Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hij bedoeld het zo goed....

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lisa67
Actief
Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër
Aantal honden: 2

Hij bedoeld het zo goed....

Ongelezen bericht door lisa67 »

Aiken onze Airedale is nu ruim 6 maanden en echt een schat van een hond. Heel groot voor zijn leeftijd maar qua gedrag nog echt een jonkie.
Maar wat hij doet: als hij ons begroet of gewoon even lekker bij ons komt zitten heeft hij altijd zijn bek open. Eerst beet hij altijd zachtjes in onze handen of armen maar dat zijn we hem al aan het afleren door te zeggen NIET BIJTEN. Want in zijn enthousiasme wil hij nog wel eens wat harder bijten. Wat hij nu in plaats daarvan doet is likken. En niet zo'n beetje, hij kwijlt ons er helemaal onder.
Het lastige is dat hij dat doet uit vriendelijkheid, dat hij blij is om bij ons te zijn. Dus niks dominantie (wat ik in een ander topic las) of zo...
Nu moet ik zeggen dat hij toch vrij veel speeksel produceert want als hij zijn frisbee of balletje af moet geven zitten die ook altijd helemaal onder de kwijl.
Ik heb er zelf niet zoveel problemen mee, maar zijn man vindt het erg vies. Eén lik en het druipt ahw van je arm.
Zouden we hem dat likken af kunnen leren? We willen hem ook niet bestraffen voor iets van hij zo goed bedoelt.
Hoe pakken jullie dit aan? Of is het gewoon iets wat we maar zo moeten laten?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: Hij bedoeld het zo goed....

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hoort ook wel een beetje bij de leeftijd. Elco is nu ruim 16 maanden en likt duidelijk minder dan een paar maanden geleden. Ik begrens het likken wel. Op een vriendelijke manier. Een beetje van: ja, ik vind jou ook lief, maar ik wil niet dat je me helemaal onder kwijlt. Handen mogen wel, verder wordt het afgeweerd.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Volgens mij kun je prima iets af leren wat goedbedoeld is.

Goedbedoeld is niet per se hetzelfde als gewenst.

Iemand die ik niet ken op straat kan mij heel goed bedoeld ongevraagd een knuffel en een kus geven, maar die spreek ik er toch echt op aan!

Wat je niet wilt kap je vriendelijk, maar wel resoluut en consequent af.
Ik vind het persoonlijk pas zielig wanneer het niet consequent gebeurt. Dan snapt de hond er geen jota van.

Mijn hond mag niet tegen me opspringen, hoewel ze dat in haar begroeting echt lief bedoeld.
Ze mag ook niet naar iedere kinderwagen toe, om babys in het gezicht te likken. Dat bedoelt ze echt heel lief, maar ik heb geen zin in pissige ouders zeg maar...
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk dat het vooral gaat om de gemoedstoestand waar hij in zit als hij likt.
Als hij algemeen hyper is op dat moment, dan hoef je het niet te belonen door hem ondanks het gelik aan te halen.
Wegsturen zou ik dan zelf doen. Moment dat hij wat rustiger is zelf uitnodigen om bij je te komen, laat hem dan even liggen en ga dan pas aaien. Word hij daar weer druk van, hetzelfde herhalen.
Hij zal zelf de link wel gaan leggen met druk doen = geen aandacht. Rustig doen = wel aandacht.

Het is gedrag wat over het algemeen ook wel weer over gaat hoor, maar in het kader van grenzen stellen en een persoonlijke zone afbakenen, zou ik het toch niet negeren.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Nouja, goedbedoeld... het klinkt mij vooral heel opdringerig in de oren. Als je dat niet prettig vindt dan gewoon niet toestaan.

Over veel speeksel produceren snap ik niet helemaal, dat er speeksel/kwijl aan de bal zit is toch heel normaal?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik zou zorgen dat ik altijd een speeltje bij me had en dat in zijn bek stoppen voordat ie bijt of likt.
als ie wil gaan bijten of likken kun je het hem gewoon verbieden met een 'nee mag niet' en hem het speeltje geven met een 'dit mag wel'.
bijten en likken gaat nou eenmaal wat moeilijk als je bek al vol zit en bovendien kun je er samen met je hond even mee spelen.
leuk voor je hond en leuk voor jullie.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Kiwi is ook een likkert. Zonder kwijl maar ik vind het irritant en ik wil het niet hebben.
Ala ze het doet, verstijf ik, kijk haar streng aan en dat is eigenlijk genoeg. Soms een vingerknip. Ze snapt het best en als ze stopt en demonstratief dr kop op der poten legt, beloon ik daar voor op een rustige manier.
Het is wel vriendelijk bedoelt, maar niet alle vriendelijke gebaren zijn gewenst en mogen best afgewezen worden.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Zamunda schreef: Over veel speeksel produceren snap ik niet helemaal, dat er speeksel/kwijl aan de bal zit is toch heel normaal?
De ene heeft het erger dan de ander natuurlijk . Ik krijg van mayke gewoon droge balletjes hoor.
Als een hond niet kwijlt vind ik likker hoogstens irritant maar als er slierten kwijl bij komt kijken vind ik dat echt ranzig
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Murdock doet dat ook. Alles met open bek aanraken en veel slijm produceren. Het 'bijten' doet hij haast niet meer, maar soms nog in zijn enthousiasme. Dat is wel af te leren, evenals het likken. Maar het slijm bij de bal? Ik denk dat je daar mee moet leren leven ;)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

je kunt ook een floss nemen in plaats van een balletje, die kun je mooi bij het droge eind vastpakken :idea:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

renee-uk schreef:je kunt ook een floss nemen in plaats van een balletje, die kun je mooi bij het droge eind vastpakken :idea:
Inderdaad, of een balletje aan een touwtje :ok: .
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Heavy schreef:Ik kan niet tegen hondenspeeksel ik krijg dan meteen rode vlekken die erg jeuken . Dus ik heb het gewoon afgeleerd . Net als dat je het bijten afleert. Hebben ze niks aan overgehouden hoor :wink:
Een hond kan ook gewoon kwispelen als hij blij is
Hé, heb jij dat dus ook. Ik vroeg me al af of ik de enige ben. Een klein likje van Sancho in mijn gezicht en meteen bultjes. Als pup beet hij wel eens in mijn handen, dat werd echt vreselijke uitslag.
Hier wordt dus niet gelikt. Dat was vrij makkelijk te leren door afleiding te bieden.
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Speeltje aanbieden. Pas aandacht geven als hond rustig is.
En ja, dat is in het begin maar 1 tel. Dat uitbouwen. Honden kunnen ook meer kwijlen als uiting van stress.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Tara schreef:
renee-uk schreef:ik zou zorgen dat ik altijd een speeltje bij me had en dat in zijn bek stoppen voordat ie bijt of likt.
als ie wil gaan bijten of likken kun je het hem gewoon verbieden met een 'nee mag niet' en hem het speeltje geven met een 'dit mag wel'.
bijten en likken gaat nou eenmaal wat moeilijk als je bek al vol zit en bovendien kun je er samen met je hond even mee spelen.
Dat wilde ik ook net zeggen, onze honden weten niet hoe snel ze een voorwerp moeten pakken als ze ons komen begroeten.
Hier net zo, ze hebben altijd een knuffel in hun bek als ik thuis/beneden kom :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
lisa67
Actief
Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër

Ongelezen bericht door lisa67 »

Zamunda schreef:Nouja, goedbedoeld... het klinkt mij vooral heel opdringerig in de oren. Als je dat niet prettig vindt dan gewoon niet toestaan.

Over veel speeksel produceren snap ik niet helemaal, dat er speeksel/kwijl aan de bal zit is toch heel normaal?
Dat bedoelde ik dus duidelijk te maken: het is absoluut NIET opdringerig, maar gewoon lief bedoeld. En inderdaad is het vrij normaal dat er speeksel aan de bal zit. Maar dit zijn hoeveelheden die ik nog niet eerder bij onze vorige honden heb meegemaakt :engel:

Maar goed, ik ben inmiddels van jullie antwoorden heel wat wijzer geworden. Dank daarvoor!!
We gaan dit vriendelijk doch consequent aanpakken :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jet doet het ook. Die geeft ook opeens een lik door het rek in de auto en zo :I:
Alleen vindt mijn wederhelft het ook minder, ook omdat ze wel eens je haar pakt en zo, dus we begrenzen het wel.
Rustig nee zeggen dus. Dat commando moeten ze wel kennen en ze moeten wel weten dat er altijd een beloning komt als ze stoppen met wat ze aan het doen zijn.
Wij leren dat altijd heel vroeg aan.
Ze ervaren het dus ook niet als negatief en dat vind ik belangrijk bij dit gedrag, want het is geen fout gedrag, alleen ongewenst.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:ik zou zorgen dat ik altijd een speeltje bij me had en dat in zijn bek stoppen voordat ie bijt of likt.
Lijkt me de beste oplossing. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”