Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond eet alleen botten als er andere honden zijn

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Aantal honden: 1
Contacteer:

Hond eet alleen botten als er andere honden zijn

Ongelezen bericht door vaagheid »

Afgezien van die ranzige splinter botten met het vlees er nog aan en gedroogd vlees, wil mijn hond geen botten eten. Toen ik op vakantie was samen met mijn zus en haar 3 honden was ze ineens dolenthousiast over die gedroogde koeienhuid dingetjes. Ze was er zo debiel geobsedeerd door dat we ze weg moeten halen omdat ze een soort van zenuwachtig bot voedselnijd :mrgreen: begon te vertonen en het de twee teven nogal chaga maakte (allebei moesten natuurlijk dat ene botje hebben ondanks de aanwezigheid van 3 van die dingen her en der).

Thuis aangekomen heb ik haar weer zon obsessie bot voorgeschoteld maar nu vindt ze ze totaal onbelangrijk, oninteressant, geen blik waardig. :denken:

Is er iemand die dit herkent? Ik vind het namelijk wel interessant gedrag maar ik heb er nog niet echt een duidelijke verklaring voor kunnen vinden. Waarom zou je zo obsessief doen over een bot die je eigenlijk helemaal niet lekker vindt? :denken: Is het een soort van; 'mochten er slechtere tijden komen, dan heb ik iig dit ranzige bot nog' idee? Maar waarom zou je hem dan gelijk opeten?

En weet iemand een kluifachtig iets dat een lompe hond niet in 10 seconden wegwerkt (varkensoren en dergelijke worden bijna in hun geheel doorgeslikt zo'n beetje :O: ) maar wel lekker genoeg vindt om eraan te beginnen?
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Hond eet alleen botten als er andere honden zijn

Ongelezen bericht door DeDiana »

Als een andere hond iets interessant vindt, zal het inderdaad wel interessant zijn. En als het niet interessant is of lekker, dan geeft het altijd nog status om iets te hebben wat een andere hond misschien ook graag wil hebben. Het ging denk ik dus niet om die kluifjes, maar om de aanwezigheid van de andere hond. :mrgreen:

Ik heb zelf honden die alles opkluiven wat ik ze geef, dus ik weet niet wat honden die niet graag kluiven nou echt over de streep trekt. Misschien kun je de grotere gedroogde snacks (zoals luchtpijp of kalfspees) of van die gevulde hoefjes eens proberen?
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Lou vindt de helft van het eten ook alleen interessant als we bij onze vrienden zijn en hun honden het eten :)
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nerazi »

Mijn reu at ook nooit een kluif helemaal op of hij keek er niet eens naar. Nu Nila er bij is eet hij alles op :mrgreen:
Ik heb een buffelhoorn voor Nila, die heb ik echt voor haar kauwbehoefte. Ik hoef dan niet met een runderoor aan te komen bijvoorbeeld, dat is zo op natuurlijk. Of bullenpezen, daar doen ze ook wel wat langer mee.
Gevulde hoefjes zijn ook altijd een feest, Enzi laat het hoefje verder gewoon liggen en Nila kauwt er wel een paar dagen op totdat hij te klein is en dan gooi ik het weg.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Alles heeft meer waarde wanneer een ander het wil hebben.

:mrgreen: Hier trekken ze een speciaal gezicht als ze het op dat moment meest begeerde kluifje of speelgoedje bemachtigd hebben en maken heel zeker dat de ander echt wel kijkt :lekkerpuh:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

vaagheid schreef:Ik vind het namelijk wel interessant gedrag
Daarom past dit onderwerp ook beter bij 'gedrag' dan bij 'voeding' :mrgreen: .

Hier gebeurt hetzelfde, behalve dan de voedselnijd (waar ik helemaal niet om zou kunnen lachen trouwens). Een botje wat Laissah eigenlijk niet zo lekker vindt laat ze liggen of verstopt ze als ze alleen is, maar datzelfde botje wordt direct opgekluifd als Mister er ook bij is.

Daarnaast merk ik bij Laissah dat er heel duidelijk een verband is tussen de moeite die ze moet doen en de 'lekkerheid'. Is het niet zo'n lekker botje maar kluift het wel makkelijk weg, dan kluift ze het op. Is het niet zo'n lekker botje en moet ze er flink op kluiven om het weg te krijgen dan laat ze het liggen. En als het maar lekker genoeg is dan maakt het weer niet uit hoe hard ze erop moet kluiven.
Dus het gaat niet alleen om de smaak, maar ook om het gemak en daar zou ik het bij de jouwe dan ook in zoeken.

Mister heeft daarentegen ook een echte kauwbehoefte, ook wel om af en toe wat stress weg te kunnen kauwen. Die kauwt dan ook gerust op een nylabone. Laissah heeft ook een soort kauwbehoefte hoor, maar dat is eigenlijk meer een sloopbehoefte want als het niet snel genoeg stuk gaat dan is het niet leuk meer. Die kauwt dan ook zelden op een nylabone want dat gaat niet stuk :tongue: .
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Toen Jet er nog was, was er niks leuker dan elkaar kluifjes afvangen.
Nu Otto alleen is, wil hij ook minder botjes. Bullenpees gaat er altijd wel in.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

De smilie was om mijn nieuwe woord bot-voedselnijd. :tongue:
Verder heeft ze er geen last van namelijk, bij haar voerbak had ze iig geen problemen als er honden in de buurt kwamen.

Ze hebben verder ook geen botten meer gehad omdat ze er dus duidelijk niet relaxed mee konden omgaan.

Lege hoefjes vindt ze niet interessant, die gevulde vindt ze dan weer zo lekker dat ze ook in een keer op moeten en ze is er dan zo enthousiast mee dat het tandvlees gaat bloeden. :O: Luchtpijp was ook hap slik weg.
Zo'n pees kan ik wel eens proberen, of zijn die net zo hard als bv pensstaafjes?

Eigenlijk zijn het net kleine kinderen :roll: . Neeee die is stom die wil ik niet. *ander hond gaat ermee vandoor* nooooh geef terug niet eerlijk :jank: .
Maar ik ben als bioloog niet zo van het vermenselijken dus ik vraag me dan altijd af welke simpeler verklaring er kan zijn dan dingen als 'jaloezie' of iets dergelijks.
Enige dat ik kan bedenken is voedselcompetitie of iets dergelijks?
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

vaagheid schreef:De smilie was om mijn nieuwe woord bot-voedselnijd. :tongue:
Verder heeft ze er geen last van namelijk, bij haar voerbak had ze iig geen problemen als er honden in de buurt kwamen.

Ze hebben verder ook geen botten meer gehad omdat ze er dus duidelijk niet relaxed mee konden omgaan.

Lege hoefjes vindt ze niet interessant, die gevulde vindt ze dan weer zo lekker dat ze ook in een keer op moeten en ze is er dan zo enthousiast mee dat het tandvlees gaat bloeden. :O: Luchtpijp was ook hap slik weg.
Zo'n pees kan ik wel eens proberen, of zijn die net zo hard als bv pensstaafjes?

Eigenlijk zijn het net kleine kinderen :roll: . Neeee die is stom die wil ik niet. *ander hond gaat ermee vandoor* nooooh geef terug niet eerlijk :jank: .
Maar ik ben als bioloog niet zo van het vermenselijken dus ik vraag me dan altijd af welke simpeler verklaring er kan zijn dan dingen als 'jaloezie' of iets dergelijks.
Enige dat ik kan bedenken is voedselcompetitie of iets dergelijks?

Honden hebben ook bepaalde basis emoties volgens mij. Ik vind ze eigenlijk wel vergelijkbaar met kinderen. Ik noem mijn honden regelmatig kleuters wanneer ze zich zo gedragen :mrgreen:
Gol is eigenlijk niet geinteresseerd in ballen, behalve de bal van een ander. Als ze die gepikt heeft word ze helemaal jolig en gaat ze met de bal spelen. Mika is helemaal niet geinteresseerd in speelgoed maar ze wil wel alles afpakken. Het liefste wilt ze dan dat honden achter haar aan rennen en het weer van haar proberen af te pakken. Ze is toch sneller :mann:
Wanneer beide honden dezelfde kluif krijgen is de kluif van de ander lekkerder en pikken ze elkaars kluif :19:
Iris-Marie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniël (jachtlijn)

Ongelezen bericht door Iris-Marie »

Voor Bodi ligt er altijd een runderknokkel in de tuin. Hij is ook niet zo'n kluiver, maar zo'n vies ding houdt hem uren zoet en die gaat hij écht niet delen met de buurhond. :mrgreen:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Resource guarding is denk ik gewoon een overlevingsinstinct. Iets wordt natuurlijk automatisch een 'recourse' als een (andere) hond het graag wil hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”