Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
slakken eten
Moderator: moderatorteam
- AnnemiekenBoas
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Kruising Labrador x Friese Stabij
- Aantal honden: 1
slakken eten
Weet niet of dit probleem ergens al beschreven staat. In dat geval mijn excuses.
Mijn puppy Boas (4 maanden oud, kruising Labrador x Friese Stabij) heeft de rare gewoonte om op slakkenhuisjes en bijbehorende slakken te kauwen en deze vervolgens ook echt op te eten, met slakkenhuis en al. Ik heb geprobeert dit af te leren door stemgebruik/-verheffing, tikje op de neus, in nekvel pakken en ervan wegtrekken, foei zeggen, maar niets lijkt te helpen, want hij doet het nog steeds. Iemand een idee waarom hij ze eet en hoe ik het hem af kan leren? P.S. hij heeft (kauw)speeltjes zat, waar hij ook gebruik van maakt, dus verveling lijkt het me niet te zijn.
Groetjes Annemiek
Mijn puppy Boas (4 maanden oud, kruising Labrador x Friese Stabij) heeft de rare gewoonte om op slakkenhuisjes en bijbehorende slakken te kauwen en deze vervolgens ook echt op te eten, met slakkenhuis en al. Ik heb geprobeert dit af te leren door stemgebruik/-verheffing, tikje op de neus, in nekvel pakken en ervan wegtrekken, foei zeggen, maar niets lijkt te helpen, want hij doet het nog steeds. Iemand een idee waarom hij ze eet en hoe ik het hem af kan leren? P.S. hij heeft (kauw)speeltjes zat, waar hij ook gebruik van maakt, dus verveling lijkt het me niet te zijn.
Groetjes Annemiek
Zonder hond is het leven saai
-
Lemuria
Re: slakken eten
Biedt iets veel lekkerders aan of een spelletje als hij een slak in het vizier krijgt. Je weet maar nooit wat die beesten in (besproeide) groententuintjes hebben gevreten (slakkengif/pesticiden).
- AnnemiekenBoas
- geregistreerd lid
Beloon ik hem dan juist niet? Want daar ben ik dan wel bang voor. Ook heeft hij het al in z'n bek voordat ik er erg in heb, dys vaak merk ik het pas te laat en jan ik hem niet echt meer afleiden. Ik probeer dan altijd wel nog zoveel mogelijk uit zijn bek te krijgen, maar vaak is een groot deel dan al doorgeslikt...Lemuria schreef:Biedt iets veel lekkerders aan of een spelletje als hij een slak in het vizier krijgt. Je weet maar nooit wat die beesten in (besproeide) groententuintjes hebben gevreten (slakkengif/pesticiden).
-
Laura & Leroy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier
Volgens mij kunnen ze ziek worden van slakken, in ieder geval naaktslakken. Dus ik zou het zeker proberen te voorkomen.
Ik zou ook proberen om hem af te leiden vóór hij de slak kan pakken.
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.

- AnnemiekenBoas
- geregistreerd lid
Klopt, had dat inderdaad gelezen. Vreemd maar gelukkig genoeg vind Boas naaktslakken niet interessant. Alleen huisjesslakken vind hij boeiend. Afleiden is lastig (zie mijn vorige reactie).Laura & Leroy schreef:Volgens mij kunnen ze ziek worden van slakken, in ieder geval naaktslakken. Dus ik zou het zeker proberen te voorkomen.
-
Lemuria
Nee, want je leidt hem af vóor hij aan die slak begint/'m ziet. Probeer 'm anders het commando 'los' aan te leren. Slak uitspugen = vreselijk lekker koekje.AnnemiekenBoas schreef: Beloon ik hem dan juist niet? Want daar ben ik dan wel bang voor. Ook heeft hij het al in z'n bek voordat ik er erg in heb, dys vaak merk ik het pas te laat en jan ik hem niet echt meer afleiden. Ik probeer dan altijd wel nog zoveel mogelijk uit zijn bek te krijgen, maar vaak is een groot deel dan al doorgeslikt...
- AnnemiekenBoas
- geregistreerd lid
Ik ben inderdaad al bezig met het aanleren van "los", alleen heft dat nog wel oefening nodig. Bedankt voor de tip!Lemuria schreef:Nee, want je leidt hem af vóor hij aan die slak begint/'m ziet. Probeer 'm anders het commando 'los' aan te leren. Slak uitspugen = vreselijk lekker koekje.AnnemiekenBoas schreef: Beloon ik hem dan juist niet? Want daar ben ik dan wel bang voor. Ook heeft hij het al in z'n bek voordat ik er erg in heb, dys vaak merk ik het pas te laat en jan ik hem niet echt meer afleiden. Ik probeer dan altijd wel nog zoveel mogelijk uit zijn bek te krijgen, maar vaak is een groot deel dan al doorgeslikt...
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Misschien heeft je hond behoefte aan meer calcium dan hij nu binnen krijgt, aangezien hij het vooral op de huisjes van de slakken voorzien lijkt te hebben (naaktslakken laat hij met rust) en die bestaan voor het grootste gedeelte uit calcium. Geef eens een kippennek extra ofzo
-
Laura & Leroy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier
Gelukkig dat hij de naaktslakken niet wil. Het lijkt me wel heel viezig voor je, iedere keer slakkenresten uit z'n bek te moeten pulken 
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.

- AnnemiekenBoas
- geregistreerd lid
Is het ook, haha. En zielig voor de slakjes. Vind die huisjesslakken er best schattig uitzien, namelijk (fotografeer graag natuur). Een minuut geleden had hij ook weer een slak met huisje te pakken. Ik kon hem niet afleiden en "los" gehoorzaamde hij ook niet. Zelfs koekjes en speeltjes deden hem niks. Zucht. Hoop dat dit een fase is ofzo en dat het snel klaar is..Laura & Leroy schreef:Gelukkig dat hij de naaktslakken niet wil. Het lijkt me wel heel viezig voor je, iedere keer slakkenresten uit z'n bek te moeten pulken
-
Pino01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
leren dat hij niets van de grond mag eten. verzamel een paar lekker uitziende slakken en leg ze voor hem neer. zogauw hij er 1 wil pakken geef je het commando nee en beloon je hem met iets heel lekkers
- AnnemiekenBoas
- geregistreerd lid
Dat zou kunnen, ja. Ik gaf hem eerst wel van dat calciumpoeder, maar de dierenarts zei dat dat vooral voor oudere honden is ivm gewrichtsslijtage en dat ik er beter mee kon stoppen, dus dat heb ik gedaan. Maar ik zal morgen eens naar de dierenwinkel gaan en kijken of ze kippennek hebben. Bedankt voor je advies!Fotogravinnetje schreef:Misschien heeft je hond behoefte aan meer calcium dan hij nu binnen krijgt, aangezien hij het vooral op de huisjes van de slakken voorzien lijkt te hebben (naaktslakken laat hij met rust) en die bestaan voor het grootste gedeelte uit calcium. Geef eens een kippennek extra ofzo
Laatst gewijzigd door AnnemiekenBoas op 22 jul 2015 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- AnnemiekenBoas
- geregistreerd lid
Oke..is het proberen waard. Bedankt!Pino01 schreef:leren dat hij niets van de grond mag eten. verzamel een paar lekker uitziende slakken en leg ze voor hem neer. zogauw hij er 1 wil pakken geef je het commando nee en beloon je hem met iets heel lekkers
-
nomo
- Zeer actief
Morris at als pup ook slakken bedenk ik me nu. Leren niet van de grond te eten hielp in dat geval niet, want hij plukte ze ook van de muren
Heb er nooit een probleem van gemaakt en hij is er ook uit zichzelf weer mee gestopt
Heeft niet heel lang geduurd volgens mij. Was het alweer vergeten.
Als je het niet wil zou ik ruilen voor iets heel lekkers. Slagroombus mee of frikandellen of zoiets overheerlijks.
Als je het niet wil zou ik ruilen voor iets heel lekkers. Slagroombus mee of frikandellen of zoiets overheerlijks.
- AnnemiekenBoas
- geregistreerd lid
nomo schreef:Morris at als pup ook slakken bedenk ik me nu. Leren niet van de grond te eten hielp in dat geval niet, want hij plukte ze ook van de murenHeb er nooit een probleem van gemaakt en hij is er ook uit zichzelf weer mee gestopt
Oke, bedankt voor je reactie
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Jet en Polly doen het ook. Jet vooral naaktslakken, die spuugt ze ook weer uit dan. Die doet het gewoon na vogens mij.
Polly is vooral dol op huisjeslakken, daar speelt ze mee en als ze niet meer stuiteren (
) eet ze ze op 
Ik zeg wel dat het niet mag en lok haar mee, maar ze is erg snel. Dus de helft gaat toch naar binnen
Polly is vooral dol op huisjeslakken, daar speelt ze mee en als ze niet meer stuiteren (
Ik zeg wel dat het niet mag en lok haar mee, maar ze is erg snel. Dus de helft gaat toch naar binnen
- AnnemiekenBoas
- geregistreerd lid
Marjoleine schreef:Jet en Polly doen het ook. Jet vooral naaktslakken, die spuugt ze ook weer uit dan. Die doet het gewoon na vogens mij.
Polly is vooral dol op huisjeslakken, daar speelt ze mee en als ze niet meer stuiteren () eet ze ze op
Herkenbaar...
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Senghe heeft het als pup ook gedaan en ook alleen de slakken met huisje. Is gelukkig vanzelf overgegaan.

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Mies doet het ook graag, vooral huisjes idd. Volgens mij omdat dat leuk kraakt
Ze krijgt vers dus calcium zou echt in orde moeten zijn.
Vaak spuugt ze het uit om in de gemalen prut te rollen
Ik probeer dat rollen met name te voorkomen. En ik ontworm haar in jaargetijde dat slakken actief zijn met milbemax. Dat doodt namelijk de parasiet die slakken soms bij zich kúnnen hebben. Normaal ontworm ik alleen als ik zeker weet dat ze wormen hebben.
Vaak spuugt ze het uit om in de gemalen prut te rollen
Ik probeer dat rollen met name te voorkomen. En ik ontworm haar in jaargetijde dat slakken actief zijn met milbemax. Dat doodt namelijk de parasiet die slakken soms bij zich kúnnen hebben. Normaal ontworm ik alleen als ik zeker weet dat ze wormen hebben.
-
Sterre
Is precies zo gegaan met mijn eerste hond. Die deed dat ook een tijdje als pup. Nooit iets aan gedaan en na een tijdje is het vanzelf over gegaan.nomo schreef:Morris at als pup ook slakken bedenk ik me nu. Leren niet van de grond te eten hielp in dat geval niet, want hij plukte ze ook van de murenHeb er nooit een probleem van gemaakt en hij is er ook uit zichzelf weer mee gestopt
- AnnemiekenBoas
- geregistreerd lid
Bedankt voor alle reacties. Boas krijgt in de avond ook vers vlees, dus nu twijfel ik wel weer aan het calciumtekort. Maar wel dijn om te lezen dat jullie ervaring is dat het vanzelf over is gegaan (slakkenhuisjes eten). Ik ontworm Boas volgens het schema van de dierenarts. Ik gebruik hier Exil voor, omdat hij Milbemax nog niet mocht hebben (inmiddels zou dat wel mogen). Ik heb nog 1 tablet van Exil over, die krijgt hij volgende week. Is het daarna verstndiger om over te stappen op Milbemax ivm de slakken?
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Door 'los' te roepen op momenten dat je al zo'n beetje zeker weet dat hij er niet naar zal luisteren neemt de waarde van je commando erg af. Je leert hem zo dat hij naar dat commando niet hoeft te luisteren.AnnemiekenBoas schreef:Is het ook, haha. En zielig voor de slakjes. Vind die huisjesslakken er best schattig uitzien, namelijk (fotografeer graag natuur). Een minuut geleden had hij ook weer een slak met huisje te pakken. Ik kon hem niet afleiden en "los" gehoorzaamde hij ook niet. Zelfs koekjes en speeltjes deden hem niks. Zucht. Hoop dat dit een fase is ofzo en dat het snel klaar is..Laura & Leroy schreef:Gelukkig dat hij de naaktslakken niet wil. Het lijkt me wel heel viezig voor je, iedere keer slakkenresten uit z'n bek te moeten pulken
Als je het niet meer wil hebben dan zou ik echt inzetten op voorkomen. En als je dan te laat bent: jammer dan, GEEN aandacht aan besteden. Je zult zien dat je je hond steeds beter leert lezen en beter zult worden in voorkomen.
Als je niet in wil zetten op voorkomen dan zou ik het laten gaan. Door namelijk nee of los te roepen of te gaan lokken of op afstappen op moment dat hij al een slak heeft bereik je alleen maar dat hij ze steeds sneller zal doorslikken om te voorkomen dat jij ze nog uit zijn bek kan halen.
Verder is het goed om je 'los'-commando te trainen, maar daar natuurlijk heel makkelijk mee beginnen en niet te snel willen gaan. Begin dus met het laten lossen van iets van weinig waarde en niet eetbaar, met als beloning iets van zeer grote waarde (een heel belangrijk speeltje of iets superlekkers).
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Hier ging het met Doran en Zinzi net zonomo schreef:Morris at als pup ook slakken bedenk ik me nu. Leren niet van de grond te eten hielp in dat geval niet, want hij plukte ze ook van de murenHeb er nooit een probleem van gemaakt en hij is er ook uit zichzelf weer mee gestopt
Als ik zag dat er meer lagen ging ik meestal even lekker gek doen, lekker blij afleiden dus tot we er voorbij waren, werkte als een speer, gek vrouwtje is leuk
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!