Tamara/Bayko schreef:*Skye* schreef:
Als we er een hond bij nemen nog zit ik er echt aan te denken om een teef te nemen, alleen al hierom.
Ik pik 'm er even tussenuit

Volgens mij schreef ik een tijdje terug al toen je het had over jullie wens van een tweede hond en dat jullie voorkeur sterk uitging naar een reu erbij, dat ik benieuwd was of je over dat laatste over een jaar ook nog zo zou denken.
Mijn ervaring met borderreuen: veel exemplaren (waaronder mijn Bayko) worden zo vanaf een een jaar/anderhalf jaar steeds wat minder sociaal naar andere reuen en dan vooral reuen die zelf menen te moeten patsen. Bij Bayko begon het rond de 13 maanden, terwijl hij voorheen alleen maar wilde spelen met alles wat hond was. Het eerste half jaar was de verandering uiterst subtiel en voor een hondenleek waarschijnlijk onzichtbaar zonder serieus gedonder, maar de ommekeer werd steeds duidelijker. Zolang andere reuen hem negeerden of zich neutraal opstelden, was er niets aan de hand. Ze moesten hem alleen niet provoceren want dat pikte hij gewoon niet meer naarmate hij volwassen werd. Ik had al vrij snel door dat voor Bayko de methode van Maeve het passendst was. Zag ik spanningsopbouw tussen hem en een andere reu, dan haalde ik hem weg uit de situatie. Als het niet gezellig kon, dan maar helemaal niet. Genoeg leuke teven om volledig relaxed mee te spelen en te sjansen, waaronder in z'n eigen roedel waar er nooit een onvertogen woord is gevallen tussen hem en de meiden.
Haha grappig dat je dat nog weet. Al mijn huisdieren zijn altijd al mannetjes geweest, van de hamster tot het konijn, en ook onze katten. Dus leek me logisch dat als er een hond bij komt het weer een reutje zou zijn. Ik ken ook twee teefjes die allebei toevallig naar mensen toe erg opdringerig zijn en dat kleurde mijn uitspraak ook wel. Maar dat laatste is natuurlijk ook gewoon een kwestie van opvoeden.
Skye is nu 1 jaar en 8 maanden en begin echt te merken dat zijn gedrag veranderd. Hij vliegt zeker niet overal in, maar net zoals jij zegt, hij accepteert het niet als hij geprovoceerd wordt. Wel tot spel hoor, het mag er van hem wild aan toe gaan, hoe wilder hoe beter. Maar als er een lip wordt opgetrokken of een hond valt naar hem uit, dan klapt hij er net zo goed boven op als hij de kans krijgt. Trouwens alleen bij volle reutjes. Hij accepteert wel correcties als ze terecht zijn.
Gisteren op het strand kwam er weer een reutje al patsend aangelopen, baasjes 200 meter verderop, hond had zijn kop erg hoog, staart recht omhoog en ineens was hij er. Ze snuffelde even om contact te maken en ik heb Skye gewoon vrolijk geroepen en we zijn weggelopen.
Bovenstaande dingen doen me er wel om denken om als volgende hond voor een teefje te gaan. Nog wel meer dingen hoor, maar dit telt zeker mee.
Nanna schreef:Paisley schreef:Maeve schreef:
En toch he, jij hebt teven.
Dat is op de leeftijd van Skye echt een heel verschil.
Ja dat weet ik, maar ik loop ook veel met reuen en dat hoeft niet persé wat uit te maken. De hond van mijn moeder, reu van 2jr, die kan ik ook helemaal zijn gang laten gaan. Ik heb ook reuen als opvanghondjes gehad en dat waren roedel-hondjes uit het buitenland. Mijn ervaring is dat die ook niet zo snel praatjes hebben op jonge leeftijd. Die zijn gewend aan een under-dog positie lijkt het.
Het verschilt heel erg per hond, al kan ik me goed voorstellen dat reuen wat sneller in discussies belanden.
Dat is ook héél rasafhankelijk hoor. En natuurlijk verschilt het ook per individu.
Mijn reuen krijgen werkelijk nooit mot; ik loop heel ontspannen met ze. Ook als er andere reuen even komen patsen halen ze hun schouders op.
Degene die bij mij het eerst in moeilijkheden zou belanden door snauwgedrag is mijn teef Topsi

Die houdt er niet van als andere honden brutaal zich in mijn groep storten en wil dat dan ook weleens laten weten.
Komt dat dan door iets wat jij doet? Of zijn de rassen die jij hebt gewoon een stuk rustiger? Ze kijken het natuurlijk wel allemaal van elkaar af. Dus iedere hond die jij in je roedel erbij zet, zal waarschijnlijk ook wel een hoop van de rest overnemen?