Nouja, als je er per ongeluk eentje op straat 'vindt' kun je die moeilijk aan zijn/haar lot overlaten toch-Lilo- schreef:Een opvanger...? Ik vrees dat ook dat lastig wordt. Mannen...
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lola alleen thuis. Upd. P4
Moderator: moderatorteam
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Lola alleen thuis
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
- Aantal honden: 1
Ghehe, ja dat lijkt mij ook! Nou, kom maar door danZamunda schreef:Nouja, als je er per ongeluk eentje op straat 'vindt' kun je die moeilijk aan zijn/haar lot overlaten toch-Lilo- schreef:Een opvanger...? Ik vrees dat ook dat lastig wordt. Mannen...? Die moet eerst even bij jou bijkomen terwijl het minimaal aan paar dagen duurt voordat je hebt achterhaald waar hij/zij vandaan komt.
Ik krijg net een appje van de buurvrouw dat Lola zit te blaffen. Ik heb d'r bewegingsruimte beperkt met de helft en toen ik wegging lag ze al vijf minuten doodkalm in d'r mand een beetje rond te kijken en te wachten tot ik weg zou zijn. Maar ondanks die kennis en de rust bij vertrek, gaat ze dus alsnog tekeer. Zucht
- Zamunda
- Zeer actief
Wat ontzettend balen lilo. Heb je de mogelijkheid om het weer 'even' vanaf nul op te bouwen? Dus totdat je het weer opgebouwd hebt even niet meer alleen te laten? Dat zou, samen met je andere maatregelen weleens de sleutel kunnen zijn, dan kun je haar echt even uit die cirkel halen.
-
JBK
Misschien geen ideale oplossing, maar heb je geen vakantiehond die je kunt lenen om te kijken of ze het daarmee beter doet? Wel dan een hond waar ze een klik mee heeft.
Of zeg ik nu iets heel geks
Of zeg ik nu iets heel geks
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik weet niet of het al geopperd is, maar is opnieuw de tijd opbouwen vanaf het begin misschien een optie? Dat je dus oppas hebt en haar echt weer alleen kort thuis laat voordat ze de kans krijgt om te blaffen, en dat langzaam uitbouwen?
- -Lilo-
- Zeer actief
Lola alleen thuis
Ik heb die optie niet op het moment, ik heb nu drie dagen vrij, verder is het drie ochtenden in de week wat ze moet kunnen. Oppashond is niet beschikbaar en de ene oppas werkt veel, de andere wordt bestraald deze weken. Dus weinig achtervang, behalve de naaste buren, maar die hebben zelf een verhuizing te regelen op het moment en gaan hier niet een hele ochtend in mijn huis zitten. Lola daarheen is geen optie ivm kitten, konijn en geen omheining buiten.
Ik heb wel gepland om zaterdagochtend tegelijk met mijn man naar buiten te stappen die dan naar zijn werk gaat. Ik kan dan in de tuin wachten om te kunnen corrigeren, terwijl Lola denkt dat ik in de wegrijdende auto zit. Niet des Hf's, ik weet het, maar het heeft al eens eerder succes gehad en Lola is wel een hondje van duidelijkheid. Wat wil zeggen dat een duidelijk NEE vaak beter werkt dan de voorzichtiger aanpak.
Overigens heeft ze zich vanochtend wel vermaakt met mijn meubelopstelling, toen ik terugkwam stond ze gewoon aan de andere kant dan waar ik d'r achter had gelaten
Ik heb wel gepland om zaterdagochtend tegelijk met mijn man naar buiten te stappen die dan naar zijn werk gaat. Ik kan dan in de tuin wachten om te kunnen corrigeren, terwijl Lola denkt dat ik in de wegrijdende auto zit. Niet des Hf's, ik weet het, maar het heeft al eens eerder succes gehad en Lola is wel een hondje van duidelijkheid. Wat wil zeggen dat een duidelijk NEE vaak beter werkt dan de voorzichtiger aanpak.
Overigens heeft ze zich vanochtend wel vermaakt met mijn meubelopstelling, toen ik terugkwam stond ze gewoon aan de andere kant dan waar ik d'r achter had gelaten
Laatst gewijzigd door -Lilo- op 16 jul 2015 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- -Lilo-
- Zeer actief
Edit: bedankt boor het meedenken allemaal! Op het moment dat ik van huis ben, kan ik dit wel loslaten. Gelukkig wel, dat werkt toch prettiger
maar verder zit het me behoorlijk dwars. Ik wil enerzijds niet van allerlei proefballonetje uitproberen nu, maar er zal anderzijds toch iets moeten gebeuren om Lola weer rustig te krijgen.
- -Lilo-
- Zeer actief
Dat eerste gaat niet werken, Lola is niet onder de indruk van geluiden. Ik heb vandaag de huistelefoon over laten gaan, maakt ook geen verschil. Dat tikje tegen het raam werkt met andere dingen ook nooit, dus ik verwacht dat nu ook niet.
De buuf laten corrigeren lijkt me geen goed idee. Het kon Lola weleens heel erg in de war brengen en ik doe het liever zelf, de buuf is geen hondenmens verder. Bovendien ga ik er vanuit dat maar 1 keer nodig is te corrigeren. Hopelijk is mijn actie zaterdag genoeg zeg maar...
De buuf laten corrigeren lijkt me geen goed idee. Het kon Lola weleens heel erg in de war brengen en ik doe het liever zelf, de buuf is geen hondenmens verder. Bovendien ga ik er vanuit dat maar 1 keer nodig is te corrigeren. Hopelijk is mijn actie zaterdag genoeg zeg maar...
- -Lilo-
- Zeer actief
Wat ik me wel net bedenk... Ik slaap overdag één of twee keer, Lola gaat dan mee naar boven. Maar misschien is het wel een goed idee om haar dan voorlopig juist beneden te laten. Ik ben dan gewoon in huis en het is steeds maar een uurtje ongeveer, maar ze kan dan wel weer even bedenken dat in je eentje beneden best oké is.
-
JBK
Je woont niet in de buurt van Tiel he? Anders zouden we misschien een combi kunnen maken. Ons drietal kan heel goed thuis zijn.
- -Lilo-
- Zeer actief
Nee, ik woon tussen Apeldoorn en Deventer... Wel een lief aanbod, dankjewel!
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Ik heb geen inhoudelijke inbreng maar wil je even sterkte wensen met de Lieve Lola.
Het komt vast allemaal wel weer goed", "keep the faith" en van die dingen. Niet teveel tobben.
Toch goed tips gekregen weer, gaat wel lukken.

Het komt vast allemaal wel weer goed", "keep the faith" en van die dingen. Niet teveel tobben.
Toch goed tips gekregen weer, gaat wel lukken.
- Zamunda
- Zeer actief
Ja, zeker doen-Lilo- schreef:Wat ik me wel net bedenk... Ik slaap overdag één of twee keer, Lola gaat dan mee naar boven. Maar misschien is het wel een goed idee om haar dan voorlopig juist beneden te laten. Ik ben dan gewoon in huis en het is steeds maar een uurtje ongeveer, maar ze kan dan wel weer even bedenken dat in je eentje beneden best oké is.
- -Lilo-
- Zeer actief
Lola alleen thuis
Noh, stomme hond. Manlief was vanmiddag even thuis en toen hij wegging ben ik met m mee naar buiten gestapt. Lola dacht dat ik in de wegrijdende auto zat, maar dat was dus niet zo. Ik had Skype aan, tuinstoel klaargezet in de achtertuin en wachten maar. Ik had kunnen corrigeren. Maar natuurlijk gedroeg de prinses zich voorbeeldig. Eerst heeft ze een snuffelrondje gedaan om alle koekjes te vinden die ik had neergelegd. Na 49 minuten viel Skype uit, maar tot die tijd hing ze voornamelijk bovenop de rugleuning van de bank. Beetje auto's kijken en af en toe zelfs d'r kop rustig neerleggen op de bank. Een paar keer een rondje gelopen en dat was dat. Ik zat nog wel lekker buiten dus even blijven zitten. Vijf kwartier vanaf het begin stond Lola ineens naast me
de tuindeuren sluiten niet zo fijn en met die wind vandaag waaien ze dus gewoon uit het slot als je ze van slot hebt, haha. Dat had ik gedaan om evt binnen te kunnen stappen als Lola zou blaffen.
Morgenochtend doen we nog maar eens hetzelfde testje als daarnet, komende week maandagochtend en dinsdagmiddag moet Lola weer echt alleen zijn. Hopelijk zijn we weer op de goede weg!
Morgenochtend doen we nog maar eens hetzelfde testje als daarnet, komende week maandagochtend en dinsdagmiddag moet Lola weer echt alleen zijn. Hopelijk zijn we weer op de goede weg!
- Zamunda
- Zeer actief
Hahaha, lekker ding
.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
-
JBK
Je zou ze toch 
- -Lilo-
- Zeer actief
Zamunda schreef:Hahaha, lekker ding.
Volgende keer neem ik een hond zonder humor en clownsstreken en zo. Gewoon een extreem serieus, volgzaam, braaf hondjeJBK schreef:Je zou ze toch
-
JBK
Ik geloof er niks van 
- -Lilo-
- Zeer actief
Ik ook niet, haha. Maar soms klinkt het wel heeeeeel verleidelijk 
- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Ik weet niet of het al gevraagd is, maar zit er verschil in als jij alleen weggaat (dus man is al weg), man alleen weggaat (dus jij bent al weg), of samen weggaan (dus toen het afgelopen keer goed ging)?-Lilo- schreef:Noh, stomme hond. Manlief was vanmiddag even thuis en toen hij wegging ben ik met m mee naar buiten gestapt. Lola dacht dat ik in de wegrijdende auto zat, maar dat was dus niet zo. Ik had Skype aan, tuinstoel klaargezet in de achtertuin en wachten maar. Ik had kunnen corrigeren. Maar natuurlijk gedroeg de prinses zich voorbeeldig. Eerst heeft ze een snuffelrondje gedaan om alle koekjes te vinden die ik had neergelegd. Na 49 minuten viel Skype uit, maar tot die tijd hing ze voornamelijk bovenop de rugleuning van de bank. Beetje auto's kijken en af en toe zelfs d'r kop rustig neerleggen op de bank. Een paar keer een rondje gelopen en dat was dat. Ik zat nog wel lekker buiten dus even blijven zitten. Vijf kwartier vanaf het begin stond Lola ineens naast mede tuindeuren sluiten niet zo fijn en met die wind vandaag waaien ze dus gewoon uit het slot als je ze van slot hebt, haha. Dat had ik gedaan om evt binnen te kunnen stappen als Lola zou blaffen.
En dan ook nog de tijd die er tussen jullie vertrekken zit?
Daar zat hier namelijk soms wel verschil in (afhankelijk van hoe ons leven er op dat moment uitzag, zoals: wie haar vaker alleen thuis liet, vaker thuis was, etc.). Samen weg was eigenlijk het makkelijkst vaak. Wat hier nooit goed gaat is als we vlak na elkaar weggaan. Er moet wel een tijd (30 min.) tussen zitten.
Daarnaast kunnen veranderende omstandigheden uiteraard een impact hebben, zoals je zelf ook al aangeeft met meer werken (ben je daarvoor toevallig vaker thuis geweest?).
Ik ben een tijdje altijd eerder weggegaan dan vriend en was over het algemeen vaker thuis, dus vriend liet haar meestal alleen. Toen ik erachter kwam dat ik haar niet meer alleen kon laten (samen weg met vriend ging weer wel), heb ik vriend gevraagd wat hij dan deed (bij hem ging ze niet blaffen), en dat bleek net een ander ritueeltje te zijn.
Misschien dat in dit soort kleinigheidjes nog wat oplossingen verstopt kunnen zitten?
Hopelijk kan je vinden waar het aan ligt of de juiste trigger vinden om haar weer goed alleen thuis te laten. Succes.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Zoiets wilde ik juist voorstellen. Maak een routine waarbij je heel duidelijk die rustmomenten inbouwt. Dus ga voor mijn part eerst een tijdje beneden slapen of niks interessants doen en Lola compleet negeren op de momenten dat ze alleen thuis zou moeten dutten, en dan uitbouwen naar jij boven slapen en zij beneden. Ik zou dat hele mee naar boven gaan ook langzamerhand gaan afschaffen. Nu is er een veel te groot verschil tussen alleen zijn en ontspannen rusten, want in dat laatste geval is ze niet alleen.-Lilo- schreef:Wat ik me wel net bedenk... Ik slaap overdag één of twee keer, Lola gaat dan mee naar boven. Maar misschien is het wel een goed idee om haar dan voorlopig juist beneden te laten. Ik ben dan gewoon in huis en het is steeds maar een uurtje ongeveer, maar ze kan dan wel weer even bedenken dat in je eentje beneden best oké is.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- -Lilo-
- Zeer actief
Lola alleen thuis
Nee, er zit geen verschil in. Eigenlijk laat mijn man haar nooit alleen, maar tussen hij en ik samen of ik alleen zit geen verschil.Kirra schreef:Ik weet niet of het al gevraagd is, maar zit er verschil in als jij alleen weggaat (dus man is al weg), man alleen weggaat (dus jij bent al weg), of samen weggaan (dus toen het afgelopen keer goed ging)?-Lilo- schreef:Noh, stomme hond. Manlief was vanmiddag even thuis en toen hij wegging ben ik met m mee naar buiten gestapt. Lola dacht dat ik in de wegrijdende auto zat, maar dat was dus niet zo. Ik had Skype aan, tuinstoel klaargezet in de achtertuin en wachten maar. Ik had kunnen corrigeren. Maar natuurlijk gedroeg de prinses zich voorbeeldig. Eerst heeft ze een snuffelrondje gedaan om alle koekjes te vinden die ik had neergelegd. Na 49 minuten viel Skype uit, maar tot die tijd hing ze voornamelijk bovenop de rugleuning van de bank. Beetje auto's kijken en af en toe zelfs d'r kop rustig neerleggen op de bank. Een paar keer een rondje gelopen en dat was dat. Ik zat nog wel lekker buiten dus even blijven zitten. Vijf kwartier vanaf het begin stond Lola ineens naast mede tuindeuren sluiten niet zo fijn en met die wind vandaag waaien ze dus gewoon uit het slot als je ze van slot hebt, haha. Dat had ik gedaan om evt binnen te kunnen stappen als Lola zou blaffen.
En dan ook nog de tijd die er tussen jullie vertrekken zit?
Daar zat hier namelijk soms wel verschil in (afhankelijk van hoe ons leven er op dat moment uitzag, zoals: wie haar vaker alleen thuis liet, vaker thuis was, etc.). Samen weg was eigenlijk het makkelijkst vaak. Wat hier nooit goed gaat is als we vlak na elkaar weggaan. Er moet wel een tijd (30 min.) tussen zitten.
Daarnaast kunnen veranderende omstandigheden uiteraard een impact hebben, zoals je zelf ook al aangeeft met meer werken (ben je daarvoor toevallig vaker thuis geweest?).
Ik ben een tijdje altijd eerder weggegaan dan vriend en was over het algemeen vaker thuis, dus vriend liet haar meestal alleen. Toen ik erachter kwam dat ik haar niet meer alleen kon laten (samen weg met vriend ging weer wel), heb ik vriend gevraagd wat hij dan deed (bij hem ging ze niet blaffen), en dat bleek net een ander ritueeltje te zijn.
Misschien dat in dit soort kleinigheidjes nog wat oplossingen verstopt kunnen zitten?
Hopelijk kan je vinden waar het aan ligt of de juiste trigger vinden om haar weer goed alleen thuis te laten. Succes.
Het verschil met werk is wel wat groter, omdat ik vooral thuis heb gezeten de afgelopen jaren, haha.
- -Lilo-
- Zeer actief
Je slaat wel heel erg de spijker op z'n kop met die laatste zin! Lola ontspant/slaapt altijd in ons bijzijn. Da's wel erg, daar ga ik zeker beter op letten!Hanneke2 schreef:Zoiets wilde ik juist voorstellen. Maak een routine waarbij je heel duidelijk die rustmomenten inbouwt. Dus ga voor mijn part eerst een tijdje beneden slapen of niks interessants doen en Lola compleet negeren op de momenten dat ze alleen thuis zou moeten dutten, en dan uitbouwen naar jij boven slapen en zij beneden. Ik zou dat hele mee naar boven gaan ook langzamerhand gaan afschaffen. Nu is er een veel te groot verschil tussen alleen zijn en ontspannen rusten, want in dat laatste geval is ze niet alleen.-Lilo- schreef:Wat ik me wel net bedenk... Ik slaap overdag één of twee keer, Lola gaat dan mee naar boven. Maar misschien is het wel een goed idee om haar dan voorlopig juist beneden te laten. Ik ben dan gewoon in huis en het is steeds maar een uurtje ongeveer, maar ze kan dan wel weer even bedenken dat in je eentje beneden best oké is.
Mijn werk is vrij onregelmatig, nu toevallig drie ochtenden maar dat verandert ook zo weer, het negeren heeft dus niet gelijk zin op de manier dat Lola dan de tijdstippen zal herkennen. Maar ik had het al wel in mijn achterhoofd voor als we het niet op weten te lossen de komende tijd...
- -Lilo-
- Zeer actief
Lola alleen thuis
Ik zit op dit moment weer buiten, man is net naar zijn werk gegaan. Lola zit niet echt relaxed deze keer dus ik gok dat ik zo weer even naar binnen moet stappen. Geen idee waarom het nou gister goed ging en vandaag niet zo lijkt te werken. Enige dat ik kan bedenken is dat het nu direct na het opstaan, ontbijten is en gisteren gewoon relaxed midden op de dag. (Er is ook een buurman aan het klussen nu, maar dat zijn geen dingen waar Lola anders op reageert).
Edit: ik heb d'r zojuist na de derde keer blaffen terug naar d'r mand gestuurd. Ze zit nu heel braaf vanuit d'r mand ipv de bank naar buiten te kijken. Waarschijnlijk te bedenken waar ik toch ben gebleven dat ze me niet weg heeft zien rijden.
Edit: ik heb d'r zojuist na de derde keer blaffen terug naar d'r mand gestuurd. Ze zit nu heel braaf vanuit d'r mand ipv de bank naar buiten te kijken. Waarschijnlijk te bedenken waar ik toch ben gebleven dat ze me niet weg heeft zien rijden.
- -Lilo-
- Zeer actief
Lola heeft nog nooit geslapen als wij weg zijn, voor zover we dat weten tenminste. Ze blijft in elk geval altijd op de bank voor het raam, afgezien van af en toe een rondje lopen. Slapen hoeft niet, ontspannen zijn wel.
Lola is ook veel minder plakkerig dan ze in haar eerste tijd bij ons was hoor, dat vinden we wel belangrijk. Voorheen kon ze zonder mij niks, dat is gelukkig wel verbeterd. Ze loopt ook zelf in en uit etc. Ik heb wel weer wat extra regels ingevoerd vorige week, oa dat ze in de keukenmand blijft als ik eten maak en ook na het uitlaten even in de mand blijven, omdat ze dan vaak nat is. En dus s middags met slapen beneden blijven, maar dan blijft ze (nog) wel voor de deur hangen.
De stand van zaken op dit moment, een gezellig livetopic dit, haha: Lola heeft een beetje gepiept en een rondje gelopen en hangt nu met haar kont op de bankleuning en haar kop ligt op de rugleuning.
Lola is ook veel minder plakkerig dan ze in haar eerste tijd bij ons was hoor, dat vinden we wel belangrijk. Voorheen kon ze zonder mij niks, dat is gelukkig wel verbeterd. Ze loopt ook zelf in en uit etc. Ik heb wel weer wat extra regels ingevoerd vorige week, oa dat ze in de keukenmand blijft als ik eten maak en ook na het uitlaten even in de mand blijven, omdat ze dan vaak nat is. En dus s middags met slapen beneden blijven, maar dan blijft ze (nog) wel voor de deur hangen.
De stand van zaken op dit moment, een gezellig livetopic dit, haha: Lola heeft een beetje gepiept en een rondje gelopen en hangt nu met haar kont op de bankleuning en haar kop ligt op de rugleuning.
- River8
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Ik heb geen tips en volgens mij ben je best op de goede weg, maar wil je ff sterkte en succes wensen Lilo
Volgende keer ff de gebruiksaanwijzing erbij vragen voor je weer een hondje neemt
Volgende keer ff de gebruiksaanwijzing erbij vragen voor je weer een hondje neemt
- -Lilo-
- Zeer actief
Lola is zes, ongeveer, we weten het niet precies. Dat op de bank blijven is wel echt zo, ik zie het nu op de Skype ook weer. En energie kwijt zorg ik wel altijd voor, maar ook daarmee merkten we voorheen geen verschil. Na drie dagen hittegolf een middagje alleen was nooit een probleem.
Daarnet begon Lola een beetje te brommen, ze ging voor het gemak even rechtop zitten, blafte twee keer en hield zich toen een paar minuten stil. Toen blafte ze één keer, wachtte nog even af en ging toch maar weer liggen. Nu hangt ze weer doodstil naar buiten te kijken. Dat eh... Klinkt niet bepaald als een hondje in paniek met verlatingsangst, haha.
Daarnet begon Lola een beetje te brommen, ze ging voor het gemak even rechtop zitten, blafte twee keer en hield zich toen een paar minuten stil. Toen blafte ze één keer, wachtte nog even af en ging toch maar weer liggen. Nu hangt ze weer doodstil naar buiten te kijken. Dat eh... Klinkt niet bepaald als een hondje in paniek met verlatingsangst, haha.
- -Lilo-
- Zeer actief
Nee, er is niks te waken. Als ik nu op de deurbel druk, zal ze niet blaffen bijv. Mensen kunnen ook onze tuin in wandelen en voor het huis parkeren. Ze waakt niet als ze alleen is, normaal slaat ze daarop allemaal aan. Ik vind het eigenlijk overkomen als protest en misschien een beetje zenuwen.
- -Lilo-
- Zeer actief
Nee niks, ze lag heerlijk relaxed en besloot toen eens overeind te komen en wat te brommen. En dan helpt ze zichzelf over de zeik en gaat ze blaffen. Dit keer maar een paar blafjes, maar een uurtje later deed ze hetzelfde en ging ze vervolgens piepend een rondje lopen, onder de eettafel zitten en een sirene imiteren. Dus de loopruimte wordt beperkt, de touwtjes blijven strak en hopelijk is mijn correctie van vanochtend ook blijven hangen. En verder is t vooral volhouden denk ik.
De post van Hanneke vanochtend heeft me wel aan het denken gezet, ik ga er wel een groter punt van maken dat Lola ook zonder onze aanwezigheid leert te ontspannen. Eigenlijk best sneu dat ze dat niet goed kan zonder ons. Ik lig nu in bed, Lola ligt beneden in haar mand met wat traphekjes om de ruimte te beperken. Ze slaapt (nog) niet, maar komt ook (nog) niet uit haar mand.
De post van Hanneke vanochtend heeft me wel aan het denken gezet, ik ga er wel een groter punt van maken dat Lola ook zonder onze aanwezigheid leert te ontspannen. Eigenlijk best sneu dat ze dat niet goed kan zonder ons. Ik lig nu in bed, Lola ligt beneden in haar mand met wat traphekjes om de ruimte te beperken. Ze slaapt (nog) niet, maar komt ook (nog) niet uit haar mand.