Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondentaal: uitleg?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

*Wolf*
Zeer actief

Hondentaal: uitleg?

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Iemand die weet wat het betekent als een hond de bek van een andere hond in z'n eigen bek neemt? Verder geen agressieve bedoening, maar vroeg me af wat de reden daarvan is, als die er al is. Ik kan dit nergens vinden.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Hondentaal: uitleg?

Ongelezen bericht door runninggirl »

Bedoel je rustig de snuit omklemmen met de tanden? Dat is een correctie, normaal gesproken met veel beheersing uitgevoerd dus geen centje pijn bij. Onze oudste teef doet dit soms bij onze nieuwe pup om te laten weten dat ze iets echt niet mag pakken. De rest van haar houding is dan neutraal, geen hoge staart of alerte oren maar juist alles in rust. De pup snapt deze correctie altijd heel goed en kwispelt er soms zelfs bij.
*Wolf*
Zeer actief

Oké, bedankt, in jouw situatie is het inderdaad duidelijk. Dan zou ik ook zeggen: correctie/waarschuwing.

In mijn geval snap ik het niet goed. Gister hebben wij een nieuwe jongvolwassen reu gekregen, ongecastreerd. Hij gedraagt zich keurig t.o.v. onze 5-jarige teef, respecteert haar grenzen. Toch zag ik gister vanuit mijn ooghoek dat hij op een gegeven moment haar bek omklemde. Ik stond daar verder niet zo bij stil, heb ook niet gezien wat eraan voorafging. Maar zojuist buiten deed hij het weer, en piepte de teef en liep van hem weg. Het zal dus niet zo heel zachtjes zijn geweest.

Ik kan dit dus helemaal niet plaatsen. Niet dat het verontrustend is, maar ik was wel benieuwd waarom de in zijn gedrag naar de teef toe zo keurige reu dit doet.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Volgens mij wordt het ook gezien als een dominante handeling? Geen idee hoor, ik heb het nooit gezien bij honden, wel bij wolven.
Geen specifieke correctie dan dus, maar een uiting van 'de alpha' (willen) zijn. (in een bepaalde situatie)
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Afbeelding

Deze moeder deed het naar een opdringerige pup.

Yazoo doet het vaak bij Siuwkje als ze aan het zenuwenlijen is en hierdoor wordt ze echt weer rustig. Voor zover ik geleerd heb is het een dominante handeling om de status te bevestigen. Maar voor Siuwkje brengt het duidelijk een stukje rust van "kappen nou".
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Ik denk dat het inderdaad een manier is om te zeggen dat het even genoeg is. Als de reu dit doet, is de teef dan opdringerig naar hem?
RIP Cena :roos:
    Marjoleine
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kalmeren of corrigeren, afhankelijk van de status.
    Althans, dat is wat ik hier zie.
    En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
    *Wolf*
    Zeer actief

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik denk inderdaad dat hondentaal niet altijd duidelijk is voor ons mensen. Wel heel interessant. Misschien ga ik het nog eens snappen :D
    *Wolf*
    Zeer actief

Ik ben erachter: de reu omklemt de bek of de kop van de teef uit opwinding/plezier, buiten tijdens het spelen of als hij blij is dat ie mee mag. Geheel onschuldig dus.
    blondie
    Zeer actief
    Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

*Wolf* schreef:Ik ben erachter: de reu omklemt de bek of de kop van de teef uit opwinding/plezier, buiten tijdens het spelen of als hij blij is dat ie mee mag. Geheel onschuldig dus.
    Deels onschuldig en deels niet. Hier deed de jonge hond het op een bepaald moment ook bij de oudere teef. Dus vanuit onderdanigheid of belering had het hier niets van doen.
    Mijn vorige teefje deed het ook, bij opwinding nam ze de reu zijn snoet in haar bek, terwijl hij meer te vertellen had dan haar. In aanvang ging dat dus ook wel eens mis omdat hij dit snoetpakken niet accepteerde van haar. Toen ook hij besefte vanwaar haar gedrag kwam en ze elkaar beter kenden was het voor hem wel ok.
    En dat zie ik hier met de jonge hond en Jol de oudere teef ook gebeuren. Ze accepteert het snoet pakken en soms happen en om haar heen springen nu van hem omdat het van hem uit geen échte betekenis heeft tot domineren.
    Had dat het wel geweest dan had zij (en voorheen de reu met mijn teefje) er anders op gereageerd, want nogmaals, de reu had de broek aan in huis, en nu deelt de kleinere teef hier de lakens uit.

Bij onbekende honden echter, kan dit gedrag zéér averechts werken. Al weet ik natuurlijk niet in hoeverre jouw hond dat buiten doet met onbekende honden.
    *Wolf*
    Zeer actief

Bedankt Blondie voor je toelichting. Ik begrijp dat ook het 'onschuldige' bek omklemmen afhankelijk is van de situatie. Onze nieuwe reu doet dit dus alleen bij onze oudere teef, die hij verder goed respecteert. De teef accepteert het, dus ik ga ervan uit dat het in dit geval echt helemaal onschuldig is.
    Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”