Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Klapkaak legt pony om

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Re: Klapkaak legt pony om

Ongelezen bericht door Sulluna »

dagmar88 schreef:
Sulluna schreef: Ik vind dat ook te ver gaan, als een hond een weiland inschiet met schapen, koeien,paarden, ezels of wat dan ook. Kan me geen moer schelen welk ras, al is het een jack russel.

Maar hier wordt verkondigd dat een paard zo stuk is, dat is gewoon niet zo. Of het moet inderdaad heel ongelukkig precies een lap vlees uit de lies zijn. Maar aangezien de gewonde pony zijn hele voorbeen in verband is gelegd, heb ik mijn vraagtekens erbij.

Dat op de foto is inderdaad de gewonde, tweede pony. De dode is in de snuit gebeten en vastgehouden.
Politie stond er bij en keek er naar. Eer de hondengeleider er bij was, was de pony dood.
Hond heeft nog kans gehad terug het losloopgebied in te rennen, dat aan de weide van de ponyfokkerij grenst.
De eigenaresse liep met haar kind en heeft de hond een half jaar eerder aan een boom geknoopt gevonden.

(snelle samenvatting uit de leeuwarder courant + )

:oeps:
Fijn ook, dat de politie alleen kijkt. Erg nuttig..
probeer dan elk geval wat, zoals bij die knokpartij in Den haag laatst.. Ook een dodelijke afloop, maar de politie heeft daar écht hun best gedaan om te helpen.

Maar, wat ik niet begrijp. Dus de hond was nog bezig toen de politie was gearriveerd? Of lees ik dat fout? Want als ik dat goed begrijp, dan heeft de hond dus wel minimaal een minuut of 10 "gevochten" met de pony. Voor de politie eenmaal is gebeld en gearriveerd ben je minimaal 10 minuten verder.
En dat bedoelde ik te zeggen, normaal gesproken is een pony niet met 3 happen dood. Dat duurt wel even.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

De ene hond is de ander niet. Als er wel eens gezegd wordt bij gevechten of iets in te grijpen door met een flink stuk hout te slaan zal de ene hond onder de indruk zijn en een ander wordt alleen maar meer opgefokt.
En veel honden zullen geen honger lijden, maar hebben wel een instinct om achter iets aan te gaan, dood te bijten o.i.d. normaal gesproken gaan ze niet zover dat ze paarden aanvallen, maar gut jonge meeuwen, zwanen, schapen, etc. het zijn voor veel honden best dieren om achteraan te gaan.
Voor een meeuw of meerkoet halen velen hun schouders op. Als mij dan weer zoiets wordt verteld (en baasje vond het zó erg) dan denk ik, waarom hou je ze in godsnaam niet even aan de lijn of roep je op tijd ze terug? Na de zoveelste meerkoet, konijn of jong meeuw weet je onderhand wel dat ze jagen om te doden lijkt me.
Dat vind ik met veel mensen dus vaak irritant. Mekkeren als het verkeerd gaat. Je wéét dat het erin kan zitten, werk er dan aan, of laat niet los bij risico gebieden.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Paisley schreef:
Lemuria schreef:
En dan ook nog even stemmingmakerig "klapkaak" in de titel zetten :roll:
Dat was niet mijn bedoeling. Ik lees in het artikel dat het een stafford zou zijn, ergens anders staat dat het een kruising met een bulldog zou zijn.
Samenvattend vind ik het een klapkaak. Ik hoor ook regelmatig mensen die zelf klapkaken hebben het woord liefkozend gebruiken, ik zou niet weten waarom het nu ineens stemmingmakerij zou zijn. Of had ik beter 'vechthond' neer kunnen zetten vind jij?
Stel, heel hypothetisch, dat het een Chihuahua-mix was geweest. Wat had je dan in de titel gezet? "Kleine rat"? Denk het niet. Dús is het stemmingmakerij. Snappie? Gewoon een beetje jammer.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Lemuria schreef:
Paisley schreef:
Lemuria schreef:
En dan ook nog even stemmingmakerig "klapkaak" in de titel zetten :roll:
Dat was niet mijn bedoeling. Ik lees in het artikel dat het een stafford zou zijn, ergens anders staat dat het een kruising met een bulldog zou zijn.
Samenvattend vind ik het een klapkaak. Ik hoor ook regelmatig mensen die zelf klapkaken hebben het woord liefkozend gebruiken, ik zou niet weten waarom het nu ineens stemmingmakerij zou zijn. Of had ik beter 'vechthond' neer kunnen zetten vind jij?
Stel, heel hypothetisch, dat het een Chihuahua-mix was geweest. Wat had je dan in de titel gezet? "Kleine rat"? Denk het niet. Dús is het stemmingmakerij. Snappie? Gewoon een beetje jammer.
OH ok dus er is een regel dat je alleen liefkozend klapkaak mag zeggen als de hond met eendjes aan het knuffelen is of bij de baas op bed ligt met een konijn. Als ie een pony afslacht, is het ineens een 'hond'.
Begint een beetje op positieve discriminatie te lijken.

Ik en velen met mij, kunnen al die kruisingen van amstaf, pitbull, bulldog etc niet uit elkaar houden. Ik scheer ze bij gebrek aan meer kennis over de rassen over 1 kam als klapkaak of vechthond, net als dat ik voorstaandje jachthonden, retrievers en kuttenlikkers over 1 kam wens te scheren.
Laatst gewijzigd door Paisley op 06 aug 2015 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Nu is het een pony, straks is het een kind :jank:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

blondie schreef:De ene hond is de ander niet. Als er wel eens gezegd wordt bij gevechten of iets in te grijpen door met een flink stuk hout te slaan zal de ene hond onder de indruk zijn en een ander wordt alleen maar meer opgefokt.
En veel honden zullen geen honger lijden, maar hebben wel een instinct om achter iets aan te gaan, dood te bijten o.i.d. normaal gesproken gaan ze niet zover dat ze paarden aanvallen, maar gut jonge meeuwen, zwanen, schapen, etc. het zijn voor veel honden best dieren om achteraan te gaan.
Voor een meeuw of meerkoet halen velen hun schouders op. Als mij dan weer zoiets wordt verteld (en baasje vond het zó erg) dan denk ik, waarom hou je ze in godsnaam niet even aan de lijn of roep je op tijd ze terug? Na de zoveelste meerkoet, konijn of jong meeuw weet je onderhand wel dat ze jagen om te doden lijkt me.
Dat vind ik met veel mensen dus vaak irritant. Mekkeren als het verkeerd gaat. Je wéét dat het erin kan zitten, werk er dan aan, of laat niet los bij risico gebieden.
Nou, ik keur dat ook niet goed.

Alleen is een meerkoet wel een makkelijke prooi, het is klein en licht en zal de hond niet of nauwelijks verwonden. Dus ik begrijp eerder, dat een hond met jacht instinct zoiets pakt. ( begrijpen, niet goedkeuren). Maar een pony, laat zich echt niet zo maar dood maken. het zal heus alle kracht in hebben gezet om zich te verdedigen. Heeft harde hoeven en weegt pakweg gemakkelijk het (3) dubbele van de hond. Dus de hond zal heus wel klappen etc hebben gehad. Een hond die daar niet voor terug deinst én als nog gefocust is op doden. Dát baart mij zorgen. Ik vind dat geen goede zaak en neem zoiets dus heel serieus.

Ik vind het trouwens ook erg sneu voor die vrouw.. Heeft zo'n hond gered, haar kind was erbij en nu is haar hond dood en een pony dood. Zou zij ook nooit gewild hebben natuurlijk.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: De eigenaresse liep met haar kind en heeft de hond een half jaar eerder aan een boom geknoopt gevonden.
Leuk voor dat kind ook, om er getuige van te zijn hoe Killa tekeer gaat in de ponywei :blauwoog:

:ugh: Met het gekrijs van de moeder, toegesnelde buren, dochter van de eigenaren en politie er omheen. Thuiskomen zonder hond. Arm ding.

Sulluna schreef:Dus waar komt dan die enorme drift vandaan om een toch wat moeilijkere prooi ( dus geen konijn) te willen doden en bereid is om de klappen te incasseren.
Wat denk je zelf? Daar is bewust op geselecteerd :19:
Stukje bullenbijter, stuk hoge driften, nergens bang voor en vasthoudender met iedere trap en alle commotie. Een misfoksel.
Een chihuahua kan een cavia doodbijten, een cockermix een schaap en zo'n kruising (ik ken er één, da's geen hond meer maar een kalf) een shetje. Het kán, dat maakt het één niet meteen meer of minder zorgelijk.
Manu werd toch ook gewoon gevoerd?
Sulluna schreef: Fijn ook, dat de politie alleen kijkt. Erg nuttig..
probeer dan elk geval wat, zoals bij die knokpartij in Den haag laatst.. Ook een dodelijke afloop, maar de politie heeft daar écht hun best gedaan om te helpen.

Maar, wat ik niet begrijp. Dus de hond was nog bezig toen de politie was gearriveerd? Of lees ik dat fout? Want als ik dat goed begrijp, dan heeft de hond dus wel minimaal een minuut of 10 "gevochten" met de pony. Voor de politie eenmaal is gebeld en gearriveerd ben je minimaal 10 minuten verder.
En dat bedoelde ik te zeggen, normaal gesproken is een pony niet met 3 happen dood. Dat duurt wel even.
Bij de snuit gepakt en niet meer losgelaten. Is maar één beet voor nodig, beestje kan zo toch niets meer. Paar keer schudden misschien nog = dag snuitje :schrik:
Sulluna
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Sulluna schreef:Dus waar komt dan die enorme drift vandaan om een toch wat moeilijkere prooi ( dus geen konijn) te willen doden en bereid is om de klappen te incasseren.
Wat denk je zelf? Daar is bewust op geselecteerd :19:
Stukje bullenbijter, stuk hoge driften, nergens bang voor en vasthoudender met iedere trap en alle commotie. Een misfoksel.
Een chihuahua kan een cavia doodbijten, een cockermix een schaap en zo'n kruising (ik ken er één, da's geen hond meer maar een kalf) een shetje. Het kán, dat maakt het één niet meteen meer of minder zorgelijk.
Manu werd toch ook gewoon gevoerd?
Wat heeft Manu ermee te maken? :denken: Ik heb het toch over groot vee, boven de 100 kilo?
dagmar88 schreef:
Sulluna schreef: Fijn ook, dat de politie alleen kijkt. Erg nuttig..

Bij de snuit gepakt en niet meer losgelaten. Is maar één beet voor nodig, beestje kan zo toch niets meer. Paar keer schudden misschien nog = dag snuitje :schrik:
Ja inderdaad, dag snuit. Niet gelijk dag pony. Dan zou de pony inderdaad ingeslapen moeten worden alsnog, omdat hij anders uiteindelijk wel dood zou zijn gebloed. Maar nogmaals, de pony is niet ingeslapen vanwege zijn verwondingen. Hij is doodgebeten.

Trouwens, omdat het nu al een aantal keer is benoemd. Als het een husky was geweest, had ik net zo gereageerd. Ik heb zelf een husky en zou mij dan niet aangesproken voelen. Sultan heeft nog nooit interesse getoond in welk wild of vee dan ook. Maar alsnog lijn ik hem gewoon aan als ik die dieren moet passeren. Omdat ik wéét dat het ras er wel toe in staat kan zijn om dit te doen ( het jagen en verwonden of het doden van klein vee ) . Ik zal dat nooit ontkennen. Ik neem daarin gewoon mijn verantwoordelijkheid. Ook al laat sultan nooit jaag gedrag zien, ook niet als ik in de schemer door het duin loop en de konijnen 2 meter verder op het pad zitten. Ik neem gewoon het risico niet, simpel.
Laatst gewijzigd door Sulluna op 06 aug 2015 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Paisley schreef:OH ok dus er is een regel dat je alleen liefkozend klapkaak mag zeggen als de hond met eendjes aan het knuffelen is of bij de baas op bed ligt met een konijn. Als ie een pony afslacht, is het ineens een 'hond'.
Begint een beetje op positieve discriminatie te lijken.

Ik en velen met mij, kunnen al die kruisingen van amstaf, pitbull, bulldog etc niet uit elkaar houden. Ik scheer ze bij gebrek aan meer kennis over de rassen over 1 kam als klapkaak of vechthond, net als dat ik voorstaandje jachthonden, retrievers en kuttenlikkers over 1 kam wens te scheren.
Wie zegt er ook maar iéts over positieve discriminatie? Wat heeft dat überhaupt met dit hele gebeuren te maken?

Positieve discriminatie is het opzettelijk bevoordelen van bepaalde bevolkingsgroepen wanneer er sprake is van gelijke geschiktheid.

Je zult wel iets anders bedoelen :19: Geen idee wat, verzin het maar eens.

Ik stel alleen dat ik het een beetje jammer van je vindt dat je zo'n stempel op tig rassen drukt als het je uitkomt. Het zorgt wel dat mensen je topic meer lezen/meer verontwaardigd zijn natuurlijk. Misschien kick je daarop, mij best. Je had prima "hond legt pony om" kunnen typen, maar nee. Het moest en zou 'klapkaak' worden.

Nou weet ik weer waarom ik zo de balen heb van dit forum van tijd tot tijd. En ja, ik weet dat niemand mij verplicht hier te blijven.
Paisley
Zeer actief

Lemuria schreef: Ik stel alleen dat ik het een beetje jammer van je vindt dat je zo'n stempel op tig rassen drukt als het je uitkomt. Het zorgt wel dat mensen je topic meer lezen/meer verontwaardigd zijn natuurlijk. Misschien kick je daarop, mij best. Je had prima "hond legt pony om" kunnen typen, maar nee. Het moest en zou 'klapkaak' worden.
Omdat het een klapkaak WAS. Was het een labrador, dan stond dat het. En ik kies mijn woorden als ik een topic open graag zelf uit, dank je.
Afbeelding
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

als ik naar een argentijn kijk,die worden gefokt om wilde zwijnen om te leggen,nou daar is een 20 jarig shetje echt niets bij...die drift zit erin gefokt,gewoon omdat die honden in een bepaald land daarvoor gebruikt worden.

en zo ook bij andere honden zitten bepaalde driften gefokt waardoor een ras een ras wordt,nu zal de een het meer hebben als de ander..

alleen als je dit leest:

Women2 schreef:Ter extra info:

Deze hond heeft al meer op zijn kerfstok.

Voor een paar weken geleden kwam mijn buurvrouw (vrouw van 33, opgeleid in de dierverzorging en werkt veel met honden) deze hond ook tegen. De hond liep los, de eigenaar loopt in de buurt, ze passeert de hond en uit het niets vliegt hij naar voren en beet haar in haar arm. Geen grote schade, 4 gaatjes in haar arm en een tetanusprik rijker, maar toch.

Eerder de week hadden mensen die met hun eigen hond aan het wandelen waren de betreffende hond al heel agressief zien reageren op de koeien die daar in het gebied lopen.

En er gaan nog wel wat dingen over deze hond rond.

Iedereen heeft het nu over respect voor de eigenaar, maar de eigenaar was op de hoogte van alle eerdere akkefietjes, en dan als nog je hond los laten... Dan neem je bewust een onverantwoord risico.

is het helaas weer gewoon iemand die nooit zo'n hond had moeten hebben, domme domme doos om dan nog je hond los te laten lopen.. :ugh:
Laatst gewijzigd door Kimmie op 06 aug 2015 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

Sulluna schreef: Wat heeft Manu ermee te maken? :denken: Ik heb het toch over groot vee, boven de 100 kilo?

Ja inderdaad, dag snuit. Niet gelijk dag pony. Dan zou de pony inderdaad ingeslapen moeten worden alsnog, omdat hij anders uiteindelijk wel dood zou zijn gebloed. Maar nogmaals, de pony is niet ingeslapen vanwege zijn verwondingen. Hij is doodgebeten.

Dat je die driften niet beheerst met een bak voer?

Het heeft allemaal te lang geduurd, het houdt een keer op he.
Je bent wel allemachtig vermoeidend hoor.
Sulluna
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Sulluna schreef: Wat heeft Manu ermee te maken? :denken: Ik heb het toch over groot vee, boven de 100 kilo?

Dat je die driften niet beheerst met een bak voer?

Het heeft allemaal te lang geduurd, het houdt een keer op he.
Je bent wel allemachtig vermoeidend hoor.
Je bent niet verplicht te reageren hoor, als je mij zo vermoeiend vindt. Ik probeer het gewoon te snappen, wat het is dat een hond zo gedreven kan zijn. Ik weet dat wilde roofdieren uit honger heel volhoudend kunnen zijn en hun eigen pijn opzij kunnen zetten. Ik verbaas mij gewoon over het feit dat er dus honden zijn, die hun eigen pijn of angst opzij kunnen zetten voor doden. En ik verbaas mij over het feit dat een hond dus kennelijk met "gemak" een pony kan doden.

Ik heb volgens mij wel 5 keer benadrukt dat het ras mij er niet toe doet in dit geval. Dat ik met een husky ook zo verbaast zou reageren. Dus waarom jij dan toch de noodzaak ziet om het persoonlijk te maken? ( Manu erbij halen en zeggen dat ik vermoeiend ben)

Jammer, had juist een boeiende discussie kunnen zijn. Want wellicht zit ik er dus gewoon naast en kan een sterke gedreven hond dus wel met meer gemak een pony vermoorden. Ik vond dat gewoon weg ongeloofwaardig, maar kennelijk zijn er dus wel honden die zo gedreven zijn. Ik vind dat alsnog zorgelijk.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: De eigenaresse liep met haar kind en heeft de hond een half jaar eerder aan een boom geknoopt gevonden.
Leuk voor dat kind ook, om er getuige van te zijn hoe Killa tekeer gaat in de ponywei :blauwoog:
Neeee niet huilen, mama zei toch dat hondje het paardje een kusje geeft en zijn bloedneusje probeerd schoon te likken.Die andere ligt gewoon even een dutje te doen ,die is moe van het spelen.
Leuk hé net ponypark slagharen. :mann:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Sulluna
Zeer actief

Kimmie schreef:als ik naar een argentijn kijk,die worden gefokt om wilde zwijnen om te leggen,nou daar is een 20 jarig shetje echt niets bij...die drift zit erin gefokt,gewoon omdat die honden in een bepaald land daarvoor gebruikt worden.

en zo ook bij andere honden zitten bepaalde driften gefokt waardoor een ras een ras wordt,nu zal de een het meer hebben als de ander..

alleen als je dit leest:

Women2 schreef:Ter extra info:

Deze hond heeft al meer op zijn kerfstok.

Voor een paar weken geleden kwam mijn buurvrouw (vrouw van 33, opgeleid in de dierverzorging en werkt veel met honden) deze hond ook tegen. De hond liep los, de eigenaar loopt in de buurt, ze passeert de hond en uit het niets vliegt hij naar voren en beet haar in haar arm. Geen grote schade, 4 gaatjes in haar arm en een tetanusprik rijker, maar toch.

Eerder de week hadden mensen die met hun eigen hond aan het wandelen waren de betreffende hond al heel agressief zien reageren op de koeien die daar in het gebied lopen.

En er gaan nog wel wat dingen over deze hond rond.

Iedereen heeft het nu over respect voor de eigenaar, maar de eigenaar was op de hoogte van alle eerdere akkefietjes, en dan als nog je hond los laten... Dan neem je bewust een onverantwoord risico.

is het helaas weer gewoon iemand die nooit zo'n hond had moeten hebben, domme domme doos om dan nog je hond los te laten lopen.. :ugh:
Ahaa kijk. Dat is voor mij dan wel een duidelijke verklaring. Niet het eerste incident. Ja inderdaad de Argetijn, wel eens van gehoord. Maar dan is het toch als nog dat die honden dat uit opdracht van de baas doen? En er eerst op getraind worden? Of heb ik dat fout?
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Kimmie schreef:En er gaan nog wel wat dingen over deze hond rond.
En alles wat "rond" gaat is dan ook waar he? :roll:

Mensen weten soms bij god niet wat ze moeten lullen wanneer er iets aan de hand is en verzinnen dingen soms ter plekke of overdrijven mega. Waarom? Joost mag het weten, zullen wel te weinig aandacht krijgen. Dus vwb het waarheidsgehalte heb ik er 9 van de 10x mijn twijfels over.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Paisley
Zeer actief

smoekie schreef:

Mensen weten soms bij god niet wat ze moeten lullen wanneer er iets aan de hand is en verzinnen dingen soms ter plekke of overdrijven mega. Waarom?
Omdat mensen wanhopig op zoek zijn naar signalen die ze eerder hadden kunnen zien, zodat ze de volgende keer eerder maatregelen kunnen nemen zodat hun pony's heel blijven en ze niet paardengehakt uit hun weitje moeten kruien. Bijvoorbeeld.
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief

Heavy schreef:Nou dat zou mooi zijn dan zouden Herders ook nooit bijten zonder commando :wink:
Er zitten driften in honden, jacht in jachthonden en waak in waakhonden enz
Je kunt ze prima africhten en ze kunnen prima luisteren .

Maar ze hebben soms ook nog een eigen willetje :wink:
Ja, daar zit natuurlijk wel een punt in. Al zie ik ( bijv) een collie die drijft zonder opdracht toch met veel minder energie en minder fanatiek drijven, dan een collie die er voor getraind is en de opdracht krijgt. Dat bedoelde ik meer :) Dat er dus kennelijk honden zijn die dus een hele hoge drift ( zoals het doden van dus bijv een pony) hebben zonder er ooit op getraind te zijn of opdracht kregen. Verbaast mij, maar kennelijk bestaat dat dus wel.

Hoop elk geval dat de andere pony spoedig hersteld. Blijf het ontzettend sneu vinden dat er een kind bij is geweest.
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

smoekie schreef:

Mensen weten soms bij god niet wat ze moeten lullen wanneer er iets aan de hand is en verzinnen dingen soms ter plekke of overdrijven mega. Waarom? Joost mag het weten, zullen wel te weinig aandacht krijgen. Dus vwb het waarheidsgehalte heb ik er 9 van de 10x mijn twijfels over.
dat heb ik niet geschreven hoor,was een quote van een ander forum...

ik ken heel die hond verder niet...
Sulluna
Zeer actief

Ja ik bedoelde inderdaad een collie op wandeling.

Was even zoeken, maar deze hondenaanval op een paard herinnerde ik, dat ik dacht een paard is niet zo maar stuk. Hier was ook een paard aangevallen in het gezicht door honden. Rond de ogen, oren volledig eraf en bij de onderkaak, de buik en benen. Paard heeft het wel overleefd en is later ook hersteld.
( let op foto's schokkend!! )

https://keyassets.timeincuk.net/inspire ... 1/rudy.jpg
https://keyassets.timeincuk.net/inspire ... 5/01/3.jpg

( hele artikel: http://www.horseandhound.co.uk/news/rud ... ack-470900 )

Paarden zijn écht hard. Ik heb het toen bij de mijne gezien, ik dacht echt dat hij dood zou gaan. Maar ze kunnen echt veel meer bloed verliezen, dan een gemiddeld dier. Daarnaast raakt een paard zelden in shock van pijn oid ( zoals een schaap of ree juist weer heel snel bij stress ) . Ik heb jaren in de paardensport fulltime gewerkt en de meest vreselijk dingen zien gebeuren. Maar toch heel vaak mee gemaakt dat het paard overleefde of gewoonweg ingeslapen moest worden maar niet zelf dood ging. Zelden dat ik een paard zelf dood heb zien gaan na verwondingen ( zoals het voorbeeld van kimmie). Dat was mijn enige verbazing, een hond die een pony écht doodmaakt. Maar ik denk dan, dat er inderdaad meerdere aders zijn geraakt waardoor het bloeden heel erg snel is gegaan, of toch een orgaan geraakt. Hoe dan ook, vreselijk.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Even het bericht in zijn totaliteit;

Staffordshire bijt pony dood bij Leeuwarder Bos
Leeuwarder Courant
6.08.2015
wietske koen

LEEUWARDEN
Een hond heeft gistermiddag in Leeuwarden een pony doodgebeten. De bazin liet de kruising staffordshire/bulldog vervolgens afmaken.
Een andere pony van Catrinus en Janny van der Werf is door de hond ernstig verwond.
Rond half twee liet een Leeuwardense (36) met kind de hond uit in het losloopgebied bij het Leeuwarder Bos. Plots kreeg kruising staffordshire/bulldog de twee Shetlanders in het vizier, die in een weiland aan de overkant van de sloot liepen.
De hond stoof op de oude Nescio (20) af en beet haar in been en snuit. Vervolgens richtte hij zijn woede op Sweety (13).
De hond greep deze pony eveneens bij de snuit en liet pas los toen het dier dood was.
Buren die werden opgeschrikt door geschreeuw en gegil waarschuwden de hulpdiensten. Jolanda, de dochter van het echtpaar Van der Werf, kreeg van hen een telefoontje op haar werk. Zij en haar man Peter Bosma wonen tegenover haar ouders aan de Vierhuisterweg. Ze passen momenteel op het huis, omdat Jolanda's ouders met de boot op vakantie zijn.
Jolanda had gehoopt dat de agenten de pony van de hond zouden verlossen, maar de dienders waagden zich niet in de buurt van het agressieve beest. „Frustrerend”, aldus Peter. Toen de hondengeleider van de politie kwam, was het voor Sweety al te laat.
Omdat de woeste viervoeter richting het bos was gerend, liet de politie een burgernetoproep uitgaan. 2157 volgers kregen de waarschuwing het Leeuwarder Bos te mijden vanwege de aanwezigheid van een agressieve hond.
Toen er een andere hond verscheen, kalmeerde het beest en kon de eigenaresse hem aanlijnen. Ze had hem een half jaar geleden vastgebonden aan een boom aangetroffen en zich sindsdien over hem ontfermd. De vrouw heeft het dier laten afmaken.
De Van der Werfs fokken Shetlanders voor de hobby. Hun kleinkinderen genieten van de pony's.
Volgens schoonzoon Peter is het niet handig dat het losloopgebied grenst aan percelen waar altijd pony's lopen. Hij hoopt dat Leeuwarden de grens wil aanpassen en zal daarover contact opnemen met de gemeente.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Sulluna schreef:
Heavy schreef:Nou dat zou mooi zijn dan zouden Herders ook nooit bijten zonder commando :wink:
Er zitten driften in honden, jacht in jachthonden en waak in waakhonden enz
Je kunt ze prima africhten en ze kunnen prima luisteren .

Maar ze hebben soms ook nog een eigen willetje :wink:
Ja, daar zit natuurlijk wel een punt in. Al zie ik ( bijv) een collie die drijft zonder opdracht toch met veel minder energie en minder fanatiek drijven, dan een collie die er voor getraind is en de opdracht krijgt. Dat bedoelde ik meer :) Dat er dus kennelijk honden zijn die dus een hele hoge drift ( zoals het doden van dus bijv een pony) hebben zonder er ooit op getraind te zijn of opdracht kregen. Verbaast mij, maar kennelijk bestaat dat dus wel.

Hoop elk geval dat de andere pony spoedig hersteld. Blijf het ontzettend sneu vinden dat er een kind bij is geweest.

Nee hoor, die kunnen bijzonder fanatiek auto's en kinderen drijven zonder sturing.
:U: Het zit er (net als bij die argentijn, stafford, herder, podenco) in en je hebt dat in goede banen te leiden, anders gaan ze het voor zichzelf invullen.
Zou makkelijk zijn zeg, dat raseigenschappen pas naar boven komen bij het toverwoord.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Hoe je het ook wend of keert, ik denk niet dat iedere hond dit voor elkaar krijgt. Dat ze of de wil er niet voor hebben, niet de drift/geen doorzettingsvermogen of gewoon de fysieke capaciteiten niet. Een combinatie van deze factoren allemaal wel in een hond ............?????? En dan het onvermogen van een eigenaaar dit allemaal te beteugelen/in goede banen te leiden.........??????
"Klaapkaak" of ander ras met deze "kwaliteiten" en baas zonder de "beteugelingskwaliteiten" c.q. het vermogen zijn/haar hond te "beheersen/beheren/controleren.......". Lijkt mij een zeer gevaarlijke en ongewenste combinatie.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

cornelia schreef: Volgens schoonzoon Peter is het niet handig dat het losloopgebied grenst aan percelen waar altijd pony's lopen. Hij hoopt dat Leeuwarden de grens wil aanpassen en zal daarover contact opnemen met de gemeente.
Ik snap hun reactie volkomen, maar aan de andere kant vind ik het belachelijk dat een losloop gebied moet worden ingekrompen omdat er een idiote kuthond die nooit los had mogen lopen zich zo heeft uitgeleefd op die paardjes.
Alsof een losloopgebied een plek moet zijn waar iedere hond als een tasmaanse duivel moet kunnen huishouden zonder schade aan te richten.... Als dat zo is, waar mag ik dan met mijn braverikken heen? Ook daartussen rondlopen, op hoop van zegen?
Laatst gewijzigd door Paisley op 06 aug 2015 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Mijn punt was dat niet iedere hond een pony dood kan bijten.
Die zullen het gevecht opgeven of afdruipen.

Dat was mijn punt met de drive to kill. En het is dezelfde drive als mijn Manu met een kip, die schudt dood maar scheurt niet. Alleen gaat een dergelijk ras als de betreffende hond daar net even verder in. Dat denk ik.

Als het anders is hoor ik het graag hoor. Of ben ik dan ook vermoeiend?

Is het niet zo dat de bull honden ook ooit gefokt zijn om stieren neer te krijgen? Dus vinden zij juist hun drive in groot vee doden of ermee te vechten?
Sulluna
Zeer actief

Dat was inderdaad mijn verbazing. Een schaap of ree, die staan er om bekend snel in een shock te raken. Die raken vaak bij de eerste beet al in shock, door stress. Waardoor het hart het weer kan begeven. een paard niet, een paard raakt zelden in shock. Die zal terug vechten en zichzelf echt proberen te verdedigen tot de laatste adem.

Misschien scheelt het dus qua grootte niet zoveel, maar wel qua karakter. Menig hond die zo'n gevecht niet aan zal gaan. Gelukkig ook maar.
Manu

Heel veel bloed. Het is een heel andere manier van doden. Groot vee krijgt hij niet dood geschud.
Dood is dood.

Nogmaals, mijn punt is dat de drive ánders is. Niet het ene erger dan het andere. Elk dood dier is er een teveel.
Manu

Wij hebben ook eens een aanvaring gehad met een ree, helaas. En ook die was helemaal heel.

Maar goed, ik denk dat de drive gewoon erg verschilt per soort hond.
Een collie ziet een groep schapen en wil drijven, een Podenco ziet een konijn en rent erachteraan, een Husky ziet klein vee en wil het dood, een jack russel ruikt een rat en graaft het uit. Het zijn allemaal ingebakken driften die lang niet altijd nodig zijn maar boven komen drijven, ook als je het niet verwacht.
Je verwacht niet snel dat die hond die bij jou op de bank ligt te knuffelen de volgende dag Snuf van de buren dood bijt. Weken lang niks te zien en ineens gebeurt het.
Nu heb je op dit forum natuurlijk allemaal honden Goden en gebeurt er niets waar je nooit op gerekend hebt, daar moet je wel heel dom voor zijn :roll:

Ik ga alleen maar tegen het punt in dat een pony zo dood is en dat elke hond dat kan. Dat denk ik niet. Ja, elke hond kan een paard bijten. Die lange stelten en die zwiepende staart zijn heel aanlokkelijk en ik heb zat honden bij de achterbenen van mijn paarden weg moeten meppen maar nog nooit heb ik een dusdanige drive ontdekt om te doden.
Godzijdank.

Dat is mijn punt.

Ik vind het toch ergens ook sneu voor de eigenaresse van de hond. Je verwacht niet dat je hond achter paarden aan vliegt om ze te verscheuren. Dat snap ik best. Natuurlijk had het gemakkelijk voorkomen kunnen worden, zoals zoveel dingen.
Maar om haar gelijk als domme koe af te schilderen.. we hebben allemaal wel eens ons shining moment als domme koe gehad denk ik zo. Helaas liep dit heel slecht af.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Kimmie schreef:ik heb een hondagressieve shet in de wei staan:
Afbeelding

Afbeelding

ook afmaken dan maar vrees ik... :schrik:
Loopt hij los dan?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
dagmar88
Zeer actief

Manu schreef:Mijn punt was dat niet iedere hond een pony dood kan bijten.
Die zullen het gevecht opgeven of afdruipen.

Dat was mijn punt met de drive to kill. En het is dezelfde drive als mijn Manu met een kip, die schudt dood maar scheurt niet. Alleen gaat een dergelijk ras als de betreffende hond daar net even verder in. Dat denk ik.

Als het anders is hoor ik het graag hoor. Of ben ik dan ook vermoeiend?

Is het niet zo dat de bull honden ook ooit gefokt zijn om stieren neer te krijgen? Dus vinden zij juist hun drive in groot vee doden of ermee te vechten?

Nee hoor.
Er steeds één zin uithalen en niet op antwoorden reageren is vermoeiend ja.
Op de man was het ook al niet, zou niet weten waarom. Instinct heeft niets te maken met eten uit een bakje, dat was alles :U:

Daar ontlenen ze hun naam aan; honden die ingezet werden bij bull baiting.

Aan een kip valt toch niets te scheuren? Nekje knakken en klaar.
Wordt een beetje lastig bij een andere hond, stier of paard.

Manu schreef: Ik ga alleen maar tegen het punt in dat een pony zo dood is en dat elke hond dat kan. Dat denk ik niet. Ja, elke hond kan een paard bijten. Die lange stelten en die zwiepende staart zijn heel aanlokkelijk en ik heb zat honden bij de achterbenen van mijn paarden weg moeten meppen maar nog nooit heb ik een dusdanige drive ontdekt om te doden.
Godzijdank.

Dat is mijn punt.
Kennelijk. Tegen wiens punt ga je dan in?
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”