Gisteren was ik haar voor het eerst een paar minuten kwijt omdat ze achter konijnen aan zat, die gelukkig nét iets te snel voor haar waren.
Ik had nog nooit meegemaakt dat ze op jacht ging en nu ineens 2 dagen achter elkaar
Moderator: moderatorteam

Dit was geen voer, dit was een buitSabi85 schreef: Ik had dit gedrag niet van haar verwacht, want thuis heeft ze helemaal geen voernijd. Ze laat zelfs brokken afpakken door de katten.
PreciesZamunda schreef:Dit was geen voer, dit was een buitSabi85 schreef: Ik had dit gedrag niet van haar verwacht, want thuis heeft ze helemaal geen voernijd. Ze laat zelfs brokken afpakken door de katten..
Wilma, schaam jemaar het bloed bleek gelukkig alleen van de mol
Uh oh.Sabi85 schreef: Gisteren was ik haar voor het eerst een paar minuten kwijt omdat ze achter konijnen aan zat, die gelukkig nét iets te snel voor haar waren.
Mollen graven ze uit neem ik aan? Geurspoor en dan graven?Marjoleine schreef:Nou, mollen is heel iets anders dan konijnen hoor.
Mollen vind ik geen punt, konijnen wil ik niet hebben. Kwestie van ogen op steeltjes en op tijd bij je roepen.
Ita graaft mollen uit op geur en geluid en een klein beetje op zicht.Manu schreef:Mollen graven ze uit neem ik aan? Geurspoor en dan graven?Marjoleine schreef:Nou, mollen is heel iets anders dan konijnen hoor.
Mollen vind ik geen punt, konijnen wil ik niet hebben. Kwestie van ogen op steeltjes en op tijd bij je roepen.
Dat heb ik nog nooit van mijn honden meegemaakt, maar die konijnen.. Toch even een waarschuwing.

Ik weet niet of ik het goed interpreteer, maar ik lees het nu alsof er dus wel prooidieren in het bos zitten en dat ze die enkel niet te pakken kan krijgen. Klopt dat? Ik zou haar niet laten jagen, ook al krijgt ze geen dieren te pakken. Ze gaat er steeds meer plezier in krijgen en jij gaat er steeds minder controle over krijgen. Luister maar naar ManuSabi85 schreef:In het stukje bos waar we haar altijd los laten, zitten verder gelukkig geen dieren die ze kan vangen.

Oehhh, dit zou ik ook heel snel afkappen. Een reetje krijgt ze misschien niet te pakken, maar opjagen kan voor het diertje al genoeg stress opleveren om dood neer te vallen.Zamunda schreef:Ik weet niet of ik het goed interpreteer, maar ik lees het nu alsof er dus wel prooidieren in het bos zitten en dat ze die enkel niet te pakken kan krijgen. Klopt dat? Ik zou haar niet laten jagen, ook al krijgt ze geen dieren te pakken. Ze gaat er steeds meer plezier in krijgen en jij gaat er steeds minder controle over krijgen. Luister maar naar ManuSabi85 schreef:In het stukje bos waar we haar altijd los laten, zitten verder gelukkig geen dieren die ze kan vangen..
Cleva schreef:Zorg maar gauw dat je er bij bent.Sabi85 schreef:.
Ik had nog nooit meegemaakt dat ze op jacht ging en nu ineens 2 dagen achter elkaar.
![]()
Samen plekjes opzoeken waar iets te jagen valt anders zoekt ze ze wel zonder jou en loopt ze dus weg.
Jachtpassie krijg je niet weg door het jagen te vermijden. Het is een primitieve drang zoals eten, paren en je territorium afbakenen.
Je moet het kanaliseren. Je moet het plezier van het jagen aan jouw persoon koppelen. Meedoen dus. Dan heb je onderhandelingsruimte.
En het is ontzettend leuk om samen prooi te besluipen.
Ik heb het gisteravond met Ezio proberen te doen. Ik zag een konijn en ben meteen zelf in de sluip modus gedoken. Ezio liep aan de lange lijn een stukje van me vandaan en ik probeerde hem met de nodige gebaren etc. (best een mooie performance, al zeg ik het zelf) te attenderen op etc. etc. Die heeft me zoCleva schreef:Zorg maar gauw dat je er bij bent.Sabi85 schreef:.
Ik had nog nooit meegemaakt dat ze op jacht ging en nu ineens 2 dagen achter elkaar.
![]()
Samen plekjes opzoeken waar iets te jagen valt anders zoekt ze ze wel zonder jou en loopt ze dus weg.
Jachtpassie krijg je niet weg door het jagen te vermijden. Het is een primitieve drang zoals eten, paren en je territorium afbakenen.
Je moet het kanaliseren. Je moet het plezier van het jagen aan jouw persoon koppelen. Meedoen dus. Dan heb je onderhandelingsruimte.
cornelia schreef:Ik heb het gisteravond met Ezio proberen te doen. Ik zag een konijn en ben meteen zelf in de sluip modus gedoken. Ezio liep aan de lange lijn een stukje van me vandaan en ik probeerde hem met de nodige gebaren etc. (best een mooie performance, al zeg ik het zelf) te attenderen op etc. etc. Die heeft me zoCleva schreef:Zorg maar gauw dat je er bij bent.Sabi85 schreef:.
![]()
En het is ontzettend leuk om samen prooi te besluipen.en zo
aan staan kijken. Hij ging dan wel liggen maar meer conform GG kunstjes. Ik denk "ziet hij het konijn niet?" maar hij keek dus wel degelijk de goede richting uit. Nou ja, om een lang verhaal kort te maken bleek het gewoon een vreemd gevormde gekapte wortelstronk te zijn die daar op de een of andere manier midden in de wei wat rondzwierf.
Maar goed, ik neem aan dat dit ongeveer de beoogde methodiek is ???????
Mmmmm moet ik nog wat oefenen.

Wie ? Moi ? Ik zou niet weten waaromOf een bril. Haha!
cornelia schreef:Wie ? Moi ? Ik zou niet weten waaromOf een bril. Haha!![]()
Had die wortelstronk gewoon op een wortelstronk geleken (zoals wortelstronken horen te doen) dan had ik dat heus wel gezien.
Goed idee. Ik ga eens kijken of we samen op konijnenjacht kunnen gaan. Waarschijnlijk gaat ze liever alleen, maar misschien vindt ze het samen mij ook wel leukCleva schreef:
Zorg maar gauw dat je er bij bent.![]()

cornelia schreef:Ik heb het gisteravond met Ezio proberen te doen. Ik zag een konijn en ben meteen zelf in de sluip modus gedoken. Ezio liep aan de lange lijn een stukje van me vandaan en ik probeerde hem met de nodige gebaren etc. (best een mooie performance, al zeg ik het zelf) te attenderen op etc. etc. Die heeft me zoCleva schreef:Zorg maar gauw dat je er bij bent.Sabi85 schreef:.
![]()
En het is ontzettend leuk om samen prooi te besluipen.en zo
aan staan kijken. Hij ging dan wel liggen maar meer conform GG kunstjes. Ik denk "ziet hij het konijn niet?" maar hij keek dus wel degelijk de goede richting uit. Nou ja, om een lang verhaal kort te maken bleek het gewoon een vreemd gevormde gekapte wortelstronk te zijn die daar op de een of andere manier midden in de wei wat rondzwierf.
Maar goed, ik neem aan dat dit ongeveer de beoogde methodiek is ???????
Mmmmm moet ik nog wat oefenen.

Ik zou absoluut haar aandacht niet op konijnen gaan vestigen, niet zonder jou en niet met jou. Veel eerder zou ik haar leren dat konijnen een no go zijn. Tuurlijk is jagen een primitieve drang, maar het is afhankelijk van de sterkte van de jachtpassie in hoeverre de hond zelfstandig achter konijnen aangaat en of dit is af te leren. Ga je je hond leren dat ie mag jagen, dan kun je juist iets versterken wat helemaal niet gewenst is. En je wéét toch helemaal niet of Wilma een felle, zelfstandige konijnenjager is? Dat ze een mol heeft gedood wil helemaal niet zeggen dat dat zo is.Sabi85 schreef:Goed idee. Ik ga eens kijken of we samen op konijnenjacht kunnen gaan. Waarschijnlijk gaat ze liever alleen, maar misschien vindt ze het samen mij ook wel leukCleva schreef:
Zorg maar gauw dat je er bij bent.![]()

Iemand adviseren samen met je hond te gaan jagen vind ik niet het slimste advies dat je kan geven, helemaal niet zonder de persoon en de hond te kennen. Gewoon gevaarlijk advies, helemaal als je vervolgens leest dat mensen zonder enige kennis van zaken hierin meegaan. Tuurlijk kan je nu met allerlei mitsen en maren, beperkingen en uitsluitsels komen, maar dat geeft al aan wat een gecompliceerd iets het is. En dan nog: zie mezelf al proberen samen met onze jagende x husky en x podenco's samen te werken. De eerste split second dat ik die daartoe aanzet hebben ze de regie al overgenomen ben ik bangCleva schreef:Nee, als je de aandacht van je hond nog niet op de konijnen gevestigd wás dan natuurlijk niet, slimpo.*Wolf* schreef:
Ik zou absoluut haar aandacht niet op konijnen gaan vestigen, niet zonder jou en niet met jou.![]()
We hebben het over honden die toch al jagen.
Appel hoort geen strijd maar samenwerking te zijn.Zoek het daarentegen eerder in het verbeteren van het appèl.
Je moet zorgen dat je hond luistert tijdens het jagen. Dan is het jagen geen probleem meer.
Hier werkt het wel heel goed. Als ik een molshoop zie bewegen, roep ik Mayke erbij en dat vind ze echt een kadotje. Of als ik een muisje heb gevonden, of wat mij betreft een dode kikker. Voor Mayke, die erg makkelijk nieuwsgierig te krijgen is, is het roepen van mij dus mogelijk iets heel spannends... Daardoor komt ze met meer plezier als ik roep, dan wanneer ik het niet zou doen.*Wolf* schreef:Iemand adviseren samen met je hond te gaan jagen vind ik niet het slimste advies dat je kan geven, helemaal niet zonder de persoon en de hond te kennen. Gewoon gevaarlijk advies, helemaal als je vervolgens leest dat mensen zonder enige kennis van zaken hierin meegaan. Tuurlijk kan je nu met allerlei mitsen en maren, beperkingen en uitsluitsels komen, maar dat geeft al aan wat een gecompliceerd iets het is. En dan nog: zie mezelf al proberen samen met onze jagende x husky en x podenco's samen te werken. De eerste split second dat ik die daartoe aanzet hebben ze de regie al overgenomen ben ik bangCleva schreef:Nee, als je de aandacht van je hond nog niet op de konijnen gevestigd wás dan natuurlijk niet, slimpo.*Wolf* schreef:
Ik zou absoluut haar aandacht niet op konijnen gaan vestigen, niet zonder jou en niet met jou.![]()
We hebben het over honden die toch al jagen.
Appel hoort geen strijd maar samenwerking te zijn.Zoek het daarentegen eerder in het verbeteren van het appèl.
Je moet zorgen dat je hond luistert tijdens het jagen. Dan is het jagen geen probleem meer.

Wat bedoel je met andere orde? Het zijn andere dieren, maar het principe werkt gelijk. Als ik konijnenkeutels vind, vind ik het ook leuk om Mayke erop te wijzen. "Oooh kijk eens?!" kwispel kwispel*Wolf* schreef:@Paisley: in mijn beleving ging het om konijnen. Dat zijn natuurlijk prooidieren van een heel andere orde dan muizen en mollen.

En daar gaat het omPaisley schreef:Maar driest samen met je hond op een konijn afstieffelen lijkt me ook niet de bedoeling nee*Wolf* schreef:@Paisley: in mijn beleving ging het om konijnen. Dat zijn natuurlijk prooidieren van een heel andere orde dan muizen en mollen.