Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bikejoring (aanleren links - rechts)

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Bikejoring (aanleren links - rechts)

Ongelezen bericht door Irisz »

Mijn vriend is langzaam aan het beginnen met bikejoren met de mannen.
Nu zijn het nog hele kleine stukjes en voornamelijk rechtdoor, maar het is de bedoeling dat hij uiteindelijk grotere afstanden en ingewikkeldere parcoursen wil gaan fietsen.
Nu moeten de mannen 'links' en 'rechts' gaan aanleren voor als ze straks met grotere snelheden op een splitsing af gaan.
Hoe doen we dat? :wink:

Ik ben nu begonnen bij het wandelen aangelijnd, de richting de benoemen als we de bocht om gaan.
Ze kijken me tot nu toe vragend aan als ik links of rechts zeg en nogmaals als ik ze beloon omdat ze de goede kant op gaan.
Zou dat kwartje ooit gaan vallen op deze manier? Of hoe kan ik dit gemakkelijker aanleren?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Manu

Re: Bikejoring (aanleren links - rechts)

Ongelezen bericht door Manu »

Bij Manu heb ik het precies gedaan zoals jij nu doet en ik wees het hem ook aan. Ook aan de flex van 8 meter kan ik hem links of rechts sturen. Voor de step doen we het precies zo.

Als ze het niet snel genoeg oppakt zou je nog een snoepje links kunnen gooien, commando links erbij geven. Of rechts hetzelfde. En dat uitbouwen tot ze het ook puur op commando gaat doen?
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Zo heb ik het Biry en Joris ook 'geleerd' alleen is daar het kwartje nooit helemaal gevallen geloof ik :tongue:

Misschien je vraag even herhalen bij wat agility mensen, daar wordt het ook vaak gebruikt.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Irisz schreef:Mijn vriend is langzaam aan het beginnen met bikejoren met de mannen.
Nu zijn het nog hele kleine stukjes en voornamelijk rechtdoor, maar het is de bedoeling dat hij uiteindelijk grotere afstanden en ingewikkeldere parcoursen wil gaan fietsen.
Nu moeten de mannen 'links' en 'rechts' gaan aanleren voor als ze straks met grotere snelheden op een splitsing af gaan.

Ik ben nu begonnen bij het wandelen aangelijnd, de richting de benoemen als we de bocht om gaan.
Ze kijken me tot nu toe vragend aan als ik links of rechts zeg en nogmaals als ik ze beloon omdat ze de goede kant op gaan.
Zou dat kwartje ooit gaan vallen op deze manier? Of hoe kan ik dit gemakkelijker aanleren?
Ik heb het precies zo aangeleerd bij Tapas en Nozem, en vooral Tapas is er heel goed in geworden tijdens het wandelen. Voor een kruising zoekt ze zelf al contact om als het ware te vragen welke kant ze uit moet. Links, rechts en rechtdoor zijn hier de woorden die ik ervoor gebruik. Met hardlopen en naast de step gebruik ik het bij Tapas ook.
Mojo zit nog in de aanleerfase, die is er duidelijk minder snel in dan Tapas. Ik oefen het ook niet specifiek met hem, maar hij hoort het wel als ik het tegen Tapas zeg en dan valt het kwartje wel een keer. Ik heb er geen haast mee verder dus leg er ook totaal geen druk op.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Je kunt misschien ook met een Alley-Oop of andersoortig target gaan werken. Dus leren vooruit te sturen en daarna ook naar rechts en naar links. Ik denk dat dat een redelijk snelle methode is, maar het nadeel is dat je ook weer af moet bouwen met de target.
Afbeelding
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Ik heb het met Evert precies zo gedaan en zelfs daar viel het kwartje vrij snel. Freek liep gewoon met ons mee en heeft het zo opgepikt, maar dat werkt nog geen 100% van de gevallen haha.
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Ik ben ook wandelend begonnen, in eerste instantie met een clicker. Daarna (zonder clicker) tijdens canicrossen en naast de fiets (Dexter is te jong voor bikejoring). Het kwartje valt snel genoeg. Dexter kent links, rechts, rustig, let op (indien er obstakels zijn) ho en gogo. Hiermee voorkom ik dat ik gelanceerd wordt. :mrgreen:
abmiS
Zeer actief

Ongelezen bericht door abmiS »

Oh, wow dit ziet op het eerste gezicht ook gáaf uit zeg :)
(whaha er is ondertussen zoveel dat me leuk lijkt, word een hele werkweek joh)

* sorry dit is natuurlijk totaal niet relevant aan de vragen de je stelt :schrik: *
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.
Voor alle mensen die twijfelen, kom je daarmee verder, nee ik betwijfel het.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Irisz schreef:Mijn vriend is langzaam aan het beginnen met bikejoren met de mannen.

Ik heb het precies zo aangeleerd bij Tapas en Nozem, en vooral Tapas is er heel goed in geworden tijdens het wandelen. Voor een kruising zoekt ze zelf al contact om als het ware te vragen welke kant ze uit moet. Links, rechts en rechtdoor zijn hier de woorden die ik ervoor gebruik. Met hardlopen en naast de step gebruik ik het bij Tapas ook.
Mojo zit nog in de aanleerfase, die is er duidelijk minder snel in dan Tapas. Ik oefen het ook niet specifiek met hem, maar hij hoort het wel als ik het tegen Tapas zeg en dan valt het kwartje wel een keer. Ik heb er geen haast mee verder dus leg er ook totaal geen druk op.
Maar in de aanleerfase, benoem je dan alleen de richting die ze zelf kiezen?
Dus stel dat mijn honden los lopen en ze komen op een kruising (ze 'vragen' nog nergens om want ze kennen links en rechts nog niet) en slaan rechtsaf. Zeg ik dan 'rechts' en 'goedzo' of ga ik ze zelf een richting op wijzen?
Ik heb op dit moment nog niet het idee dat het kwartje valt, maar misschien is dat ze snel.
Momenteel oefen ik alleen nog aangelijnd zodat ik kan bepalen welke kant ze op ga en de richting kan benoemen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:Je kunt misschien ook met een Alley-Oop of andersoortig target gaan werken. Dus leren vooruit te sturen en daarna ook naar rechts en naar links. Ik denk dat dat een redelijk snelle methode is, maar het nadeel is dat je ook weer af moet bouwen met de target.
Kan je dat uitleggen? Ben niet bekend met de Alley-Oop methode.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”