Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveel belasting is te veel?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Hoeveel belasting is te veel?

Ongelezen bericht door gyanty »

Met Kay heb ik opleiding AAIhond gedaan en heb ik mij verdiept in therapiehond. Dat laatste is het vanwege de financiële kwestie en afstand (Limburg) niet geworden, maar in die termen zouden ze het zwaar over belast vinden. 2 uur is daar hooguit de max, afhankelijk van hoe hard de hond moet werken in zijn positie en dan moet daar zeker ook weer een uur echt releasen tegen over staan. Bij het aaihondenproject hielden we het korter. 1 op 1 contacten waren vaak ongeveer een halfuur. Van de huiskamercontacten die ik met Kay uiteindelijk prefereerde werd het toch wel weer 1 tot max 2 uur, maar meestal 1 uur. Van de 1 op 1 contacten was eigenlijk gemiddelde max 2. Ik deed er meestal 3. Huiskamerbezoek deed ik maar 1. En dat maar 1 keer per week overigens, maar als therapiehond had hij inderdaad meerdere dagen per week gekund.

Dit was vanuit Tinley en ik kon mij hier redelijk in vinden ook vanuit wat ik zelf zag. Iets meer doe ik niet zo moeilijk over, maar ik vind dit inderdaad wel weer heel erg het andere uiterste.... Ergens daar tussen dus....
Afbeelding
RedPassion

Re: Hoeveel belasting is te veel?

Ongelezen bericht door RedPassion »

7-8 per dag is eigenlijk al snel wat (te) veel, maar het ligt wel aan de belastbaarheid van een dier. Eerder ging Pim mee naar de zorgboerderij, 3 dagen per week van 5 uur. Dat was voor hem echt het maximum en dan zat hij bij grote drukte of bepaalde clienten ook nog binnen en was hij niet aan het werk. Het is een ontzettend gevoelige hond die spanning uit zichzelf niet goed reguleert dus dingen als balspelletjes tussendoor waren een must. En dan met mij alleen, ook even weg van de clienten.

Verder ligt het ook wel aan de taak. Actief aanwezig is meestal (niet altijd!) belastender dan passief aanwezig, dus passief aanwezig zijn kan vaak wat langduriger. Momenteel doe ik meer met paarden dan met honden, maar het principe is hetzelfde: Er moeten pauzes zijn waarin het dier echt vrij is van de clienten (dus er echt van verwijderd is) en het dier moet altijd zelf kunnen kiezen. Niet verplicht (laten) aaien of knuffelen bijvoorbeeld. En altijd voor stress release voor de dieren zorgen, op een manier die bij hen past. Bij Pim was dat zijn balspel, bij 1 van mijn paarden is het rustig uitwandelen en bij de ander juist even uitrazen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”