarts, niet omhoog of naar beneden.
Plat is vanuit de af, en dan als handgebaar een hand die met de palm naar beneden wijst, en dan een soort vegende beweging opzij.
Erg grappig wordt het wanneer mensen Habibi willen laten zitten. (zeker als ze niet eerst even vragen of het wel gewenst is dat ze mijn hond commando's geven...
Waarop Habibi heel netjes gaat liggen, en mensen mij aankijken alsof ik een domme hond heb.
Erg grappig wanneer ik haar daarna op handgebaren allerlei houdingen en opdrachten geef, en dan uitleg dat hun zit in combinatie met naar beneden wijzen niet te doen is voor mijn te slimme hond...
Kortom, lekker handgebaar en commando tegelijk aanleren, gaat prima.

- lisa67
- Actief
- Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër
Ik kan het iedereen aanraden om een hond ook gebarentaal te leren. Onze vorige Airedale Lisa kende ook gebarentaal en reageerde daar super op. Het is erg leuk om het aan te leren en ik heb nog nooit gemerkt dat er bij haar ooit enige verwarring is geweest.
Daarom ben ik met Aiken ook al weer begonnen. Eigenlijk gaat het automatisch. Bij HIER een gebaar, bij AF een gebaar enz... en zo langzamerhand steeds minder stem en steeds meer hand.
Onze westie Sara heeft het nooit geleerd. En omdat ze bij ons kwam als herplaatser is het er eigenlijk ook nooit van gekomen.
Daarom ben ik met Aiken ook al weer begonnen. Eigenlijk gaat het automatisch. Bij HIER een gebaar, bij AF een gebaar enz... en zo langzamerhand steeds minder stem en steeds meer hand.
Onze westie Sara heeft het nooit geleerd. En omdat ze bij ons kwam als herplaatser is het er eigenlijk ook nooit van gekomen.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Nou zo te horen ben ik echt de enige niet, en is het dus inderdaad klinklare onzin die ze me daar wijs proberen te maken.
Naast dat het praktisch is als de hond doof of blind wordt, vind ik het ook gewoon praktisch in het dagelijks leven. Zoals ik al zei, als je je honden vol hebt wil je je stem kunnen gebruiken. Als je in gesprek bent, of gewoon stil/zachtjes wilt zijn om wat voor reden dan ook, dan wil ik het met gebaren kunnen.
Ik denk dat ze daar gewoon het regeltje aangeleerd hebben "gebaar zo snel mogelijk weglaten" omdat er dus inderdaad mensen zijn die het niet doorhebben, en de hond het dan dus niet los kan, maar altijd de combi moet krijgen. En ze niet gewend zijn dat iemand als ik er gelijk van pup af aan bewust van is dat ze juist het allebei wil aanleren.
Ik kan alleen wel zeggen dat ik het op de hondenschool alleen bij spreken houdt, maar dat vind ik ook niet echt een oplossing. Ik ga daar juist heen voor de afleidingen die daar zijn en het dan toch luisteren. Dus dan wil ik dat hij het daar ook gewoon allebei kan. Ik heb geen idee of ik met Duke op "examen" moet, maar dan zal ik het bij dat examen allemaal wel weglaten of zo
Bedankt voor alle reacties!
Naast dat het praktisch is als de hond doof of blind wordt, vind ik het ook gewoon praktisch in het dagelijks leven. Zoals ik al zei, als je je honden vol hebt wil je je stem kunnen gebruiken. Als je in gesprek bent, of gewoon stil/zachtjes wilt zijn om wat voor reden dan ook, dan wil ik het met gebaren kunnen.
Ik denk dat ze daar gewoon het regeltje aangeleerd hebben "gebaar zo snel mogelijk weglaten" omdat er dus inderdaad mensen zijn die het niet doorhebben, en de hond het dan dus niet los kan, maar altijd de combi moet krijgen. En ze niet gewend zijn dat iemand als ik er gelijk van pup af aan bewust van is dat ze juist het allebei wil aanleren.
Ik kan alleen wel zeggen dat ik het op de hondenschool alleen bij spreken houdt, maar dat vind ik ook niet echt een oplossing. Ik ga daar juist heen voor de afleidingen die daar zijn en het dan toch luisteren. Dus dan wil ik dat hij het daar ook gewoon allebei kan. Ik heb geen idee of ik met Duke op "examen" moet, maar dan zal ik het bij dat examen allemaal wel weglaten of zo
Bedankt voor alle reacties!

- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Bij Maylo op school werd eerst gebaar gedaan en dan woord erbij om vervolgens allebei afzonderlijk te kunnen. Inderdaad voor het op afstand commando's te kunnen geven ipv te schreeuwen en voor het geval ze bijvoorbeeld doof worden.
Vorige hond kon het ook allebei en dat was toch wel erg handig toen ze steeds slechter ging horen.
Snap niet dat het voor een hond een probleem zou kunnen zijn.
Vorige hond kon het ook allebei en dat was toch wel erg handig toen ze steeds slechter ging horen.
Snap niet dat het voor een hond een probleem zou kunnen zijn.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Wat gebruiken jullie als gebaar voor 'hier'?
- ranetje
- Zeer actief
Re: Een hond
Op grote afstand met mijn armen wijd en dan mijn armen weer voor me houden met mijn handen tegen mijn buik.Leonie. schreef:Wat gebruiken jullie als gebaar voor 'hier'?
Een soort van "kom-maar-in-mijn-hokje" gebaar.
Als de hond dicht bij doe ik alleen mijn handen over elkaar tegen mijn buik.
-
Dartel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Je zou eens moeten proberen of je hond wel puur op het gesproken commando reageert. Want meestal is dat namelijk helemaal niet zo, bijna iedereen geeft bewust of onbewust een teken met je lichaamstaal.
Af wordt dan AF met een knikje naar beneden van het hoofd, met zitten buig je soms net een beetje voorover etc.
Een leuke manier om dat te proberen is om met je rug naar je hond te gaan staan en het commando AF te geven. En kijken of hij het snapt
Dat werkt het makkelijkst met iemand erbij om je te vertellen of hij reageert en wat hij dan doet. De meeste honden raken echt even in verwarring, ze missen het laatste hulpmiddel. Je kunt ook met een spiegel doen.
Ik gebruik het ook beiden. Maar als ik het gesproken commando voor AF geef, en het gebaar voor ZIT dan gaan ze toch echt liggen. Lichaamstaal is voor honden belangrijker dan een gesproken commando. En dan is een heel klein gebaartje met je vinger weer lastiger dan met je hele arm en bovenlijf.
Af wordt dan AF met een knikje naar beneden van het hoofd, met zitten buig je soms net een beetje voorover etc.
Een leuke manier om dat te proberen is om met je rug naar je hond te gaan staan en het commando AF te geven. En kijken of hij het snapt
Ik gebruik het ook beiden. Maar als ik het gesproken commando voor AF geef, en het gebaar voor ZIT dan gaan ze toch echt liggen. Lichaamstaal is voor honden belangrijker dan een gesproken commando. En dan is een heel klein gebaartje met je vinger weer lastiger dan met je hele arm en bovenlijf.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik vind het juist aan te raden omdat mensen zich dan bewust worden van de gebaren en signalen die ze geven.
En nee, dat is niet verwarrend.
Honden communiceren met lichaamstaal en dat is wat gebaren zijn.
En dus leren ze dat razendsnel.
Zoals Dartel al zegt, de meeste honden reageren veel beter op gebaren. Het is niet voor niets zo moeilijk om je hond zuiver op stem te trainen: niet de hond heeft er moeite mee, maar de baas. Er gaat altijd wel een vinger, een hoofd, een mondhoek, een blik...
En nee, dat is niet verwarrend.
Honden communiceren met lichaamstaal en dat is wat gebaren zijn.
En dus leren ze dat razendsnel.
Zoals Dartel al zegt, de meeste honden reageren veel beter op gebaren. Het is niet voor niets zo moeilijk om je hond zuiver op stem te trainen: niet de hond heeft er moeite mee, maar de baas. Er gaat altijd wel een vinger, een hoofd, een mondhoek, een blik...
- ranetje
- Zeer actief
Dan zou ze dus moeten gaan zitten toch?Dartel schreef:Je zou eens moeten proberen of je hond wel puur op het gesproken commando reageert. Want meestal is dat namelijk helemaal niet zo, bijna iedereen geeft bewust of onbewust een teken met je lichaamstaal.
Een leuke manier om dat te proberen is om met je rug naar je hond te gaan staan en het commando AF te geven. En kijken of hij het snaptDat werkt het makkelijkst met iemand erbij om je te vertellen of hij reageert en wat hij dan doet. De meeste honden raken echt even in verwarring, ze missen het laatste hulpmiddel. Je kunt ook met een spiegel doen.
Als lichaamstaal belangrijker is.
Het gaat hier om een pup.
Ik zou met dat testje met alleen gesproken commando nog even wachten
- Shiloh86
- Zeer actief
Zoals ik al uitlegde ben ik daar heel goed bewust van en gaat het uitfaden van gebaar of woord langzaam. Ik begin met de combi en laat langzaam 1 van de twee weg. Gesproken gaat inderdaad lastiger dan het gebaar. Maar we komen er wel. En hele kleine mimiekjes die ik mee zou doen maak ik me niet zon zorgen. Als je met je hoofd knikt, dan doe je dat blijkbaar altijd, ook als ik het handgebaar weg laat. Dus ach. Ik oefen het in vele situaties en ikzelf in verschillende houding en en langzaam aan ook met mij op een wat grotere afstand. Komt helemaal goed.
Ik vind trouwens als ze het niet doen als je met de rug naar de hond staat helemaal geen controle voor extra beweginkjes eigenlijk. Eerder een controle of ze het ook doen als je geen contact maakt. Honden zijn nou eenmaal gevoelig voor contact maken. Laat je dat weg, dan is het logisch dat je hond even verward is. Maar ook dat kun je er geleidelijk in oefenen.
Ik vind trouwens als ze het niet doen als je met de rug naar de hond staat helemaal geen controle voor extra beweginkjes eigenlijk. Eerder een controle of ze het ook doen als je geen contact maakt. Honden zijn nou eenmaal gevoelig voor contact maken. Laat je dat weg, dan is het logisch dat je hond even verward is. Maar ook dat kun je er geleidelijk in oefenen.

- ranetje
- Zeer actief
Ben ik wel met je eensShiloh86 schreef:Zoals ik al uitlegde ben ik daar heel goed bewust van en gaat het uitfaden van gebaar of woord langzaam. Ik begin met de combi en laat langzaam 1 van de twee weg. Gesproken gaat inderdaad lastiger dan het gebaar. Maar we komen er wel. En hele kleine mimiekjes die ik mee zou doen maak ik me niet zon zorgen. Als je met je hoofd knikt, dan doe je dat blijkbaar altijd, ook als ik het handgebaar weg laat. Dus ach. Ik oefen het in vele situaties en ikzelf in verschillende houding en en langzaam aan ook met mij op een wat grotere afstand. Komt helemaal goed.
- Shaughn
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): kruisingen.
... en het zou mij helemaal niet verbazen als de meeste honden drietalig zijn opgevoed. Met geluid, gezicht en gevoel. Of raakt niemand zijn hond aan bij het aanleren van commando's?
Van de communicatieve zintuigen gehoor, gezicht en gevoel blijft het gevoel eigenlijk altijd functioneren.
Van de communicatieve zintuigen gehoor, gezicht en gevoel blijft het gevoel eigenlijk altijd functioneren.
Er is geen hond dan de Hond. Wij zijn op aarde om voor de Hond te zorgen en daardoor hier en nu gelukkig te worden en hiernamaals asiel in de Hondenhemel te verdienen.
- ranetje
- Zeer actief
Ik raak mijn hond in ieder geval niet aan bij het aanleren van commando's.Shaughn schreef:... en het zou mij helemaal niet verbazen als de meeste honden drietalig zijn opgevoed. Met geluid, gezicht en gevoel. Of raakt niemand zijn hond aan bij het aanleren van commando's?
- Shiloh86
- Zeer actief
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
We hebben bijvoorbeeld bij 'af' en handgebaard. Nu ga ik schapendrijven en wil ik ook 'lay down' leren omdat alle commando's in het Engels zijn
Na 3x het handgebaar geven en 'Lay down' zeggen had hij het door. Dus nu gaat hij af als ik het handgebaar geef, 'Af' of 'Lay down' zeg. Ik train er wel bewust op dat ik het afwissel en combineer. Maar als hij 40 meter voor me uit loopt en er komt een fietser aan en ik zeg alleen maar 'Skye, let op', gaat hij ook al liggen omdat hij weet dat ik het van hem verwacht.
Nouja, wat ik wil zeggen, ik denk dat het maar net is wat je ze gewend maakt.
Nouja, wat ik wil zeggen, ik denk dat het maar net is wat je ze gewend maakt.
-
Lemuria
Interessant, zo had ik er zelf nog niet over nagedacht! Dat kan ook verklaren waarom Izzy soms niet luistert als ik gespannen ben, dan maak ik dat 'knikje' bij 'af' bijvoorbeeld niet...Ik ga d'r eens op lettenDartel schreef:Je zou eens moeten proberen of je hond wel puur op het gesproken commando reageert. Want meestal is dat namelijk helemaal niet zo, bijna iedereen geeft bewust of onbewust een teken met je lichaamstaal.
Een leuke manier om dat te proberen is om met je rug naar je hond te gaan staan en het commando AF te geven. En kijken of hij het snaptDat werkt het makkelijkst met iemand erbij om je te vertellen of hij reageert en wat hij dan doet. De meeste honden raken echt even in verwarring, ze missen het laatste hulpmiddel. Je kunt ook met een spiegel doen.
Verder is ze ook 2-talig opgevoed. 'Zit/lig' is een naar beneden-wijzend vinger, 'blijf' is een opgestoken hand en 'kom hier' is een vinger naar de grond voor m'n voeten wijzen. Ik vond het vooral leuk om aan te leren omdat ze zo'n geconcentreerde trek op d'r bek krijgt. Ze moet er echt voor nadenken.
- Shaughn
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): kruisingen.
Hoe leer jij een pup dan dat zijn kont omlaag moet bij 'zit' ? Niet met zachte drang vlak boven de staart?ranetje schreef: Ik raak mijn hond in ieder geval niet aan bij het aanleren van commando's.
Het is niet altijd nodig maar het is wel degelijk een communicatiemethode bij en van honden: hoevaak vraagt een hond niet aandacht door even een neus tegen je aan te duwen?
En bij een dove en blinde hond is aanraking vrijwel de enige manier om nog te communiceren.
Er is geen hond dan de Hond. Wij zijn op aarde om voor de Hond te zorgen en daardoor hier en nu gelukkig te worden en hiernamaals asiel in de Hondenhemel te verdienen.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Ik raak een hond ook niet aan met aanleren van commando's. Zit door of te clicken en belonen als ze uit zichzelf gaan zitten, of door te lokken met mijn hand. Af ook.
-
Lemuria
Gewoon door een koekje net zo lang omhoog over z'n neus te bewegen (richting oren) dat hij vanzelf gaat zitten. Kont naar beneden drukken is zó 2001.Shaughn schreef:
Hoe leer jij een pup dan dat zijn kont omlaag moet bij 'zit' ? Niet met zachte drang vlak boven de staart?
- ranetje
- Zeer actief
Bij een gewone horende pup door iets lekkers voor zijn neus te houden en rustig naar boven en richting oren van de pup te bewegen en het lekkers te geven als hij zit.Shaughn schreef:Hoe leer jij een pup dan dat zijn kont omlaag moet bij 'zit' ? Niet met zachte drang vlak boven de staart?ranetje schreef: Ik raak mijn hond in ieder geval niet aan bij het aanleren van commando's.
Het is niet altijd nodig maar het is wel degelijk een communicatiemethode bij en van honden: hoevaak vraagt een hond niet aandacht door even een neus tegen je aan te duwen?
En bij een dove en blinde hond is aanraking vrijwel de enige manier om nog te communiceren.
Door het volgen van dat lekkers met de neus (kop draait omhoog) gaat een pup automatisch zitten.
Pas als dat soepel gaat leer ik het stemcommando er bij en in het begin zeg ik pas "zit" als de pup zo ongeveer met de billen op de grond is aangekomen.
Bij een dove pup heb je dan, als je het op een bepaalde manier doet, ook al bijna het complete handgebaar voor zit.
Bij een dove en tegelijk ook blinde pup zal je moeten aanpassen en een speciale aanraking moeten verzinnen, denk ik
- Iris-Marie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)
Ik vond het juist handig. Bodi deed 'zit' al op woord en ik kwam erachter dat je hand naar je borst brengen hem ook deed zitten. Ontzettend handig, bedacht ik me. Omdat hij nog niet los kon, ben ik dingen als 'deze kant' en 'hier' ook met gebaar en zelfs een fluitje gaan oefenen. Eenmaal los, gingen gebaren en dat fluitje veel beter. Hij kon me zien maar mijn stem niet altijd horen. Een fluitje was doordringender en hij herkende mijn fluitje van veraf toen hij een keer besloot hem te peren.
♥- Iris-Marie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)
En daarbij komt: stel dat de hond op latere leeftijd doof wordt kun je altijd nog gebaren.
Als wij 'de hond' voor ons hebben gevonden is dat nog een reden om hem tweetalig op te voeden.
EDIT: ik deed het met Bodi overigens wel altijd als combinatie. Altijd woord en geluid, dan wist ik zeker dat hij niet in de war zou raken.
Als wij 'de hond' voor ons hebben gevonden is dat nog een reden om hem tweetalig op te voeden.
EDIT: ik deed het met Bodi overigens wel altijd als combinatie. Altijd woord en geluid, dan wist ik zeker dat hij niet in de war zou raken.
♥- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Het is hartstikke handig, tweetalig opvoeden. En niet verwarrend voor de hond, zolang de eigenaar zich bewust is van zijn lichaamstaal/gebaren. Zo zie ik regelmatig mensen die met hun lichaamstaal iets heel anders uitstralen dan wat ze zeggen...
En toen Cayuga hier net was liep ik tegen een ander probleem aan.
We liepen in het bos, en de honden waren aan de ene kant van het fietspad, en ik aan het andere. Plotseling kwam er een ouder stel aan op hun elektrische fietsen. Die gingen knap hard
Dus ik zeg tegen de honden "zit!". Wat ze braaf deden. Toen de fietsers vlakbij waren besloot ik de gesproken 'zit' te versterken met het handgebaar voor zit.
Dat bleek Cayuga's handgebaar voor 'kom vóór' te zijn
Gossamme, die fietsers waren knap woedend
We liepen in het bos, en de honden waren aan de ene kant van het fietspad, en ik aan het andere. Plotseling kwam er een ouder stel aan op hun elektrische fietsen. Die gingen knap hard
Dus ik zeg tegen de honden "zit!". Wat ze braaf deden. Toen de fietsers vlakbij waren besloot ik de gesproken 'zit' te versterken met het handgebaar voor zit.
Dat bleek Cayuga's handgebaar voor 'kom vóór' te zijn
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- ranetje
- Zeer actief
Miranda schreef:Het is hartstikke handig, tweetalig opvoeden. En niet verwarrend voor de hond, zolang de eigenaar zich bewust is van zijn lichaamstaal/gebaren. Zo zie ik regelmatig mensen die met hun lichaamstaal iets heel anders uitstralen dan wat ze zeggen...
We liepen in het bos, en de honden waren aan de ene kant van het fietspad, en ik aan het andere. Plotseling kwam er een ouder stel aan op hun elektrische fietsen. Die gingen knap hard![]()
Dat bleek Cayuga's handgebaar voor 'kom vóór' te zijn![]()
![]()
Wie gebruikt er nou zo'n gebaar voor "kom voor" ...........
Tenminste .....................
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Onderarm recht voor me uit, en dan de hand opgestoken. Dat is mijn gebaar voor 'zit'.
Cayuga's gebaar voor zit is een vinger die schuin naar beneden wijst
Cayuga's gebaar voor zit is een vinger die schuin naar beneden wijst
And few will ever climb