Nanna schreef:bouvierpoedel schreef:
Zet ze in een groepje en het zijn etterbakkies en haal je ze eruit zijn het de leukste kinderen. Ze zijn nog zo plooibaar en maakbaar als de pest.
Ben ik niet met je eens. Ik denk dat het zeker zo is dat een aantal kinderen ter wereld komt met een aangeboren slecht karakter. Dat kun je natuurlijk tot op zekere hoogte verbeteren (of verslechteren) maar een van nature goed mens is er niet van te maken.
Eigenlijk net zoals bij dieren.
Precies. Noem het een vorm van mutatie, maar dan niet op fysiek maar op mentaal niveau. Mensen zijn groepsdieren, omdat ze van oudsher op elkaar waren aangewezen, het beste konden overleven in een groep. Degenen die dat niet konden vielen buiten de boot en ik denk niet dat die het konden overleven.
Ik weet dat er mensen zijn die er vanuit gaan dat aangeboren slechtheid niet bestaat, maar ik geloof van wel.
Niet elke seriemoordenaar heeft een verknipte jeugd gehad. Niet iedereen die een goede basis heeft, zal uitgroeien tot een normaal functionerend mens. Er is namelijk keuze. En keuze wordt niet altijd alleen gemaakt door achtergrond, maar ook door de aard van het beestje.
Je kunt wel wat vormen, maar de ware aard kun je niet veranderen en die zal vroeg of laat weer naar boven komen. En dit vind je bij alle dieren.
En soms is de aard wat meer beïnvloedbaar en soms wat minder. En dan gaat achtergrond een grote rol spelen. Opvoeding.
En het is terecht dat wordt opgemerkt dat het niet altijd eerlijk is om een kind als `kutkind` aan te duiden, omdat je niet kunt verwachten dat het zichzelf opvoedt en van alles aanleert. Dan is er dus sprake van `kutouders´.
Maar ook een kind heeft een keuze om iets wel en niet te doen. Misschien niet altijd rationeel besef, maar dan is er nog instinct, iets wat bij volwassenen vaak al afgestompt is.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen