Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
staren
Moderator: moderatorteam
-
zonnestraaltje
- geregistreerd lid
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: staren
De oefening aandacht probeert de hondenschool je aan te leren, waarbij de hond leert dat jou aankijken leuk is. Als je zijn naam zegt en hij kijkt naar jou krijgt hij een snoepje. Dit langzaam uitbouwen in tijd en later ook in beweging. Zou kan je de pup op jou laten focussen als vreemden naar hem staren.

- *Skye*
- Zeer actief
Als er iets is waar ik ben achter gekomen is dat je niet onder controle hebt wat andere mensen doen. Ik zou hem proberen af te leiden zodat hij niet eens door heeft wat die mensen doen. Hij kijkt naar jou dus is hij lief en krijgt hij beloning!
- River8
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 1
En even inlezen in hondengedrag
Honden kijken elkaar in principe niet recht aan, dus dat 'staren' naar de pup is een beetje bedreigend of spannend voor hem.
Door (oa) de aandachtsoefening hebben River en ik geleerd dat het wel fijn is om elkaar recht in de ogen aan te kunnen kijken. Maar als anderen haar aankijken (de buurvrouw die het echt heel goed bedoelt), gaat ze vrij snel blaffen. Dus je kan instinctief gedrag een beetje sturen, maar handiger is de aandacht van je pup/hond op jou te kunnen laten richten. Dat is hoe dan ook dé oplossing op de meeste problemen die je gaat tegenkomen, en tegelijkertijd het moeilijkste om voor elkaar te krijgen. Succes!
Door (oa) de aandachtsoefening hebben River en ik geleerd dat het wel fijn is om elkaar recht in de ogen aan te kunnen kijken. Maar als anderen haar aankijken (de buurvrouw die het echt heel goed bedoelt), gaat ze vrij snel blaffen. Dus je kan instinctief gedrag een beetje sturen, maar handiger is de aandacht van je pup/hond op jou te kunnen laten richten. Dat is hoe dan ook dé oplossing op de meeste problemen die je gaat tegenkomen, en tegelijkertijd het moeilijkste om voor elkaar te krijgen. Succes!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Normaal gesproken ervaart een hond staren als bedreigend. Mensen ook hoor, trouwens.
Als iemand je aldoor aan zit te kijken word je daar onrustig van omdat het niet duidelijk is wat iemand wil.
Dat heeft een hond dus ook. Dat blaffen is in dat geval onzekerheid.
Als jij als baas je hond aankijkt doe je dat met een paar woorden, een gezichtsuitdrukking, je communiceert dus met hem. Daarom ervaren ze dat niet als bedreigend.
Als iemand je aldoor aan zit te kijken word je daar onrustig van omdat het niet duidelijk is wat iemand wil.
Dat heeft een hond dus ook. Dat blaffen is in dat geval onzekerheid.
Als jij als baas je hond aankijkt doe je dat met een paar woorden, een gezichtsuitdrukking, je communiceert dus met hem. Daarom ervaren ze dat niet als bedreigend.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
na één keer geloof je het ook wel 
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 29 jul 2015 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
zonnestraaltje
- geregistreerd lid
KJDKF
Laatst gewijzigd door zonnestraaltje op 02 aug 2015 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik vraag me toch af of het echt alleen het staren is.
Hoe is hij verder bij mensen? (bv bezoek)
Hoe is hij verder bij mensen? (bv bezoek)
-
zonnestraaltje
- geregistreerd lid
Super met vreemden. Hij krijgt ook geen snoepjes van vreemden
Het gebeurt echt enkel als men hem blijft aankijken
Hij is zeer sociaal. Dus dat is het probleem niet
Het gebeurt echt enkel als men hem blijft aankijken
Hij is zeer sociaal. Dus dat is het probleem niet
-
korthaar
- Zeer actief
Dan vraag je toch gewoon: "heeft m'n hond iets van je aan of zo", hoeft ie zelf niet zo te blaffen.
-
zonnestraaltje
- geregistreerd lid
Haha geniaalkorthaar schreef:Dan vraag je toch gewoon: "heeft m'n hond iets van je aan of zo", hoeft ie zelf niet zo te blaffen.
- gyanty
- Zeer actief
Verklaar dit eens nader?zonnestraaltje schreef:een shiba inu
consequentie vereist dus![]()
hij kan nogal dominant uit de hoek komen,
ik dacht het uit dominantie was, maar staren is idd niet fijn,
ik zeg het vaak ook tegen de mensen ze niet moeten blijven kijken,
omdat ie anders zo gaat blaffen,
wij mensen staren ook elkaar niet na op straat natuurlijk
Vind je dominant gedrag vervelend gedrag?
Hoe oud is je pupje?
Dominant?
Shiba's zijn af en toe wat aparte honden zoals veel Aziaten.... Zijn niet altijd gemakkelijkste pupjes, maar ook als volwassen, maar dat wist je vast toen je voor dit unieke soort koos. Hoe verklaar je het dominante met het enorme sociale gedrag?

-
zonnestraaltje
- geregistreerd lid
KJFKF
Laatst gewijzigd door zonnestraaltje op 02 aug 2015 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Waar haal je dit allemaal vandaan ???? Wat voor boeken lees je ?zonnestraaltje schreef:Ja ik was al bekend met het ras
Wat ik bedoel is dat hij een echt sterk karakterke is
Als ik mij niet hoog zou opstellen zou hij zeker de alfarol
Op zich nemen in de vorm van markeergedrag enz.. (dominant likken)
Dominant is dus niet negatief bedoeld in deze context want hij is zeer braaf eig
Hoe oud is die pup. De ALFAROL ???!!!
Dominant likken.
Wil je eens beschrijven wat voor ervaringen je hebt en hoe je aan je info komt.
Ik wil niet lullig doen (mijn "kennis" is ook niet aangeboren) maar de door jouw gebruikte termen en
mogelijk dus ook handelingen zijn nogal ouderwets en achterhaald.
- dagmar88
- Zeer actief
Ai, hij is er nog geen twee weken en een klein hummeltje?
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Een pup van 10 weken dominant?
Markeergedrag en dominant likken?
wat moet ik me daar bij voorstellen bij zo'n baby?
Markeergedrag en dominant likken?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
zonnestraaltje
- geregistreerd lid
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
mijn mechelse herder kan ook uiterst geconcentreerd aan mijn handen likken, of armen, of gezicht en die is alles behalve dominant hoor. Ik laat het ook niet altijd toe omdat ik het niet prettig vind maar that's all.zonnestraaltje schreef:Ik gaf maar een voorbeeld van dominant gedrag.
Zoals in 'de weg' liggen en niet opzij gaan.
Die dingen doet hij dus vooral.
En als een pup geconcentreerd je tenen likt valt dit onder dominant gedrag.
Ik laat het dus niet toe.![]()
Maar er zijn zoveel opvoedmethoden vind ik.
Ieder moet ook wat zoeken wat bij je past he
Staren moet men niet doen maar andermans gedrag kun je moeilijk beinvloeden.
Wel zou ik, als je zelf de aandacht vraagt van je hond, belonen voordat ie gaat blaffen en nooit het blaffen belonen. Dan wend je je gewoon af of zo. Helaas, opdracht mislukt, en dan weer opnieuw aandacht vragen.
- dagmar88
- Zeer actief
Beetje jammer dat de jouwe (al vraag ik me dat af, omdat je er zelf nogal onzeker over lijkt te zijn en ook maar wat opvolgt) gebaseerd is op gigantisch verouderde inzichten en je samen veel meer plezier kunt hebben wanneer je dat loslaat.zonnestraaltje schreef:Ik gaf maar een voorbeeld van dominant gedrag.
En nee, een 10 weken oude pup die aan je tenen likt doet dat niet uit dominantie, hoe stellig je dat ook brengt.
Sommige honden likken graag aan tenen, handen of gezichten. Het is aan jou om te bepalen wat jij daar mee wilt.
En wees blij dat je pup lekker ligt
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 30 jul 2015 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
zonnestraaltje
- geregistreerd lid
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Japanners liggen altijd in de weg. Wen er maar aan. Ik spring de halve dag over mijn Akita heen maar het is absoluut geen dominante hond. Eigenzinnig wel ja, dominant? Neuh.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Nou idd! Ik lees alleen maar negatieve dingen, of iig dingen die jij als negatief ervaart, zo jammer!dagmar88 schreef:Beetje jammer dat de jouwe (al vraag ik me dat af, omdat je er zelf nogal onzeker over lijkt te zijn en ook maar wat opvolgt) gebaseerd is op gigantisch verouderde inzichten en je samen veel meer plezier kunt hebben wanneer je dat loslaat.zonnestraaltje schreef:Ik gaf maar een voorbeeld van dominant gedrag.
En nee, een 10 weken oude pup die aan je tenen likt doet dat niet uit dominantie, hoe stellig je dat ook brengt.
Sommige honden likken graag aan tenen, handen of gezichten. Het is aan jou om te bepalen wat jij daar mee wilt.
En wees blij dat je pup lekker ligt
Maak het eens leuk met je hondje en ga eens wat nieuwere hondenboeken lezen, scheelt een hoop
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
zonnestraaltje
- geregistreerd lid
-
Manu
Siberische haarballen ookValerie schreef:Japanners liggen altijd in de weg. Wen er maar aan. Ik spring de halve dag over mijn Akita heen maar het is absoluut geen dominante hond. Eigenzinnig wel ja, dominant? Neuh.
Ik vind Shiba's ook geen honden die je moet willen domineren. Volgens mij zijn dat vooral honden waarbij je grote kameraad moet worden met wel duidelijke regels natuurlijk. Ergens is dat ook dominant zijn over.. natuurlijk. Maar niet met debiele regeltjes. Die vloer ligt waarschijnlijk gewoon lekker koel voor hem. Als ik ze een beetje goed inschat zijn Shiba's heel goed in doen wat ze zelf graag willen
Je theorie is inderdaad wat achterhaald, maar gelukkig ben je nu lid van het forum, dus wellicht denk je er straks al iets anders over. Dat hoop ik wel.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
zonnestraaltje schreef:Als hij likt met een lagere houding bvb kan likken ook onderdanig zijn
Dus is idd niet altijd dominant. Soms moeilijk te herkennen..
Ik denk dat je de onderstreepte woorden echt uit je woordenboek moet schrappen hoor.
Pup likt omdat hij je leuk vind of omdat je tenen naar leverworst smaken. Dominantie of onderdanigheid is hier echt niet aan de orde. Het is helemaal niet moeilijk te herkennen want er valt gewoon niks te herkennen. Wat te herkennen is dat je een pup hebt die vooral wil spelen, lief gevonden wil worden, die een leider wil die wijs, consequent en betrouwbaar is. Een pup wil helemaal geen leider worden (laat staan nu al zijn), die zit echt niet te wachten op een ALFA rol. Zelfs de meeste volwassen honden willen geen ALFA rol. De meeste zogenaamde dominante honden worden gedwongen om van zich af te "domineren" omdat baasje er met de pet naar gooit op het vlak van leiding en sturing geven.
Ik hoop toch zo dat je niet het idee aanhangt dat je hem de hele tijd op zijn rug moet leggen om jouw dominantie te bewijzen etc. etc.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
was het niet zo dat je die aziatische honden moet motiveren in de opvoeding?
denk dat je dan niet zo heel ver komt als je alles als dominantie ervaart.
maar denk sowieso dat je niet zo heel ver komt als je bij een pup elke handeling dominant noemt.
dat beest is nog veel te jong om de leiding over te nemen, die is daar helemaal nog niet mee bezig.
waarom zou ie ook?
gebruik je gezonde verstand en bedenk eens hoe het eruit zou zien als een roedel geleid werd door een pup van een week of 10
denk dat je dan niet zo heel ver komt als je alles als dominantie ervaart.
maar denk sowieso dat je niet zo heel ver komt als je bij een pup elke handeling dominant noemt.
dat beest is nog veel te jong om de leiding over te nemen, die is daar helemaal nog niet mee bezig.
waarom zou ie ook?
gebruik je gezonde verstand en bedenk eens hoe het eruit zou zien als een roedel geleid werd door een pup van een week of 10

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aziaten luisteren pas als ze jou waardig genoeg vinden om naar te luisteren. Dat bereik je door wederzijds vertrouwen, niet door dominatietechnieken en roedelregels. Dan gaat het alleen maar langer duren voordat je wat bereikt.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
dat bedoel ik met motiveren, had ik het toch goed onthoudenValerie schreef:Aziaten luisteren pas als ze jou waardig genoeg vinden om naar te luisteren. Dat bereik je door wederzijds vertrouwen, niet door dominatietechnieken en roedelregels. Dan gaat het alleen maar langer duren voordat je wat bereikt.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love