Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden massage

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Honden massage

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Wie masseert zijn hond met enige regelmaat?

Gisteren heeft mijn pup iets teveel gedaan en ik merk vandaag dat hij echt vermoeid is in zijn lichaam. Ik ben hem zachtjes gaan masseren en ik had wel de indruk dat hij het fijn vond.

Graag zou ik er meer over leren en beter weten hoe het moet, want ik denk dat het wel degelijk voordelen kan hebben voor honden.

Masseren jullie? Gewoon zelf begonnen, of hebben jullie toevallig een workshop/cursus gevolgd? Merk je positieve effecten bij je hond?

Overigens voor mensen schrikken, ik ben me goed bewust dat je een pup moet beperken en niet lichamelijk moet overvragen. Daar houd ik zeker goed rekening mee, en gisteren was blijkbaar een stap te ver. Leermomentje.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Honden massage

Ongelezen bericht door runninggirl »

Wij masseren bijna dagelijks in ieder geval één bepaalde spier waar Jura regelmatig last van heeft sinds haar teenamputatie.
Meestal neem ik ook meteen haar poten enzo mee. Ze laat zelf heel duidelijk zien wat ze fijn vindt, ontspant / gaat op haar rug liggen bij rustige en zachte massage bijvoorbeeld. Terwijl ze bij die pijnlijke spier soms echt gaat leunen naar mijn hand, om dus meer druk te zetten. Ik begin en eindig altijd zacht, en bouw het waar nodig is dus heel rustig op naar wat stevigere massage.
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik masseer ook zeer regelmatig.
ook als mijn pup gespannen is helpt het.
heb het bij al mijn honden gedaan.
vind het fijner als aaien.
Shiloh86
Zeer actief

Ik merkte nu bij Duke dat met name zijn achterpoten zeer doen. Hij vond de massage volgens mij wel fijn, ging lekker liggen, draaide mee, rekte en strekte tussendoor. Wel zoals het bij puppies hoort, tussendoor wat speels doen en in trui en handen bijten. Maar zodra ik bij zijn achterpoten kwam begon hij te protesteren en mocht ik daar niet aan zitten.

Ik denk dat massage daar juist kan helpen, maar hoe kom ik op het punt dat hij ook leert dat het uiteindelijk fijn is? Gewoon zachtjes blijven proberen? Tussendoor hem proberen ontspannen te krijgen?
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Dan doe je het denk ik toch te direct op de plek / te hard. Probeer bijvoorbeeld eerst zachter met een vlakke hand en een groter oppervlak te masseren in plaats van heel gericht op één plek die duidelijk pijnlijk is. Goed blijven kijken naar je hondje inderdaad, als het echt heel stijf/pijnlijk is dan is hard masseren echt niet prettig.
Weet je trouwens wel heel zeker dat het 'slechts' de spieren zijn die pijn doen en niet iets anders? Dat het meer is dan gewone spierpijn?

Wij zijn pas begonnen met masseren na een bezoek naar de d.a. waar we ook alles geröntgend hebben voor de zekerheid.
Shiloh86
Zeer actief

Ik denk niet dat er meer aan de hand is. Hij loopt gewoon normaal, ik vind hem er enkel wat vermoeider uit zien. Maar houdt het in de gaten natuurlijk.

Ik was niet heel gericht bezig hoor. Ik ben begonnen met nek, schouder, rug. En dan gewoon met vlakke hand en lichte druk wrijven, als dat goed ging lichtelijk kneden. Tijdens het wrijven af en toe meer richting de achterpoten, en uiteindelijk echt richting achterpoten. Daar ook weer begonnen met lichte druk en vlakke hand wrijven in de richting van de spier, maar daar begon hij wat op te protesteren. Ik zal het later vandaag nog eens proberen en dan nog wat zachter. Heb niet echt doorgezet. Hij moet het wel leuk blijven vinden natuurlijk. Voorkant vond hij heerlijk!
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Bij onze dierenarts kun je met je pup een les puppymassage krijgen :ok:
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Ik masser wel en ik ben begonnen 15 jaar geleden met mijn Duitse herder. Door HD was hij ook vaak stijf aan de achterhand en massage hielp erbij. Ook bij Elmo nu hij is onzeker en door massage versterk ik de band tussen hem en mij. Begin rustig en zachtjes en kijk vooral naar de reactie van je hond. Succes
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ja, niet met enige techniek hoor, maar beetje op gevoel en zicht. Ik merk het snel zat als iets niet fijn voelt en als een spier strakker aanvoelt dan eerst/een andere.
lisa67
Actief
Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door lisa67 »

Ik masseer Sara ook regelmatig en merk dat ze het erg fijn vindt. Vorig jaar heb ik een workshop hondenmassage gevolgd. Was erg leuk om te doen en vooral om te zien hoe Sara er van geniet.
Wat ik meestal doe en wat ze het fijnste vindt is haar huid rollen. Ze zit voor me met de rug naar me toe. Dan begin ik bij de staart, pak een stuk huid en rol dan langzaam naar boven tot aan haar oren. Je merkt al snel dat alles dan wat soepeler wordt....
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”