Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Minder energie op KVV?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Minder energie op KVV?

Ongelezen bericht door GrethavW »

Sinds een week of 3 voer ik Bronco 1x per dag KVV en 1x (pers)brok.
Daarvoor stond hij volledig op brok.

Nou valt me op dat hij veel minder energie/uithoudingsvermogen heeft.
Hij is veel sneller moe tijdens het fietsen, heel erg vreemd.
Tot die tijd kende hij het woord moe niet eens.
Zelfs als ik een weekje weinig met hem had gedaan, liep hij op z'n sloffen 6 km naast de fiets.
Dat redt hij nu echt niet.

Is dit toeval, of zijn er meer met deze ervaring?

Hij krijgt volgens mij voldoende. Hij is niet mager, maar ook zeker niet te dik.
Dus meer voeren lijkt me geen optie.

P.s: ik wil wel beide blijven voeren. Voor het gemak, maar ook voor het financiële plaatje.

edit: ik bedoel dus dat ik niet helemaal over wil gaan op KVV

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GrethavW op 27 apr 2015 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Minder energie op KVV?

Ongelezen bericht door Gimmick »

Misschien moet zijn lijf nog wennen aan de combinatie en overgang?
Gimmick bleef mega schraal op kvv helaas. Moest extreem veel voeren om haar op gewicht te krijgen en houden.
Maar had de eerste weken wat moeite met de overgang En had wat verminderde energie....
Nu gaat ze weer op brok over...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Weet je zeker dat het aan het voer ligt? Het is de laatste tijd ook aardig warm geweest, veel honden moeten daar echt aan wennen.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Nee hoor, ik weet het niet zeker.
Vandaar mijn vraag :W:

Temperatuur zou ook kunnen, alleen is Bronco het type dat met 30 graden nog 20 rondjes door de tuin sprint zonder ook maar te hijgen.
Afbeelding
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Het kan ook zijn dat het door de ontgifting komt. Als je van brok naar kvv gaat, is er eerst een periode dat de hond aan het ontgiften is. Dit kan 6 tot 8 weken duren. Hierna kun je pas echt zeggen of je hond er minder energie van heeft of niet.

Dus nog even doorzetten :D
Groetjes Charlie

Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

zet hem eens terug op volledig brok, dan zie je het meteen :U:
Gimmick
Zeer actief

Ik zou eerst nog een paar weken afwachten. Gimmick en Bronco zijn wel wat vergelijkbaar in gedrag en.energie niveau. Over een paar weken trekt het wel wat bij verwacht ik.
Hij zal even moeten omschakelen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Lientje »

Tallie schreef:Weet je zeker dat het aan het voer ligt? Het is de laatste tijd ook aardig warm geweest, veel honden moeten daar echt aan wennen.
Dat dacht ik ook direct. Ik merk aan mijn hond dat ze met het warmere weer ook veel sneller moe is en regelmatig gaat liggen in de berm om af te koelen. zodra de zon schijnt en het is warmer dan 15 graden, zie ik echt een verschil hier.
Gimmick
Zeer actief

Lientje schreef:
Tallie schreef:Weet je zeker dat het aan het voer ligt? Het is de laatste tijd ook aardig warm geweest, veel honden moeten daar echt aan wennen.
Dat dacht ik ook direct. Ik merk aan mijn hond dat ze met het warmere weer ook veel sneller moe is en regelmatig gaat liggen in de berm om af te koelen. zodra de zon schijnt en het is warmer dan 15 graden, zie ik echt een verschil hier.
We hebben het hier wel over een (zeer) fitte amstaff. Die gefokt zijn op hun doorzettingsvermogen.
Dus bij wijze van zichzelf nog liever doodlopen met 30 graden naast de fiets als de baas het vraagt.
Ik denk dat hij gewoon een dip heeft door de voerwijziging. Is hier ook het geval geweest bij de overstap nasr kvv
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Gimmick schreef:We hebben het hier wel over een (zeer) fitte amstaff. Die gefokt zijn op hun doorzettingsvermogen.
Ik heb een zeer fitte Kelpie, liep laatst zonder enige moeite 26 kilometer aan de fiets, maar ik merk aan haar onmiddellijk wanneer het warmer wordt.

Als je zeker wil weten dat het aan de KVV ligt zou ik zoals maart zegt hem gewoon weer tijdelijk helemaal op brok zetten. Of dit ontgifting is, ik weet het niet. De hond staat nog wel voor de helft op brok dus zo'n sterk effect zou ik niet direct verwachten.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik heb die ervaring ook. Gizmo heeft ongeveer vier maanden alleen kvv gegeten. Ik vond dat hij echt minder energie had als eerst. Meer last van de warmte, eerder moe, niet zijn gebruikelijke enthousiasme. Ook een rare vacht waar de ondervacht nietmeer van losliet. Ben toen weer brok gaan voeren met twee a drie keer per week kvv en binnen twee weken ging het veel beter!
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Dank je wel.
Ik was gewoon benieuwd of het voer de reden zou kunnen zijn.

De warmte kan het echt niet zijn. Zoals Gimmick al zei, daar geeft hij echt niet aan toe.
De enige rem die hij normaal gesproken heeft ben ik, anders gaat hij gewoon door tot hij erbij neer valt.
Bovendien hebben we hier in het noorden nog weinig warmte gehad en op die 2 dagen dat het wel wat warmer was, hebben we niet gefietst.
Ook laat ik hem altijd halverwege het fietsen zwemmen.

Ik kijk het nog even aan. En anders toch maar weer terug op volledig brok met af en toe wat vers vlees voor de lekker.

Zijn vacht is gelukkig nog steeds prima. Hij glanst als een spiegel en dat zie je zeker bij een blauwe niet vaak.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

GrethavW schreef: Ik kijk het nog even aan. En anders toch maar weer terug op volledig brok met af en toe wat vers vlees voor de lekker.

Doe je toch een kwak vlees voor de lekker over z'n brokken.
Je hoort het vaker hoor, zat (zeer) energieke honden het niet goed doen op alleen vers. Sommigen hebben gewoon koolhydraten nodig.
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Dat kan natuurlijk ook nog.

Eigenlijk ging ik er vanuit dat ik er juist goed aan zou doen om vlees te gaan geven aan dit type hond.
Je denkt bij snelle spieropbouw en uithoudingsvermogen toch gauw aan vlees, maar dat balletje gaat blijkbaar niet altijd op.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb een hele energieke hond alleen op kvv en barf staan en dat werkt uitstekend. Maar ik ken ook verhalen bij honden waar het niet werkt idd. Dat ligt zo aan de individuele hond. Ik denk dat ik in zo'n geval eens zou kijken wat ik er bij zou kunnen geven ipv brok en anders maar brok.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Wat zou je aan KVV toe kunnen voegen dan?
Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik heb dus hetzelfde ondervonden bij nisha berner van bijna 11 maanden, die heeft een hele tijd op kvv van smuldier en brok gestaan

Kreeg veel last van jeuk en tranende ogen

ze reageerde vooral op rund dus gestopt met smuldier en andere dingen beginnen te geven

Heb verschillende soorten kvv geprobeerd, kalkoen, hert, paard, konijn, eend en kangeroe, enkel de kangeroe at ze met veel moeite
de rest liet ze liggen, alsook speciale brok voor jeukproblemen, ze at niets ervan en werd magerder

Uiteindelijk op brok proplan vis gezet omdat ze vis graag eet en sindsdien barst ze van de energie, ze is veel actiever en vrolijker nu, reageert ook goed op die brok, geen jeuk, geen tranende ogen, ik merk echt dat ze zich beter voelt

Af en toe geef ik haar nog kvv maar enkel hart van smuldier, daar reageert ze goed op en eet ze heel graag, als extratje, en geen jeuk daarna
Maar omdat dit enkelvoeding is mag ik het niet elke dag geven, dus 3 keer per week krijgt ze een bakje van 400 gram

Kenji staat nu op hill , hij begon veel windjes te laten van smuldier, bij hem ook geprobeerd om al die soorten kvv te geven die ik hierboven
opschreef maar hij wilde het ook niet, hij is al 10 en heeft last van zijn gewrichten dus dan maar de hilld jd gaan halen, ook hij krijgt nu enkel af en toe hart
Nu zijn zen darmen rustiger met af en toe hart en de brok dan
malinois
Zeer actief
Contacteer:

GrethavW schreef:Wat zou je aan KVV toe kunnen voegen dan?
Helemaal gemist:

rijst, haver, boekweit, zoete aardappel of andere gezonde zetmeelbronnen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
GrethavW
Zeer actief
Kruising

schelsey schreef:Ik heb dus hetzelfde ondervonden bij nisha berner van bijna 11 maanden, die heeft een hele tijd op kvv van smuldier en brok gestaan

Kreeg veel last van jeuk en tranende ogen

ze reageerde vooral op rund dus gestopt met smuldier en andere dingen beginnen te geven

Heb verschillende soorten kvv geprobeerd, kalkoen, hert, paard, konijn, eend en kangeroe, enkel de kangeroe at ze met veel moeite
de rest liet ze liggen, alsook speciale brok voor jeukproblemen, ze at niets ervan en werd magerder

Uiteindelijk op brok proplan vis gezet omdat ze vis graag eet en sindsdien barst ze van de energie, ze is veel actiever en vrolijker nu, reageert ook goed op die brok, geen jeuk, geen tranende ogen, ik merk echt dat ze zich beter voelt

Af en toe geef ik haar nog kvv maar enkel hart van smuldier, daar reageert ze goed op en eet ze heel graag, als extratje, en geen jeuk daarna
Maar omdat dit enkelvoeding is mag ik het niet elke dag geven, dus 3 keer per week krijgt ze een bakje van 400 gram

Kenji staat nu op hill , hij begon veel windjes te laten van smuldier, bij hem ook geprobeerd om al die soorten kvv te geven die ik hierboven
opschreef maar hij wilde het ook niet, hij is al 10 en heeft last van zijn gewrichten dus dan maar de hilld jd gaan halen, ook hij krijgt nu enkel af en toe hart
Nu zijn zen darmen rustiger met af en toe hart en de brok dan
Bronco had verder totaal geen problemen hoor, alleen afnemende energie.
Winden laten is iets waar Staff's sowieso al erg goed in zijn. :schrik: Maar ook dat viel wel mee.
Merken als Hill's zijn brokken die ik niet wil voeren, omdat ik alleen persbrok voer. Nooit anders gedaan ook.
Maar dat is persoonlijk en het is vooral belangrijk dat je hond het goed doet. Op welk voer dan ook.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

malinois schreef:
GrethavW schreef:Wat zou je aan KVV toe kunnen voegen dan?
Helemaal gemist:

rijst, haver, boekweit, zoete aardappel of andere gezonde zetmeelbronnen
Dank je wel voor deze aanvulling en ik zal het onthouden voor als ik het nog een keer ga proberen.
Ik heb hem weer terug gezet op volledig brok en binnen 3 dagen was hij weer zijn oude vertrouwde (energieke) zelf.
Ook al liet hij een tijdje regelmatig de brokken staan. Vlees was natuurlijk veel lekkerder. :LOL:
Maar dat is nu ook weer over.

Misschien dat ik toch weer een keer een poging ga wagen. Het was wel een fijn idee om vlees te voeren en Bronco vond het natuurlijk ook erg lekker.
Buiten het energielevel om deed hij het er verder ook super op.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

als ie het beter op brok doet moet je dat gewoon aanhouden hoor... je moet geven waar je hond het het best op doet!
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

Ik voer ook weer volledig brok.
Met voor de "lekker" af en toe wat vlees.
Gimmick bleef erg mager op de kvv moest steeds meer en meer voer hebben om te voorzien in haar energiebehoefte.
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Hier ook begonnen om het brokgehalte iets op te voeren t.o.v. het KVV gehalte. En ik merk duidelijk een verschil: meer energie & uithoudingsvermogen.
Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Hier ook een hondje die op brok veel meer energie heeft dan op KVV.

Op KVV slaapt ze de hele dag en heeft geen zin in wandelingen en spelletjes. Op brok kan ze de hele dag doorgaan, niet hyper. Maar gewoon lekker energiek.
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Hij krijgt weer volledig brok en is weer de oude en hij ziet er super uit.
Dus voorlopig laat ik het zo. Wel af en toe een beetje vlees of een eitje voor de lekkere trek. :W:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Voor mij ook herkenbaar. Mila is op alleen kvv ook minder energiek en wordt snel wat te mager. Met een paar keer per week een brokkenmaaltijd gaat dat veel beter.
Daarnaast voeg ik aan de kvv ook meestal wat havermout, rijst of zoete aardappel toe.
Ik ben er eigenlijk per toeval achtergekomen toen ze een leverdieet moest hebben met 50% van het vlees vervangen door koolhydraten en niet te vette soorten kvv. Daar deed ze het toen meteen veel beter op.
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Bronco kreeg zelfs maar voor de helft kvv, zelfs dan deed het er niet lekker op.
Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik had kenji tijd hills jd en daarna hills light omdat hij beetje af moest vallen van dierenarts en minder smuldier
en zag bij hem tegenovergestelde gebeuren

werd mager, spiermassa werd veel minder, was veel vlugger moe, en kon bijna niet meer in wagen springen, zag eruit als ee n mager oud ventje

toen terug gestopt met hills en weer op smuldier gezet 'morgens 400 gram en s'avonds mee de brok van nisha pro plan zalm

nu is hij helemaal herstelt, terug nen krachtige stevige boy met hele dikke billen vol spieren, kan terug zonder problemen
in de wagen springen en met gemak uurtje wandelen, heeft eigenlijk meer energie dan de shiba van 2 jaar die ik bij hou

in zijn geval was terug half op kvv zetten dus een goede beslissing geweest
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

GrethavW schreef:Bronco kreeg zelfs maar voor de helft kvv, zelfs dan deed het er niet lekker op.
Zo erg is het bij ons nu ook weer niet. Het gaat al stukken beter met 60 % KVV, 5 % groenten en de rest brokken.

Aanvulling:
Na verloop van dagen stelden we vast dat Igor hyper gedrag begon te vertonen, en de glans van z'n vacht achteruit ging. Dus weer overstapt naar 90 % KVV (1 kg/dag) aangevuld met 120 gr brok, en dit verdeeld over 2 maaltijden.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”