Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mol gevangen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Aantal honden: 1

Mol gevangen

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Wilma heeft vanmorgen een mol gevangen in het bos. Eerst liep ze ermee rond in haar bek en daarna ging ze ermee spelen als een kat. Ze tikte steeds met haar poot tegen de mol. Haar bek zat helemaal onder het bloed, dus ik dacht nog even dat de mol haar gekrabd had, maar het bloed bleek gelukkig alleen van de mol. Er kwamen 2 andere honden voorbij en toen ging ze hard grommen en blaffen. Ze zag er echt angstaanjagend uit met haar bebloede grommende bek :80:. De andere honden liepen netjes door en toen was het goed. Ik had dit gedrag niet van haar verwacht, want thuis heeft ze helemaal geen voernijd. Ze laat zelfs brokken afpakken door de katten.

Gisteren was ik haar voor het eerst een paar minuten kwijt omdat ze achter konijnen aan zat, die gelukkig nét iets te snel voor haar waren.
Ik had nog nooit meegemaakt dat ze op jacht ging en nu ineens 2 dagen achter elkaar :scratch:.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Mol gevangen

Ongelezen bericht door Zamunda »

Sabi85 schreef: Ik had dit gedrag niet van haar verwacht, want thuis heeft ze helemaal geen voernijd. Ze laat zelfs brokken afpakken door de katten.
Dit was geen voer, dit was een buit :wink: .
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zamunda schreef:
Sabi85 schreef: Ik had dit gedrag niet van haar verwacht, want thuis heeft ze helemaal geen voernijd. Ze laat zelfs brokken afpakken door de katten.
Dit was geen voer, dit was een buit :wink: .
Precies :ok:
Helemaal zelf gevangen buit.

Ik geloof dat je moet gaan opletten dat Wilma niet zelf gaat jagen.
Niet zozeer wat die mol betreft, maar wel het achter de konijnen aan zitten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

maar het bloed bleek gelukkig alleen van de mol
Wilma, schaam je :roll:

Maar serieus, ik zou toch wel zenuwachtig worden, straks heeft ze de smaak van het jagen echt te pakken.
Misschien toch even proberen e.e.a. de kop in te drukken ???? Of heb je daar niet zo'n schrik van ?
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Sabi85 schreef: Gisteren was ik haar voor het eerst een paar minuten kwijt omdat ze achter konijnen aan zat, die gelukkig nét iets te snel voor haar waren.
Uh oh.
Ik dacht er eerst ook gemakkelijk over en toen was ik ineens Manu een nacht kwijt.
Ze zal zich wat stoerder voelen nu ze langer bij jullie is en daardoor komt dat jaaggedrag nu meer naar buiten?
Ik zou er wel nu al wat mee gaan doen, oefenen op meer appèl of de wildrijke gebieden even laten voor wat het is. Voor je het weet zit er een keer een konijn dat ze denkt bij te kunnen houden, of van het ene konijn stuit ze op een groep en ben je haar kwijt. En geloof me, dat is een nachtmerrie.

Bovendien is het voor de flora en fauna ook niet goed.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, mollen is heel iets anders dan konijnen hoor.
Mollen vind ik geen punt, konijnen wil ik niet hebben. Kwestie van ogen op steeltjes en op tijd bij je roepen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Manu

Marjoleine schreef:Nou, mollen is heel iets anders dan konijnen hoor.
Mollen vind ik geen punt, konijnen wil ik niet hebben. Kwestie van ogen op steeltjes en op tijd bij je roepen.
Mollen graven ze uit neem ik aan? Geurspoor en dan graven?
Dat heb ik nog nooit van mijn honden meegemaakt, maar die konijnen.. Toch even een waarschuwing.
ranetje
Zeer actief

Manu schreef:
Marjoleine schreef:Nou, mollen is heel iets anders dan konijnen hoor.
Mollen graven ze uit neem ik aan? Geurspoor en dan graven?
Dat heb ik nog nooit van mijn honden meegemaakt, maar die konijnen.. Toch even een waarschuwing.
Ita graaft mollen uit op geur en geluid en een klein beetje op zicht.
Een molshoop in wording herkent ze onmiddellijk :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Sabi85
Zeer actief

Ik ga inderdaad meer opletten waar ik haar los laat. Op het veldje waar de konijnen zitten laat ik haar niet meer los. Dat kan binnenkort toch al niet meer omdat ze er gaan bouwen. In het stukje bos waar we haar altijd los laten, zitten verder gelukkig geen dieren die ze kan vangen.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Sabi85 schreef:In het stukje bos waar we haar altijd los laten, zitten verder gelukkig geen dieren die ze kan vangen.
Ik weet niet of ik het goed interpreteer, maar ik lees het nu alsof er dus wel prooidieren in het bos zitten en dat ze die enkel niet te pakken kan krijgen. Klopt dat? Ik zou haar niet laten jagen, ook al krijgt ze geen dieren te pakken. Ze gaat er steeds meer plezier in krijgen en jij gaat er steeds minder controle over krijgen. Luister maar naar Manu :wink: .
Sabi85
Zeer actief

Er zitten alleen eekhoorntjes en blijkbaar mollen in het bos. Geen dieren die ze op kan jagen
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Zamunda schreef:
Sabi85 schreef:In het stukje bos waar we haar altijd los laten, zitten verder gelukkig geen dieren die ze kan vangen.
Ik weet niet of ik het goed interpreteer, maar ik lees het nu alsof er dus wel prooidieren in het bos zitten en dat ze die enkel niet te pakken kan krijgen. Klopt dat? Ik zou haar niet laten jagen, ook al krijgt ze geen dieren te pakken. Ze gaat er steeds meer plezier in krijgen en jij gaat er steeds minder controle over krijgen. Luister maar naar Manu :wink: .
Oehhh, dit zou ik ook heel snel afkappen. Een reetje krijgt ze misschien niet te pakken, maar opjagen kan voor het diertje al genoeg stress opleveren om dood neer te vallen.
Hier is de grens bij muisjes.
ranetje
Zeer actief

Cleva schreef:
Sabi85 schreef:.
Ik had nog nooit meegemaakt dat ze op jacht ging en nu ineens 2 dagen achter elkaar :scratch:.
Zorg maar gauw dat je er bij bent. :wink:
Samen plekjes opzoeken waar iets te jagen valt anders zoekt ze ze wel zonder jou en loopt ze dus weg.

Jachtpassie krijg je niet weg door het jagen te vermijden. Het is een primitieve drang zoals eten, paren en je territorium afbakenen.
Je moet het kanaliseren. Je moet het plezier van het jagen aan jouw persoon koppelen. Meedoen dus. Dan heb je onderhandelingsruimte.
En het is ontzettend leuk om samen prooi te besluipen.
:ok:
Afbeelding
Manu

Wat Cleva zegt is inderdaad ook een leuke :ok: Dit doe ik met Uma, die is dol op katten en konijnen. Samen op af, zoeken, en dat is al voldoende voor haar. Zodra ze een kat of konijn ziet kan ze zelfs al eerst even naar mij kijken.
Bij Manu lukt het me niet. Die gaat echt voor de kill. Het moet dood, dus die bespring ik als het nodig is.
Gelukkig zit er steeds beter appèl op en hij wordt steeds luier.
Hij heeft al meerdere doden op zijn naam staan. Uma ziet meer lol in het opjagen en doet er vervolgens niks mee, als ze kon praten zou ze alsmaar "joepiedepoepie" gillen terwijl ze door de bosjes springt. Manu jaagt heel anders, achtervolgt nauwelijks en schudt dood. Gelijk.
cornelia
Zeer actief

Cleva schreef:
Samen plekjes opzoeken waar iets te jagen valt anders zoekt ze ze wel zonder jou en loopt ze dus weg.

Jachtpassie krijg je niet weg door het jagen te vermijden. Het is een primitieve drang zoals eten, paren en je territorium afbakenen.
Je moet het kanaliseren. Je moet het plezier van het jagen aan jouw persoon koppelen. Meedoen dus. Dan heb je onderhandelingsruimte.
Ik heb het gisteravond met Ezio proberen te doen. Ik zag een konijn en ben meteen zelf in de sluip modus gedoken. Ezio liep aan de lange lijn een stukje van me vandaan en ik probeerde hem met de nodige gebaren etc. (best een mooie performance, al zeg ik het zelf) te attenderen op etc. etc. Die heeft me zo :denken: en zo :piew: aan staan kijken. Hij ging dan wel liggen maar meer conform GG kunstjes. Ik denk "ziet hij het konijn niet?" maar hij keek dus wel degelijk de goede richting uit. Nou ja, om een lang verhaal kort te maken bleek het gewoon een vreemd gevormde gekapte wortelstronk te zijn die daar op de een of andere manier midden in de wei wat rondzwierf.

Maar goed, ik neem aan dat dit ongeveer de beoogde methodiek is ???????

Mmmmm moet ik nog wat oefenen.
Afbeelding
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Luna87 »

cornelia schreef:
Cleva schreef:

Ik heb het gisteravond met Ezio proberen te doen. Ik zag een konijn en ben meteen zelf in de sluip modus gedoken. Ezio liep aan de lange lijn een stukje van me vandaan en ik probeerde hem met de nodige gebaren etc. (best een mooie performance, al zeg ik het zelf) te attenderen op etc. etc. Die heeft me zo :denken: en zo :piew: aan staan kijken. Hij ging dan wel liggen maar meer conform GG kunstjes. Ik denk "ziet hij het konijn niet?" maar hij keek dus wel degelijk de goede richting uit. Nou ja, om een lang verhaal kort te maken bleek het gewoon een vreemd gevormde gekapte wortelstronk te zijn die daar op de een of andere manier midden in de wei wat rondzwierf.

:LOL: :LOL: :LOL:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Proest :LOL: .
cornelia
Zeer actief

Of een bril. Haha!
Wie ? Moi ? Ik zou niet weten waarom :pffff:
Had die wortelstronk gewoon op een wortelstronk geleken (zoals wortelstronken horen te doen) dan had ik dat heus wel gezien.
Afbeelding
Manu

:LOL:
ranetje
Zeer actief

cornelia schreef:
Of een bril. Haha!
Wie ? Moi ? Ik zou niet weten waarom :pffff:
Had die wortelstronk gewoon op een wortelstronk geleken (zoals wortelstronken horen te doen) dan had ik dat heus wel gezien.
:LOL: :LOL: :LOL:
De intentie klopte.
Die bril is misschien toch ook een idee?

Maak eens een foto van die stronk :D
Afbeelding
Sabi85
Zeer actief

Cleva schreef:

Goed idee. Ik ga eens kijken of we samen op konijnenjacht kunnen gaan. Waarschijnlijk gaat ze liever alleen, maar misschien vindt ze het samen mij ook wel leuk :D
Afbeelding
Sabi85
Zeer actief

cornelia schreef:
Cleva schreef:

:LOL: :LOL: :LOL: Dat zou ook echt iets voor mij zijn.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Sabi85 schreef:
Cleva schreef:

Goed idee. Ik ga eens kijken of we samen op konijnenjacht kunnen gaan. Waarschijnlijk gaat ze liever alleen, maar misschien vindt ze het samen mij ook wel leuk :D
Ik zou absoluut haar aandacht niet op konijnen gaan vestigen, niet zonder jou en niet met jou. Veel eerder zou ik haar leren dat konijnen een no go zijn. Tuurlijk is jagen een primitieve drang, maar het is afhankelijk van de sterkte van de jachtpassie in hoeverre de hond zelfstandig achter konijnen aangaat en of dit is af te leren. Ga je je hond leren dat ie mag jagen, dan kun je juist iets versterken wat helemaal niet gewenst is. En je wéét toch helemaal niet of Wilma een felle, zelfstandige konijnenjager is? Dat ze een mol heeft gedood wil helemaal niet zeggen dat dat zo is.

Na drie jaar ervaring met meerdere zelfstandige konijnenjagers/killers heb ik maar één ding te zeggen: probeer dit af te kappen, te voorkomen, in te dammen, en is dat niet mogelijk, geef haar dan geen kans konijnen na te jagen. Maar ga het in geen geval opzoeken. Zoek het daarentegen eerder in het verbeteren van het appèl.
Sabi85
Zeer actief

Daar heb je wel een punt *Wolf*. Misschien is het niet handig om het jagen te stimuleren.
We zijn bezig om haar beter onder appèl te krijgen, maar dit is lastig. Ze luistert alleen als er niks interessanters in de buurt is.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Dat is lastig ja, en geef haar eens ongelijk. Ze heeft de keus, en kiest dan voor het leukste wat er is.

Wil je haar serieus leren hierkomen en is ze daar ook aan toe, dan doe je haar even enkel aan de lange lijn. En ga je het hierkomen trainen. Beloon dit met ontzettend lekker voer, verse long, vlees, maakt niet uit, wat ze heel lekker vindt, of zoek iets anders als beloning als ze niet voergericht is. Hierkomen = grote beloning. Dit ga je echt conditioneren, zodat ze op den duur meer nadenkt maar direct komt als ze het commando 'hier' hoort. Het hoeft helemaal niet lang te duren voordat je haar weer op veilig terrein (niet te spannend) los kan laten en vandaar uit verder gaat met de training. Maar blijf consequent, dat is heel belangrijk. En beloon haar niet voor meerdere keren roepen, enkel voor komen na één keer 'hier'. Het mooist is trouwens wel als je hier hulp bij kunt krijgen in de vorm van een privétrainer die ervaring heeft met jouw type hond. Na een paar lessen als voorbeeld kun je zelf aan de slag.

Dit is één manier maar er zijn er meerdere. Ik weet niet wat voor type Wilma is, maar als ze erg moeilijk op 'hier' is te conditioneren (misschien is ze er nog niet aan toe, dat kan ook!) kun je eens zoeken op RRR (Really Reliable Recall). Is een investering, maar bijna alle honden kunnen het leren. Er zijn dvd's van met duidelijke instructies waarmee je zelf aan de slag kunt.
*Wolf*
Zeer actief

Cleva schreef:
*Wolf* schreef:
Ik zou absoluut haar aandacht niet op konijnen gaan vestigen, niet zonder jou en niet met jou.
Nee, als je de aandacht van je hond nog niet op de konijnen gevestigd wás dan natuurlijk niet, slimpo. :mrgreen:
We hebben het over honden die toch al jagen.
Zoek het daarentegen eerder in het verbeteren van het appèl.
Appel hoort geen strijd maar samenwerking te zijn.
Je moet zorgen dat je hond luistert tijdens het jagen. Dan is het jagen geen probleem meer.
Iemand adviseren samen met je hond te gaan jagen vind ik niet het slimste advies dat je kan geven, helemaal niet zonder de persoon en de hond te kennen. Gewoon gevaarlijk advies, helemaal als je vervolgens leest dat mensen zonder enige kennis van zaken hierin meegaan. Tuurlijk kan je nu met allerlei mitsen en maren, beperkingen en uitsluitsels komen, maar dat geeft al aan wat een gecompliceerd iets het is. En dan nog: zie mezelf al proberen samen met onze jagende x husky en x podenco's samen te werken. De eerste split second dat ik die daartoe aanzet hebben ze de regie al overgenomen ben ik bang :goeie:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

*Wolf* schreef:
Cleva schreef:
*Wolf* schreef:
Ik zou absoluut haar aandacht niet op konijnen gaan vestigen, niet zonder jou en niet met jou.
Nee, als je de aandacht van je hond nog niet op de konijnen gevestigd wás dan natuurlijk niet, slimpo. :mrgreen:
We hebben het over honden die toch al jagen.
Zoek het daarentegen eerder in het verbeteren van het appèl.
Appel hoort geen strijd maar samenwerking te zijn.
Je moet zorgen dat je hond luistert tijdens het jagen. Dan is het jagen geen probleem meer.
Iemand adviseren samen met je hond te gaan jagen vind ik niet het slimste advies dat je kan geven, helemaal niet zonder de persoon en de hond te kennen. Gewoon gevaarlijk advies, helemaal als je vervolgens leest dat mensen zonder enige kennis van zaken hierin meegaan. Tuurlijk kan je nu met allerlei mitsen en maren, beperkingen en uitsluitsels komen, maar dat geeft al aan wat een gecompliceerd iets het is. En dan nog: zie mezelf al proberen samen met onze jagende x husky en x podenco's samen te werken. De eerste split second dat ik die daartoe aanzet hebben ze de regie al overgenomen ben ik bang :goeie:
Hier werkt het wel heel goed. Als ik een molshoop zie bewegen, roep ik Mayke erbij en dat vind ze echt een kadotje. Of als ik een muisje heb gevonden, of wat mij betreft een dode kikker. Voor Mayke, die erg makkelijk nieuwsgierig te krijgen is, is het roepen van mij dus mogelijk iets heel spannends... Daardoor komt ze met meer plezier als ik roep, dan wanneer ik het niet zou doen.

Het vooruit sturen, wat we met jachttraining doen, oefen ik ook wel eens op duiven of kraaien. Die zou ze nooit kunnen vangen, maar laat ze wel graag opvliegen. Het is veel prettiger om haar op mijn commando "vooruit" er opaf te laten rennen, dan dat ik haar zou terugroepen en het mislukt...
Daarnaast is mijn commando "vooruit" er sterker door geworden.

Samen leuke dingen doen met je hond is belangrijker dan alleen 'plezier hebben'. En voor een jaagse hond kan dat dus jagen zijn, dan ga je het gebruiken voor de goede verstandhouding en communicatie ipv tegenwerken en mogelijk daarin falen.

(en als toevoeging, ik laat haar natuurlijk niet zelfstandig konijnen opjagen. Als ze ergens achteraan schiet, kan ik haar in de meeste gevallen terugroepen)
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

@Paisley: in mijn beleving ging het om konijnen. Dat zijn natuurlijk prooidieren van een heel andere orde dan muizen en mollen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

*Wolf* schreef:@Paisley: in mijn beleving ging het om konijnen. Dat zijn natuurlijk prooidieren van een heel andere orde dan muizen en mollen.
Wat bedoel je met andere orde? Het zijn andere dieren, maar het principe werkt gelijk. Als ik konijnenkeutels vind, vind ik het ook leuk om Mayke erop te wijzen. "Oooh kijk eens?!" kwispel kwispel
Maar driest samen met je hond op een konijn afstieffelen lijkt me ook niet de bedoeling nee :)
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Paisley schreef:
*Wolf* schreef:@Paisley: in mijn beleving ging het om konijnen. Dat zijn natuurlijk prooidieren van een heel andere orde dan muizen en mollen.
Maar driest samen met je hond op een konijn afstieffelen lijkt me ook niet de bedoeling nee :)
En daar gaat het om ;)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”