Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kleine hondjes en grote honden binnen 1 roedel gevaarlijk

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Re: kleine hondjes en grote honden binnen 1 roedel gevaarlij

Ongelezen bericht door Marco88 »

Als de grote gewoon een lomp beest is die nergens naar kijkt , is het inderdaad gevaarlijk.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Valerie schreef:Met een kwetsbaar hondje als een york of een chihuahua moet je sowieso oppassen zodat je er niet per ongeluk op staat, tegenaan schopt, een boek omvalt, de buurman er niet over struikelt, jouw eigen honden, andere honden, de kat van de buren, een fietser die niet oplet en weet ik het wat nog meer. Het is hoe dan ook een risico.

Is zo. Mijn vriend zit altijd met zijn ruggenkrabber te spelen, laatst zat hij ermee te zwaaien uit verveling denk ik maar hij liet hem per ongeluk vallen naast Toots het scheelde een haar :schrik:

En een aantal weken terug was mijn neefjes van 2 bij ons leuk jochie ook leuk met dieren en hebben zelf een grote hond. Op een gegeven moment wist hij een vliegenmepper te pakken, we hadden het niet in de gaten hij was er ook leuk mee aan het spelen, op een gegeven moment hoor ik Vlieg dood, PATS!. Naast Toots die begon te rennen en kind erachter aan met die vliegen mep, lachend gillend vlieg dood, vlieg dood, vlieg dood. Zielig voor Tootsje. Gelukkig rende Toots naar mij toe en is er niks gebeurd. Maar met bijvoorbeeld een klein kind zou het voor hem ook al heel gevaarlijk kunnen zijn.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dinthe (25 kilo nu) rost Polly (6 kilo) nog wel eens lomp omver en die protesteert dan ook hevig.
Zodra ze weer staat gaat ze zelf weer achter Dinthe aan, dus het zal wel meevallen allemaal.
Maar ze zijn wel klein en dus eerder stuk. Ik zeg er dus wel iets van maar met dat woeste gedrag vindt Dinthe het duidelijk flauwekul van mij.
En als er 6 kilo aan je oor hangt snap ik dat ook wel, eerlijk gezegd :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik denk dat het soms toch fataal kan aflopen, heb altijd honden van zelfde formaat en gewicht ( rond de 40 a 43)
En laat mijn honden dan ook enkel spelen met honden die wat gelijk staan
Honden die veel harder rennen en veel sterker zijn laat ik zoizo niet spelen
Als bv een van de honden met een teckel wil spelen of een deense dog dan zou ik dit niet toelaten
Alhoewel mijn honden niet spelen met andere honden die ze niet kennen, wel snuffelen.
Hakuna Matata
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Boutje schreef:Ik heb ook minder schrik ivm corrigeren en zo (die kleintjes van me zijn veel pittiger en spelen wel even fijn de baas) dan van botsingen met wilde ren-spelletjes en van richting veranderen. Of van met zijn allesn tegelijk snelsnel door de deur willen (mag niet dus).
Als ik de verhalen zo lees heb ik de indruk dat de hele grote honden (die ook wat rustiger zijn?) wel mee vallen, het zijn eerder de min of meer ongecontroleerde wildebrassen die brokken maken/krijgen.
Maar ik ben toch blij dat de volgende hier terug een middenmaatje wordt, met de 2 hevige borders van mijn dochter waarvan Nook net 1 jaar is durf ik op dit moment een sheltiepup niet aan. Al zal het ook bij een pupje van een groter ras in het begin opletten geblaen zijn.
Een Sheltie weegt toch gauw een kilo of tien?
Hier kan Minion spelen (als hij speelt, en niet bang is) met honden van zijn formaat zeg maar 40-45 cm (hij is zelf 40/41 cm).
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Afhankelijk van de honden kan dat wel risicovol zijn denk ik. Finn is maar 7 kilo en vindt het fantastisch om lomp met grote honden te spelen, maar daar moet ik hem wel een beetje voor in bescherming nemen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en als de gewichtsverschillen te groot zijn is een klein ongelukje vaak meteen groter dan bij gelijke gewichten.

Daarentegen hebben we bij mijn ouders een groenendaeler van 20 kilo en een markiesje van 7 kilo, maar die spelen nooit, dus dan zie ik daar ook geen enkel risico met groot en klein samen.
hermelien1989
Actief
Mijn ras(sen): Bruce, engelse buldog
Lilo, cockapoo

Ongelezen bericht door hermelien1989 »

Ligt eraan wat groepssamenstelling is. 1 kleintje bij meerdere grote zou niet mijn voorkeur hebben.

Ik ken 1 situatie waarbij er een roedel is met 6 grote poedels, 1 saluki en een dwergpoedel waarbij 2 teven beginnen te vechten (gebeurde vaker, die lagen elkaar niet al te lekker) en de dwergpoedel zo ertussen springt. Het gevolg is dat wel met de kleine naar de dierenarts kunnen omdat ze een grote snee op haar hoofdje had. Was een van de andere grote poedels ertussen gesprongen, dan was dat zeker niet gebeurd (al zouden die dat niet doen).

Bij mijn ouders hebben we meestal 3 honden lopen waaronder 2 kleine en 1 grote en dat gaat prima. De grote is voorzichtig genoeg met spelen. Komen die van mijn broer erbij (2 grote) dan gaat het er vaak al een stuk ruwer aan toe.
Groetjes hermelien1989 en gioia

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Hakuna Matata
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Boutje schreef:
Hakuna Matata schreef:
Boutje schreef:Ik heb ook minder schrik ivm corrigeren en zo (die kleintjes van me zijn veel pittiger en spelen wel even fijn de baas) dan van botsingen met wilde ren-spelletjes en van richting veranderen. Of van met zijn allesn tegelijk snelsnel door de deur willen (mag niet dus).
Als ik de verhalen zo lees heb ik de indruk dat de hele grote honden (die ook wat rustiger zijn?) wel mee vallen, het zijn eerder de min of meer ongecontroleerde wildebrassen die brokken maken/krijgen.
Maar ik ben toch blij dat de volgende hier terug een middenmaatje wordt, met de 2 hevige borders van mijn dochter waarvan Nook net 1 jaar is durf ik op dit moment een sheltiepup niet aan. Al zal het ook bij een pupje van een groter ras in het begin opletten geblaen zijn.
Een Sheltie weegt toch gauw een kilo of tien?
Hier kan Minion spelen (als hij speelt, en niet bang is) met honden van zijn formaat zeg maar 40-45 cm (hij is zelf 40/41 cm).
Mijn shelties wegen 4, 5, 6, 6,5 en 8 kilo. De borders rond de 18.
Valt gelukkig mee met Sookie, spier verrokken, weekje rust en metacam dus komt wel in orde.
Die van 8 kilo is toch niet zo kwetsbaar?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Vriendin heeft zo'n Engelse Mastiff geval van 90 kg en als je zag hoe die met de Chi puppen omging zo zacht en vriendelijk.

Hier een kleine xsing Shih gehad die zowat een 16 jaar tussen een roedel van 10+ bouviers heeft gelopen. Wel eens omver gekacheld of dat er een boef op haar ging liggen maar het gevaar lag meer bij het kleine kreng vonden de bouviers.Ze vond ook altijd dat die boeffen bescherming nodig hadden naar andere honden.hahaha kleine loeder.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Vriendin heeft zo'n Engelse Mastiff geval van 90 kg en als je zag hoe die met de Chi puppen omging zo zacht en vriendelijk.

Hier een kleine xsing Shih gehad die zowat een 16 jaar tussen een roedel van 10+ bouviers heeft gelopen. Wel eens omver gekacheld of dat er een boef op haar ging liggen maar het gevaar lag meer bij het kleine kreng vonden de bouviers.Ze vond ook altijd dat die boeffen bescherming nodig hadden naar andere honden.hahaha kleine loeder.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Ligt voor mij echt heel erg aan de grote hond, hoe lomp is die en vooral ook hoe klein is klein.
6kg kan alweer meer hebben als 2kg.

Bij Sari zou ik bijv direct een kleine hond durven zetten, die past pérfect haar spel aan aan de grootte van de hond. Hoe lomp het met Kyra gaat, hoe voorzichtig is ze met kleintjes. Ze is zo zachtaardig, ook echt ideaal met bijv puppen. Ze maakt zich zo klein en is heel rustig in de benadering.

Máár ik zou bij mijn duo dan weer geen kleine hond zetten, als die twee aan het spelen zijn dan gaat het er hard en lomp aan toe, daar zou ik geen chi tussen willen hebben hoor. Zou veel te bang zijn dat ze die in het rennen/stoeien onderling omver zouden lopen.

We hebben hier regelmatig een kleine Boston terriër te logeren, nu voelt die zich alsof het een reus is, maar het is en blijft nog niet veel natuurlijk. Die heeft ook wel eens een salto gemaakt tijdens de wandelingen. Nu is hij minder snel stuk, kleiner dan dat zou ik er ook echt niet zo bij willen.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik laat Mowgli en de kleine Balou regelmatig met elkaar spelen, maar alleen als ik er bij ben. Mowgli is heel lief voor Balou maar heeft duidelijk haar grenzen. Balou is erg druk, weet van geen ophouden en grenzen heeft hij nog nooit van gehoord. Mowgli vind samen spelen erg leuk maar niet voor te lang, als zij Balou even zal willen duidelijk maken dat het voor haar genoeg is geweest kan dit verkeert uitpakken voor Balou. Hierom blijft het opletten voor mij als deze twee samen zijn.
Afbeelding
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Het ligt heel erg aan de honden zelf, denk ik.
Mijn x Chihuahua Penotti(4 kilo), en mijn x border collie/ whippet Sombra(16 kilo) gaan prima samen, ze spelen ook samen en gaat het te hard dan kapt Penotti het af op zijn manier en houden ze op. Opzich valt Sombra ook niet onder een grote hond, maar zet de hond van mijn zus erbij, even groot als Sombra, wel wat zwaarder, dan moet je alweer opletten want die is verschrikkelijk lomp en gaat rustig op Penotti zitten of loopt hem omver, alsof Penotti eigenlijk niet bestaat, haha! :Q:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het gewoon zielig als kleine hondjes constant op hun hoede zijn. Ik let zelf al zo goed op dat ik niet op Bas ga staan. Zeg ook vaak tegen bezoek dat ze op moeten letten omdat Bas bv met eten precies achter hun stoel gaat liggen. Rustige voorzichtige honden, prima. Grote lompe honden of hele drukke honden met kwetsbare hondjes vind ik sneu.

Laatst ergens waar een klein hondje en een Duitse herder waren. Duitse herder was erg druk en lomp. Kleine hond gilde tot twee keer toe toen herder er overheen liep. Zag iemand en negeert kleine hond gewoon. Bang! Ik vond dat vreselijk om te zien.

Bas laat ik niet bij grote drukke honden om die reden. Ze is niet snel, zelf heel kalm en trekt dat gewoon totaal niet. De keren dat we ergens waren met een hele kalme golden was het prima. Toen mijn neef zijn drukke rottweiler x Hollandse herder meenam heeft Bas alleen maar ontweken en gebromt. Blijf uit mijn buurt! Gewoon bang voor de evt pijn.

Bij Bas komt dus nooit een grote hond of een hele rustige lieve kalme voorzichtige. Dat gaat wel.

Ik vind de risico's ook gewoon te groot. Je laat je labrador ook niet stoeien met paarden en dus stoeit Bas niet met labradors. Ik laat dat gewoon niet toe en Bas wil dat ook niet. Ze gaat uit de weg, gaat zitten en gromt keihard om haar persoonlijke zone te bewaken.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Binnenkort komt er een jonge Ierse setter op bezoek. Ben echt benieuwd hoe dat gaat. Hond is heel speels. Denk dat het niet gaat maar ik wil het wel proberen omdat zij een zacht karakter heeft. Als ze Bas kan negeren en luistert naar haar gegrom komt het goed. Walst ze over Bas heen dan gaat Bas even in de bench of de setter aan de riem.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Ik denk dat het wel kan maar dat het inderdaad wel een risico is.
Daarnaast is er een verschil tussen klein en klein. Die van mij zijn heel rustig en beheerst in hun ontmoetingen met kleine/oude/jonge hondjes, maar toch zou ik hier nooit een Chihuahua o.i.d. bij zetten. Als ze samen spelen gaat dat wel lomp en ze hoeven maar 1 poot verkeerd te zetten. :schrik:
Daarentegen zou ik best een Border Terrier of Teckel ofzo bij mijn honden zetten. Die zijn toch wat minder kwetsbaar dan een Chi.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

mijn honden zijn gewoon te lomp voor een Chi ofzo.. Pom meer dan Charlie, die heeft laatst met een whippetpup gespeeld en dat ging heel goed, zeker gekeken naar zijn leeftijd (5 maanden toen) vond ik dat wel knap van hem. Pom is veel minder subtiel. Dat soort hondjes vind ik gewoon te klein. Teckel ook, met die lange ruggen. Een jack russell ofzo, dat zou dan wel gaan, althans, dat zou ik wel aandurven..
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Nee ik zou daar geen risico in willen lopen ondanks dat Pukie heel zachtaardig is, is ze wel vreselijk lomp dus hier geen kleintjes.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Lut, 30 kilo is een rustige hond. Is erg voorzichtig met Fleurtje, 3,5 kilo. Hier loopt ook een Bouvier die rustig met Fleurtje om gaat. Zo ook de Boerboel van de buren. Echt spelen doet ze het liefst met andere kleine honden. Meestal ligt ze op de rugleuning van de bank naar buiten te kijken. Als er iemand langs loopt begint ze te blaffen. Hierop komt Lut altijd kijken of het de moeite waard is en springt naast haar zonder dat ze eraf valt. Liggen samen op de bank en bij mij in bed. Het zijn twee handen op een buik. Soms heeft Lut onder luid gegrom de hele Teckelkop in haar bek.
Het ligt vooral aan het karakter van de honden. Maar die kleintjes blijven toch altijd wel kwetsbaar. En dan hoeft er niet eens opzet voor in het spel te zijn. Maar die kleintjes voelen dat ook aan. Als Lut druk speelt met andere grote honden gaat Fleurtje een stukje verder op zitten en bekijkt de zaak dan van een afstand.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Issy( circa 5 kg) is hier nu bijna een week en gaat prima samen met Maylo (circa 30 kg)
Spelen doen ze binnen het liefst allebei languit op de bank. Maylo heel voorzichtig legt dan af en toe en poot boven op dr of izzy verdwijnt in z'n bek. Izzy duikt boven op Maylo en en bij rustig terug in z'n oren en wangen etc. Soms rent ze even weg om dan met de zelfde noodgang weer bij Maylo op de bank te duiken en verder te spelen.

Samen slapen doen ze ook liefst gebruikt Maylo haar als kussen maar daar is Izzy het nog niet mee eens dus die verschuift dan even.

Zijn ongeveer net zo oud en zijn allebei geen drukte makers. Izzy is alleen erg waaks en staat als eerst bij de deur te blaffen als er wat is(wordt gelukkig al minder) en Maylo komt er rustig achteraan.

Kan dus best goed gaan maar ligt denk ik echt aan de karakters van de honden ook.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Mijn honden mogen buiten niet met kleine hondjes spelen, dan gaat het al snel te lomp. Hier binnen kan alles, dan passen ze zich aan. Ik heb Tsuki van Mit hier een week of 2,5 gehad, ging super! Maltezer van de buurvrouw, gaat super!
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik heb werkelijk nooit het idee dat Micron angstig is of constant op zijn hoede , hij speelt zelfs met Abra net als hij dat vroeger met Orson en Rio ook deed. Nou is Micron wel klein maar niet fragiel of enorm kwetsbaar , het is een stevig mannetje die grote honden al zijn hele leven gewend is ,wellicht scheelt dat.
Onze honden zijn ook altijd rustig en vriendelijk met kleine hondjes en doen er eigenlijk nooit wild mee ook dat verschilt uiteraard van hond tot hond.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Izzy (19kg) speelt wel eens met de Chihuahua's van m'n moeder (kilo of 3 denk ik), maar ik zie aan haar dat ze dat zelf best spannend vindt. Ze maakt speelbuigingen naar ze en als ze samen rennen, blijft ze op een klein afstandje en let goed op waar ze zijn zodat ze kan afremmen als ze lijken te gaan botsen. Ze weet zelf ook prima hoe het is om ondersteboven gelopen te worden :Q: Ik zou het in ieder geval wel aandurven, zowel een heel kleine hond als een veel grotere. Ze past zich vrij makkelijk aan.
Denk dus dat het niet per se een kwestie van gewicht is, maar hoe de honden met elkaar omgaan.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

zolang de kleine snel en went baar is gaat het lang goed heb ik het idee
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Als Jet en Dinthe (20 en 23 kilo) spelen zit Polly (6 kilo) er áltijd tussen. ze rent er achteraan, hapt in alles wat ze te pakken kan krijgen en doet gewoon mee.
Ja, ze gaat regelmatig over de kop maar tot nog toe gaat het probleemloos.
Ik vind het vaak wel eng maar zij vindt dat duidelijk flauwekul.

Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:zolang de kleine snel en went baar is gaat het lang goed heb ik het idee
Ik heb meer het idee dat het lang goed gaat als de grote niet een wilde domme lompe koe is.
Met mijn Deerhounds (toch niet het kleinste ras) heb ik NOOIT problemen gehad met de teckels, zelfs niet met mijn nesten teckelpups. Voorzichtigheid alom.
En ook de Newfoundlander heeft nooit ook maar één klein hondje verwond.
Van Gils is ook Behoorlijk LEO en dat gaat prima, 1 omdat hij wel rekening houdt met haar, en 2 omdat ze sneller en wend baarder is , en ze zich dus niet omver laat lopen,
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Ik wil heel heel graag een Fransje bulletje nu doe ik dat niet om de idiote prijzen die ze er voor vragen. Maar mocht ik tegen eentje aan lopen dan worden er wel regels gezet en ook laat ik de kleine niet alleen met de mastiffs daar zijn ze me net even te lamp voor. Het zijn schattig maar mijn reu gaat al op een van de andere honden hun hoofd zitten omdat ie niet kijkt waar hij zijn komt neer ploft dus ik Zou heel voorzichtig zijn.
S@ndr@
Zeer actief

ik heb bij verschillende combi`s met een CC en franse bull, die bullen stuk zien gaan omdat het beuk hondjes zijn, die geven niet op en denken dat ze onsterfelijk zijn, en dan vroeg of laat zijn ze dus stuk. dat is dus een ras die ik niet bij mijn CC zou zetten, het risico is me te groot ( helaas, want ik vind ze onwijs leuk )
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

S@ndr@ schreef:ik heb bij verschillende combi`s met een CC en franse bull, die bullen stuk zien gaan omdat het beuk hondjes zijn, die geven niet op en denken dat ze onsterfelijk zijn, en dan vroeg of laat zijn ze dus stuk. dat is dus een ras die ik niet bij mijn CC zou zetten, het risico is me te groot ( helaas, want ik vind ze onwijs leuk )
Goed om te weten, ik Zou dat verschrikelijk vinden en de mastiffs blijven wel rustig maar heb ook een hieperdepiep boerboel. Barr wil niet aan ongeluk ken denken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Het is niet alleen de grote hond hoor, maar vooral (denk ik) het temperament van de kleine hond.
Polly denkt echt dat ze 25 kilo is en dat is niet waar. Plus dat Jet aan haar haar trekt, en er soms op staat ook.
Het verbaast me echt want Fien is totaal anders. Die speelt wel maar die zorgt echt dat ze niet wild zijn. En Polly is zelf wild :oeps:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”