Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Borstel voor kortharige hond?
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Borstel voor kortharige hond?
Wat is nou een fijne borstel om dood haar mee te verwijderen bij een kortharige hond?
Ik ben sinds jaar en dag gewend aan het borstelen/plukken van ruwharen, maar nu met Mojo met zijn korte vachtje zonder ondervacht heb ik geen idee welke borstel het meest geschikt is.
Dus kom maar op met jullie suggesties!
Ik ben sinds jaar en dag gewend aan het borstelen/plukken van ruwharen, maar nu met Mojo met zijn korte vachtje zonder ondervacht heb ik geen idee welke borstel het meest geschikt is.
Dus kom maar op met jullie suggesties!
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Borstel voor kortharige hond?
Zo'n rubberen rosborstel voor paarden. Die gebruikten wij vroeger voor onze kortharige hond 

Ik heb altijd het meeste plezier gehad in een vochtige zeemleren lap. Wel zo'n echte.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Die gebruikte ik ook altijd bij de doggen, werkt goed.Machie schreef:Zo'n rubberen rosborstel voor paarden. Die gebruikten wij vroeger voor onze kortharige hond

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Gewoon een rubberen borstel.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik gebruik mijn oude Tangle Teezer bij hond en kat, werkt heel fijn!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
kong rubber borstel?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Yep, die gebruik ik ook voor Laissah.Machie schreef:Zo'n rubberen rosborstel voor paarden.
Voor Tisbee (met langere haren dan Lais) durfde ik die echter niet te gebruiken, met enkel een dun velletje over die uitstekende botjes dus daar gebruikte ik dezelfde methode als Nanna bij haar whippet

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
dezeSafari schreef:Ik heb altijd het meeste plezier gehad in een vochtige zeemleren lap. Wel zo'n echte.
Van rigoreus borstelen gaat een korthaar alleen maar meer verharen. Los haar met beleid verwijderen, met die zeem dus, en bij heftig verharen een spabehandeling: Wassen met veel warm water en veel shampoo. Heel goed inmasseren gedurende 20 minuten. Uitspoelen en droog blazen met een waterblazer.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ok, duidelijk. Heb alleen geen waterblazer.Rosita Compagner schreef:dezeSafari schreef:Ik heb altijd het meeste plezier gehad in een vochtige zeemleren lap. Wel zo'n echte.
Van rigoreus borstelen gaat een korthaar alleen maar meer verharen. Los haar met beleid verwijderen, met die zeem dus, en bij heftig verharen een spabehandeling: Wassen met veel warm water en veel shampoo. Heel goed inmasseren gedurende 20 minuten. Uitspoelen en droog blazen met een waterblazer.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Ik borstel met een soort zweetkam voor honden
gaat prima, en inderdaad niet te vaak.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Die is over een maand of 10...Nanna schreef:Weet je meteen wat je voor je verjaardag kunt vragenLongFields schreef:Ok, duidelijk. Heb alleen geen waterblazer.Rosita Compagner schreef:dezeSafari schreef:Ik heb altijd het meeste plezier gehad in een vochtige zeemleren lap. Wel zo'n echte.

Maar zo'n ding aanschaffen voor 2x per jaar of zo vind ik wat overdreven eerlijk gezegd.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Die heb ik hier voor het ontwollen van de ruwharen. Maar ik vrees dat die voor een botterige hond als Mojo niet echt aangenaam zal voelen (heupbotten en ruggengraat steken op het moment behoorlijk uit en hij heeft niet echt een dikke huid).Valerie schreef:Ik borstel met een soort zweetkam voor hondengaat prima, en inderdaad niet te vaak.
Ik krab Izzy een paar keer per week over d'r hele lijf, dan zie je de losse haren er al afvliegen. Bijkomend voordeel is dat ze het zalig vindt, ze zet zich dan met zo'n verbeten grijns schrap, kennelijk jeukt het nogal. Daarna een zeemleren lap erover en klaar is hondje.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Jigzy is een en al bot en spierLongFields schreef:Die heb ik hier voor het ontwollen van de ruwharen. Maar ik vrees dat die voor een botterige hond als Mojo niet echt aangenaam zal voelen (heupbotten en ruggengraat steken op het moment behoorlijk uit en hij heeft niet echt een dikke huid).Valerie schreef:Ik borstel met een soort zweetkam voor hondengaat prima, en inderdaad niet te vaak.

Ok, duidelijk. Heb alleen geen waterblazer.[/quote]Rosita Compagner schreef:dezeSafari schreef:Ik heb altijd het meeste plezier gehad in een vochtige zeemleren lap. Wel zo'n echte.
Weet je meteen wat je voor je verjaardag kunt vragen

Die is over een maand of 10...

Maar zo'n ding aanschaffen voor 2x per jaar of zo vind ik wat overdreven eerlijk gezegd.[/quote]
Gebruik je gewoon je eigen föhn (als je die wel hebt) op de hoogst stand, als het maar blaast.
Ik geloof dat ik Tirsa in die 10 jaar 3 keer geborsteld heb.Nanna schreef:Ik heb als kortharige hond een Whippet en daar volstaat al tien jaar lang aaien![]()
Die heeft nog nooit een borstel gezien.
-
- Zeer actief
ik gebruik meestal zoiets als ik er al iets aan doe, haalt echt de losse haren er wel uit

je hebt ook andschoenen met van die kleine nopjes, werkt ook goed

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik heb zo'n handschoen van de Action met van die nopjes eraan( je hebt ze ook van Adori). 1, misschien 2x per jaar 'ros' ik Hippo daarmee, erna met zo'n schapenvacht handschoen met een beetje zwitsal en hij kan zo de showring in 

- Pom
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Dalmatiër, Terriër, Chihuahua
Je kunt ook alleen wassen hoe Rosita het zei, en dan de hond zelf laten opdrogen. Je hebt alleen even meer losse haren in huis erna, die je er anders af had geblazen. Een hete fohn is juist weer niet goed voor de vacht, dat beschadigt het haar. En met een fohn krijg je echt niet het effect van een waterblazer, dat is niet met elkaar te vergelijken.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Mojo is inmiddels al weer 15 maanden oud, en nog nooit eerder heb ik er een borstel overheen gehaald. Bedankt voor het advies om er vooral af te blijven, maar dat is dus voor mij niet echt nodig.Nanna schreef:Ik heb altijd het idee dat het allerbeste dat je kunt doen gewoon met je fikken eraf blijven is.
Laatst in dat verhaartopic ook een geweeklaag alom. Ik heb hier nergens last van.
Topsi verhaart zo goed als niet, die borstel ik ook nooit. Heb het idee dat je de verhaarderij er alleen maar mee bevordert.
Glenn en Pirkie hetzelfde verhaal. Zo min mogelijk kammen en borstelen. Bij Glenn volstaat eens per week en Peer ziet soms een maand lang geen kam. Pas als er bij Glenn van die vlokjes uit gaan steken zie ik dat de tijd rijp is en dan haal ik er ook in 1x een vulliszak haar af. En dan is het weer klaar ook.
Echt, voor het meest praktische resultaat is afblijven de boodschap.

De ruwharen borstel ik ook zo min mogelijk, al zo lang ik ze heb.
- annemick
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
Wat ook goed werkt en lekker makkelijk is zijn gewone tuinhandschoenen met rubberlaagje, al aaiend haal je veel los haar weg of inderdaad een vochtige zeem.
Bij mijn kortharige boxer werkt dat toch het best, met kammen end. haal je ook veel weg maar lijkt het juist meer losse haren te stimuleren.
Bij mijn kortharige boxer werkt dat toch het best, met kammen end. haal je ook veel weg maar lijkt het juist meer losse haren te stimuleren.
Deze doen het ook goed maar gebruik ik dus met mate.S@ndr@ schreef:ik gebruik meestal zoiets als ik er al iets aan doe, haalt echt de losse haren er wel uit
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Jaja.Nanna schreef:Ik bedoelde het ook heel in het algemeen![]()
Iedereen is altijd zo in de weer met borsteltjes, kammetjes, blazertjes, lotionnetjes, shampootjes en weet ik wat.
Doe dat nou gewoon eens niet. Ik snap wel dat je er bij sommige rassen niet onderuit kunt maar probeer echt eens er gewoon zoveel mogelijk af te blijven. Voor mij en mijn honden werkt het als een tiet; mijn stofzuiger heeft maar weinig te doen.

Ik blijf er ook zo veel mogelijk van af, maar desondanks ontkom ik niet aan een dagelijkse stofzuigbeurt om de losvliegende onderwol van Tapas en kleine rothaartjes van Mojo te verwijderen hoor.

-
- Zeer actief
Nou gemiddeld doe ik het 5 keer in het jaar en dan nog in het verhaar seizoen, dus je knut me niet van fanatisme beschuldigen als het gaat om borstelen en verzorgenNanna schreef:Ik bedoelde het ook heel in het algemeen![]()
Iedereen is altijd zo in de weer met borsteltjes, kammetjes, blazertjes, lotionnetjes, shampootjes en weet ik wat.
Doe dat nou gewoon eens niet. Ik snap wel dat je er bij sommige rassen niet onderuit kunt maar probeer echt eens er gewoon zoveel mogelijk af te blijven. Voor mij en mijn honden werkt het als een tiet; mijn stofzuiger heeft maar weinig te doen.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Bij Kiwi weet ik het ook niet zo. Die is bottig, scharminkelig, heeft een heel dun vachtje met weinig onderwol. Ik heb wel een rubberen nopjes-borstel maar als ik daarmee over dr ribbetjes ratel, heb ik niet echt het idee dat we er wat mee opschieten. Ik gebruik ook een borstel met stugge haren, waar je goed vuil mee kan uitborstelen.
Ik borstel ook weinig en Kiwi met haar dunne, gladde vachtje ook alleen maar als er opgedroogde stront of iets anders goors uit haar vacht moet worden geborsteld.
Ik borstel ook weinig en Kiwi met haar dunne, gladde vachtje ook alleen maar als er opgedroogde stront of iets anders goors uit haar vacht moet worden geborsteld.

Je kunt je eigen föhn ook op koud zetten hè? Tenminste de meeste wel.Pom schreef:Je kunt ook alleen wassen hoe Rosita het zei, en dan de hond zelf laten opdrogen. Je hebt alleen even meer losse haren in huis erna, die je er anders af had geblazen. Een hete fohn is juist weer niet goed voor de vacht, dat beschadigt het haar. En met een fohn krijg je echt niet het effect van een waterblazer, dat is niet met elkaar te vergelijken.
Maar goed, ik heb gelukkig een hond die niet verhaard.
- Pom
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Dalmatiër, Terriër, Chihuahua
Nou Nanna, ik borstel of was mijn dalmaten nooit, maar ze verharen toch als een tierelier hoor, overal die fijne witte haartjes
. Ze eten Orijen en lotgering, dus qua voer zit het wel goed denk ik zo. Onze windhond verhaarde ook nauwelijks, tot ze een jaar of 12 was, toe werd haar vacht veel dikker.

- Eva_NJ
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Een van-alles-watje en Cairn Terriër
Ik gebruik altijd een paardenhandschoen. Bij Nouca neemt deze veel haar mee en werkt bij haar het best. Het is ook soepel zodat je gemakkelijk de "rondingen" van je hond zijn lichaam kan volgen en eventueel ook langs de poten kan. Nouca geniet er telkens weer van. Voor haar is het een massage. Mijn handschoen gaat al zo'n 7 jaar mee (intensief paarden geborsteld ook). Nu is ze echt wel aan vervanging toe.

- Eva_NJ
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Een van-alles-watje en Cairn Terriër
Daar ben ik het met eens. Hoe meer friemelen en producten je er op smeert, hoe meer problemen. Ik heb nog maar drie keer een bad gegeven sinds we ze adopteerden. Af en toe eens een borstelbeurt (soms maanden niet), omdat ik overuren draai met mijn stofzuiger. Ondanks de weinige aandacht die ik geef aan haar vacht blinkt deze enorm. De natuur houdt deze wel proper en in conditie.Nanna schreef:Ik bedoelde het ook heel in het algemeen![]()