Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Knuppel in het hoenderhok
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Knuppel in het hoenderhok
Ik fok dan nl in Duitsland dus dat komt wel goed. Maar zonder dollen. Had ze bij haar rechteroog pigment bij de geboorte? Correctie, haar linkeroog uiteraard. Dan weet je het helemaal vrijwel zeker.
Ik zou daar niet mee fokken!
Als ik jou was, zou ik haar aan mij geven
Als ik jou was, zou ik haar aan mij geven

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Niet waar.laeken schreef:Dit staat er op de site van de Cocker Spaniel Club.
Volgens de rasstandaard heeft een Engelse Cocker Spaniel bruine ogen. In sommige gevallen komen er puppen met blauwe ogen voor en dat hangt samen met de Blue Merle factor.
Er komt geen merle voor bij de cokers, ook niet heel soms. Het is er gewoon niet.
Merle is enkelvoudig dominant dus dat zou allang bekend zijn, en het is ongewenst dus is het er niet.
Dat blauwe oog af en toe, dat komt dor het blauwe-ogen-gen waar Laeken niet in gelooft

Datzelfde gen zie je bij Husky en Malamute ook trouwens.
Het tast het zicht niet aan en ook het gehoor niet. Het is gewoon een domme mutatie die af en toe voorkomt.
Als de rest van die pup heel goed is zou ik haar om de oogkleur niet uit gaan sluiten.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 13 jul 2015 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Contacteer:
Ze is geboren met oranje oortjes, oranje snoetje en wat oranje om de oogjes, verder had ze wat oranje vlekjes op haar lichaam en staartaanzet. De schimmel begint er nu goed door te komen. Ze is niet bont in ieder geval.
Baertest staat voor morgenvroeg gepland in Eersel.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze is roan.laeken schreef:Is ze geboren met een wit gezicht? Dan weet je in feite al wat de oorzaak is. Wel denk ik dat je haar moet testen op doofheid.
Dus de hele huid was al gepigmenteerd toen ze geboren werd.
Maar en BAER kan nooit kwaad.
Dat die standaard al zegt dat er af en toe blauwe ogen voorkomen zegt al dat het dus voorkomt, en ik geloof in dit geval echt niet in de bontfactor als oorzaak.
Jammer dat er nog geen test is.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Jawel, ze is wel bont. Genetisch in elk geval wel.truusje schreef:Ze is geboren met oranje oortjes, oranje snoetje en wat oranje om de oogjes, verder had ze wat oranje vlekjes op haar lichaam en staartaanzet. De schimmel begint er nu goed door te komen. Ze is niet bont in ieder geval.
Ze is namelijk wit met vlekken en dat heet bont

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
oh, en anders naar mijlaeken schreef:Je mag haar ook aan mij geven trouwens. Dan fok ik er wel een stamboom nest mee buiten de rasvereniging om en dan krijg jij de pups die je hebben wil. Wat een scheetje zeg!

overigens komt lijf ook uit een nest waar een reutje 2 knalblauwe ogen had (heb er nog wel ergens foto's van), maar van dat hele nest was er maar 1 pup goed, de rest had knikstaarten, een varkensstaart, een met een blauw oog dus, een zwemmer en een zeer ondermaats teefje dat nog geen kwart van de andere pups was qua grootte en gewicht.

-
- Zeer actief
Datzelfde gen zie je inderdaad bij de husky. Hoe komt dat volgens jou in de cocker dan? Verder komt merle in cockers wel voor. Ik kan je er tientallen laten zien buiten Nederland met stamboom. Wat ik ook niet begrijpen kan is dat je mij aanspreekt op een citaat van de Nederlandse club voor dit ras. Ik quote alleen.Marjoleine schreef:Niet waar.laeken schreef:Dit staat er op de site van de Cocker Spaniel Club.
Volgens de rasstandaard heeft een Engelse Cocker Spaniel bruine ogen. In sommige gevallen komen er puppen met blauwe ogen voor en dat hangt samen met de Blue Merle factor.
Er komt geen merle voor bij de cokers, ook niet heel soms. Het is er gewoon niet.
Merle is enkelvoudig dominant dus dat zou allang bekend zijn, en het is ongewenst dus is het er niet.
Dat blauwe oog af en toe, dat komt dor het blauwe-ogen-gen waar Laeken niet in gelooft
Datzelfde gen zie je bij Husky en Malamute ook trouwens.
Het tast het zicht niet aan en ook het gehoor niet. Het is gewoon een domme mutatie die af en toe voorkomt.
Als de rest van die pup heel goed is zou ik haar om de oogkleur niet uit gaan sluiten.
Spots spelen geen rol in de effecten van het bont. Dus een wit gezicht geeft gewoon blauwe ogen los van spots. Cockers in deze aftekeningen zijn gewoon bont hoor, met of zonder spots en met of zonder schimmel.
Ik ben heel benieuwd sinds wanneer en hoe dit ras aan het blauwe ogen gen is gekomen volgens jou.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
ah ah, dat had ik ongezien <!> al aangebodenlaeken schreef:Je mag haar ook aan mij geven trouwens. Dan fok ik er wel een stamboom nest mee buiten de rasvereniging om en dan krijg jij de pups die je hebben wil. Wat een scheetje zeg!

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
niet vechten met z'n allen om die kleine he! want waar 2 vechten om een been.......Rosita Compagner schreef:ah ah, dat had ik ongezien <!> al aangebodenlaeken schreef:Je mag haar ook aan mij geven trouwens. Dan fok ik er wel een stamboom nest mee buiten de rasvereniging om en dan krijg jij de pups die je hebben wil. Wat een scheetje zeg!

ik vind haar superleuk en ik zou als het geen lichamelijke klachten kan geven gewoon fokken denk ik.
Maar ik heb 0 verstand van fokken en genen enz.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik spreek je niet aan, ik citeer dat alleen.laeken schreef:Datzelfde gen zie je inderdaad bij de husky. Hoe komt dat volgens jou in de cocker dan? Verder komt merle in cockers wel voor. Ik kan je er tientallen laten zien buiten Nederland met stamboom. Wat ik ook niet begrijpen kan is dat je mij aanspreekt op een citaat van de Nederlandse club voor dit ras. Ik quote alleen.
Spots spelen geen rol in de effecten van het bont. Dus een wit gezicht geeft gewoon blauwe ogen los van spots. Cockers in deze aftekeningen zijn gewoon bont hoor, met of zonder spots en met of zonder schimmel.
Ik ben heel benieuwd sinds wanneer en hoe dit ras aan het blauwe ogen gen is gekomen volgens jou.
En hoe komt het in de cocker, nou, mutaties misschien?
Het zit in veel meer rassen hoor.
Als je goed leest zie je dat ik ergens zeg dat deze hond wel degelijk bont is. Dat had ik Truusje ook al eerder verteld trouwens. Het lastige is dat bij de cockers schimmel als iets anders wordt gezien dan bont. Ze hebben verschillende namen voor varianten die genetisch gelijk of vrijwel gelijk zijn.
Dus ze noemen een roan schimmel, maar die is natuurlijk zowel roan als bont.
Kenmerkend verschil tussen roan en ticking is dat bij roan de hele hond al gepigmenteerd is bij de geboorte, terwijl bij ticking die pigmentatie later doorkomt.
Roan honden hebben daardoor nooit problemen met doofheid voor zover bekend, ook de extreem bonte niet, terwijl dat bij extreem bonte honden met ticking dus wel voor kan komen. Daar refereerde ik aan.
edit: merle is niet toegestaan in cockers en komt ook niet voor. Misschien in moderne Amerikaanse lijnen wel, dan is dat er bewust ingekruist. Maar in de zuivere FCI-lijnen komt het niet voor, tenzij de merle buurman een uitstapje heeft gemaakt.
-
- Zeer actief
Ah, ok. Het klonk als een serie van weerlegging en dat vond ik vervelend omdat het volgens mij allemaal klopt wat ik zeg. Blauwe ogen gen zou best kunnen maar bont kan evengoed een rol spelen. Zolang die blauwe ogen nooit in effen lijn komen maar altijd bij de bonte dieren geloof ik nooit zo in dat gen. Elke keer zijn het breedblessen en witkoppen met die blauwe ogen. Of dieren met spots spots. Nooit zie je ineens een effen rode, zwarte of tancocker met blauwe ogen. Die berner die ik kende, daar komt het ook voor, tikte ook zijn oog aan met de bles. Kwam ook uit lijnen waar zover bekend nooit een blauw oog in gezeten heeft. Vandaar mijn argwaan naar stellig beweren dat het het blauwe ogen gen is. Spontaan muteren kan, alleen is de kans op zo'n blauw oog dan bij wijze van spreken net zo groot als spontaan blauw uit pure zwarte lijnen zonder blauw.
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Nog een reactie.
Als je nu niks meer uit deze combi zou hebben gehad zou ik misschien milder zijn geweest. Maar zoals de zaken nu liggen zeg ik niet doen.
Maar gezien het gegeven dat je al een afspraak hebt voor een gehooronderzoek, zal ze wel blijven.
En wat ik daar van vind doet er net ter zake.
Daarover zijn er al genoeg meningen.
Als je nu niks meer uit deze combi zou hebben gehad zou ik misschien milder zijn geweest. Maar zoals de zaken nu liggen zeg ik niet doen.
Maar gezien het gegeven dat je al een afspraak hebt voor een gehooronderzoek, zal ze wel blijven.
En wat ik daar van vind doet er net ter zake.
Daarover zijn er al genoeg meningen.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben er nog even ingedoken maar ik kan nergens roans vinden die doof zijn. En roans zijn vanaf de geboorte gepigmenteerd. Dus ook al zijn ze bont, ze hebben wel degelijk veel pigment overal, dat is nou net het kenmerk van roan. Het is dan wel een recessief gele, maar dat is ook pigmentlaeken schreef:Ah, ok. Het klonk als een serie van weerlegging en dat vond ik vervelend omdat het volgens mij allemaal klopt wat ik zeg. Blauwe ogen gen zou best kunnen maar bont kan evengoed een rol spelen. Zolang die blauwe ogen nooit in effen lijn komen maar altijd bij de bonte dieren geloof ik nooit zo in dat gen.

Bij ticking zie je wel doofheid en dan zou ik ook best aan blauw vanwege bont willen, maar dit is een roan. Met aftekening rond de ogen ook nog.
Ja, ticking. Niet roanElke keer zijn het breedblessen en witkoppen met die blauwe ogen. Of dieren met spots spots.

Ja, maar mijn argwaan gaat dus naar die stellige beweerders.Nooit zie je ineens een effen rode, zwarte of tancocker met blauwe ogen. Die berner die ik kende, daar komt het ook voor, tikte ook zijn oog aan met de bles. Kwam ook uit lijnen waar zover bekend nooit een blauw oog in gezeten heeft. Vandaar mijn argwaan naar stellig beweren dat het het blauwe ogen gen is.
Ik geloof er geen zak van dat het niet voorkomt.
Net zoals ik niet geloof dat er bij DH nooit bruin, dilute of bont voorkomt. Ga toch weg.

Is het jou nooit opgevallen dat kleuren die nooit mochten en dan opeens getolereerd worden, vanaf zo'n moment spontaan vaker voorkomen?
Zó toevallig

Dit soort dingen is er gewoon, overal. Dat zulke honden geen papieren krijgen of niet volwassen worden is wat anders, maar ze zijn er wel gewoon.
-
- Zeer actief
Ik denk echt dat dat niet zo is hoor. Ik weet gewoon zeker dat elke bonte, dilute of anders gekleurde Duitse herder in een particulier nest in leven zou blijven en zelfs meteen mode zou worden als je niet uitkijkt. Er bestaan fokkers die miskleuren inslapen. Maar dat is denk ik minder de regel dan jij denkt. Dat denk ik oprecht.
Want de eerste dilute DH die ik tegenkom zal ik vol bewondering bekijken. En ik ben er zeker van dat zo'n hond direct een baas heeft. Soort van de blauwe mechelaar. De grijstijger dog of de Black & Tan Jack Russel. Mensen vinden dat juist leuk. En er wordt met Duitse herders heel erg veel gefokt. Ook voor sport. Zou zo'n bont dier in een sportnest liggen dan ben ik er vrijwel zeker van dat de fokker het dier niet zal doodmaken. Idem voor blauw of bruin.
Ik denk ook dat als het blauwe ogen gen in de cocker zou zitten er op gefokt zou worden door broodfokkers. Hoe lief en mooi zou het zijn als je een zwarte cocker met blauwe ogen kon fokken. Die pups zouden als warme broodjes zonder stamboom over marktplaats gaan.
Net zoals de blauwe mechelaars nu en de black & tan russels.
Ik ben er ook van overtuigd dat als dit hier komt het gefokt gaat worden:

Want de eerste dilute DH die ik tegenkom zal ik vol bewondering bekijken. En ik ben er zeker van dat zo'n hond direct een baas heeft. Soort van de blauwe mechelaar. De grijstijger dog of de Black & Tan Jack Russel. Mensen vinden dat juist leuk. En er wordt met Duitse herders heel erg veel gefokt. Ook voor sport. Zou zo'n bont dier in een sportnest liggen dan ben ik er vrijwel zeker van dat de fokker het dier niet zal doodmaken. Idem voor blauw of bruin.
Ik denk ook dat als het blauwe ogen gen in de cocker zou zitten er op gefokt zou worden door broodfokkers. Hoe lief en mooi zou het zijn als je een zwarte cocker met blauwe ogen kon fokken. Die pups zouden als warme broodjes zonder stamboom over marktplaats gaan.

Ik ben er ook van overtuigd dat als dit hier komt het gefokt gaat worden:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Beide oren horend!!
Ze blijft trouwens niet bij mij....ze heeft een heel fijn lief vrouwtje....die als het teefje mooi uitgroeit best bereid is eens met haar een nestje te fokken. Mooi toch?
Ze blijft trouwens niet bij mij....ze heeft een heel fijn lief vrouwtje....die als het teefje mooi uitgroeit best bereid is eens met haar een nestje te fokken. Mooi toch?
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar lieve Marc, die zijn er toch gewoon?laeken schreef:Want de eerste dilute DH die ik tegenkom zal ik vol bewondering bekijken. En ik ben er zeker van dat zo'n hond direct een baas heeft. Soort van de blauwe mechelaar. De grijstijger dog of de Black & Tan Jack Russel. Mensen vinden dat juist leuk. En er wordt met Duitse herders heel erg veel gefokt. Ook voor sport. Zou zo'n bont dier in een sportnest liggen dan ben ik er vrijwel zeker van dat de fokker het dier niet zal doodmaken. Idem voor blauw of bruin.
Je gaat me niet vertellen dat je niet wéét dat er zelfs aparte groepen zijn voor de dilute DH's, de bruine, isabel, blauwe en ook bonte DH's?
Panda's noemen ze dat trouwens.
En natuurlijk is er een tegenbeweging. De mensen die zuiverheid op prijs stellen en deze kleuren zien als verwerpelijk en niet zuiver en weetikveel.
Maar die miskleuren zijn er dus wel. En ze leven ook gewoon, deels dan. Want de tegenstanders sturen ze allemaal naar Grondsma uiteraard. En ja, ook nu nog.
@Truusje, fijn. Ik heb er geen seconde aan getwijfeld, een roan is nooit doof volgens mij.
Ik vind d'r prachtig! Izzy heeft ook zo'n half blauw oog, hoort ook niet helemaal. Maar het geeft iets unieks. Ik zou zó voor dat hondje gaan als ze verder gezond is en een goed karaktertje heeft 

-
- Zeer actief
Natuurlijk weet ik dat. Ik vind bruine Dh ook best mooi zelf. Bij de saarloos heb je ze ook. Heet bosbruin. Mooie naam.
Maar nu de cockers met het blauwe ogen gen. Waar zijn die en bestaat er 1 foto van een Engelse Cocker met een blauw oog zonder wit? Gewoon nieuwsgierig.
De blauwe ogen in de rottweiler kende ik wel. Best mooi eigenlijk.
Maar nu de cockers met het blauwe ogen gen. Waar zijn die en bestaat er 1 foto van een Engelse Cocker met een blauw oog zonder wit? Gewoon nieuwsgierig.
De blauwe ogen in de rottweiler kende ik wel. Best mooi eigenlijk.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij de Saarloos mag het.laeken schreef:Natuurlijk weet ik dat. Ik vind bruine Dh ook best mooi zelf. Bij de saarloos heb je ze ook. Heet bosbruin. Mooie naam.
Grappig wel, want die kleur komt van de DH natuurlijk, net als de witte. Dat mag bij de DH ook niet en bij de Saarloos dus wel.
Dilutes heb je ook trouwens. Heeft wel wat.
Ik zal eens zoeken naar die cockers, heb wel wat ergens, maar staat op een losse schijf.
Je ziet het ook niet zo vaak, maar dat is met meer dingen zo.
Gespleten neuzen zie je ook niet vaak maar het komt wel voor bij meerdere rassen.
Cockermensen zijn nogal hysterisch over foutkleuren, dat zal de reden wel zijn.
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
He mooi dat is nu dus afgevinkt.truusje schreef:Beide oren horend!!
En ook al op kamers. (met mogelijkheden

- FullofLove
- Actief
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
[/quote]Marjoleine schreef:Ik ben er nog even ingedoken maar ik kan nergens roans vinden die doof zijn. En roans zijn vanaf de geboorte gepigmenteerd. Dus ook al zijn ze bont, ze hebben wel degelijk veel pigment overal, dat is nou net het kenmerk van roan. Het is dan wel een recessief gele, maar dat is ook pigment
Bij ticking zie je wel doofheid en dan zou ik ook best aan blauw vanwege bont willen, maar dit is een roan. Met aftekening rond de ogen ook nog.
.
De cockers die de laatste Jaren doof geboren zijn in Nederland, zijn alle roans(schimmels) en de ouders van deze cockertjes ook!
Groetjes Bibi met Peggy en Suzie

- FullofLove
- Actief
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
O en de blauwogige cockertjes die ik ken in Nederland zijn ook allen roan(schimmel).
Groetjes Bibi met Peggy en Suzie

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Hier hetzelfde "probleem" Een pup met een blauw oog. Voor de rest het mooiste pupje uit het nest. Mijn eerste reactie was, oh wat zonde daar mag je niet mee fokken.
En de tweede reactie was: Waarom eigenlijk niet?
Het is op geen enkele manier welzijnsaantastend, het is alleen een schoonheidsfoutje. En dat laatste ook alleen maar omdat we vinden dat het niet hoort. De puristen zullen er van gruwelen, maar ik zou er toch echt geen bezwaar hebben om met dit pupje te fokken. De andere teefjes gaan naar adressen waar er niet mee gefokt gaat worden. Wat de reuen betreft is het altijd maar afwachten.
Het komt gewoon af en toe voor. Ik zou zoeken naar een reu waar in de lijnen dat gen niet bekend is, maar me er verder niet te druk om maken.
Misschien zou je er foktechnisch gezien wel blij mee moeten zijn. Als je dit gen met veel pijn en moeite weg zou fokken ben je weer een stap verder naar een homozygote hond. Ieder gen binnen de rashondenpopulatie is kostbaar. En als het dan helemaal niets te maken heeft met gezondheid vind ik het geen probleem.
En de tweede reactie was: Waarom eigenlijk niet?
Het is op geen enkele manier welzijnsaantastend, het is alleen een schoonheidsfoutje. En dat laatste ook alleen maar omdat we vinden dat het niet hoort. De puristen zullen er van gruwelen, maar ik zou er toch echt geen bezwaar hebben om met dit pupje te fokken. De andere teefjes gaan naar adressen waar er niet mee gefokt gaat worden. Wat de reuen betreft is het altijd maar afwachten.
Het komt gewoon af en toe voor. Ik zou zoeken naar een reu waar in de lijnen dat gen niet bekend is, maar me er verder niet te druk om maken.
Misschien zou je er foktechnisch gezien wel blij mee moeten zijn. Als je dit gen met veel pijn en moeite weg zou fokken ben je weer een stap verder naar een homozygote hond. Ieder gen binnen de rashondenpopulatie is kostbaar. En als het dan helemaal niets te maken heeft met gezondheid vind ik het geen probleem.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Roans en schimmels zijn niet hetzelfde genetisch.FullofLove schreef:De cockers die de laatste Jaren doof geboren zijn in Nederland, zijn alle roans(schimmels) en de ouders van deze cockertjes ook!
Dus voor je dit zo stelt, heb je foto's?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Roans en schimmels zijn niet hetzelfde genetisch.FullofLove schreef:De cockers die de laatste Jaren doof geboren zijn in Nederland, zijn alle roans(schimmels) en de ouders van deze cockertjes ook!
Dus voor je dit zo stelt, heb je foto's?
-
- Zeer actief
Als dat zo is dan KAN mijn theorie dus nog steeds kloppen. Ik geloof nl nog steeds niet dat er effen cockers met blauwe ogen zijn. Dat zou betekenen dat het of met aftekeningen te maken heeft ( wat ik echt vermoed aangezien het hier om bont gaat om) of de lijnen zijn per kleur gescheiden en de mutatie zit alleen in bonte schimmels met roan.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat doen ze volgens mij wel, nu je het zo benoemt.laeken schreef:Als dat zo is dan KAN mijn theorie dus nog steeds kloppen. Ik geloof nl nog steeds niet dat er effen cockers met blauwe ogen zijn. Dat zou betekenen dat het of met aftekeningen te maken heeft ( wat ik echt vermoed aangezien het hier om bont gaat om) of de lijnen zijn per kleur gescheiden en de mutatie zit alleen in bonte schimmels met roan.
Ze fokken dacht ik bont en eenkleurig apart. Al is dat volledig beyond me, maar daar ging het niet over.
Maar ik maak echt het onderscheid tussen roan en schimmel hoor, die pigmentatie is niet vergelijkbaar.
-
- Zeer actief
Maar voor mij heeft het er niks mee te maken. Ze hebben hoe dan ook het gen voor bont. Dat zou dan in mijn theorie de oorzaak zijn. Of daar nu spots, roan of schimmel bij komt heeft geen effect. Wat ik zie is heel bonte dieren en dat geeft dan volgens mij doofheid en blauwe ogen. Want ze zijn boven alles bont. Catle dogs kunnen toch ook blauwe ogen hebben en doof zijn al zien ze er door hun kleurgenen heel gepigmenteerd uit. Of sla ik de plank nu helemaal mis?Marjoleine schreef:Dat doen ze volgens mij wel, nu je het zo benoemt.laeken schreef:Als dat zo is dan KAN mijn theorie dus nog steeds kloppen. Ik geloof nl nog steeds niet dat er effen cockers met blauwe ogen zijn. Dat zou betekenen dat het of met aftekeningen te maken heeft ( wat ik echt vermoed aangezien het hier om bont gaat om) of de lijnen zijn per kleur gescheiden en de mutatie zit alleen in bonte schimmels met roan.
Ze fokken dacht ik bont en eenkleurig apart. Al is dat volledig beyond me, maar daar ging het niet over.
Maar ik maak echt het onderscheid tussen roan en schimmel hoor, die pigmentatie is niet vergelijkbaar.