Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verlaag Ca gehalte in pupvoer? canex

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Re: verlaag Ca gehalte in pupvoer? canex

Ongelezen bericht door Domor »

De ideale verhouding is 1.2:1. De gedachte erachter zou kunnen zijn dat er door puppen veel meer voer gegeten moet worden. Door relatief minder Ca & P erin te stoppen, wordt de absolute hoeveelheid Ca & P dan niet zo extreem veel meer dan wat een volwassen hond binnenkrijgt.

Maar als ik wat google is dat alsnog niet passend bij de wetenschap:
http://www.peteducation.com/article.cfm ... 59&aid=652
http://www.aafco.org/Portals/0/SiteCont ... ofiles.pdf
http://www.fediaf.org/fileadmin/user_up ... elines.pdf

Bij AAFCO (link 2) geven ze als minimum voor een opgroeiende hond 1.2% Calcium en 1% Fosfor, en voor een volwassen hond 0.5% calcium en 0.4% fosfor
Bij FEDIAF (link 3) geven ze als minimum voor een opgroeiende hond 1% Calcium en 0.7% Fosfor, en voor een volwassen hond 0.5% calcium en 0.4% fosfor

Dit zijn 2 grote voedingsrichtlijnen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

De gedachte is dat het risico op groeipijn bij grotere rassen hoger is en dan is een net iets lager Ca-gehalte beter.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Boutje schreef:Enige wat ik me er nog bij kan voorstellen is dat als mensen hun pup veel te veel voeren (en dus te dik maken) er alsnog niet te veel calcium/fosfor gegeven wordt maar dan kan bezwaarlijk de bedoeling zijn ;-).
Misschien waag ik er toch eens een mailtje naar cavex aan ;-)
Nee, het heeft te maken met de groeisnelheid.
En bij groeipijn, wat dus ontstaat als gevolg van te snelle en onregelmatige groei, wordt dus ook altijd het advies gegeven omlaag te gaan in Ca.

ik heb toevallig bij Jet dit probleem gehad en ik kreeg dat advies ook. Wat overigens nog best lastig is als je KVV voert, maar wel gelukt.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Boutje schreef:
Marjoleine schreef:
Boutje schreef:Enige wat ik me er nog bij kan voorstellen is dat als mensen hun pup veel te veel voeren (en dus te dik maken) er alsnog niet te veel calcium/fosfor gegeven wordt maar dan kan bezwaarlijk de bedoeling zijn ;-).
Misschien waag ik er toch eens een mailtje naar cavex aan ;-)
Nee, het heeft te maken met de groeisnelheid.
En bij groeipijn, wat dus ontstaat als gevolg van te snelle en onregelmatige groei, wordt dus ook altijd het advies gegeven omlaag te gaan in Ca.

ik heb toevallig bij Jet dit probleem gehad en ik kreeg dat advies ook. Wat overigens nog best lastig is als je KVV voert, maar wel gelukt.
Heeft het dan zin denk je om dit preventief te geven? Of alleen bij groeipijn?
En hoe heb je het opgelost met kvv? Extra spiervlees er bij?
Ja, rassen die er gevoelig voor zijn, daarbij wordt geadviseerd het preventief te geven.
Maar ik had het nog nooit gehad bij een wetter en het is ook behoorlijk zeldzaam bij ons, dus ik had dat niet gedaan.

Ik heb wat extra spiervlees gegeven en ben wat teruggegaan in calorieën door groenteprutje bij te geven. Dat doe ik eigenlijk nooit maar nu dus wel.
Ik ga er vanaf volgende week mee stoppen, de grootste groei is er nu uit volgens mij (ruim 8 maanden is ze).

De eerste aanval kwam rond de 4,5 maand. Het is heel acuut, ze kon van het ene op het andere moment niet meer op die poot staan. Gillen! :schrik: Half uur later was het opeens de andere poot :80: Dat is normaal blijkbaar, dat het wisselt.
Het ontstaat doordat er door een groeispurt een vochtophoping ontstaat onder het beenvlies. Het schijnt te voelen alsof je tegen je scheen wordt geschopt, maar dan constant.
De tweede aanval was rond de 6 maanden en achteraf was ze toen inderdaad in twee weken opeens ruim twee kilo gegroeid. Ik was net weer naar normale voeding gegaan, iets te vlot dus :oeps:
Twee dagen Novacam en aangepaste voeding en het was weer onder controle. En ik zie nu eigenlijk geen excessieve groei meer, dus ik bouw nu weer voorzichtig af naar normale voeding. Gelukkig vindt ze fruit en groente lekker.

Afbeelding

Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Meike »

Het lage calciumgehalte is inderdaad om groeipijnen te voorkomen. Bij een ras die gevoelig is voor groeipijnen, dus middelgrote en grote rassen, is het aanbevolen om niet teveel calcium te voeren. In goede puppybrokken zit dus geen hoog calciumgehalte, maar helaas lijken niet alle merken hieraan te voldoen. Canex is hier dus wel van op de hoogte.

Hoe het zit kun je ook lezen in het artikel over calcium en groeipijn bij pups http://www.voerwijzer.com/calcium-puppy ... ote-rassen
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Precies dat is de reden dat ik voor mijn pups altijd na een zak gewone puppybrok idd overga op puppybrok voor grote rassen (Die zijn allemaal groot geworden op Canex, alle vier een a-heup)
De pup die we nu hebben doen we dat ook weer zo mee...zeker omdat dat de flinkste pup uit het nest was en je nu al ziet dat ie nogal grove botten heeft, (border collie uit werklijn btw)
Canex vind ik persoonlijk een goeie keuze, ook al ben ik voor vers voeren.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Alleen met Canex ga je dan juist meer Calcium & Fosfor voeren, niet minder. Dus als je het doet op de hoeveelheid calcium te beperken kan je beter volgens mij de puppybrok blijven voeren.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”