Om bij het begin te beginnen.
We zijn met Dux en de GT gaan trainen, de GT hebben gezegd ik zou serieus castratie overwegen. Dit omdat hij extreem reageerd op hun rotweiler reu, al zijn gedrag was heel duidelijk hormonaal (dit is even samengevat). Wij wilde hem niet castreren omdat wij met hem showde en we het niet gelijk weg wilde gooien. Na nadenken en informatie vragen bij verschillende mensen, de keuze gemaakt om hem chemisch te laten castreren. De chip is in mei gezet en na een week was het al zichtbaar.
We zijn iedere 2 weken gaan trainen, zowel in de hal (gecontroleerde omgeving) als buiten in eigen omgeving. In eerste instantie heel veel met de clicker, en alleen maar volgen, aandacht, aandacht, aandacht.
Hij leerde heeel snel en de GT's zijn ook gek op hem
Op een gegeven moment een training gedaan in de hal met de getrainde honden van de GT's (beide gecastreede reuen, de beauceron reu is beschermend naar de kleine bruine reu).
Dux was braaf met Ivo aan het mee lopen en toen de eerste (beauceron) hond binnen kwam, rende Dux er heel hard of af. Ze gingen hun "dingetje" doen, Dux kwam te dicchtbij en de beauceron snauwde hem echt weg. (voorheen had dit geresulteerd in een gevecht of in ieder geval een machtsstrijd). Dux dacht maar 1 ding en dadt was met staart om laag en oren in zijn nek weg wezen.
Daarna door gaan oefenen, en maar rondjes lopen en volgen.
Tot het magische gebeurde:

Dux wilde naar de honden toe, bedacht zich en kwam in een bocht weer helemaal braaf naar de baas
De zelfde training, Dux aan de lange lijn aan de halsband braaf aan het volgen.

Inmiddels al een paar trainingen verder, buiten op het "parkeer" terrein geoefend, met dezelfde honden, steeds weer bij ons blijven. Als hij toch ineens dacht om er naar toe te gaan, een keer fluiten en hij kwam in een bochtje weer terug gerend, met zo'n blije kop van goed he bas
Dit gaf mij steeds meer zelf vetrouwen.
Vorige week zijn we op het eigen terrein hier geweest, samen met de GT en een voor Dux bekende hond (drukke Labradoodle teef). En wederom geoefend met het altijd aandacht voor de baas. En dit ging zo onwijs goed! Er kwam ineens ook andere hondjes, ook een trainingshond. Dux denderde erop af (iets waar we nu mee bezig zijn om af te leren) en het hondje dacht, je kan het dak op en snauwde hem dus het halve veld over. En Dux, die was onder de indruk.
Binnen is het inmiddels een heerlijke aanhankelijke en echte knuffel hond geworden. HIj kan weer leuk met Dana spelen, samen met een speeltje, en Dux gaat dan op de grond liggen zo van pak mij maar.
En met Luna gaat het ook goed, Luna was vorige week hoogloops, Dux rook aan haar, af en toe een likje en hij liep weg. Hij is ook daar veul rustiger, niet steeds meer rond rennen, gaten graven en stukken hout jatten.
Afgelopen week geoefend zonder de bench, en het intereseerde hem niet. Vanaf gister een mand neer gezet

Oftwel, het gaat echt heel erg goed. Er komt sowieso nog 1 training voor mij alleen, om mij echt het vertrouwen te geven. En dan voorlopig niet meer (behalve bij problemen uiteraard).
Ik zal iedereen deze GT ook aanraden, ook door de gecontroleerde omgeving en het enthousiasme waarmee ze werken.
Sorry voor het extreem lange verhaal