Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Met een pup overstappen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Romy&Gijs
Actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 2

Met een pup overstappen

Ongelezen bericht door Romy&Gijs »

Hoi allemaal,

Na een poosje zelf te hebben zitten rondzoeken kom ik toch bij jullie terecht. Ik zie echt even door de bomen het bos niet meer :scratch: , haha. Ik zal het kort houden, ik heb een chihuahua reutje van bijna 6 mnd oud. Bij de fokker kreeg hij Royal Canin Chihuahua Junior, ik heb niet meteen willen wisselen van voer dus hij zit hier nu nog steeds op. Ik vind dat hij er niet graag van eet, als ik het neerzet snuffelt hij eens en loopt hij weer weg. Ik laat het gewoon staan en als ik de volgende keer voer is het vaak wel weg, maar ik heb niet het idee dat het van harte gaat. Doordat ik een beetje ben gaan zoeken zag ik dat veel mensen niet tevreden zijn over Royal Canin en er zit maar heel weinig vlees in?

Ik ben echt een leek op dit gebied dus het leek mij handig toch raad te vragen bij jullie. Ik moet sowieso (volgens de zak vanaf 9 mnd) over op een volwassen brok, en dat wil ik dan toch wel graag goed doen. Ik las over graanvrij, dit zou beter zijn. En het lijkt mij dat er toch zoveel mogelijk vlees in moet zitten?

Ik vind het wel belangrijk dat het voer makkelijk te krijgen is, en ik ben zeer tevreden over zooplus. Hier zag ik Taste of the Wild en ik zie dat hier ook regelmatig voorbij komen. Maar kan ik (zomaar op deze leeftijd) overstappen op iets anders? En hebben jullie hier ervaring mee of suggesties?

Alvast bedankt!! :D
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Met een pup overstappen

Ongelezen bericht door marian* »

Ik zou lekker over gaan op kvv of barf . Met zo'n kleine gup kost dat geen drol en vooral kvv is heel gemakkelijk verkrijgbaar.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Romy&Gijs
Actief

Ik sta in principe best open voor het vers voeren, maar het is voor mij echt compleet onbekend terrein. Ik ben na uw reactie wat gaan googelen en zag dat het hier vlakbij in de winkel te halen valt dus dat is hartstikke fijn. Maar moet ik hiernaast nog brokken blijven geven? En mag hij nu dan al van zijn puppybrok af?
Er zijn ook weer heel veel soorten en smaken in, moet ik daar nog naar kijken of is dat gewoon een kwestie van wat de hond lekker vind?
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Romy&Gijs schreef:Ik sta in principe best open voor het vers voeren, maar het is voor mij echt compleet onbekend terrein. Ik ben na uw reactie wat gaan googelen en zag dat het hier vlakbij in de winkel te halen valt dus dat is hartstikke fijn. Maar moet ik hiernaast nog brokken blijven geven? En mag hij nu dan al van zijn puppybrok af?
Er zijn ook weer heel veel soorten en smaken in, moet ik daar nog naar kijken of is dat gewoon een kwestie van wat de hond lekker vind?

Je kunt nu van de puppybrokken af en een compleet kvv geven.
Welk merk maakt niet zoveel uit maar het moet compleet zijn om geen tekorten te hebben.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Romy&Gijs schreef:Ik sta in principe best open voor het vers voeren, maar het is voor mij echt compleet onbekend terrein. Ik ben na uw reactie wat gaan googelen en zag dat het hier vlakbij in de winkel te halen valt dus dat is hartstikke fijn. Maar moet ik hiernaast nog brokken blijven geven? En mag hij nu dan al van zijn puppybrok af?

Ja hoor, vers is geschikt voor alle leeftijden. Veel merken brok ook, dus dan wordt er geen apart pup, adult of senior voer gegeven.
Royal canin blinkt uit in het bedenken van de meest ridicule soorten voer :mrgreen:

Je kunt vers en brokken combineren als je dat wilt. Alleen vers is prima, als je maar overwegend complete versies voert.
Merken en smaken kun je allemaal gewoon afwisselen en inderdaad kijken waar je hondje het goed op doet en wat hij lekker vindt. Verandering van spijs doet eten :wink:
Je kunt er voor de afwisseling ook nog yoghurt en een eitje door doen en af en toe een rauwe sardine of rauwe kipdrumstick geven.
Met zo'n klein hondje kun je grote rollen of bakjes (smuldier, in veel supermarkten te koop) half laten ontdooien, in porties snijden met een scherp broodmes en in zakjes weer invriezen. Rodi is ook in veel supermarkten te krijgen, dat zijn handige "burgertjes", volgens mij vier van 100 gram per stuk.

Wat is er in de buurt te koop?
Romy&Gijs
Actief

dagmar88 schreef: Wat is er in de buurt te koop?
Ik zal het in het begin nog mengen aangezien ik net een nieuwe zak brokken open heb gemaakt. Alleen moet ik dan wel bekijken hoeveel hij van beide moet krijgen zodat hij niet te weinig of juist teveel krijgt.

Rodi heb ik ook bij de plaatselijke dierenwinkel wel eens zien liggen en Barf is hier ook vlakbij te verkrijgen zag ik net op internet. Er zal denk ik nog wel meer in de buurt te koop zijn maar ik heb daar nooit op gelet. Ik denk dat ik zometeen maar even naar de dierenwinkel rij om te kijken wat ze hebben liggen. Het zou leuk zijn dat Gijs wel met smaak gaat eten, vind dit echt een beetje sneu hoe hij het nu met lange tanden wegwerkt.
Dus ik moet letten op dat het een compleet voer is, en dat staat op de verpakking. Ik ben met de brokken net begonnen met twee keer op een dag voeren, kan dat met vers voer ook?

Bedankt voor jullie hulp hoor!
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Romy&Gijs schreef: Dus ik moet letten op dat het een compleet voer is, en dat staat op de verpakking. Ik ben met de brokken net begonnen met twee keer op een dag voeren, kan dat met vers voer ook?

Ja, en anders weten ze in de winkel vast wel hoe en wat. Een aantal merken verkopen rollen met één diersoort en zonder toevoegingen.
Dat zijn dan enkelvoudige smaken, maar door te combineren voer je toch compleet.

Als je twee keer per dag voert en nog een zak brokjes hebt staan, kun je voor de handigheid gewoon één brokkenmaaltijd en één vleesmaaltijd geven.
Romy&Gijs
Actief

Zo, ik ben terug van de dierenwinkel en heb een heleboel uitleg gekregen. Uiteindelijk heb ik nu Alaska mee naar huis. Ze vertelde dat dit geen compleet voer is maar door de diersoorten af te wisselen je het compleet maakt. Ik heb nu 5 smaken, fazant, zalm, rund, lam en konijn. Als ik dit goed afwissel en bij de volgende keer voer kopen weer andere smaken neem, zei ze dat het een compleet voer is en ik dus helemaal hierop over kan. Ik moest wel uitkijken voor het ontstaan van tandsteen omdat als ze vers eten ze wel sneller last konden krijgen van hun gebit? Dus hij moet dus wel veel te kauwen hebben hiernaast.
Ik ben benieuwd hoe hij het vind, moet ze nu even ontdooien en in porties in de vriezer stoppen, ik hoop het vanavond al te kunnen geven.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het is volgens mij wel een goede kvv. Niet echt goedkoop. En inderdaad door goed af te wisselen met de smaken is het compleet. Let wel op dat afgeraden wordt om meer dan 10% van het weekmenu uit vis te laten bestaan. Dus als je voor de helft brok en voor de helft kvv gaat geven, gaat het wel goed. Maar als je puur kvv zou geven, zou je de zalm wat minder vaak moeten geven dan de rest
dagmar88
Zeer actief

Romy&Gijs schreef:Zo, ik ben terug van de dierenwinkel en heb een heleboel uitleg gekregen. Uiteindelijk heb ik nu Alaska mee naar huis. Ze vertelde dat dit geen compleet voer is maar door de diersoorten af te wisselen je het compleet maakt. Ik heb nu 5 smaken, fazant, zalm, rund, lam en konijn. Als ik dit goed afwissel en bij de volgende keer voer kopen weer andere smaken neem, zei ze dat het een compleet voer is en ik dus helemaal hierop over kan. Ik moest wel uitkijken voor het ontstaan van tandsteen omdat als ze vers eten ze wel sneller last konden krijgen van hun gebit? Dus hij moet dus wel veel te kauwen hebben hiernaast.
Ik ben benieuwd hoe hij het vind, moet ze nu even ontdooien en in porties in de vriezer stoppen, ik hoop het vanavond al te kunnen geven.

:wink: Juist niet. Het is ook een kwestie van aanleg hoor, maar honden hebben op vers in het algemeen minder snel tandsteen, soms verdwijnt het zelfs helemaal na het overstappen.
Hier hebben ze grotere dingen als penslappen en karkassen nodig om de tanden redelijk schoon te houden. Bij Charlie blijft poetsen en af en toe tandsteen met een krabbertje weghalen hoe dan ook nodig.
Heb geen ervaring met zulke kleine hondjes; m'n katten eten af en toe kleine prooidiertjes, kipdrumsticks, konijnkarkas. Er is vast wel een poelier die kippen of eendennekken verkoopt.
Mensen met kleinere hondjes kunnen je denk ik beter vertellen wat je verder nog kunt geven. :mrgreen: Zag laatst kleine kwarteltjes bij de AH in de vriezer liggen, dat zou ik er met zo'n klein goedkoop hondje wel voor over hebben.

:ok: Alaska is heel goed voer en met 5 smaken voer je ook al compleet.
Fazant heeft wel een sterke smaak en geur, die bij lang niet alle honden in de smaak valt.

Ben benieuwd wat hij er van vindt, hopelijk gaat hij nu wel met smaak eten.
Romy&Gijs
Actief

Bedankt voor de tip Fotogravinnetje! Als hij het graag eet is het wel de bedoeling helemaal over te stappen dus dan is het goed om te weten.

Het is dus voor z'n gebitje wel goed om ernaast nog dingen te krijgen om te knabbelen, moet dit dan vers zijn, of is dan gewoon een botje uit de dierenwinkel ook voldoende? Pensstaafjes enzo krijgt hij ook regelmatig, dat soort dingetjes bedoel ik dan.
Ik ben ook erg benieuwd wat hij ervan vindt, ik zal het even laten weten hier. :D
Afbeelding
Romy&Gijs
Actief

Gijs wil jullie hartelijk bedanken.
Eerste portie konijn is net schoon op gegaan. Erruggg lekkuuurrrrrr:
Afbeelding
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Fijn !
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

:E: Een natuurtalentje, fijn hoor.

:pffff: Je moet wel meer foto's plaatsen :mrgreen:
Romy&Gijs
Actief

dagmar88 schreef: :pffff: Je moet wel meer foto's plaatsen :mrgreen:
Begrepen! :mrgreen:
Afbeelding
Romy&Gijs
Actief

Boutje schreef: Super!
Konijn blieven de chi's hier niet, gelukkig lust Gijs het wel!

Als hij eventueel wat slappere ontlasting zou hebben kan he heel even klein beetje kokend water er over doen, tijdelijk tot hij gewend is, dan is het hele rauwe er van af en is het wat makkelijker te verteren.
Dank voor de tip, hij blijft voorlopig 's ochtends nog brokjes krijgen tot de zak op is. Dus ik hoop dat hij als ik op dezer manier geleidelijk over ga er geen problemen mee krijgt. Wat een gedoe met die kleintjes, ben gisteren ruim twee uur bezig geweest met porties invriezen, en Gijs met zijn neus in de lucht was niet bij me weg te slaan, hihi. :lol1:
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Romy&Gijs schreef:Wat een gedoe met die kleintjes, ben gisteren ruim twee uur bezig geweest met porties invriezen, en Gijs met zijn neus in de lucht was niet bij me weg te slaan, hihi. :lol1:
Heerlijk he, als ze al zo staan te watertanden om hun voer ;) Mijn moeder heeft 2 Chihuahua's die ook op vers staan en ik schrik soms zelf hoe vreselijk klein ze die porties moet maken :mrgreen:
Romy&Gijs
Actief

Lemuria schreef:
Heerlijk he, als ze al zo staan te watertanden om hun voer ;) Mijn moeder heeft 2 Chihuahua's die ook op vers staan en ik schrik soms zelf hoe vreselijk klein ze die porties moet maken :mrgreen:
Ja! Dat is echt waar ik het om deed, ik wil dat hij lekker eet, dat willen we toch allemaal. [SMILING FACE WITH SMILING EYES] maar ik was er al een beetje bang voor.. Meneer laat dus nu z'n halve bak brokjes van vanochtend staan. En hij loopt nu al te zeuren om me heen, 'krijg ik vanavond weeeer?' Dus ik denk als hij het eenmaal door heeft dat het elke avond feest is dat hij die brokken gaat laten staan..

Hihi ja ik heb porties van 25-30 gram, dat is per kilo, aangezien hij nog aan het groeien is. Strakkies kan ik gewoon per maaltijd invriezen, scheelt weer, maar nog veel werk haha!
Afbeelding
Verosjaak
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Verosjaak »

Hey Romy met Gijs, leuk je hier tegen te komen. Wij voeren overigens Orijen wat erg goed gaat. Zojuist ook met 5,5e maand langzaam over van pup naar adult.
IBIZA | EG :love: Afbeelding FLIP | EG, SHH, VEG Geslaagd! September start Hoopers :love:
Romy&Gijs
Actief

Met een pup overstappen

Verosjaak schreef:Hey Romy met Gijs, leuk je hier tegen te komen. Wij voeren overigens Orijen wat erg goed gaat. Zojuist ook met 5,5e maand langzaam over van pup naar adult.
Hoi Veronique! Inderdaad leuk om elkaar zo tegen te komen. Gijs zit nu volledig op vers vlees en hij vind het nog elke keer een feestje. Springt nog net niet boven me uit als ik zeg dat ie eten krijgt haha. Ben wel nu er een poosje tussen de cursus zit benieuwd wat hij de volgende keer weegt hihi. Snel even afspreken hoor!
Afbeelding
Verosjaak
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Verosjaak »

Ja zeker. Helaas moet Flip de komende 2 weken echt rustig aan doen vanwege de hechtingen. Gaat zo goed met hem dat wij grijze haren krijgen van het rustig houden van hem. Het liefst stuitert hij door.

Fijn dat vers vlees werkt!
IBIZA | EG :love: Afbeelding FLIP | EG, SHH, VEG Geslaagd! September start Hoopers :love:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”