Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch wat geleerd van Cesars filmpjes

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Toch wat geleerd van Cesars filmpjes

Ongelezen bericht door laeken »

Bas was de laatste tijd een beetje aan het etteren als het op andere hondjes aan kwam. Soms prima maar soms grommerig en opdringerig. Staartje recht omhoog. Verder niks hoor maar onnodig en ongewenst.

Gisteren met Hein en Bas op pad en lekker wat drinken in een theetuin. Loopt daar een lief oud hondje en Bas begon weer wat te piepen en haar staart stak weer recht de lucht in. Madam heeft zelfvertrouwen. Geheel onterecht overigens.

Ik dacht, mooi niet. Kennismaking afgekapt en Bas even tot de orde geroepen. Toen herinnerde ik me een aflevering van Cesar. Baas moet initiatief nemen tot kennis maken en hond moet onderdanig zijn. Zo gezegd zo gedaan en voila. Bas gaf geen krimp. Negéér negeer en nog eens negeer. Hondje rook aan haar, boeide niks. Alsof hondje al jaren samen met haar was.

Grappig dat je dan toch zoveel invloed kan hebben als honden elkaar ontmoeten. Ik kap nu die spontane snuffel sessies even af. Orde! Poging twee. Daarna teefje op de dijk. Bas! Naast! Niks lange flex, staart omhoog en grommen maar. Gewoon kennis maken omdat het van mij mag. Grommetje? NEE! dat doen we niet. Baasje andere hondje zei nog even, wat grappig dat dit goed gaat, mijn hondje is normaal heel fel... Toen toch maar snel doorgelopen.

Ik vind het leuk om zo dingen te ontdekken die werken.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: Toch wat geleerd van Cesars filmpjes

Ongelezen bericht door Gollum »

Mika reageert daar ook heel goed op, ik heb daar vreselijk aan moeten wennen, ik voelde me een beetje een drilsergeant. Maar ja, het werkt erg goed tegen het getetter van Mika, als ik haar vrij laat vervalt ze zo weer in oud gedrag.
Ik kwam erachter toen mijn vriend me vertelde dat Mika wel gewoon overal los met hem mee kan lopen zonder ongein, dat moest hij me maar even laten zien natuurlijk. En warempel liep ze zo mee met alle aandacht voor hem. Ze loopt nog steeds beter bij vriend dan bij mij maar dat komt omdat hij gewoon beter in commanderen is denk ik. Hij kan weer minder met het stocijnse van Gol :mann:
laeken
Zeer actief

Nee, mijn visie was dat vrijheid, geen riem en geen bemoeienis het beste was. Dat was eerlijk gezegd bij mijn eerdere honden ook zo. Los en doe maar lekker. Ging altijd goed itt aangelijnd en met bemoeien. Bij Bas is dat dus anders. Die moet blijkbaar juist iets inbinden vwbt haar vrijheden en ze moet blijkbaar van mij horen hoe ik het hebben wil. Ook prima maar voor mij echt geheel nieuw.
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Tara schreef:Maar dat had je zonder Meneer Millan toch ook wel kunnen bedenken? :wink:
ik ben te dom denk ik en kijk ook geen CM.

" Baas moet initiatief nemen tot kennis maken en hond moet onderdanig zijn"

a. begroet jij het andere hondje eerst en daarna mag Bas pas ;-)

of

B. Jij zegt tegen Bas : ga maar kennis maken , vriendje?

Kortom; wat bedoel je nu precies?
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Zonder toestemming gewoon nergens op af mogen. Strak naast de baas lopen en ik zeg wat ze mag en niet.
Gol die zoekt het zelf allemaal uit, dat kan ze prima. Mika dus niet.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

aha!
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Nee, mijn visie was dat vrijheid, geen riem en geen bemoeienis het beste was. Dat was eerlijk gezegd bij mijn eerdere honden ook zo. Los en doe maar lekker. Ging altijd goed itt aangelijnd en met bemoeien. Bij Bas is dat dus anders. Die moet blijkbaar juist iets inbinden vwbt haar vrijheden en ze moet blijkbaar van mij horen hoe ik het hebben wil. Ook prima maar voor mij echt geheel nieuw.
:wink: Is ook lastig, met hondjes die uit zichzelf zo braaf zijn.
Tibbe zet zelden een stap verkeerd en door z'n angst liet ik hem maar een beetje aanmodderen, geen druk.
Hij krijgt langzamerhand wat meer noten op z'n zang blijkt zelf wat meer sturing toch wel fijn te vinden.
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef:
laeken schreef:Nee, mijn visie was dat vrijheid, geen riem en geen bemoeienis het beste was. Dat was eerlijk gezegd bij mijn eerdere honden ook zo. Los en doe maar lekker. Ging altijd goed itt aangelijnd en met bemoeien. Bij Bas is dat dus anders. Die moet blijkbaar juist iets inbinden vwbt haar vrijheden en ze moet blijkbaar van mij horen hoe ik het hebben wil. Ook prima maar voor mij echt geheel nieuw.
:wink: Is ook lastig, met hondjes die uit zichzelf zo braaf zijn.
Tibbe zet zelden een stap verkeerd en door z'n angst liet ik hem maar een beetje aanmodderen, geen druk.
Hij krijgt langzamerhand wat meer noten op z'n zang blijkt zelf wat meer sturing toch wel fijn te vinden.
Dat is precies wat ik zie. Bas was super onderdanig en zelfs bang voor andere honden. Wij hebben keihard aan haar zelfvertrouwen gewerkt en dat werpt nu zijn vruchten af. Ook richting honden. Lastig is dat Bas eigenlijk niks wil met andere honden. Ze ruikt en negeert. Denk dat omdat ze nu regelmatig even contact maakt ze daar anderzijds gestrest van raakt. Daarom dat gegrom. Ze staat ineens oog in oog maar dat wil ze helemaal niet. Als het aan Bas ligt loopt ze tussen andere honden, negeert die volledig en andersom ook. Ik help haar nu. Ik geef haar steun door haar te ontzetten als ze oog in oog staat en door haar te helpen als een hond op haar af komt. Bas zet je zo tussen 30 kalme honden maar 1 drukke hond die het op haar gemunt heeft kan haar helemaal over haar toeren helpen. Ze wil alleen echt contact met honden die ze kent. Ook dat mondjesmaat en slechts een paar seconden.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Baas moet initiatief nemen tot kennis maken en hond moet onderdanig zijn. Zo gezegd zo gedaan en voila.
Ik kijk ook Millan, als je maar vaak genoeg kijkt zie je toch bepaalde patronen en hebben dingen zomaar wel eens echt zin. Zo merk ik dat ik Ezio inderdaad soms echt uit een bepaalde gedachte/toestand (?) die vast zit kan "sshhuussen". Die kijkt dan ook echt op van "uhhh o ja, sorry was even .....". Maar ik kan Sas wel volgen in haar vraag naar wat je nu eigenlijk precies gedaan hebt (in handelingen). Cesar pakt ook nog wel eens een hondje op en duwt die met zijn gat onder de neus van een andere hond. Ik neem aan dat je dit niet gedaan hebt. Maar ik had graag even een beetje beeld bij jouw tekst dus.
Kun je dat een beetje omschrijven ?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ipv op mijn gat blijven zitten met een kop koffie en Bas vanuit ons mobiele roedeltje vrij te geven en op dat hondje af te laten gaan heb ik haar geroepen toen ze gromde. Kom eens hier.....niet doen hoor. Daarna heb ik haar laten zitten en daarbij geaaid. Want ze keek naar mij dus dat heb ik beloond. Ze negeerde op dat moment Hein en dat hondje die samen aan het spelen waren. Toen ben ik opgestaan, heb braaf gezegd en gezegd kom maar kijken dan. Ben naar dat hondje gelopen en heb gezegd, lief zijn! En dat was ze dus. Beter gezegd, dat hondje had op zijn kop kunnen gaan staan, Bas deed net of het niet bestond.

Eigenlijk heb ik dus alleen heel vriendelijk het initiatief van bij Bas weg gehaald en zelf de eerste stap tot ontmoeten van dat hondje gezet. Op de dijk idem. Bas wil naar hondje toe. Dat heb ik afgekapt en daarna heb ik haar soort van toegestaan, toen ze op mij gericht was en gestopt was met piepen, dat ze ging kijken.

Bas is extreem zacht en stuurbaar dus dit was al best wel wat. Elke hond is natuurlijk anders maar voor Bas was dit prima. :wink:

Dus geen shhhh of commando met zware stem. Gewoon even wachten tot ze ging zitten en naar mij keek en relaxed was. :ok:
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nerazi »

Zo doe ik het ook met mijn patsreu. Hij mag gewoon zelf geen contact maken met honden en ik regel alles voor hem.
Dat werkt wel want hij valt nu echt niet meer uit :cheer: als hij een hond ziet komt hij naar me toe gelopen en vraagt toestemming, als hij wilt kennismaken. 9 van de 10 honden zijn lucht voor hem. Hij is veel relaxter tijdens de wandelingen want ik regel het wel voor hem, hij hoeft er niet meer over na te denken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

laeken schreef:Ipv op mijn gat blijven zitten met een kop koffie en Bas vanuit ons mobiele roedeltje vrij te geven en op dat hondje af te laten gaan heb ik haar geroepen toen ze gromde. Kom eens hier.....niet doen hoor. Daarna heb ik haar laten zitten en daarbij geaaid. Want ze keek naar mij dus dat heb ik beloond. Ze negeerde op dat moment Hein en dat hondje die samen aan het spelen waren. Toen ben ik opgestaan, heb braaf gezegd en gezegd kom maar kijken dan. Ben naar dat hondje gelopen en heb gezegd, lief zijn! En dat was ze dus. Beter gezegd, dat hondje had op zijn kop kunnen gaan staan, Bas deed net of het niet bestond.

Eigenlijk heb ik dus alleen heel vriendelijk het initiatief van bij Bas weg gehaald en zelf de eerste stap tot ontmoeten van dat hondje gezet. Op de dijk idem. Bas wil naar hondje toe. Dat heb ik afgekapt en daarna heb ik haar soort van toegestaan, toen ze op mij gericht was en gestopt was met piepen, dat ze ging kijken.

Bas is extreem zacht en stuurbaar dus dit was al best wel wat. Elke hond is natuurlijk anders maar voor Bas was dit prima. :wink:

Dus geen shhhh of commando met zware stem. Gewoon even wachten tot ze ging zitten en naar mij keek en relaxed was. :ok:
Ik had je er naar willen vragen, hoe je dat had gedaan.
Mooi opgelost zoals je Bas hebt benaderd :ok:

Is dit iets dat CM ook doet tegenwoordig?
(heb al een tijd geen filmpjes meer van hem gezien)
Het klinkt meer als Laeken dan als CM eigenlijk :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

laeken schreef:Ipv op mijn gat blijven zitten met een kop koffie en Bas vanuit ons mobiele roedeltje vrij te geven en op dat hondje af te laten gaan heb ik haar geroepen toen ze gromde. Kom eens hier.....niet doen hoor. Daarna heb ik haar laten zitten en daarbij geaaid. Want ze keek naar mij dus dat heb ik beloond. Ze negeerde op dat moment Hein en dat hondje die samen aan het spelen waren. Toen ben ik opgestaan, heb braaf gezegd en gezegd kom maar kijken dan. Ben naar dat hondje gelopen en heb gezegd, lief zijn! En dat was ze dus. Beter gezegd, dat hondje had op zijn kop kunnen gaan staan, Bas deed net of het niet bestond.

Van wat ik ervan gezien heb, is dit helemaal niet 'des cesar milans'
Ten eerste spreekt Cesar niet tegen honden. Dus zaken als "lief zijn" of "ff kijken dan" hoor je hem echt niet zeggen. Daarnaast anticipeert hij nooit op slecht gedrag, maar reageert hij op het moment dat het gebeurt. Als je streng zegt "Lief zijn" dan anticipeer je, en kun je het juist laten gebeuren. Het is ook een verkapt waarde oordeel waar Cesar Milan niet aan doet. Als een hond uitvalt, betekent niet dat hij 'niet lief' is, maar dat de eigenaar de zaken niet voldoende voor elkaar heeft en de hond daardoor onveiligheid ervaart.
Daarnaast roept hij zowat nooit honden bij zich, omdat dat een verkapt commando is en omdat hij geen binding heeft met de honden waarmee hij werkt tijdens de uitzendingen, en dan kan ie natuurlijk ook wel shacken dan ze dan gaan luisteren naar commando's die allicht nauwelijks zijn aangeleerd. Hij doet alles op lichaamstaal en energie.

Maar goed, als t werkt dan werkt t, daar niet van.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Dat is dan jouw interpretatie van wat die man doet. De mijne is totaal anders. Wat ik deed was geïnspireerd op en blijkbaar zie ik die werkwijze heel anders dan jij. Jij interpreteert in elk geval heel letterlijk. Ik keek even wat meer naar het idee achter.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

laeken schreef:Jij interpreteert in elk geval heel letterlijk. Ik keek even wat meer naar het idee achter.
Het idee erachter staat anders erg duidelijk in mijn post. Als je het er niet mee eens bent, ben ik wel benieuwd.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Als ik aan Cesar denk, in dit soort gevallen zie ik nog steeds voor me, al die hondjes die bij kop en kont werden gepakt en zich aan de kont moesten laten snuffelen zonder gedoe.
Nog steeds zag ik me dat niet doen met die herder reu van mij :LOL:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

En toch is CM niet alleen maar slecht, ik heb bijna elke aflevering gekeken en daar heb ik dingen uitgehaald die voor mij en Izzy van toepassing zijn. Zo kan ze nu keurig aan de riem lopen (mits er geen andere honden meelopen) en kan ik nu veel beter rust in haar kop krijgen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Er zijn genoeg dingen die hij vertelde of die zichtbaar werden doordat hij in slowmotion bepaalde dingen af liet spelen waarvan ik wat opstak. En ook zeker bepaalde dingen die hij benadrukte als het kwam op leiding geven door te zijn, en er zelf te staan en niet af te wachten, of te laat inzien dat er spanning ging ontstaan.
Maar sommige dwingelandij hoefde dan voor mij niet zo. Dan met name zaken als wanneer een hond niet zoveel behoefte heeft aan andere honden, dat dit persé moest gebeuren. Of dat een hond persé benaderd moest worden in een huis. Als een dier zelf zich afzondert en geen behoefte heeft aan drukte, laat dat beest lekker.
Als de baas roept en ze gaan weer mee zonder bezoek aan te vliegen vind ik dat verder prima. Idem met andere honden. Zolang ze zelf geen andere honden opvreten hoef ik niet persé dat mijn hond met jantje om de hoek vriendjes maakt als ze elkaar niet liggen :19:
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Lemuria schreef:En toch is CM niet alleen maar slecht, ik heb bijna elke aflevering gekeken en daar heb ik dingen uitgehaald die voor mij en Izzy van toepassing zijn. Zo kan ze nu keurig aan de riem lopen (mits er geen andere honden meelopen) en kan ik nu veel beter rust in haar kop krijgen.
Idem hier. En ik probeer me meer bewust te blijven van mijn eigen gemoedstoestand en dit niet door te geven (maar dat is best moeilijk soms)

Ik heb recent een collega geholpen wiens hondje als een idioot aan de lijn sleurde en tegen alles en iedereen blafte.
Die loopt nu netjes mee en is rustig. Ik moet eerlijk zeggen dat met andermans hondje oefenen toch heel anders verloopt dan met mijn eigen hond. Ik had bij dit hondje echt duidelijk een emotionele afstand waardoor mijn energie er duidelijk 1 was van meer doortastendheid ahw. Wat dit gevoel versterkte was dat ik in de ogen van mijn collega veel meer ervaren ben omdat ik al meer honden heb gehad en al jaren met Ezio naar school ga. Ik moest dus wel .............

Ik vond het echt heel leuk om te doen ook, zeker toen het vrijwel meteen ook succes had.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

blondie schreef:Er zijn genoeg dingen die hij vertelde of die zichtbaar werden doordat hij in slowmotion bepaalde dingen af liet spelen waarvan ik wat opstak. En ook zeker bepaalde dingen die hij benadrukte als het kwam op leiding geven door te zijn, en er zelf te staan en niet af te wachten, of te laat inzien dat er spanning ging ontstaan.
Maar sommige dwingelandij hoefde dan voor mij niet zo. Dan met name zaken als wanneer een hond niet zoveel behoefte heeft aan andere honden, dat dit persé moest gebeuren. Of dat een hond persé benaderd moest worden in een huis. Als een dier zelf zich afzondert en geen behoefte heeft aan drukte, laat dat beest lekker.
Als de baas roept en ze gaan weer mee zonder bezoek aan te vliegen vind ik dat verder prima. Idem met andere honden. Zolang ze zelf geen andere honden opvreten hoef ik niet persé dat mijn hond met jantje om de hoek vriendjes maakt als ze elkaar niet liggen :19:
Nee maar die eigenaren willen dat wel, dat is t verschil ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”