Ik ben nieuw op het forum omdat ik een paar tips zoek om met mijn honden om te gaan. Wij hebben er twee, kruising van herder met berner sennen van 7 jaar oud, die we vorig jaar uit het asiel gehaald hebben. Nu is het grootste probleem dat ze vanaf ze de leiband zien eigenlijk zo belachelijk overenthousiast worden dat ze beginnen springen, piepen, blaffen en ook zo druk zijn dat het heel moeilijk wordt ze te laten zitten. Omdat ze dus met twee zijn en ook groot is dat bij momenten echt verschrikkelijk vervelend, ik probeer altijd de les al even op voorhand klaar te leggen zodat ze over die drukte heen geraken, en zo telkens weer, maar vroeg me af of er nog andere manieren zijn? Het moeilijkste is natuurlijk dat ik ze wel wil corrigeren of belonen als er eentje wel braaf is, maar omdat het er twee zijn loopt dat soms wel eens in het honderd (zeker in de chaos, probeer maar eens de braaf zittende te belonen als de ander tegen je aan springt met vier pootjes in de lucht...). Hopelijk weten jullie raad
Bedankt
Groetjes
Linde