Sas schreef:Oh Caroline wat schrijf je heerlijk!!
Het lijkt me een prachtig ras, `t is enkel dat het uiterlijk mij niet aanspreekt. Ik ben en blijf een brakkenmens.
Dank je!

Waar het hart van vol is, hè
Dat uiterlijk is inderdaad wel een beetje wennen. Het is een beetje het vogelbekdier van het hondenrijk, met een rare combinatie van uiterlijke kenmerken die eigenlijk niet bij elkaar passen: die robuste molosserkop en dan die krulletjes en vooral die "muts" (toen Jelle jonger was vond ik hem en profiel precies lijken op Bert Vischer) en die gekke krulstaart. Het is echt een hond als geen ander en als je eenmaal aan dat uiterlijk gewend bent, ga je ze ook echt mooi vinden. Ik vind die van mij in elk geval erg mooi. Er zijn best wel verschillende types binnen het ras en Jelle is vrij elegante, atletisch gebouwde hond. Hij is ook razend snel, als hij wil, op kortere afstanden houdt hij mijn Border Collie met gemak bij. En hoewel je zou verwachten dat een dergelijk fors ras ook erg lomp en grof in zijn bewegingen zou zijn, is Jelle opvallend lichtvoetig. Als hij draaft of rent, danst hij bijna.
Hij speelt wel lekker lomp, dat is echt des Wetters. Hij rent mijn BC Taff soms ondersteboven en hij hangt graag in Taff's manen. Maar hij kan Taff ook heel gracieus ontwijken en als de snelheid echt te hoog is en hij kan niet òm Taff heen, dan springt hij er gewoon òverheen.
Soms gaat hij tijdens het spel opeens rondjes draaien. En al draaiend kegelt hij dan alles op zijn pad om.

Dat rondjes draaien doet hij ook graag op mijn bed. Vooral als ik het bed net verschoond heb, dan draait hij en draait hij, net zolang tot het dekbed opgefrot in de hoek van de kamer ligt.

Je hebt geen eer van je werk, maar ach, het is zo vrolijk en zo gezellig.
Het zijn echt unieke honden en het zou dan ook niet goed zijn als ze er net zo uit zouden zien als andere honden. Het is gewoon een Canine Platypus (maar dan zonder de gifklieren).
P.S. Trouwens als "echt brakkenmens" ben je toch al halverwege, toch? Je bent dan in elk geval al gewend aan die rare hangoren, want dat was voor mij wel even een dingetje hoor.